• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Początek artykułu pokazuje, że autor niestety nie ma najmniejszej szansy trafić na prawidłowe rozwiązanie (2)

    "Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej"

    Po pierwsze - Osowa nie powinna nigdy powstać. Nowobogackie marzenie, które stało się koszmarem dla połowy miasta.

    Po drugie - dodatkowe drogi NIE rozwiążą problemu. Osowa musi być możliwie samowystarczalna, a ewentualne podróże do miasta należy organizować na wszelkie możliwe sposoby, z czego przede wszystkim - koleją. Wliczając w to dobudowanie PKM Osowa Północ (czasem zwaną Kielnieńską) i specjalne ekspresy Osowskie - pociągi, które nie zatrzymywałyby się na każdym przystanku.

    Dodatkowo może wreszcie ktoś wyciągnie wnioski i zaczniemy ludzi traktować jak dorosłych? Chcesz mieć domek za miastem? Płać za jego utrzymanie (realne, czyli budowa drogi dla 10 domków, której koszt jest taki jak budowa drogi w mieście dla 5 bloków, w każdym po 20 mieszkań; doprowadzenie wody pitnej do budynków na górce, metody ogrzewania itp.)

    • 11 1

    • Pociągi - ekspresy świetny pomysł.

      Te pociągi zatrzymujące się tylko na niektórych stacjach to świetny pomysł. Coś takiego już funkcjonuje bodajże z Kartuz.
      Dzięki takiemu pociągowi można dojechać z Kiełpinka do przystanku Strzyża w 9 minut. Czas nieosiągalny żadnym innym środkiem stransportu.
      W tej chwili Osowa-Wrzeszcz to podróż 30 minutowa.

      • 0 0

    • "Po pierwsze - Osowa nie powinna nigdy powstać." zabrzmiało to jakby autorem tych słów był jakiś austriacki malarz

      • 1 0

  • Dziwne

    Pomysł sam w sobie jest tak głupi, że aż dziw bierze, że ten artykuł został opublikowany.

    • 8 0

  • Osowa - kiedyś prestiż dzisiaj beznadzieja komunikacyjna

    tyle w temacie

    • 0 0

  • Spacerowa

    Ulica Spacerowa ma 2 wąskie gardła przez które się korkuje. Pierwszym jest wjazd do oliwy i stara oliwa. Mimo że ruch przekierujemy na ulicę Kościerską nadal będzie korkowało się na wjeździe do Oliwy i nic się nie zmieni. Drugim jest przejazd przez obwodnice- i mimo że ruch puścimy Pętlą reja nadal samochody będą stały na przejazd przez obwodnicę.

    • 5 0

  • Z witomina leśniczówki coś na mały kack może ?

    • 0 0

  • im większe miasto tym większe korki

    zwiększenie ilości dróg nie daje gwarancji zmniejszenia korków, zawsze trafi się wąskie gardło które zakorkuje całość
    budowanie biurowców w dzielnicach mieszkalnych, a nie tylko Oliwa. Wrzeszcz, i przy Lotnisku
    czasem potrzeba większych zmian np. elastyczny czas pracy, praca zdalna bądź hybrydowa
    oczywiście to zależy od wykonywanej pracy
    zmiany godziny pracy
    to powinny być zmiany szeroko zakrojone,

    • 3 0

  • Dodać autobusy elektryczne i pomysł petarda

    Świetny pomysł, dodatkowo można w przyszłości autobusy jadące lasem wymienić na elektryczne lub wodorowe. W ten sposób zredukuje się zanieczyszczenie spalinami i hałasem.

    • 0 4

  • (1)

    Wykarczować to zielone dziadostwo. Biblia uczy na jak postępować. Idźcie i czyńcie sobie ziemię poddaną. Ekologów ukamieniować.

    • 1 3

    • Gienia, Gienia

      to już długo od nawiedzenia?

      • 0 0

  • mam idealne rozwiązanie na korek na Spacerowej (3)

    jak nie chcemy korka to zamknijmy Spacerową dla ruchu aut prywatnych, puśćmy tam tylko komunikacje miejska
    ot problem rozwiązany

    • 8 0

    • Ja proponuję zamknąć wszystko (2)

      W końcu wszędzie da się przejść na piechotę, z Gdyni czy Kościerzyny do centrum Gdańska, co to za różnica? Wystarczy wstać np. o 3 nad ranem to się może zdąży do pracy

      • 0 3

      • (1)

        na piechotę nie, ale komunikacją miejską jak najbardziej

        • 1 0

        • Powiedz to mieszkańcom Kościerzyny

          Ciągłe problemy na trasie, remont torów, awarie i wypadające kursy. To ma być ta komunikacja, na której ludzie mają polegać i dojeżdżać ją do pracy?

          O gdańskiej/gdyńskiej komunikacji miejskiej nawet nie mówię, zero punktualności, stanie w korkach, awarie, niepokrycie kursów ze względu na brakujące pojazdy, a na dodatek ostatnie obcięcie kursów z jednoczesną podwyżką cen biletów, brzmi zachęcająco

          • 0 0

  • To chyba jakiś smutny żart

    Wara o TPK

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane