- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (82 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (61 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (57 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (206 opinii)
Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi
Zakorkowana ul. Spacerowa to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.
Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.
Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.
W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.
Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.
Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:
- ul. Kościerska w Gdańsku
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako łącznik Oliwy z Obwodnicą Trójmiasta (przez węzeł Owczarnia) i południową Osową
- Droga Rynarzewska
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako częściowa alternatywa dla leśnego odcinka ul. Spacerowej
- ul. Reja w Sopocie
i droga do Gołębiewa
jako łącznik Niepodległości w Sopocie - Spacerowa
Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.
Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.
W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.
Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.
Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (452) ponad 20 zablokowanych
-
2022-07-10 22:11
Ul. Reja jest za wąska w niektórych odcinnach dla autobusów.
- 4 0
-
2022-07-10 22:13
Zbysiu... najlepiej wytnij las wyrownaj powierzchnie i zalej asfaltem bys mogl wygodnie wozic 4 litery.
- 9 0
-
2022-07-10 22:14
a w każdym samochodzie jedna osoba.
"...że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej." a może lepiej we dwójkę jednym samochodem.
- 10 1
-
2022-07-10 22:18
Jeździj z żoną jednym autem i nie będziecie stać w tym samym korku.
Las zostaw w spokoju a jak nie chcecie z żoną w ogóle stać w korkach to sprzedajcie auta i jeździcie PKM.
- 13 1
-
2022-07-10 22:19
to by nic nie dało
wiadukt nad obwodnicą jak i oliwa są "wąskimi gardłami " to że będzie więcej pasów lub równoległe ulice zmieni tylko to że korek będzie krótszy ale szerszy lub szerszy i dłuższy ;)
- 6 1
-
2022-07-10 22:21
Obłęd.
Ruch można tanim kosztem upłynnić tanim kosztem poprawiając nieszczęsne skrzyżowanie obwodnicy że ul spacerową. Dlaczego centrum handlowe ma połączenie z obwodnicą tylko przez ul spacerową ? Korek " popołudniowy" jest łatwy do likwidacji. Nie należy wszystkich mieszkańców Osoby kierować ze spacerowej na Kielnienska. Wystarczy dodatkowy bezkolizyjny zjazd na obwodnicę w stronę Owczarni i likwidacja świateł przed obwodnicą przy wyjeździe z centrum handlowego
- 4 0
-
2022-07-10 22:24
dojazd osowa
żadnego otwierania dróg leśnych, las jest dla zwierząt, to ich dom. Na h...j tam jeszcze samochody. Ktoś się z kimś chyba pozamieniał na łby dając takie propozycje
- 7 0
-
2022-07-10 22:26
wielka niemoc
Myślę ze już brak szans na kolejna Słowackiego powinna już być dawno zrealizowana ale jaki samorząd takie efekty
- 1 1
-
2022-07-10 22:27
(1)
Dlaczego do tej pory nie rozliczono samorządowców z "odpuszczenia" hipermarketowi rozbudowy newralgicznego skrzyżowania, która była jednym z warunków uzyskania zgody na budowę w tym miejscu?
- 10 0
-
2022-07-10 22:36
A to dlatego ze nadal mieszkańcy na nich głosują!
- 2 0
-
2022-07-10 22:28
NEVER
Linia dla autobusów i zniechęcanie do posiadania 2 samochodów, to jedyne wyjście. Nie ma zgody dla jeżdżenia po lesie!
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.