• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • To ma sens, gdy jedna z tych lesnych drog bedzie dedykowana tylko i wylacznie autobusom, pojazdom uprzywilejowanym sluzb (1)

    Takze roznych formom taxi (jak Uber). Stworzy to szybsza trase dla tych pojazdow i odciazy ulice Spacerowa.

    • 0 5

    • To nie ma żadnego sensu. W mieście są ulice uspokajające ruch a przez lasy chce zbynio autostradę budować , bo do domu nie ma

      Jak dojechać .

      • 0 0

  • usmialem sie niezle

    zamiast wybudowac w koncu szpital za obwodnica to oni teraz argumentuja ze ktos moze karetki nie doczekac ,wiec trzeba budowac nowe drogi dla blachosmrodow przez park krajobrazowy.

    • 4 0

  • Jasne, niech i ten nasz Trójmiejski Park rozjeżdżą

    I tak już asfalt wylany jest w środku trójmiejskiego parku, to teraz jeszcze samochody tam wpuścić

    • 4 0

  • Zbychu!

    Rozpędź się i walnij łbem w ścianę! Taka moja rada.

    • 7 0

  • TPK to nasz skarb

    Asfalt od Reja do Spacerowej ma szerokość 1,5 samochodu, a ten chce ciąć drzewa i puścić tak ruch.

    • 5 0

  • Metro sobie zbudujcie. Taki urok taniej dzielnicy, że jest kiepski dojazd.

    • 4 0

  • Zbigniewa poniosła fantazja.

    Proponuję temu panu pełny pakiet badań psychiatrycznych.

    • 5 0

  • Durnowwaty pomysł Panie Zbigniewie. A jeszcze bardziej załamuje to, że i Pan i żona jedziecie do Oliwy na dwa auta i narzekacie

    ... i narzekacie na korki!

    • 5 0

  • No i ma Pan odpowiedź, skąd te korki

    Autem nie powinno się podróżować pojedynczo. Pan i żona osobno stoicie w korkach, podobnie pewnie inni mieszkańcy, czyli jest 2x wiecej samochodów, 2x dłuższe korki. Wygodniej, ale niestety wolniej.

    • 3 0

  • teksty zamieszczane na tym portalu zbyt często świadczą o tym

    że ich autorzy (uzależnieni od samochodu) nie potrafią zrozumieć, że rozbudowa sieci połączeń drogowych, poszerzanie dróg i zwiększanie przepustowości skrzyżowań dla ruchu samochodów nie prowadzi do likwidacji korków, tak jak popuszczanie pasa nie jest lekarstwem na nadwagę i otyłość. Tylko zdecydowane postawienie na rozwój sieci połączeń koleją lokalną (zelektryfikowaną PKM), a przede wszystkim radykalne działania na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów (w tym osób korzystających z rowerów wspomaganych elektrycznie) mogą doprowadzić do pożądanych zmian zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Wzdłuż Spacerowej powinna już dawno powstać (wraz z kładką pieszo - rowerową nad obwodnicą) wydzielona droga dla rowerów, odpowiednio oświetlona i połączona z siecią dróg dla rowerów Gdańska. Wystarczy przesunięcie 10-15% ruchu z samochodów na rowery a problemy "zakorkowania" zaczynają zupełnie inaczej wyglądać w Trójmieście.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane