• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Mają tupet

    Najpierw opowiadanka jak to tanio się tam budować a później wszyscy mają mu drogi budować. Skończmy z obecnym systemem. Myto za wjazd do miasta aby było z czego finansować tą roszczeniową grupę.

    • 12 7

  • bez Nowej Kielnieńskiej, skrajem lasu, nic to nie da

    przynajmniej w kierunku do Osowej/Chwaszczyna, bo korkują się początek i koniec Spacerowej, w zależności od pory dnia

    • 5 1

  • Kolejny przegryw z Osowy

    Ani miasto, ani wiocha. Nawet pogotowie nie ma tam swojej stacji bazowania. Obskurne domy ala późny PRL i pokryte mchem bloczki z późnych lat dziewięćdziesiątych. Drogi z płyt. Jakieś fabryki. Główna droga dojazdowa wyboista, dookoła piach i syf. Trzeci świat. Takie Łomianki pod Warszawą. Bo nie Podkowa Leśna :) Naprawdę, lepiej mieszkać w Nowym Porcie niż tam.

    • 12 8

  • gdyby tylko Adam Pawłowicz i nasza królewna z krówką mieszkała w Osowie, to żyłoby sie lepiej w tej dzielnicy, a tak to korki, zero zainteresowania dzielnicą. Jedyne osoby które interesuja sie tą dzielnicą, a dokładniej samochodami zaparkowanymi w tej dzielnicy to Romowie. Romowie podjezdzaja na osiedla, zagladaja co jest w srodku samochodu, sa mega zainteresowani, bo po co pracowac jak mozna przytulic.

    • 2 9

  • Jasne, asfaltować leśne drogi, bo koleś stoi w korkach... niedługo nic z tych lasów nie zostanie

    Ludzie, opanujcie się - sami się zabetonujecie i zaasfaltujecie niedługo. Nie będzie gdzie wyjść na spacer.

    • 11 1

  • A kto komu kazał kupowac mieszkać na osowej przecież

    Wiadomo że korki lub niech jadą sobie w drugą stronę chwaszczyno ooo proponuję chwaszczyno Gdynię coś w ten deseń

    • 5 3

  • Coraz głupsze pomysły kto da wiecej wybory idą. Wystarczy poszerzyć istniejąca ulice a nie demolować park Krajobrazowy.

    • 5 1

  • spacerowa

    a moze by ten pan jesdził z zoną jednym samochodem a nie kazdy swoim i juz bedzie mniejszy korek i mniej spalin i oszczednosc w portfelu

    • 8 3

  • Te autobusy do lasu to w jakim celu, odwiedzic lesne zwierzeta, czy p lesniczego podwiezc do roboty. Coraz lepsze pomysly.

    • 5 0

  • (3)

    Autorze tego tekstu. To są drogi dla ruchu spacerowego i rowerowego. Nie chcemy tu aut i innej spalinowej zarazy. Zawsze można do Centrum PKM jechać albo zmienić miejsce zamieszkania. Nie dla aut i autobusów na tych drogach

    • 23 4

    • (2)

      Oho, kierowcy nie mogliby nawet wspomnieć o czymś takim że "ulice są dla samochodów, nie chcemy na nich rowerzystów" bo zostaliby zmieszani z błotem.

      • 0 4

      • I bardzo słusznie.
        Jak kierowcy chcą być sami na drodze, to zapraszamy na autostrady i ekspresówki.

        • 4 0

      • Póki co kierowcy, na wspomnienie że mogliby się przesiąść na rower i dojechać 2x szybciej, odpowiadają że oni wolą w komfortowym samochodzie pić kawkę w korku, a w ogóle to codziennie jest zima, pada i wieje, a oni wiozą chorą babcię do szpitala, a z powrotem muszą przywieźć kafelki do łazienki.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane