• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Buraczkom roszczeniowym w blachosmrodach najwyraźniej spaliny mózg juz zatruły totalnie I chcą zatruwać nasz Park w TPK (2)

    albo wysłac autobusy trujace spalinami by im było luźniej na drogach!!
    Rozwiazanie jest bardzo proste zostawcie te szroty na parkibgiu i sami zacznijcie korzystac z komunikacji miejskiej

    • 14 2

    • Trochę tolerancji by się przydało zamiast siania nienawiści. (1)

      Przy tak kiepskiej komunikacji miejskiej 90% ludzi musiałoby zmienić pracę i oddać dzieci do internatu, zeby móc żyć w miarę normalnie.

      • 0 2

      • Dla części osób komunikacja będzie akurat pasować, ale nawet nie spojrzą na rozkład bo od zawsze stali w korku autem to po co to zmieniać. A ci którzy nie wożą dzieci i nie potrzebują samochodu do pracy niech sobie kupią rowery elektryczne. Wysiłek żaden, a na Spacerowej zostaną tylko ci co faktycznie muszą, z korzyścią dla wszystkich.

        • 2 0

  • Dzięki Spacerowej mam dużo czasu na poranne i popołudniowe przemyślenia.

    • 4 0

  • Oni nawet nie potrafią stworzyć wiaduktów przy ak , pomimo że są nasypy, a co dopiero taki problem jak spacerowa dać im do rozwiązania

    • 2 0

  • Po co nam w ogóle lasy? Tylko przeszkadzają jeździć.

    Wyciąć, wyasfaltować, najlepiej zrobić sześciopasmówki w obu kierunkach. A pomiędzy nimi - parkingi.

    • 6 0

  • nie

    • 4 0

  • I będzie jeszcze gorzej. Wszak dur czes sa pozwoliła deweloperce budować przy Spacerowej. Urzędnik dostaje od podatników (1)

    pieniądze na swoje wynagrodzenie i ma pracę, za którą w żaden sposób nie odpowiada, nie ponosi konsekwencji - dlatego tylu bar. anów pcha się do takiej pracy. A może jeszcze jakaś ekstra kasa wskoczy?

    • 4 3

    • Oj Kacper

      Nie przeżywaj tego tak

      • 0 1

  • Koleś z choinki się urwał

    Jak chce otworzyć leśnego drogi jak się nie nadają do jazdy rowerem

    • 9 0

  • A może lepej

    Niech samochody jeżdżą po lesie, to był by też super pomysł ;)

    • 4 1

  • Pan Zbigniewie wara od lasów.

    Niech Pan Zbigniew znajdzie prace w Żukowie, w drugą stronę nie ma korków.
    Mam nadzieje ze Sopot nigdy nie zaakceptuje tego pomysłu.

    • 12 3

  • To już 1 kwietnia? (1)

    • 11 1

    • Nie, bliżej Halloween - ludzie wymyślają jakieś koszmarne, poronione pomysły.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane