- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (52 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (173 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi
Zakorkowana ul. Spacerowa to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.
Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.
Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.
W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.
Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.
Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:
- ul. Kościerska w Gdańsku
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako łącznik Oliwy z Obwodnicą Trójmiasta (przez węzeł Owczarnia) i południową Osową
- Droga Rynarzewska
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako częściowa alternatywa dla leśnego odcinka ul. Spacerowej
- ul. Reja w Sopocie
i droga do Gołębiewa
jako łącznik Niepodległości w Sopocie - Spacerowa
Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.
Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.
W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.
Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.
Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (452) ponad 20 zablokowanych
-
2022-07-11 12:51
Początek artykułu pokazuje, że autor niestety nie ma najmniejszej szansy trafić na prawidłowe rozwiązanie (2)
"Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej"
Po pierwsze - Osowa nie powinna nigdy powstać. Nowobogackie marzenie, które stało się koszmarem dla połowy miasta.
Po drugie - dodatkowe drogi NIE rozwiążą problemu. Osowa musi być możliwie samowystarczalna, a ewentualne podróże do miasta należy organizować na wszelkie możliwe sposoby, z czego przede wszystkim - koleją. Wliczając w to dobudowanie PKM Osowa Północ (czasem zwaną Kielnieńską) i specjalne ekspresy Osowskie - pociągi, które nie zatrzymywałyby się na każdym przystanku.
Dodatkowo może wreszcie ktoś wyciągnie wnioski i zaczniemy ludzi traktować jak dorosłych? Chcesz mieć domek za miastem? Płać za jego utrzymanie (realne, czyli budowa drogi dla 10 domków, której koszt jest taki jak budowa drogi w mieście dla 5 bloków, w każdym po 20 mieszkań; doprowadzenie wody pitnej do budynków na górce, metody ogrzewania itp.)- 11 1
-
2022-07-11 13:30
Pociągi - ekspresy świetny pomysł.
Te pociągi zatrzymujące się tylko na niektórych stacjach to świetny pomysł. Coś takiego już funkcjonuje bodajże z Kartuz.
Dzięki takiemu pociągowi można dojechać z Kiełpinka do przystanku Strzyża w 9 minut. Czas nieosiągalny żadnym innym środkiem stransportu.
W tej chwili Osowa-Wrzeszcz to podróż 30 minutowa.- 0 0
-
2022-07-11 21:39
"Po pierwsze - Osowa nie powinna nigdy powstać." zabrzmiało to jakby autorem tych słów był jakiś austriacki malarz
- 1 0
-
2022-07-11 13:09
Dziwne
Pomysł sam w sobie jest tak głupi, że aż dziw bierze, że ten artykuł został opublikowany.
- 8 0
-
2022-07-11 13:14
Osowa - kiedyś prestiż dzisiaj beznadzieja komunikacyjna
tyle w temacie
- 0 0
-
2022-07-11 13:14
Spacerowa
Ulica Spacerowa ma 2 wąskie gardła przez które się korkuje. Pierwszym jest wjazd do oliwy i stara oliwa. Mimo że ruch przekierujemy na ulicę Kościerską nadal będzie korkowało się na wjeździe do Oliwy i nic się nie zmieni. Drugim jest przejazd przez obwodnice- i mimo że ruch puścimy Pętlą reja nadal samochody będą stały na przejazd przez obwodnicę.
- 5 0
-
2022-07-11 13:17
Z witomina leśniczówki coś na mały kack może ?
- 0 0
-
2022-07-11 13:18
im większe miasto tym większe korki
zwiększenie ilości dróg nie daje gwarancji zmniejszenia korków, zawsze trafi się wąskie gardło które zakorkuje całość
budowanie biurowców w dzielnicach mieszkalnych, a nie tylko Oliwa. Wrzeszcz, i przy Lotnisku
czasem potrzeba większych zmian np. elastyczny czas pracy, praca zdalna bądź hybrydowa
oczywiście to zależy od wykonywanej pracy
zmiany godziny pracy
to powinny być zmiany szeroko zakrojone,- 3 0
-
2022-07-11 13:18
Dodać autobusy elektryczne i pomysł petarda
Świetny pomysł, dodatkowo można w przyszłości autobusy jadące lasem wymienić na elektryczne lub wodorowe. W ten sposób zredukuje się zanieczyszczenie spalinami i hałasem.
- 0 4
-
2022-07-11 13:32
(1)
Wykarczować to zielone dziadostwo. Biblia uczy na jak postępować. Idźcie i czyńcie sobie ziemię poddaną. Ekologów ukamieniować.
- 1 3
-
2022-07-11 14:51
Gienia, Gienia
to już długo od nawiedzenia?
- 0 0
-
2022-07-11 13:32
mam idealne rozwiązanie na korek na Spacerowej (3)
jak nie chcemy korka to zamknijmy Spacerową dla ruchu aut prywatnych, puśćmy tam tylko komunikacje miejska
ot problem rozwiązany- 8 0
-
2022-07-11 14:01
Ja proponuję zamknąć wszystko (2)
W końcu wszędzie da się przejść na piechotę, z Gdyni czy Kościerzyny do centrum Gdańska, co to za różnica? Wystarczy wstać np. o 3 nad ranem to się może zdąży do pracy
- 0 3
-
2022-07-11 14:43
(1)
na piechotę nie, ale komunikacją miejską jak najbardziej
- 1 0
-
2022-07-11 14:56
Powiedz to mieszkańcom Kościerzyny
Ciągłe problemy na trasie, remont torów, awarie i wypadające kursy. To ma być ta komunikacja, na której ludzie mają polegać i dojeżdżać ją do pracy?
O gdańskiej/gdyńskiej komunikacji miejskiej nawet nie mówię, zero punktualności, stanie w korkach, awarie, niepokrycie kursów ze względu na brakujące pojazdy, a na dodatek ostatnie obcięcie kursów z jednoczesną podwyżką cen biletów, brzmi zachęcająco- 0 0
-
2022-07-11 13:33
To chyba jakiś smutny żart
Wara o TPK
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.