• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Proponuje otworzyć drogi ob-leśne ;P

    • 0 0

  • Połóżmy się krzyżem bo autem stoojooom w korkó

    Zwariowali.

    • 2 0

  • Spacerowa (1)

    Jak już się bawić to na całego. Sensownie i bez konieczności ingerencji w las jest poprowadzenie drogi w ciągu tzw Drogi Weglowej czyli leśny odcinek od ul. Bytowskiej do Rod Portowiec. Tam jest szeroko, nic nie trzeba wycinać, tylko dostosować drogę pod autobusy. To jest do zrobienia. Przed wjazdem szlaban podobny do tego co na lotnisku. Kierowca przed wjazdem odbijał by kartę by tam wjechać. By utrudnić kierowcom aut osobowych tam wjazd przy szlabanach wybudować rów który uniemożliwił by objazd szlabanu. Droga była by tylko zrobiona dla autobusów miejskich i służb typu policja, straż pożarna i pogotowie ratunkowe. Reszta pojazdow na Spacerowa.Aaa wyjazd autobusów byłby na węźle Owczarnia. Trzeba zaznaczyć że leśny odcinek Bytowskiej ma nowy asfalt.

    • 0 4

    • jaja sobie robisz

      i ten zbigniew też? czy ludzie się na prawdę tacy głupi, żeby puszczać autobusy lasem? i że jeszcze ci się chciało czas marnować, żeby te brednie pisać :D

      • 3 0

  • Jak najwiecej budować nowych dróg.

    Przepustowość najważniejsza.Pozdrawiam

    • 0 3

  • Ul. Kościerska

    Po pierwsze zdjęcie ul Kościerskiej jest nieaktualne - urząd wojewódzki wydając unijne pieniądze zniszczył las wzdłuż pobocza tej drogi tworząc utwardzony szlak rowerowy tylko po to by LP mogły jeżdzić cięzkim sprzętem podczas wycinek.
    Po drugie droga ta prowadzi wzdłuż rezerwatu przyrody .
    Po trzecie dodatkowa droga niczego nie zmieni gdy przy na przeszkodzie pojawia się skrzyżowanie Opacka / Spacerowa gdzie cały ten korek się tam spiętrza i kolejne zbyt długie światła Opacka /Czyżewskiego/Cystersów

    • 3 0

  • Co za durny pomysł!

    Ręce precz od trójmiejskiego parku krajobrazowego!!! Można poszerzyć Spacerową a nie dewastować las

    • 7 0

  • Nie do pojecia

    No i znowu oszustwo byle zniszczyć przyrodę i to ma temu służyć a szkoda

    • 3 0

  • dobre rozwiązanie dla służb i autobusów elektr...

    pod pachołkiem z Oliwy na Osowę to pościć tramwaj

    • 1 0

  • Ale numer, to jest szukanie głosów na wybory, grubasów z przyrośniętymi tyłkami do zdezelowanych aut. Jasne, wyciąć las, zalać wszystko betonem, a i tak będą głąby parkowały na pasach zieleni bo bliżej, rozjeżdżą chodniki, zniszczą co się da. Nie to nic nie zmieni, będzie pozorna poprawa przez tydzień, może dwa i wszystko wróci do normy, czyli stanie w korkach. Gdańsk, upośledzone miasto. Lepiej zróbcie remonty ulic i chodników w centrum bo wstyd.

    • 0 1

  • xxx

    Pewnie, najlepiej - wyciąć wszystko, całą zieleń. Zamiast wciąż budować dla następnych nowych "słoików" - przenieście swoje firmy do nich. Oni będą mieli pracę a u nas będzie: spokój, cisza, zieleń i mniej korpogłąbów ...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane