- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi
Zakorkowana ul. Spacerowa to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.
Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.
Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.
W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.
Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.
Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:
- ul. Kościerska w Gdańsku (z budową nawierzchni asfaltowej) jako łącznik Oliwy z Obwodnicą Trójmiasta (przez węzeł Owczarnia) i południową Osową
- Droga Rynarzewska (z budową nawierzchni asfaltowej) jako częściowa alternatywa dla leśnego odcinka ul. Spacerowej
- ul. Reja w Sopocie i droga do Gołębiewa jako łącznik Niepodległości w Sopocie - Spacerowa
Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.
Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.
W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.
Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.
Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (452) ponad 20 zablokowanych
-
2022-07-10 18:12
Mieszkaniec (10)
Mieszkańcy Osowy niech nie narzekają bo sami są sobie winni. Każda inwestycja jest przez nich oprotestowana. Chcieli budować nową Kielnienska nie, nowa Galaktyczna nie, park rozrywki w Barniewicach nie. To niech nie narzekają na korki. Inni jakoś mogą zgodzić się na budowę infrastruktury tylko Osowa nie. Potem biadolą że muszą stać w korkach.
- 232 21
-
2022-07-10 18:36
osowa (2)
moze sie nie wypowiadaj jezeli tu nie mieszkasz .czy park rozrywki razładuje korki
- 7 48
-
2022-07-10 19:06
lol
Jak na razie, jak widzisz, 9 sprawnych inaczej tak uważa:)
- 0 16
-
2022-07-10 19:27
Ja mieszkam na Osowej (od 20 lat) I zgadzam się z wszystkim co powyżej!
I ręce wara od niszczenia TPK.- 32 0
-
2022-07-10 18:38
Fajnie by się jechało
Przez las. Szczególnie z góry po obfitych deszczach, albo opadach sniegu. Atrakcje gwarantowane.
- 20 2
-
2022-07-10 18:52
Czy ty jesteś z magistratu, że tak piszesz? Większość "inwestycji oprotestowanych", których inwestorem miało być miasto
uwalanych było, dziwnym trafem przez najwyżej kilkuosobową, dobrze zorganizowaną i poinformowaną grupę tzw "mieszkańców stąd, z tej prowincji" . Zupełnie na tej samej zasadzie, na jakiej w tej chwili dzieje się z inwestycjami, które dobrze, żeby nie powstały w mieście.
Gdańsk jest miastem "równości". Tak samo traktuje ludzi z kasą jak i nie traktuje ludzi bez kasy.- 5 10
-
2022-07-10 19:18
w barniewicach
Gdzie w Barniewicach ma powstać park rozrywki?
- 2 0
-
2022-07-10 19:21
plus
wylot Trasy Kaszubskiej też oprotestowali
- 19 0
-
2022-07-10 19:49
a ten znowu swoje
to ma nazwę: osowofobia
- 3 10
-
2022-07-11 00:15
Przecież poszerzenie Spacerowej również zablokowali (1)
- 11 0
-
2022-07-11 02:44
Dokladnie
Jeszcze mozna artykuly na ten temat w archiwum wiadomosci na tym portalu znalezc.
"Drogi tak, ale wara mi pod oknami"
No i macie swoje ciche okna.- 9 0
-
2022-07-10 18:12
Osowa (6)
Kupiłeś mieszkanie w Osowej to mieszkaj lub się wyprowadź na dolny taras Gdańska ! Ci z Osowej wiecznie nie zadowoleni ! A jak miały być udogodnienia to forsowali każdy projekt ! Malkontenci widzący tylko ,swój czubek nosa !!! Nikt nie będzie niszczył lasu ! Żeby jaśnie pan nie stał w korku ! W innych częściach Gdańska ,również ludzie mają problem z dojazdami !!!
- 91 22
-
2022-07-10 18:23
(1)
Już się tak nie oburzaj, przecież to nie jest prawdziwy pan Zbigniew, tylko chory pomysł wyobraźni jakiegoś redaktorka. Mieszkańcy Osowej wiedzą jakie są realia.
- 24 2
-
2022-07-10 18:52
Prawdziwy pan Zbigniew nie istnieje
To tylko taka fantazja redaktorowi, aby temat lobbować mitycznym panem czytelnikiem.
- 9 1
-
2022-07-10 18:46
Można spróbować prowadzić dyskusję, bez personalnych przytyków do autora tekstu (1)
- 3 5
-
2022-07-11 15:43
Nie, nie można, bo jakość i rzetelność tych artykułów woła o pomstę do nieba, dodatkowo potęgując polaryzację czytelników. Bogiem jest klikalność.
- 1 0
-
2022-07-10 19:55
kolejny chory na osowofobię
- 2 13
-
2022-07-11 07:42
A ci z dolnego tarasu Gdańska też niezadowoleni
A to hałas ze 100-czni, a to ze stadionu...
- 0 1
-
2022-07-10 18:12
bardzo szkodliwa głupota (1)
puszczenie ruchu przez Reja to degradacja terenu leśnego
tylko ignorant z ciężkim tyłkiem w samochodowym fotelu może wpaść na taki pomysł- 111 17
-
2022-07-10 20:02
Mentalność drobnomieszczańskiego dorobkiewicza i nuworysza.
- 6 0
-
2022-07-10 18:12
(3)
Pojazdy uprzywilejowane czy komunikacja miejska?
Bo żeby puścić autobusy trzebaby te drogi zbudować od nowa.
Swoją drogą polecam rower, jak trzeba to elektryczny, po co masz stać w korkach. Pół roku masz w komforcie po prostu, pozostałe pół roku trzeba się ubrać albo ustawić w korku.- 52 10
-
2022-07-10 18:31
Drogi leśne są przejezdne dla rowerów mniej więcej od początku marca do połowy grudnia. Gdyby były odśnieżane dało by się jeździć przez cały rok.
Bardzo przyjemnie i komfortowo się tam jedzie.
W listopadzie i grudniu potrzeba dobrego oświetlenia do roweru bo ciemno w lesie.
Może jak ktoś jedzie na rowerze pierwszy raz od wielu lat to trochę się zmęczy podjazdem pod górę, ale jak już trochę pojeździ to kondycja wróci i nie będzie się męczył.- 7 1
-
2022-07-11 10:38
szczególnie zimą? (1)
- 0 1
-
2022-07-11 13:13
dlaczego zaraz odkupujecie tę zimę? czy zima trwa cały rok? dlaczego przewidując zimę, wykluczacie elektryczne autobusy na Reja w lecie?
to tak jak znak ograniczący prędkość koło szkoły
służy do krojenia i dojenia jeleni w środeczku nocy, gdy nawet niegrzeczne dzieci nie powinny się szlajać po jezdni- 0 1
-
2022-07-10 18:13
(3)
Pan i jego żona jeżdzą dwoma samochodami i mają pretensje że są korki :( Proponuję panu jeździć tymi leśnymi ścieżkami na rowerze. To chyba jedna z fajniejszych terenów dla tego sportu w Trójmieście i niech tak pozostanie. Ciekawą alternatywą jest też kolej, która ma swój przystanek na Osowej.
- 144 11
-
2022-07-10 21:42
Szczególnie zimą lub w deszczu i wietrze. (2)
Życzę powodzenia! Nota bene roweroza to jakaś infekcja którą powinno się leczyć...
- 2 14
-
2022-07-11 05:23
Zachwycamy się Kopenhagą to ją stwórzcie na Osowej. Jak będziemy płacić taki podatek za posiadanie auta jak Duńczycy to nam d..py do siodełek poprzymarzają ale będziemy na rowerach jeździć
- 6 0
-
2022-07-11 08:39
A jak nie pada i nie wieje, czyli przez 80-90% czasu, to co? Samochodem, bo może nagle zacznie jednak padać?
W zimie jeżdzisz samochodem, więc w lecie nie przesiądziesz sie na rower? Co za logika...
- 5 0
-
2022-07-10 18:14
kościerską zrobić dwu pasmową i przedłużyć do banina (3)
a zopot niech sobie robi połączenie z obwodnicą przez reja
- 11 46
-
2022-07-10 19:37
Co z tego że Kościerska będzie (2)
Jak to się korkuje w wąskim gardle w oliwie.moze być nawet 10 dróg w lesie oliwskim a i tak wszystkie spotkają się na opata Jacka Rybinskiego
- 4 0
-
2022-07-10 20:26
to w dół a co w górę
- 0 1
-
2022-07-10 22:07
A puścić cały ruch nową czteropasmówką + tramwaj i TIRy
Przez Park Oliwski, Pałac Opatów, skubnąć trochę Katedrą oliwską i Kurią KK przy okazji i będą stać w korkach 100-200 m niżej ( bliżej Grunwaldzkiej) do ostatniego litra benzyny z ruskiej ropy
- 5 0
-
2022-07-10 18:17
wara od lasu
macie ulice w gdyni i wrzeszczu. Spacerową przerobić na bus pasy.
- 56 7
-
2022-07-10 18:19
Niezrozumiała opinia (4)
Ale w czym problem? Przecież do Osowej dojeżdża PKM, zaraz zakończy się elektryfikacja (przynajmniej odcinka należącego do marszałka, pkp plk jak narazie tylko opóźnia, ale to wina rządu, a nie władz lokalnych), jako mieszkaniec gdańska autor ma możliwość na jednym bilecie miesięcznym korzystania z kolei oraz komunikacji miejskiej, a sam proponuje rozwiązanie, które nic w jego dojazdach nie zmieni: puszczenie busów leśnymi drogami nie zmniejszy ruchu na spacerowej, zmiana nawyków na komunikację zbiorową już tak.
- 86 15
-
2022-07-10 19:03
PKM z Osowej to jakiś ponury żart (rozkład).
- 10 4
-
2022-07-10 21:44
Ale póki co nic nie ma oprócz składu jeżdżącego bądź nie wg swojego widzimisię max co godzinę.
- 2 0
-
2022-07-10 22:45
(1)
Wszyscy się nie przesiądą ludzie z dziećmi np
- 2 6
-
2022-07-11 09:43
Tylko według statystyk w 80% samochodów jeździ jedna osoba. Sam autor listu przyznaje się że u niego tez dwie osoby jeżdżą 2 samochodami. Niech nawet połowa z nich przesiądzie się na ZKM (lub jeździ razem) to i tak korki się mocno zmniejszą.
A dziećmi też do autobusu można wziąć, nie ma zakazu. Ba nawet za darmo jeżdżą.- 7 0
-
2022-07-10 18:19
chyba tylko ktoś z urazem mózgu może takie coś wymysleć. (1)
won z lasu z samochodami, macie wiele innych tras , jedzcie do okoła.
- 96 15
-
2022-07-10 19:03
Gdzie jest okoła?
- 0 6
-
2022-07-10 18:19
Słoik dał popis o autobusach
- 35 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.