• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Poruszył Pan drzemiących decydentów i urzędników.

    Oj,będą myśleć latami nad tym problemem aż usną.

    • 3 0

  • A nie prościej przesiąść się na komunikację publiczną i problem zniknie

    • 5 1

  • Przestańcie wymyślać!! Dwupasmówka powinna być jak na Słowackiego, droga dla rowerów jest lasem tylko nie wszyscy o niej wiedzą.

    • 1 3

  • Pomysłodawca to

    pewnie pisowiec ?

    • 2 3

  • Czytam i nie wierzę, może niech z żoną jeżdżą jednym samochodem, to korki będą mniejsze

    TPK już prawie kompletnie wycięty, a ten człowiek proponuje dalsze asfaltowanie lasu. To jest chore!

    • 10 1

  • Za drogo?

    Przejazdy przez las istniejącymi odcinkami to słaby pomysł, bo jest przecież za wąsko, droga zostanie szybko "rozjeżdżona", nie ma tam żadnego oświetlenia. To droga dla rowerów i spacerowiczów. Poszerzenie Spacerowej przynajmniej o buspas powinno mieć miejsce już dawno temu. Poza tym powstać powinna ścieżka rowerowa szczególnie na odcinku ponad obwodnicą i łączyć się z istniejącym odcinkiem leśnym. Dlaczego do tej pory w tym kierunku Gdańsk nic nie zrobił? Prezydentka ma nas gdzieś, kobieta bez pomysłu na Gdańsk. Ruch na Spacerowej hamuje m.in wjazd/wyjazd do centrum handlowego, ale jak wiadomo na etapie budowy, dziwnym trafem Gdańsk poszedł na rękę GANTowi.
    Za chwilę problem będzie jeszcze większy i przeniesie się na Obwodnicę (zakorkuje się wjazd z kierunku Gdynia), bo oddana zostanie S6, a Spacerowa wciąż nieposzerzona... , bez tunelu.
    Słabe planowanie władz miasta, bez wizji, zero organizacji. Nawet ścieżki rowerowej od granicy do Chwaszczyna wzdłuż Kielnieńskiej do Spacerowej (też do kolei metropolitalnej) władze Gdańska nie potrafiły do tej pory "zbudować", dzieciaki (i nie tylko one) co dzień ryzykują życie chcąc dojechać na czas do szkoły , bo autobus w korku stoi ....

    • 5 3

  • Kościerską akurat wyremontowali (1)

    I tak ją spie.... że nawet rowerem nie da się pojechać

    • 0 0

    • To nie jest droga dla rowerów.

      Ani dla pieszych , turystów czy biegaczy. Świetnie się za to sprawdza jako korytarz do wywożenia martwych drzew z lasu. Nikomu nie radzę jechać rowerem w pobliżu takiej kilkudziesięcioletniej ciężarówki, załadowanej do granic jej możliwości. Można oberwać ostrym tłuczniem, wystrzelonym kołami, a w wariancie light- porcję gazów z rury wydechowej, po której na chwilę tracisz oddech i pieką oczy przez następne pół godziny. To nie teoria, sprawdzone w praktyce.

      • 0 1

  • Dawno nie widziałem tak bezczelnego pomysłu

    • 10 1

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Pomogłaby kladka z kielnienskiej do CH Osowa, taka żeby autobusy mogły po niej jeździć. Potem bus pas wzdłuż spacerowej i wystarczy

    • 37 10

    • Jeszcze paręnaście lat temu oprotestowaliście projekt budowy kładki a teraz nagle płacz, że kładki nie ma?

      • 18 1

  • Janusz z Grażyną kupili sobie blachosmroda i zachciało im się jeżdzić po lesie i rozjeżdzać i płoszć resztki zwierząt jakie tam pozostały

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane