• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • tragiczny pomysł

    ostatnia zielona część trojmiasta przecięta kolejnymi zakorkowanymi drogami...

    • 2 0

  • Zamiast tunelu bilet w jedną stronę na księżyc dla promotorów tego banału

    Budowa tunelu to czysta utopia wymyślona jeszcze za Adamowicza ,bo gdzie dalej pojedziecie tym tunelem ??? Macie do wyboru zapchaną Żabiankę i mega zkorkowane Przymorze. Ludzie zrozumcie wreszcie,że budowanie kolejnych autostrad w mieście niczego nie rozwiązuje ,ale władza nie ma pomysłu więc będzie opowiadać jeszcze naszym wnukom o tym tunelu zamiast stworzyć strategię na 20=30 lat rozwoju miasta.

    • 0 1

  • nowa spacerowa

    budowa drogi 2jezdniowej ze sciezka rowerowa i przejsciami dla zwierzat i plotem tak jak na swiecie sie to robi a nie zacofanie naszego urzedu zapiziale sredniowiecze

    • 1 0

  • Dej dej dej

    Jasne, niszczmy las bo Twoj samochodzik marnuje sie w garażu. Na morenie/chełmie/łostowicach/itd też stoi sie godzine w korku. Jak tak źle Ci sie tam mieszka to sprzedaj dom i sie przeprowadź.

    • 1 0

  • A może pociągnąć do odpowiedzialności urzędników, którzy biorąc w łapę od ówczesnego Geant nie wyegzekwowali budowy skrzyżowania, które nie przebudowane stanowi punk, w którym spiętrzą się ruch? Umowa obligowała do budowy a miasto zadowoliło się jakim ochłapem.

    • 1 1

  • Zostawmy las w spokoju!

    Masowa zabudowa Osowej i brak tam miejsc pracy, infrastruktury spowodowały korki na ul. Spacerowej. Ulica ta już dawno powinna zostać poszerzona w celu zwiększenia przepustowości w komunikacji. Poza tym można usprawnić samą komunikację zbiorową. Na przedwojennej mapie z Wysokiej w stronę centrum Gdańska prowadziła na planach kolejka elektryczna. Miejsce to zajęła obwodnica Trójmiasta.

    • 0 0

  • Tramwaj

    A może połączenie tramwajowe Oliwy z Osową wzdłuż Spacerowej.????

    • 0 0

  • Świetny pomysł

    Proponuje w ogóle wyciąć te lasy, po cholerę zajmują aż tyle miejsca? Pobudować tam asfaltowe drogi, przy okazji pozbędziemy się dzików i innego badziewia. Ostanio,ktoś narzekał, ze zieleń, nieskoszonych trawniki i miejskie łąki kwietne powodują alergie - zlikwidować, wylać beton, zdrowie człowieka najważniejsze!

    • 0 0

  • Ręce precz od lasów oliwskich

    Dogadają się z sąsiadem to jeden blachosmrod mniej na spacerowej a od lasów oliwskich wara

    • 0 0

  • Podniesc cene paliw do 11zł za litr.

    Najprostrze rozwiązania są najlepsze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane