- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi
Zakorkowana ul. Spacerowa to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.
Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.
Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.
W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.
Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.
Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:
- ul. Kościerska w Gdańsku
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako łącznik Oliwy z Obwodnicą Trójmiasta (przez węzeł Owczarnia) i południową Osową
- Droga Rynarzewska
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako częściowa alternatywa dla leśnego odcinka ul. Spacerowej
- ul. Reja w Sopocie
i droga do Gołębiewa
jako łącznik Niepodległości w Sopocie - Spacerowa
Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.
Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.
W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.
Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.
Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (452) ponad 20 zablokowanych
-
2022-07-10 19:22
Należy jak najszybciej przekształcić TPK w rezerwat (1)
To jest jedno z największych bogactw naturalnych Trójmiasta i sprawia, że Trójmiasto jest wyjątkowym miejscem do życia, między lasem a wodą.
Jeśli nie obejmiemy całego TPK ochroną ścisłą to takie głupie pomysły będą się co jakiś czas pojawiać.
Albo go lesnicy wytną na drewno.
Dość niszczenia TPK!- 36 4
-
2022-07-11 12:06
Niestety, TPK
nie nadaje się na rezerwat w całości. Jeśli już, to park narodowy, ale tutaj kryteriów także nie spełnia. Choć to piękny i miejscami stary las, to jest on lasem gospodarczym od dawna. Natomiast tworzenie nowych rezerwatów w obrębie TPK jest możliwe i wielu miejscach bardzo zasadne.
- 1 0
-
2022-07-10 19:26
Poszerzyć Spacerową! (1)
Zamiast myśleć o dodatkowych buspasach zajmijmy się rozwiązaniem wąskich gardeł i poszerzmy Spacerową do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Jak rozwiązać wąskie gardło w Oliwie? Więcej informacji na naszym profilu na Facebooku
- 3 13
-
2022-07-11 08:55
Korek stoi w Oliwie, nawet 6 pasów w dół niczego tu nie uratuje. W drugą stronę tak damo, tylko wąskie gardło na górze
- 1 1
-
2022-07-10 19:30
Panie Zbigniewie chwalisz się swoim domem. Kup sobie śmigłowiec. (3)
"W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku."
Ale po lesie nie pojedziesz swoim wypasionym samochodem.- 24 2
-
2022-07-10 19:48
(1)
Chwali się jeszcze tym że z żoną stoją w tym samym korku w osobnych samochodach.
- 11 0
-
2022-07-10 21:39
O to to. Może jeszcze rozmawiają ze sobą przez systemy głośnomówiące. Bogacze.
- 4 0
-
2022-07-10 21:38
Serio dla Ciebie jest to chwalenie ? Współczuje frustracji.
- 0 4
-
2022-07-10 19:32
To jedna z
bardziej i**otycznych koncepcji jakie słyszałem. W tej chwili Spacerowa i Kielnieńska przejmują dużą część ruchu który powinien iść nieszczęsną "20stką". Gdyby Egipcjanie w takim tempie budowali piramidy jak nasi drogowcy drogi to by teraz byli na poziomie +2m. A tak na marginesie czy w czerwcu nie miała byc przejezdna S6? Fakt, że nikt nie mówił że w czerwcu tego roku.
- 18 1
-
2022-07-10 19:33
starzy mieszkańcy Osowy rozumiem
ale nowi którzy kupują tam mieszkanie niech nie narzekają, sami to miejsce wybrali, ani tam ładnie, daleko do centrum, jedyny plus to jezioro
- 11 2
-
2022-07-10 19:33
najlepiej lasy rozjeżdzać
to jest madre, zostawcie lasy w spokoju
- 16 4
-
2022-07-10 19:36
najpierw będzie otwarcie dla autobusów, później zostanie powiększony
później asfalt wyleją w lesie, a później wytną las pod kolejną wielką drogę.
nie nie nie nie- 16 5
-
2022-07-10 19:37
Korek (2)
Przecież korkuje się głównie z powodu przepustowości skrzyżowań w samej Osowej. Dwa pasy to korek będzie krótszy ( wizualnie) ale aut będzie tyle samo, wiec wszyscy i tak spotykają się na tych samych skrzyżowaniach. Dwa pasy tak ale na samej Kielnieńskiej.
- 41 0
-
2022-07-10 20:09
Te głosy sfrustrowanych korkorobów to jak głosy z Tworek (1)
Zero refleksji nad podstawami inżynierii ruchu, nieuwzględnianie realiów ekonomicznych, myślenie rodem z lat 70-tych XX w. A wystarczyło poświęcić jeden dzień na przemyślenie plusów i minusów przed zakupem lokalu zbudowanego tam, gdzie chwilę wcześniej były nieużytki rolne...
- 9 3
-
2022-07-10 21:01
A gdzie niby budować skoro w samym mieście nie można? Straszą betonozą więc trzeba pod miastem
- 0 4
-
2022-07-10 19:38
Autobus miałby problem wyjechać z Reja na spacerową
I nie chodzi tu czy będzie wolny pas.
- 9 0
-
2022-07-10 19:43
Jakby z żona jechali jednym samochodem zamiast dwoma albo przesiedli się do PKM to miałoby to więcej sensu niż puszczanie ruchu kołowego przez las. Miast jest dla ludzi, nie dla samochodów.
- 24 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.