• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Należy jak najszybciej przekształcić TPK w rezerwat (1)

    To jest jedno z największych bogactw naturalnych Trójmiasta i sprawia, że Trójmiasto jest wyjątkowym miejscem do życia, między lasem a wodą.
    Jeśli nie obejmiemy całego TPK ochroną ścisłą to takie głupie pomysły będą się co jakiś czas pojawiać.
    Albo go lesnicy wytną na drewno.
    Dość niszczenia TPK!

    • 36 4

    • Niestety, TPK

      nie nadaje się na rezerwat w całości. Jeśli już, to park narodowy, ale tutaj kryteriów także nie spełnia. Choć to piękny i miejscami stary las, to jest on lasem gospodarczym od dawna. Natomiast tworzenie nowych rezerwatów w obrębie TPK jest możliwe i wielu miejscach bardzo zasadne.

      • 1 0

  • Poszerzyć Spacerową! (1)

    Zamiast myśleć o dodatkowych buspasach zajmijmy się rozwiązaniem wąskich gardeł i poszerzmy Spacerową do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Jak rozwiązać wąskie gardło w Oliwie? Więcej informacji na naszym profilu na Facebooku

    • 3 13

    • Korek stoi w Oliwie, nawet 6 pasów w dół niczego tu nie uratuje. W drugą stronę tak damo, tylko wąskie gardło na górze

      • 1 1

  • Panie Zbigniewie chwalisz się swoim domem. Kup sobie śmigłowiec. (3)

    "W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku."
    Ale po lesie nie pojedziesz swoim wypasionym samochodem.

    • 24 2

    • (1)

      Chwali się jeszcze tym że z żoną stoją w tym samym korku w osobnych samochodach.

      • 11 0

      • O to to. Może jeszcze rozmawiają ze sobą przez systemy głośnomówiące. Bogacze.

        • 4 0

    • Serio dla Ciebie jest to chwalenie ? Współczuje frustracji.

      • 0 4

  • To jedna z

    bardziej i**otycznych koncepcji jakie słyszałem. W tej chwili Spacerowa i Kielnieńska przejmują dużą część ruchu który powinien iść nieszczęsną "20stką". Gdyby Egipcjanie w takim tempie budowali piramidy jak nasi drogowcy drogi to by teraz byli na poziomie +2m. A tak na marginesie czy w czerwcu nie miała byc przejezdna S6? Fakt, że nikt nie mówił że w czerwcu tego roku.

    • 18 1

  • starzy mieszkańcy Osowy rozumiem

    ale nowi którzy kupują tam mieszkanie niech nie narzekają, sami to miejsce wybrali, ani tam ładnie, daleko do centrum, jedyny plus to jezioro

    • 11 2

  • najlepiej lasy rozjeżdzać

    to jest madre, zostawcie lasy w spokoju

    • 16 4

  • najpierw będzie otwarcie dla autobusów, później zostanie powiększony

    później asfalt wyleją w lesie, a później wytną las pod kolejną wielką drogę.

    nie nie nie nie

    • 16 5

  • Korek (2)

    Przecież korkuje się głównie z powodu przepustowości skrzyżowań w samej Osowej. Dwa pasy to korek będzie krótszy ( wizualnie) ale aut będzie tyle samo, wiec wszyscy i tak spotykają się na tych samych skrzyżowaniach. Dwa pasy tak ale na samej Kielnieńskiej.

    • 41 0

    • Te głosy sfrustrowanych korkorobów to jak głosy z Tworek (1)

      Zero refleksji nad podstawami inżynierii ruchu, nieuwzględnianie realiów ekonomicznych, myślenie rodem z lat 70-tych XX w. A wystarczyło poświęcić jeden dzień na przemyślenie plusów i minusów przed zakupem lokalu zbudowanego tam, gdzie chwilę wcześniej były nieużytki rolne...

      • 9 3

      • A gdzie niby budować skoro w samym mieście nie można? Straszą betonozą więc trzeba pod miastem

        • 0 4

  • Autobus miałby problem wyjechać z Reja na spacerową

    I nie chodzi tu czy będzie wolny pas.

    • 9 0

  • Jakby z żona jechali jednym samochodem zamiast dwoma albo przesiedli się do PKM to miałoby to więcej sensu niż puszczanie ruchu kołowego przez las. Miast jest dla ludzi, nie dla samochodów.

    • 24 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane