• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Chyba jakieś żarty? To od razu zlikwidujcie lasy i zabudujcie deweloperką.

    aaaa. I zatoki też zasypcie, będzie wincej ziemi.
    Aha. A jak już wytniecie lasy to bedziecie też musieli wyburzyc domy w centrum bo się blaszaki nie zmieszczą.

    • 9 1

  • Kompletnie bez wyobraźni. Wiecie ile było by upadków, rozbitych głów itd. w autobusie jadącym leśną drogą?

    • 1 1

  • Kościerska?

    Porąbało kogoś, żeby puszczać autobusy ulicą Kościerską? Przecież to oznacza wylanie asfaltu na tej drodze. Mało już jest asfaltu w TPK? Mało jest wycinki drzew? Wytnijmy jeszcze kilkadziesiąt hektarów lasu, bo samochody muszą mieć gdzie jeździć. Jest pomysł, by był buspas na Spacerowej i to całkowicie wystarczy, nie trzeba bardziej niszczyć lasu. Niech ludzie mają gdzie się dotletnić, pospacerować, pobiegać, czy pojeździć na rowerze.

    • 8 1

  • Pomysł w swojej prostocie zarówno genialny jak i oczywisty. Z jednym zastrzeżeniem:

    drogi powinny być otwarte tylko dla lekkich samochodów osobowych - takich o masie do 2 t DMC. Nawierzchnia mogłaby być o mniejszej wytrzymałości, a więc zarówno tańsza jak i trwalsza. A ruch na trasie podstawowej: ilość samochodów zmniejszyłaby się radykalnie. Globalna ilość emitowanych spalin również.

    • 1 10

  • Co to znaczy awaryjny ruch uprzywilejowanych pojazdów? Kto konkretnie miałby tamtędy jeździć?

    A asfalt na Kościerskiej został oprotestowany przez Oliwę pod zarzutem ingerencji w przyrodę, więc samochodów tym bardziej tam nie będą chcieli

    • 3 2

  • Samotni jeźdźcy

    "Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej." - to jest jeden z problemów, że każdy musi jechać sam swoim autem. Wystarczy popatrzeć na auta stojące w korku na spacerowej, w większości siedzi tylko kierowca. Gdyby ludzie jeździli więcej razem, było by mniej samochodów na drogach a co za tym idzie, mniej korków.

    • 8 1

  • Co za i**otyczny pomysł!

    Mało jeszcze zniszczeń lasów?

    • 6 1

  • Zbadane naukowo: więcej dróg to więcej samochodów a nie autobusów! A my nie potrzebujemy więcej samochodów. Po prostu potrzebujemy dobrej komunikacji miejskiej, która sprawi, że ludzie przesiądą się ze swoich samochodów. Mieszkam w Oliwie i obserwuję codziennie kierowców, którzy zjeżdżają do Gdańska - rzadko kiedy w aucie jest więcej niż jedna osoba. To zdecydowanie trzeba ukrócić.

    • 8 0

  • Nawet kosztem części lasu (1)

    Oczywiście ,że trzeba coś robić żeby poprawić dojazd do Osowej - przecież to dzielnica Gdańska !!!!!

    • 0 10

    • Przecież jest PKM a buspas na spacerowej jest w planach.
      Ręce precz od lasu!

      • 2 0

  • Mega poroniony pomysł

    Niszczyć las i park krajobrazowy aby budować tam droge dla autobusów gdzie dużo taniej i lepiej byłoby poszerzyć ul Spacerową o dodatkowy buspas (nawet jeden dużo by zmienił o zmiennym ruchu np 5-12 do centrum, 12-20 do obwodnicy

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane