• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • pytanie - czy Pan Zbigniew też protestował zeby nie budować przejscia? czy ten sam pan ogarniał temat, że Osowa to taka wieś

    daleko od miasta?

    • 2 0

  • Za dużo ktoś Monty Pythona się naoglądał

    • 5 0

  • Przeciez to sa artykuly z nakazu

    To jest wlasnie wstęp do likwidacji krok po kroku, Trojmiejskiego Parku Krajobrazowego. Kończą się tereny do handlu a deweloper naciska, więc hasło od Prezydenta i...do dzieła, likwidatorzy Gdyni! Jak znam zycie, a znam..
    Dacie radę!

    • 10 1

  • redakcja może napisać sprostowanie

    że to żart, a nie poważna propozycja?:)

    • 6 1

  • Ktos z redakcji wspiera takie szkodliwe artykuly? (1)

    • 11 1

    • A kto te artykuly pisze ?

      Czytelnik trojmiasto.pl ?

      Ten list / artykul to sondowanie mozliwosci przeksztalcenia istniejacych drog w przyszlosci.

      • 4 0

  • To bardzo dobry pomysł

    To bardzo dobry pomysł- brawo ten Pan.

    • 0 8

  • Komentarze pod tym artykułem (2)

    to świetny przykład, jakimi hipokrytami są ludzie:
    1. Opluwają kogokolwiek za jego zdanie na jakiś temat, a jednocześnie są wielce urażeni, gdy ktoś krytykuje ich własne pomysły osłaniając się mową nienawiści i hejtem
    2. Narzucają innym ostry rygor ekologiczny, jednocześnie samemu jeżdżąc SUVem w dieslu, wymieniając swój telefon co roku na topowy model i mając w nosie takie bardzo podstawowe rzeczy jak nie śmiecenie/sortowanie śmieci
    3. Większość tak zachwalających przesiadkę na rowery owszem ma rower, ale ukryty pod kilkuletnią warstwą kurzu w piwnicy
    4. Wielu patrzy na spacerową i problem z korkami tylko przez pryzmat zamożnych ludzi jeżdżących samochodami, dla mnie problem korków to zmartwienie czy do osoby potrzebującej pomocy na Osowej karetka przyjedzie na czas
    5. Krytykują wszelkie pomysły, jednocześnie nie podając ani argumentów, ani alternatywy

    Na marginesie, ten portal zaczyna sięgać dna, ma na celu tylko skłócać ludzi. Zero wartościowych informacji, jedynie jad i złość nakręcana przez pseudodziennikarzy.

    • 3 10

    • (1)

      Straż pożarna jest w chwaszczynie barniewicach i na lotnisku. Nie będą jechali z oliwy.
      Karetka pogotowia miała stacjonować w Osowie- była taka zapowiedz w 2021roku

      • 1 0

      • 1. zapowiedź - w urzędowej nomenklaturze znaczy 'nigdy'
        2. co masz z karetki, skoro przez korki nigdzie pacjenta nie dowiezie... chyba że już nieżywego?

        • 0 0

  • Panie Zbigniewie, chyba za daleko to zaszło...

    chce Pan puszczać autobusy przez las? Las? Wszystko chce Pan już zabetonować, zaasfalować? Nawet drogi leśne, ścieżki rekreacyjne chce Pan dać we władanie samochodom? A może warto po prostu przesiąść się na rower czy korzystać z komunikacji miejskiej? Bo jak na razie to Pańska rodzina korzysta z co najmniej dwóch samochodów! Jeśli w ślad za Panem pójdzie więcej osób, problem korka się rozwiąże sam. Ale - przepraszam za wyrażenie - wara od lasów i ścieżek rekreacyjnych, bo tych i tak już jest coraz mniej. A jak Pan musi samochodem, to musi Pan też zaakceptować stanie w korku.

    P.S. Reja?? Wie Pan, gdzie Reja się kończy (względnie zaczyna)? Kto, jadący na Osową zaczynałby podróż z Reja?

    • 10 0

  • dobry pomysł

    popieram

    • 0 7

  • bzdura

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane