• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • spróbujcie przejechać rowerem z dzieckiem trasą techniczną od Owczarni do zoo

    ktoś wybrukował przepływy wody przez drogę w taki sposób, że zaczną się tam wypadki. Powinni karać urzędników za takie buble. Nie sposób bezpiecznie przejechać teraz tą drogą.

    • 1 1

  • Bzdury

    Ktoś próbuje uciec od przekopu pod pachołkiem i poszerzeniem spacerowej. Półśrodki.

    • 1 0

  • Najpierw ruch poj. uprzywilejowanych, potem asfalt, potem poszerzenie, potem dwa pasy, a na końcu regularna droga...

    Las jest miejscem spacerów, rekreacji, odpoczynku i jakby ktoś zapomniał - żyją tam także zwierzęta, które chcą mieć trochę spokoju.
    No, ale Pan Zbigniew jeździ z żoną osobnymi samochodami i oni nie mogą stać w korku, więc trzeba zdewastować las...

    • 6 0

  • Dajcie spokój lasom, chcecie pracować w miescie to mieszkajcie w miescie

    Powymyślali sobie że będą mieszkać na Kaszubach i pracować w Gdańsku, a potem zdziwko że są korki. Praca zdalna albo mieszkanie w miescie, albo zmiana miejsca pracy. Szkoda życia na spędzanie go na dojazdach

    • 9 0

  • A moze zrobic tak jak sp Johnson w Londynie?

    Chcesz wjechac do centrum miasta musisz zaplacic. U nas mozemy te zasade troche usprawnić i zwolic z oplat urzędników pewnych urzędów, kombatantów z 1szej i 3ciej wojny, prawdziwych Polaków, nauczycieli Hitu,.. Te skromna listę z pewnością będzie trzeba uzupełnić. W końcu nikt nie walczy o dobro Rzeczpospolitej tak jak ci bezinteresowni.

    • 0 0

  • Jeszcze czego !!!Spróbujcie tylko !!! Obiecuje strajki na drogach leśnych i nie przepuścimy żadnego auta !!!

    • 6 0

  • Mieszkałem na Osowej pół roku

    Moim uprzywilejowanym, bezemisyjnym, wypozażonym w błotniki jednośladem o wysokiej autonomiczniści, dojeżdżałem Kościerską do biura w Oliwie max w 20 minut, niezależnie od pory dnia. Fakt - moje dzieciaki wtedy jeszcze nie chodziły do przedszkola, ale wozić autem do przedszkola? I tak bym nie woził. Z tego co mi wiadomo na Kościerskiej korki wciąż się nie tworzą.

    • 3 0

  • Szlachta żondzi

    Większość szlachty, która dojeżdża do pracy w tym samym miejscu i o tej samej godzinie powinna rozważyć dojazdy komunikacją miejską!!!! Tak trudno??? Korona z głowy spadnie??

    • 3 0

  • Do "czytelnika":

    - przeprowadź się tam, gdzie będziesz miał blisko do "roboty"
    - przesiądź się na komunikację miejską i namów do tego krewnych i znajomych królika
    - przesiądź się na rower.

    I wara od pięknego TPK! Te leśne ścieżki, które chciałbyś wyasfaltować, służą dziesiątkom tysięcy mieszkańców do odpoczynku i rekreacji. (Zupełnie już abstrahując od kwestii ekologicznych, by nie zostać zwyzywanym od ekooszołoma, przez ludzi o ciasnych horyzontach myślowych)

    • 5 0

  • I co jeszcze ?!?! Przesiądźcie się na komunikację albo roweru !!!
    Nie dość ze las to jedyne bezpieczne miejsce do jazdy rowerem to chcecie tam wpuści auta !!!
    Co ze zwierzętami które tam mieszkają !!!!
    Puknijcie Wy się w głowy z takim pomysłem !!!!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane