• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miesiąc wahadła na Kielnieńskiej w Osowej
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • PKM/SKM

    A może by tak puścić pociągi z centrum przez lotnisko? Wstyd, że nie ma bezpośredniego połączenia ze Śródmieściem...

    • 2 1

  • Niestety ale niedługo korki będą jeszcze większe (1)

    w momencie gdy zbudują ten nieszczęsny Majaland. Jako miszkanka Osowej, nie wyobrażam sobie aby dało się pogodzić takie spiętrzenie ruchu. Spacerowa powinna być szersza, po 2 pasy w każdą stronę i do tego rozbudować i puścić ruch ul. Reja oraz Kościerską. Wtedy ma to sens.

    • 1 8

    • Majaland

      Na szczęście Pani Prezydent nie jeździ codziennie do Osowy. Korki ją mało interesują ale jest sukces- będzie majaland

      • 0 0

  • Pan Zbigniew (2)

    ostatnie lata przeleżał chyba pod lodem. Obecnie na Kościerskiej kończony jest remont nawierzchni szutrowej, a batalia o tę drogę toczyła się długo, dlatego że jest to obszar rezerwatu przyrody. Temat jest zamknięty, powstała nowa nawierzchnia odpowiednia dla ruchu turystycznego i rowerowego (zwłaszcza w sezonie). Co więcej, do drogi mają dostęp pojazdy uprzywilejowane służb. Nie ma tam jednak możliwości puszczenia autobusów przy obecnej niwelacji terenu.
    Asfaltowa Rynarzewska byłaby podobnym kosztem, co "dorobienie pasa" do spacerowej, więc jaki miałoby to sens logistyczny?

    • 7 0

    • Proponuję wizytę na Kościerskiej nim się napisze taki komentarz (1)

      W ramach remontu droga dostała na calej długości 14 szykan dla rowerów i innych pojazdów. Bezpieczniej będzie jeździć innymi drogami.

      • 0 2

      • Bardzo dobrze,

        bo to nie jest rowerostrada, tylko droga turystyczna i techniczna. Przebieg tej drogi i obecna utwardzona, dość równa nawierzchnia prowokowałyby do bezmyślnego pędzenia z dużą prędkością w kierunku Oliwy.

        • 0 0

  • Czekamy na Mateusza

    Ten obieca mieszkańcom Osowy metro .
    I po temacie.

    • 1 2

  • Najbardziej w tym liście podoba mi się (4)

    Jak zupełnie normalne i niezapalające żadnego światełka dla pana Zbigniewa jest to że i on, i żona mają po 1 samochodzie i stoją w tym samym korku kawałek od siebie. Pani Zbigniewie, proszę zastanowić się nad tym, naprawdę. Na wszelki wypadek podpowiem że mniejsza liczba aut to mniejsze korki. Śmiało, da pan radę.

    • 16 1

    • (3)

      A dlaczego założyłeś, że stoją w samochodach a nie autobusach. Projekcja własnych doświadczeń? W artykule jest tylko mowa o posiadaniu miejsca na dwa samochody, a nie o codziennym dojeżdżaniu nimi na dolny taras

      • 0 7

      • Dedukcja, drogi Watsonie (2)

        Pan Zbigniew posiada dom z garażem i dodatkowym miejscem postojowym, zapewne na 2 samochody (swój i żony). Pan Zbigniew ani przez moment nie wspomina nic o komunikacji miejskiej, wspomina za to o pilnych problemach z ruchem samochodowym do rozwiązania.

        • 9 0

        • idę o zakład, że jak by pan Zbigniew miał psa, też by mu kupił samochód
          bo kto zabroni bogatemu

          • 3 0

        • Drogi Sherlocku

          Pan Zbigniew prosi o puszczenie autobusów osobną dedykowana trasą. Ruch autobusów usprawni to znacznie, ruch samochodów marginalnie. Logiczne jest, że sugerowane rozwiązanie ma usprawnić życie pana Zbigniewa, więc drogą dedukcji podróżuje autobusem.

          • 0 2

  • Po co 100 tys. ludzi ma rano zjeżdzać do Gdańska a wieczoram wyjeżdzać?

    Trzeba robić wszystko by ten bezproduktywny ruch ograniczyć. Budować szkoły, biura, sklepy, przychodnie na górnym tarasie i za obwodnicą. Bez tego zawsze będą korki, nie na Spacerowej to za zakrętem lub na podjeździe do parkingu. Trzeba zakazać tworzenia nowych powierzchni biurowy na dolnym tarasie.

    • 6 0

  • wystarczy

    poszerzyć, czyli 4 pasy ruchu, miejsce jest

    • 1 1

  • (1)

    "nie pisz z nienawiścią
    takie opinie skasujemy"
    kto ma prawo decydować o różńicy między miłością a nienwiścią? w tym kraju to niby monopol sądu.
    a w rzeczywistości bez odkopywania grobów, odtworzono tu GUKPPiW

    dobrymi intencjami piekło wybrukowano, dobre intencje mieli pol pot stalin hitler i mussolini

    • 6 0

    • to zależy od moderującego

      jest tu taki (może w wielu osobach) co w lustro patrzy chyba tylko dzięki brakowi inteligencji, są też w miarę rozsądni.

      Generalnie nie masz co liczyć na wyczucie irnii, sarkazmu, czy łapanie bardziej skojarzeń nie na wprost.

      • 2 0

  • Zamiast niszczyć las - czas skorzystać z komunikacji miejskiej... Są zarówno autobusy jak i PKMka - wystarczy ruszyć tyłek, dojść kawałek, a będzie i z korzyścią dla zdrowia jak i dla innych.
    Ale jak ktoś jest tak leniwy, że wszędzie musi się wozić, to trzeba było kupować mieszkanie w centrum - a nie po taniości dom w dzielnicach mieszkalnych i potem narzekać na korki ...

    • 3 0

  • Co by tu jeszcze wybetonować, Panowie?

    Co by tu jeszcze. I wyasfaltować przy okazji.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane