- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (53 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi
Zakorkowana ul. Spacerowa to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.
Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.
Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.
W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.
Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.
Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:
- ul. Kościerska w Gdańsku
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako łącznik Oliwy z Obwodnicą Trójmiasta (przez węzeł Owczarnia) i południową Osową
- Droga Rynarzewska
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako częściowa alternatywa dla leśnego odcinka ul. Spacerowej
- ul. Reja w Sopocie
i droga do Gołębiewa
jako łącznik Niepodległości w Sopocie - Spacerowa
Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.
Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.
W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.
Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.
Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (452) ponad 20 zablokowanych
-
2022-07-10 21:13
Mają tupet
Najpierw opowiadanka jak to tanio się tam budować a później wszyscy mają mu drogi budować. Skończmy z obecnym systemem. Myto za wjazd do miasta aby było z czego finansować tą roszczeniową grupę.
- 12 7
-
2022-07-10 21:13
bez Nowej Kielnieńskiej, skrajem lasu, nic to nie da
przynajmniej w kierunku do Osowej/Chwaszczyna, bo korkują się początek i koniec Spacerowej, w zależności od pory dnia
- 5 1
-
2022-07-10 21:19
Kolejny przegryw z Osowy
Ani miasto, ani wiocha. Nawet pogotowie nie ma tam swojej stacji bazowania. Obskurne domy ala późny PRL i pokryte mchem bloczki z późnych lat dziewięćdziesiątych. Drogi z płyt. Jakieś fabryki. Główna droga dojazdowa wyboista, dookoła piach i syf. Trzeci świat. Takie Łomianki pod Warszawą. Bo nie Podkowa Leśna :) Naprawdę, lepiej mieszkać w Nowym Porcie niż tam.
- 12 8
-
2022-07-10 21:20
gdyby tylko Adam Pawłowicz i nasza królewna z krówką mieszkała w Osowie, to żyłoby sie lepiej w tej dzielnicy, a tak to korki, zero zainteresowania dzielnicą. Jedyne osoby które interesuja sie tą dzielnicą, a dokładniej samochodami zaparkowanymi w tej dzielnicy to Romowie. Romowie podjezdzaja na osiedla, zagladaja co jest w srodku samochodu, sa mega zainteresowani, bo po co pracowac jak mozna przytulic.
- 2 9
-
2022-07-10 21:28
Jasne, asfaltować leśne drogi, bo koleś stoi w korkach... niedługo nic z tych lasów nie zostanie
Ludzie, opanujcie się - sami się zabetonujecie i zaasfaltujecie niedługo. Nie będzie gdzie wyjść na spacer.
- 11 1
-
2022-07-10 21:28
A kto komu kazał kupowac mieszkać na osowej przecież
Wiadomo że korki lub niech jadą sobie w drugą stronę chwaszczyno ooo proponuję chwaszczyno Gdynię coś w ten deseń
- 5 3
-
2022-07-10 21:29
Coraz głupsze pomysły kto da wiecej wybory idą. Wystarczy poszerzyć istniejąca ulice a nie demolować park Krajobrazowy.
- 5 1
-
2022-07-10 21:30
spacerowa
a moze by ten pan jesdził z zoną jednym samochodem a nie kazdy swoim i juz bedzie mniejszy korek i mniej spalin i oszczednosc w portfelu
- 8 3
-
2022-07-10 21:32
Te autobusy do lasu to w jakim celu, odwiedzic lesne zwierzeta, czy p lesniczego podwiezc do roboty. Coraz lepsze pomysly.
- 5 0
-
2022-07-10 21:37
(3)
Autorze tego tekstu. To są drogi dla ruchu spacerowego i rowerowego. Nie chcemy tu aut i innej spalinowej zarazy. Zawsze można do Centrum PKM jechać albo zmienić miejsce zamieszkania. Nie dla aut i autobusów na tych drogach
- 23 4
-
2022-07-10 21:46
(2)
Oho, kierowcy nie mogliby nawet wspomnieć o czymś takim że "ulice są dla samochodów, nie chcemy na nich rowerzystów" bo zostaliby zmieszani z błotem.
- 0 4
-
2022-07-10 21:50
I bardzo słusznie.
Jak kierowcy chcą być sami na drodze, to zapraszamy na autostrady i ekspresówki.- 4 0
-
2022-07-11 08:58
Póki co kierowcy, na wspomnienie że mogliby się przesiąść na rower i dojechać 2x szybciej, odpowiadają że oni wolą w komfortowym samochodzie pić kawkę w korku, a w ogóle to codziennie jest zima, pada i wieje, a oni wiozą chorą babcię do szpitala, a z powrotem muszą przywieźć kafelki do łazienki.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.