- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi
Zakorkowana ul. Spacerowa to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.
Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.
Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.
W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.
Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.
Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:
- ul. Kościerska w Gdańsku
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako łącznik Oliwy z Obwodnicą Trójmiasta (przez węzeł Owczarnia) i południową Osową
- Droga Rynarzewska
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako częściowa alternatywa dla leśnego odcinka ul. Spacerowej
- ul. Reja w Sopocie
i droga do Gołębiewa
jako łącznik Niepodległości w Sopocie - Spacerowa
Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.
Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.
W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.
Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.
Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (452) ponad 20 zablokowanych
-
2022-07-11 14:20
To ma sens, gdy jedna z tych lesnych drog bedzie dedykowana tylko i wylacznie autobusom, pojazdom uprzywilejowanym sluzb (1)
Takze roznych formom taxi (jak Uber). Stworzy to szybsza trase dla tych pojazdow i odciazy ulice Spacerowa.
- 0 5
-
2022-07-11 17:46
To nie ma żadnego sensu. W mieście są ulice uspokajające ruch a przez lasy chce zbynio autostradę budować , bo do domu nie ma
Jak dojechać .
- 0 0
-
2022-07-11 14:27
usmialem sie niezle
zamiast wybudowac w koncu szpital za obwodnica to oni teraz argumentuja ze ktos moze karetki nie doczekac ,wiec trzeba budowac nowe drogi dla blachosmrodow przez park krajobrazowy.
- 4 0
-
2022-07-11 14:33
Jasne, niech i ten nasz Trójmiejski Park rozjeżdżą
I tak już asfalt wylany jest w środku trójmiejskiego parku, to teraz jeszcze samochody tam wpuścić
- 4 0
-
2022-07-11 14:35
Zbychu!
Rozpędź się i walnij łbem w ścianę! Taka moja rada.
- 7 0
-
2022-07-11 14:37
TPK to nasz skarb
Asfalt od Reja do Spacerowej ma szerokość 1,5 samochodu, a ten chce ciąć drzewa i puścić tak ruch.
- 5 0
-
2022-07-11 14:38
Metro sobie zbudujcie. Taki urok taniej dzielnicy, że jest kiepski dojazd.
- 4 0
-
2022-07-11 14:48
Zbigniewa poniosła fantazja.
Proponuję temu panu pełny pakiet badań psychiatrycznych.
- 5 0
-
2022-07-11 14:51
Durnowwaty pomysł Panie Zbigniewie. A jeszcze bardziej załamuje to, że i Pan i żona jedziecie do Oliwy na dwa auta i narzekacie
... i narzekacie na korki!
- 5 0
-
2022-07-11 15:06
No i ma Pan odpowiedź, skąd te korki
Autem nie powinno się podróżować pojedynczo. Pan i żona osobno stoicie w korkach, podobnie pewnie inni mieszkańcy, czyli jest 2x wiecej samochodów, 2x dłuższe korki. Wygodniej, ale niestety wolniej.
- 3 0
-
2022-07-11 15:08
teksty zamieszczane na tym portalu zbyt często świadczą o tym
że ich autorzy (uzależnieni od samochodu) nie potrafią zrozumieć, że rozbudowa sieci połączeń drogowych, poszerzanie dróg i zwiększanie przepustowości skrzyżowań dla ruchu samochodów nie prowadzi do likwidacji korków, tak jak popuszczanie pasa nie jest lekarstwem na nadwagę i otyłość. Tylko zdecydowane postawienie na rozwój sieci połączeń koleją lokalną (zelektryfikowaną PKM), a przede wszystkim radykalne działania na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów (w tym osób korzystających z rowerów wspomaganych elektrycznie) mogą doprowadzić do pożądanych zmian zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Wzdłuż Spacerowej powinna już dawno powstać (wraz z kładką pieszo - rowerową nad obwodnicą) wydzielona droga dla rowerów, odpowiednio oświetlona i połączona z siecią dróg dla rowerów Gdańska. Wystarczy przesunięcie 10-15% ruchu z samochodów na rowery a problemy "zakorkowania" zaczynają zupełnie inaczej wyglądać w Trójmieście.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.