• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Mieszkaniec (10)

    Mieszkańcy Osowy niech nie narzekają bo sami są sobie winni. Każda inwestycja jest przez nich oprotestowana. Chcieli budować nową Kielnienska nie, nowa Galaktyczna nie, park rozrywki w Barniewicach nie. To niech nie narzekają na korki. Inni jakoś mogą zgodzić się na budowę infrastruktury tylko Osowa nie. Potem biadolą że muszą stać w korkach.

    • 232 21

    • osowa (2)

      moze sie nie wypowiadaj jezeli tu nie mieszkasz .czy park rozrywki razładuje korki

      • 7 48

      • lol

        Jak na razie, jak widzisz, 9 sprawnych inaczej tak uważa:)

        • 0 16

      • Ja mieszkam na Osowej (od 20 lat) I zgadzam się z wszystkim co powyżej!
        I ręce wara od niszczenia TPK.

        • 32 0

    • Fajnie by się jechało

      Przez las. Szczególnie z góry po obfitych deszczach, albo opadach sniegu. Atrakcje gwarantowane.

      • 20 2

    • Czy ty jesteś z magistratu, że tak piszesz? Większość "inwestycji oprotestowanych", których inwestorem miało być miasto

      uwalanych było, dziwnym trafem przez najwyżej kilkuosobową, dobrze zorganizowaną i poinformowaną grupę tzw "mieszkańców stąd, z tej prowincji" . Zupełnie na tej samej zasadzie, na jakiej w tej chwili dzieje się z inwestycjami, które dobrze, żeby nie powstały w mieście.
      Gdańsk jest miastem "równości". Tak samo traktuje ludzi z kasą jak i nie traktuje ludzi bez kasy.

      • 5 10

    • w barniewicach

      Gdzie w Barniewicach ma powstać park rozrywki?

      • 2 0

    • plus

      wylot Trasy Kaszubskiej też oprotestowali

      • 19 0

    • a ten znowu swoje

      to ma nazwę: osowofobia

      • 3 10

    • Przecież poszerzenie Spacerowej również zablokowali (1)

      • 11 0

      • Dokladnie

        Jeszcze mozna artykuly na ten temat w archiwum wiadomosci na tym portalu znalezc.
        "Drogi tak, ale wara mi pod oknami"
        No i macie swoje ciche okna.

        • 9 0

  • Osowa (6)

    Kupiłeś mieszkanie w Osowej to mieszkaj lub się wyprowadź na dolny taras Gdańska ! Ci z Osowej wiecznie nie zadowoleni ! A jak miały być udogodnienia to forsowali każdy projekt ! Malkontenci widzący tylko ,swój czubek nosa !!! Nikt nie będzie niszczył lasu ! Żeby jaśnie pan nie stał w korku ! W innych częściach Gdańska ,również ludzie mają problem z dojazdami !!!

    • 91 22

    • (1)

      Już się tak nie oburzaj, przecież to nie jest prawdziwy pan Zbigniew, tylko chory pomysł wyobraźni jakiegoś redaktorka. Mieszkańcy Osowej wiedzą jakie są realia.

      • 24 2

      • Prawdziwy pan Zbigniew nie istnieje

        To tylko taka fantazja redaktorowi, aby temat lobbować mitycznym panem czytelnikiem.

        • 9 1

    • Można spróbować prowadzić dyskusję, bez personalnych przytyków do autora tekstu (1)

      • 3 5

      • Nie, nie można, bo jakość i rzetelność tych artykułów woła o pomstę do nieba, dodatkowo potęgując polaryzację czytelników. Bogiem jest klikalność.

        • 1 0

    • kolejny chory na osowofobię

      • 2 13

    • A ci z dolnego tarasu Gdańska też niezadowoleni

      A to hałas ze 100-czni, a to ze stadionu...

      • 0 1

  • bardzo szkodliwa głupota (1)

    puszczenie ruchu przez Reja to degradacja terenu leśnego
    tylko ignorant z ciężkim tyłkiem w samochodowym fotelu może wpaść na taki pomysł

    • 111 17

    • Mentalność drobnomieszczańskiego dorobkiewicza i nuworysza.

      • 6 0

  • (3)

    Pojazdy uprzywilejowane czy komunikacja miejska?

    Bo żeby puścić autobusy trzebaby te drogi zbudować od nowa.

    Swoją drogą polecam rower, jak trzeba to elektryczny, po co masz stać w korkach. Pół roku masz w komforcie po prostu, pozostałe pół roku trzeba się ubrać albo ustawić w korku.

    • 52 10

    • Drogi leśne są przejezdne dla rowerów mniej więcej od początku marca do połowy grudnia. Gdyby były odśnieżane dało by się jeździć przez cały rok.
      Bardzo przyjemnie i komfortowo się tam jedzie.
      W listopadzie i grudniu potrzeba dobrego oświetlenia do roweru bo ciemno w lesie.

      Może jak ktoś jedzie na rowerze pierwszy raz od wielu lat to trochę się zmęczy podjazdem pod górę, ale jak już trochę pojeździ to kondycja wróci i nie będzie się męczył.

      • 7 1

    • szczególnie zimą? (1)

      • 0 1

      • dlaczego zaraz odkupujecie tę zimę? czy zima trwa cały rok? dlaczego przewidując zimę, wykluczacie elektryczne autobusy na Reja w lecie?

        to tak jak znak ograniczący prędkość koło szkoły
        służy do krojenia i dojenia jeleni w środeczku nocy, gdy nawet niegrzeczne dzieci nie powinny się szlajać po jezdni

        • 0 1

  • (3)

    Pan i jego żona jeżdzą dwoma samochodami i mają pretensje że są korki :( Proponuję panu jeździć tymi leśnymi ścieżkami na rowerze. To chyba jedna z fajniejszych terenów dla tego sportu w Trójmieście i niech tak pozostanie. Ciekawą alternatywą jest też kolej, która ma swój przystanek na Osowej.

    • 144 11

    • Szczególnie zimą lub w deszczu i wietrze. (2)

      Życzę powodzenia! Nota bene roweroza to jakaś infekcja którą powinno się leczyć...

      • 2 14

      • Zachwycamy się Kopenhagą to ją stwórzcie na Osowej. Jak będziemy płacić taki podatek za posiadanie auta jak Duńczycy to nam d..py do siodełek poprzymarzają ale będziemy na rowerach jeździć

        • 6 0

      • A jak nie pada i nie wieje, czyli przez 80-90% czasu, to co? Samochodem, bo może nagle zacznie jednak padać?

        W zimie jeżdzisz samochodem, więc w lecie nie przesiądziesz sie na rower? Co za logika...

        • 5 0

  • kościerską zrobić dwu pasmową i przedłużyć do banina (3)

    a zopot niech sobie robi połączenie z obwodnicą przez reja

    • 11 46

    • Co z tego że Kościerska będzie (2)

      Jak to się korkuje w wąskim gardle w oliwie.moze być nawet 10 dróg w lesie oliwskim a i tak wszystkie spotkają się na opata Jacka Rybinskiego

      • 4 0

      • to w dół a co w górę

        • 0 1

      • A puścić cały ruch nową czteropasmówką + tramwaj i TIRy

        Przez Park Oliwski, Pałac Opatów, skubnąć trochę Katedrą oliwską i Kurią KK przy okazji i będą stać w korkach 100-200 m niżej ( bliżej Grunwaldzkiej) do ostatniego litra benzyny z ruskiej ropy

        • 5 0

  • wara od lasu

    macie ulice w gdyni i wrzeszczu. Spacerową przerobić na bus pasy.

    • 56 7

  • Niezrozumiała opinia (4)

    Ale w czym problem? Przecież do Osowej dojeżdża PKM, zaraz zakończy się elektryfikacja (przynajmniej odcinka należącego do marszałka, pkp plk jak narazie tylko opóźnia, ale to wina rządu, a nie władz lokalnych), jako mieszkaniec gdańska autor ma możliwość na jednym bilecie miesięcznym korzystania z kolei oraz komunikacji miejskiej, a sam proponuje rozwiązanie, które nic w jego dojazdach nie zmieni: puszczenie busów leśnymi drogami nie zmniejszy ruchu na spacerowej, zmiana nawyków na komunikację zbiorową już tak.

    • 86 15

    • PKM z Osowej to jakiś ponury żart (rozkład).

      • 10 4

    • Ale póki co nic nie ma oprócz składu jeżdżącego bądź nie wg swojego widzimisię max co godzinę.

      • 2 0

    • (1)

      Wszyscy się nie przesiądą ludzie z dziećmi np

      • 2 6

      • Tylko według statystyk w 80% samochodów jeździ jedna osoba. Sam autor listu przyznaje się że u niego tez dwie osoby jeżdżą 2 samochodami. Niech nawet połowa z nich przesiądzie się na ZKM (lub jeździ razem) to i tak korki się mocno zmniejszą.
        A dziećmi też do autobusu można wziąć, nie ma zakazu. Ba nawet za darmo jeżdżą.

        • 7 0

  • chyba tylko ktoś z urazem mózgu może takie coś wymysleć. (1)

    won z lasu z samochodami, macie wiele innych tras , jedzcie do okoła.

    • 96 15

    • Gdzie jest okoła?

      • 0 6

  • Słoik dał popis o autobusach

    • 35 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane