• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak usprawnić ruch tramwajów na Łostowice?

Motorniczy ZKM
3 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowa linia na Łostowice przysparza problemy także motorniczym. Nowa linia na Łostowice przysparza problemy także motorniczym.

Nieprawidłowa częstotliwość tramwajów, sygnalizacja świetlna, która sprawia, że więcej się stoi niż jedzie, niedopasowany do realiów rozkład jazdy oraz opóźnienia - to tylko niektóre z zarzutów, jakie do funkcjonowania nowej linii tramwajowej na Łostowice ma nasz czytelnik - motorniczy ZKM.



Jeden z motorniczych z Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku po kilku tygodniach funkcjonowania nowej linii tramwajowej na Łostowice postanowił podzielić się konkretnymi propozycjami rozwiązania problemów.

Oto jego list

Podstawowe problemy od dłuższego czasu staramy się zmienić poprzez nasze zgłoszenia w Centrali Ruchu ZKM w Gdańsku, która przyjmuje nasze zgłoszenia i przekazuje je odpowiednim służbom, jednak do dziś nie są one rozwiązane. Winę za to ponosi firma Eldro, obsługująca sygnalizację świetlną w Gdańsku, która dotąd nie zrealizowała żadnej z naszych sugestii.

Przystanek Przemyska - istnieje tam sygnalizacja świetlna, która powinna być załączana na żądanie zielonego światła przez pieszych lub rowerzystów, o czym świadczą przyciski na słupkach sygnalizatorów. Tymczasem działa ona w normalnym trybie (pomimo iż ruch pieszy odbywa się w bardzo małym zakresie), tzn. jest światło zielone dla pieszych i rowerzystów, a następnie zapala się światło zielone dla tramwaju. Problem dodatkowo polega na tym, że tylko w jednym kierunku tramwaj dostaje zielone światło. Z przeciwnej strony ma nadal czerwone światło. Sytuacja zmienia się po kolejnym cyklu dla pieszych i rowerzystów, kiedy to z pierwszej strony tramwaj ma światło nadal czerwone, a z drugiej otrzymuje światło zielone. Dobrym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie istniejących przycisków z żądaniem zapalenia światła dla pieszych i wprowadzenie stałego światła zielonego dla pojazdów szynowych z obu stron jednocześnie.

Przystanek Wilanowska - sygnalizacja na tym przystanku zapala się bardzo rzadko i na bardzo krótki czas (cykl świetlny w szczycie trwa około 2 min.). W godzinach szczytu tworzą się przez to zatory tramwajowe, powodujące dalsze opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy. Rozwiązaniem byłoby zwiększenie do dwóch załączenia zielonego światła dla tramwajów w ciągu jednego cyklu świetlnego.

Czy często korzystasz z nowej linii na Łostowice?

Wyjazd z pętli Łostowice Świętokrzyska - jest poprzedzony pięcioma sygnalizatorami dla tramwajów. Pierwszy znajduje się na przystanku początkowym i ma działanie informacyjne. Kiedy na tym sygnalizatorze zaczyna się odliczanie (od 09 s. do 0), oznacza to, że nastąpi załączenie się pozostałych sygnalizatorów tramwajowych z sygnałem zielonego światła. Problem polega na tym, że odliczanie jest zbyt krótkie (powinno zaczynać się od 30 s. lub nawet 45 s.), gdyż obecnie nie ma możliwości w tym czasie wykonać czynności polegających na zamknięciu drzwi, ruszeniu, pokonaniu ostrego łuku i następnie przejechaniu kolejnych czterech sygnalizatorów. Czas trwania światła zielonego dla tramwajów jest bardzo krótki i w połączeniu z ostrymi łukami, które występują na tej pętli, dystans jest niemożliwy do pokonania w bezpieczny sposób i z zachowaniem rozkładu jazdy.

W ciągu ulicy Marynarki Polskiej, na przystankach Swojska i PGE Arena Gdańsk występuje sygnalizacja wzbudzana dla tramwajów. Problem polega jednak na tym, że aby ją załączyć, tramwaj musi zatrzymać się dokładnie przed sygnalizatorem, gdyż tam pomiędzy torami znajduje się pętla indukcyjna, która wytwarza impuls do zapalenia tego światła. Tramwaj, który ma przystanek za takim skrzyżowaniem, jest narażony na długie odczekiwanie na swoje światło. Powoduje to po raz kolejny duże opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy, jak również straty w zużyciu energii elektrycznej. Najlepszym rozwiązaniem tej sytuacji byłoby cofniecie pętli indukcyjnych, które obecnie znajdują się przy samych sygnalizatorach o ok. 100 m przed sygnalizatory, aby już jadący z daleka tramwaj mógł załączyć sobie impuls załączenia zielonego światła.

Kolejnym przykładem jest przystanek Centrum w kierunku Chełmu i z Chełmu do Centrum (skrzyżowanie Armii Krajowej i 3 Maja). Tramwaj jadący od strony przystanku Centrum w kierunku do Chełmu otrzyma zielone światło dopiero w momencie, gdy pantografem przełoży zwrotnicę w kierunku Chełmu. Natomiast jadąc od przystanku Pohulanka do Centrum stanie się tak w momencie najechania na pętlę indukcyjną. Problem polega jednak na tym, iż w godzinach szczytu, aby światło się załączyło, impuls pantografem (od Centrum) i najazd na pętlę indukcyjną (od Pohulanki) musi nastąpić przed zapaleniem się zielonego światła dla samochodów jadących w tym samym kierunku. Gdy wspomniany najazd tramwaju nastąpi chwilę po załączeniu się zielonej sygnalizacji dla samochodów, tramwaj zielonego światła nie otrzyma, po czym jest zmuszony odczekiwać ok. 2 minut na kolejne światło. Tworzą się kolejne bezsensowne opóźnienia i zatory tramwajowe. Po godzinach szczytu taka możliwość istnieje. Rozwiązaniem tego problemu byłoby wprowadzenie zielonego światła dla tramwaju w tych kierunkach na stałe wraz z sygnalizacją zieloną dla samochodów. Jej trwanie i działanie nie zakłóca i nie wydłuża innych cyklów samochodowych i pieszych.

W ciągu ulicy Kartuskiej niedawno przeprowadzony remont generalny torowiska doprowadził do pozostawienia sporych nieporozumień. Polegają one na zasłoniętych przez słupy trakcyjne sygnalizatorach świetlnych dla tramwajów, od strony przystanku Pohulanka do przystanku Skrajna. Pomimo iż zgłaszaliśmy ten problem, jedynie na przystanku Paska został rozwiązany, na pozostałych przystankach tj. Ciasna, Skrajna i przejazd samochodowy przed przystankiem Skrajna, sytuacja nie została poprawiona.

Sprawy te - nie dość, że powodują spore opóźnienia w napiętym rozkładzie jazdy tramwajów - dodatkowo przyczyniają się do dużego zużycia energii elektrycznej z powodu często zbędnych hamowań i kolejnych rozruchów.
Motorniczy ZKM

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (196) 4 zablokowane

  • panie motorniczy (18)

    A Waszą kulturę jak można poprawić?
    Bo chyba to jest większa bolaczka niż półminutowy przestuj.

    • 41 502

    • Przetestój przestuj.

      A wszystko będzie okej.

      • 60 7

    • Nie mierz wszystkich jedną miarą!!! (4)

      A poza tym, jak chcesz się wypowiadać, to poprosimy o wypowiedź z sensem i przy okazji sprawdź pisownię :P

      • 66 8

      • (3)

        Przedstaw mi sens przystanku przesiadkowego gdy wysiadasz z autobusu robisz dwa kroki i drzwi tramwaju zamykają ci sie przed nosem.
        Tramwaj rusza i za 20m staje na światłach na minutę.

        • 45 17

        • Jeśli zapłacisz za motorniczego karę, to niech na ciebie poczeka!

          • 38 6

        • (1)

          bo tak ma zrobiony rozkład ! jak zaczeka na autobus to wszystkie śwaitła go złapią i opóźnienie rośnie

          • 25 5

          • Rozkładami zajmuje się ZTM- więc tam pretensje proszę!

            • 12 2

    • (1)

      Tylko co ma piernik do wiatraka...

      • 13 7

      • źe wiatrak może się spierniczyć

        • 11 2

    • a waszą kulturę jak?

      • 8 5

    • A jak można poprawić kulturę pasażerów ? Bo wiesz zdaża się tak że ja jestem kulturalny i naście innych osób lecz ten jeden znajdzie się bez kultury! Tak samo oni są ludźmi ! jedni są normalni drudzy nie! więc zastanów się co piszesz...

      • 34 1

    • dobre uwagi

      Bardzo dobre uwagi.
      Czy doczekamy się ich realizacji?
      ZIELONE dla komunikacji miejskiej!!!

      • 23 1

    • przystanek Wilanowska,długo też jest czerwone dla samochodów z Wilanowskiej w AK

      a potem jak pojawi się zielone, to AK jest tak zapchana,ze nie ma jak wjechać

      • 11 1

    • najpierw popraw swoją kulturę! a nie, czepiasz się innych. tak najłatwiej, co?

      • 3 2

    • a jak poprawić kulturę pasażerów

      • 2 0

    • Czego szczekasz?

      Znalazł się zaangażowany w pracę i kreatywny motorniczy, a Ty wyjeżdżasz z narzekaniem i uwagami zupełnie nie na miejscu. O wiele częściej zdarzają się pasażerowie chamidła i/lub kretyni niż tacy motorniczy czy kierowcy! Mając tak stresującą pracę anioł by ie wytrzymał czasem. Uznanie i szacunek dla motorniczego, że się przejmuje i wykazuje aktywność znacznie ponad swoje obowiązki.

      • 5 0

    • k.

      Największą bolączką są chamscy,buraczani pasażerowie.
      O piciu piwa w tramwajach nie wspomnę.Ciekawe kiedy ktoś się weźmie za tych prymitywów...

      • 4 0

    • Panie z ZTM

      Proszę przestać pierdzieć w stołek, a ruszyć się do roboty.

      • 0 1

    • Panie ward...

      a pańską pisownię jak można poprawić? Mimo tego, że może Pan ją sprawdzić i tak pisze Pan z błędami ortograficznymi. Wstyd nie znać ojczystego języka.

      • 0 0

  • tramwajem jadę o około 13-17min dłużej niż autobusami (17)

    powody takiego stanu powstały już na desce kreślarskiej przez: zbyt blisko siebie przystanki (ale podobnie jest na al. Zwycięstwa, że przystanki co 150m), tragiczna wręcz logistyka świateł na źle zaprojektowanych skrzyżowaniach (zwłaszcza wilanowska/łostowicka).

    • 235 9

    • to że przystanków dużo to zaleta nie wada (3)

      Natomiast podstawowa przewagą trama to fakt, ze w korku nie stoi, ponadto 95% torowisk w Gdańsku są wydzielone i dobrze

      • 23 28

      • (2)

        Zbyt duża liczba przystanków to wada. W Elblągu są przystanki co ok. 100 metrów, co powoduje, że zanim tramwaj się rozpędzi to musi hamować. Przystanki tramwajowe powinny być co ok. 200 metrów w centrum i 300 metrów na trasach dojazdowych do centrum.

        • 22 4

        • powiedz na ktorym przystanku wsiadasz zaproponyje aby go zlikwidowali (1)

          • 15 3

          • Chełm Witosa

            • 8 0

    • na Alei przystanki są co 350 metrów (9)

      • 23 0

      • co 500m było by optymalnie.. dojście do mieszczące się w standardzie komfortu (7)

        a czas przemieszczania się tramwajem sporo krótszy na całej trasie

        ale jak ma się w społeczeństwie takich "to że przystanków dużo to zaleta nie wada" to ekonomia czasu, energii i pieniędzy wychodzi na minus.

        a jeszcze tekst "Natomiast podstawowa przewagą trama to fakt, ze w korku nie stoi, ponadto 95% torowisk w Gdańsku są wydzielone i dobrze" hmm.. ja dość często stoję w tramwajowym korku na np. takich skrzyżowaniach jak rondo przy urzędzie rady miasta (które również odstają od standardu - w Gdyni centrum przebudowane od podstaw pod dopasowanie do natężenia ruchu, a w Gdańsku tylko asfalt i kostkę wymienili.. a tramwaj jak zajmował 2 z 3 pasów uniemożliwiając przejazd pojazdów, tak dalej blokuje.. linie zewsząd zjeżdżające wąskim gardłem generują korki także tramwajowe) a tam zważywszy na plan zagospodarowania targu siennego, można było wygenerować przestrzeń do przeprojektowania szlaków komunikacyjnych.

        kończę tym samym - miłego, choć pochmurnego dnia :)

        • 18 22

        • Ehe, vide wspaniały i futurstyczny węzeł Wzgórze, normalnie urbanistyczny cud nad Wisłą :)

          • 19 1

        • Ja tam uważam że najlepiej jak by nie byo przystanków. (4)

          Same pętle.
          Najekonomiczniej.
          W ogóle kto to wymyslił . Przystanki. Tramwaj ma jechać a nie stawać.

          • 30 11

          • ironizujesz, to ignorancja w dyskusji i zaden argumant.. darowałbym sobie (3)

            • 9 17

            • sprawdź (2)

              znaczenie słowa ignorancja, a następnie przemyśl jego zastosowania...

              • 7 7

              • (1)

                sprawdziłem i wyszło mi że ignorantem jesteś ty

                • 1 4

              • a mnie wychodzi, że jesteś niekulturalny...

                • 3 1

        • Co tak oszczędnie? Zostawić same pętle!

          Przystanek, za skrzyżowaniem lub miejscu gdzie nie ma świateł nie robi żadnego problemu. Hamowanie i ruszanie nowoczesnymi tramwajami jest tak sprawne, że ilość przystanków aż tak nie robi dla czasu przejazdu. Raczej ilość skrzyżowań, przejazdów przez tory, torów wspólnych z pasami jezdni dla samochodów jak przy Operze. Gęsta sieć połączeń i przystanków zachęca zaś do korzystania z komunikacji miejskiej potencjalnych twórców kongestii - kierowców zdegustowanych złym funkcjonowaniem komunikacji miejskiej.

          • 0 0

      • ...ale on mierzył krokami i wyszło 150 metrów.

        • 3 0

    • a oczywiscie porjektant za nic nie odpowiada....

      a ztm wyplaca sobie premie bo wszystko ok, ze nie wspomne o UM gdansk, gdzie nikt nie zauwaza problemu... albo nastapna instytucja gloryfikowana to zdiz - odpowiada za dzialanie a raczej niedzialanie swiatel i oczywiscie nic sie nie da zrobic... jak zwykle... wspanialym przykladem bylo skrzyzowanie potokowej i slowackiego tydzien przed euro i korasy do maka na morenie...
      bez pozdrowien dla urzedasow...

      ps. brawo dla Pana motorniczego za odwage....

      • 17 5

    • co to jest "logistyka świateł" ??

      • 4 2

    • Na al. Zwycięstwa przystanki tramwajowe powinny być dwa - Akademia i Opera. Linie np 112 i np 154 powinny być przedłużone do dworca PKP Gdańsk - Wrzeszcz i mieć przystanki autobusowe na wysokości tych tramwajowych, w tym zlikwidowanych.

      • 4 0

  • (1)

    Brawo motorniczy ZKM!

    • 316 7

    • czyzby ktos ma zly dzien.

      a pieknisia skorupek nic nie bedzie komentowala? oj jaka szkoda. zakaz od rysia, spadek formy wypowiedzi, poczucie wstydu, urlopy?

      moze to i lepiej

      • 2 6

  • jak usprawnić ruch ? (5)

    tak samo jak się to robi, np. w Szwajcarii - zielona fala dla pieszych i transportu publicznego - co skutkuje, przedłużeniem oczekiwania (na czerwonym świetle) na skrzyżowaniach przez kierowców samochodu

    no,tak - ale wtedy nie było potrzeby wywalać publicznych pieniędzy na Tristary i inne formy kręcenia lodów

    • 109 15

    • przecież samochody na Świętokrzyskiej stoją w korkach prawie całodobowo (4)

      a odkąd oddano pętlę, to w godzinach szczytu korki sięgają Traktu Św. Wojciecha. Jeszcze za krótkie?

      • 7 13

      • skoro takie korki, to kiedy zmienisz swoja mentalnosc i wreszcie leniwy tylek przesadzisz w transport publiczny (2)

        bo psioczysz na forum, ale sam nie pomyslisz.. ze jestes jednym ztych co owe korki tworza

        • 26 10

        • (1)

          nie che ci mówic ale im wiecej osób bedzie jexdizło komunikacją miejską tym bedzie ona droższa z prostego powodu ponad połowa budzetu państwa pochodiz z podatków z paliw jak myslisz gdzie zaczną szukac kasy jak judiz enie beda tankowaćD::D

          • 7 11

          • wole chwile postac w korkach niz na przystanku

            byl moment ze postanowilem sie przesiasc na komunikacje miejska

            - koszt biletow wyzszy od kosztu paliwa (gaz) - fakt, sieciowka wychodzi nieco taniej
            - rano moj tramwaj wypadl pare razy z rozkladu - spoznilem sie do pracy
            - z powrotem co 2 dzien motorniczy uciekal pustym skladem z petli nie zabierajac pasazerow wysiadajacych z autobusu
            - czas przejazdu wydluzyl sie o 1,5h
            - wytrzymalem 3 tygodnie i wrocilem do jazdy autem

            a na korki jest prosty sposob - jechac szybciej lub wolniej - skoro jest zle zsynchronizowana sygnalizacja......jak jest pusto na drodze wiele osob zapier.... ile fabryka dala i przelatuja na zielonym..... jak jest wiekszy ruch to wystarczy turlac sie 40 km na 5 biegu od swiatel do swiatel....

            • 8 6

      • To po co stać? Lepiej iść!

        • 2 0

  • czy to ten motorniczy wysyłający SMS-y podczas jazdy (3)

    kopcący szlugi i dymiący na cały pojazd?

    • 21 156

    • monk (1)

      czy to Ty palisz szlugi pod wiatą na przystanku, wdeptujesz je butem w ziemię, a potem uraczasz wszystkich współpasażerów swoja opowieścią przez telefon??

      • 44 4

      • kierowcy samochodów też palą, piją za kółkiem grzebią w nosie i w j...

        • 1 0

    • No chyba Ty.

      • 3 3

  • Skończyć z prymatem samochodu (8)

    dlaczego 100 osób w tramwaju ma czekać aż czterech za kierownicą przejedzie?

    • 220 44

    • W Polsce jest normą, że szefowie spółek kolejowych nie kryją się ze służbowymi samochodami... (1)

      ... z kierowcą. Samochód jest świętością i wyznacznikiem statusu majątkowego ;)

      • 24 5

      • Szef ZKM

        ma wymalowane miejsce w strefie płatnego parkowania na Jaśkowej D. na służbową furę. I jak w tym mieście komunikacja ma działać?

        • 2 1

    • z kąd ty się wywodzisz : (1)

      • 3 6

      • ano bo pod siedzibą ZKM jest spot zarezerwowany dla tego przedsiębiorstwa. Stróż z niego chyba nie korzysta?

        • 0 0

    • ale masz ograniczenia (1)

      na pole krowy paść i bedziesz mieć spokój z postępem cywilizacyjnym,
      albo do afryki, tam ciebie powinien zadowolić transport publiczny

      • 3 14

      • W Afryce jeździ się samochodami,

        w Europie transportem publicznym.

        • 4 1

    • jak by nie ci wstrętni kierowcy którzy w przeciwieństwie do pasarzerów komunikacji zbiorowej płacą podatek drogowy (1)

      to byś się tymi autobusami po szutrowych drogach woził

      • 6 15

      • Ale mówimy o tramwajach,

        widziałeś kiedyś tramwaj?

        • 5 3

  • ZKM i usprawnienie ruchu (4)

    To przykre ze " motorniczy ZKM" musi lub chce publikowac swe rzeczowe uwagi
    w prasie. Swiadczy to o ZKM w ktorej nie ma wyrobionych nawykow reakcji
    na opinie swoich pracownikow jak i nie ma wytworzonego " systemu szybkiego
    reagowania " na tego typu uwagi.
    Gdyby tak w rzeczywistosci bylo to swiadczy to o niedolestwie Firmy i pole do
    dzialania dla nadzoru.

    • 195 8

    • Czytanie ze zrozumieniem (1)

      I znowu ktoś nie rozróżnia ZKM od ZTM . Motorniczy jest zatrudniony w ZKM , a za rozkłady odpowiada ZTM , który jak już coś zrobi to nigdy nie zmienia .Banda niedouczonych , na zaprzyjaźnionych stołkach palantów. Nigdy nie odpisują na e-maile.Nie od dziś wiadomo ,że obie firmy nie darzą się sympatią .Nie potrafią odpowiednio ułożyć czasu przejazdu i można ich prosić kilkakrotnie i tak zostaje to bez odzewu , ale do kontroli po autobusach to są pierwsi .

      • 24 5

      • ZKM, ZTM, ZDiZ ci od tramwajów, tamci od rozkładów, jeszcze inni od pierdzenia w stołki, ksiądz pana wini, pan księdza...

        a wszędzie Zarząd, Rada Nadzorcza i kasa leci
        i bilety coraz droższe

        • 9 2

    • To jest trochę inaczej : My czyli ZKM zgłaszamy problem do ZTM a tamci to mielą...miesiącami albo olewają .

      • 12 5

    • ZKM robi to, co wymyśli ZTM

      Niestety reakcje ZKM są, tylko ZTM, który na niczym sie nie zna coraz to ulepsza rozkłady!

      • 5 2

  • kiedy motorniczy zrozumie (7)

    że dając jednemu więcej zielonego odbiera drugiemu? Tramwaj przejedzie a auta będą stać jak te kołki. Nie bądź Pan egoista

    • 26 215

    • egoista się odezwał (4)

      Policz ile osób jedzie tramwajem/autobusem, a ile samochodem? No i jasne staje się kto powinien mieć pierwszeństwo! Niech prywatne samochody stoją w korkach a transport publiczny niech ma ułatwienia! Tak postępuje cały cywilizowany świat, do którego nam jeszcze daleko (przynajmniej jeśli chodzi o transport).

      • 48 9

      • Tak? Októrej godzinie cwaniaku? (1)

        Bo o 5:40 w tramwaju widze 2 osoby a a autach 15.
        Weź tez pod uwagę fakt iż w tramwaju mieści się duzo osób za to w jednym pojezdzie o długości 30m a jeśli wsadzisz w szczycie 60 osób w samochody a w 99% przypadków każda z nich jedzie sama to bedzie ok 180m długości łącznej pojazdów. I co teraz?
        Jak rozładujesz ruch z jednej strony tramwaju 30m i z drugiej aut 180m? Komu dasz więcej zielonego? Myśl.
        Mozna zrobić takj jak mówisz. Bedzie sprawiedliwie ale w końcu tak zakorkujesz miasto autami że zablokują ci wszystkie torowiska na skrzyzowaniach i wszyscy będziemy stali.

        Oto twój idealny świat. Sprawiedliwie wszyscy stoją. Nikt nie jedzie.

        • 14 33

        • Spokojna główka.

          Jeżeli sprawdziłaby się twoja fatalistyczna wizja zakorkowanego miasta na amen, to uwierz mi, że w niedługim czasie wszystko powróciłoby do normy, bo fani czterech kółek grzeczniutko i z pokorą zamieniliby swoje blachy na tramwaj/autobus. I po problemie. Zostali by jedynie najwytrwalsi z zapędami masochistycznymi.

          • 15 4

      • A teraz chyba się odezwał NIEPOSIADACZ samochodu. (1)

        W dodatku chyba zakompleksiony. Dość już tej obopólnej dyskryminacji i wzajemnych żalów! Przy odrobinie dobrej woli i zdrowego rozsądku (a o to w tym kraju chyba najtrudniej) sytuację da się zrównoważyć i w tym kierunku powinny iść działania służb miejskich.

        • 8 14

        • Nie da się zrównoważyć. Zobacz na miasta w ameryce północnej. Mimo 5 pasowych jezdni na autostradach dalej mają korki. Miasta nie są dla samochodów, są dla ludzi!

          • 18 3

    • No chyba właśnie na tym polega idea transportu publicznego.

      Czy może ja o czymś nie wiem?

      • 3 1

    • Nie myślisz

      W tramwaju masz do 300 osób, w samochodzie max 4, kto może dłużej poczekać?

      • 17 0

  • A panowie w białych czapkach, w samochodach z napisem "Nadzór ruchu"... (5)

    To od czego oni są??? Od podziwiania przejeżdżających tramwajów i autobusów? Niech się wezmą za robotę myślową i uruchomią umiejętność obserwacji.

    • 170 8

    • umiejętność czego?

      • 7 3

    • Te parasole...

      ....siedzą np. w samochodzie na Hucisku i zapisują czasy przejazdów.Tymczasem potrzebni by byli nie w samochodzie i z kajecikiem ,lecz na samym skrzyżowaniu by przeganiać cymbałów stających na torach i uniemozliwiających płynny ruch tramwajów

      • 25 3

    • Oni tylko ściezki rowerowe blokują parkując na nich i obserwując tramwaje.

      • 7 3

    • a co to to jest ta robota myślowa ?

      • 3 5

    • A WIĘC

      Nadzór Ruchu ZKM jest od likwidowania awarii pojazdów na trasie tak żeby kolejne miały przejazd oraz od likwidowania kolizji oraz wypadków które się zdarzają i zdarzać będą zaś nadzór ruchu ZTM jest od informowania pasażerów o w/w zdarzeniach niestety kupa kasy na ZTM wydana ( biura, radiowozy, pensje ) a ich w ogóle nie widać np. przy dworcu PKP na przystanku gdy jest jakaś awaria. W Zarządzie TRANSPORTU Miejskiego na czele z p.Dobaczewskim i p.Zomkowskim siedzimy i patrzymy w kamerki popijając kawę a kaska sama leci. Myślę, że wyjaśniłem jakie każdy nadzór ma zadania.
      PS. Nadzór Ruchu ZKM to przynajmniej na mieście widać ale ZTM to widziałem może jeden raz ( kompletne lenie za nasze pieniądze )

      • 6 3

  • Synchronizacja świateł to porażka (3)

    Synchronizacja świateł to porażka - większość kierowców pedzi ok 100 km/h, żeby zdązyc na zielonym, a jak się jedzie przepisowo to stoi się na każdym czerwonym i przepuszcza powietrze, bo z bocznych ulic wyjezdza 1 może 2 auta. Tramwaj nie rozpędzi się 100 km/h więc z zajezdni na Chełm jedzie ponad 20 minut.

    • 125 7

    • (1)

      Dokładnie - najpierw się buduje, później myśli jak powinno działać, widać polską myśl inżynieryjną

      • 16 4

      • prawda...

        tragicznie sa ustawione cykle swiatel od ronda nowa lodzka do armii krajowej.
        mamy zielone na rondzie, jedziemy przepisowo i halt przy lidl/ halt przy armii krajowej. jak zielona faza to zielona faza.
        a nie "czerwona faza, jechac nie pozwala" (k44)
        poza tym koniecznie niech ZDIZ wydluzy lewo skret do skretu w armii krajowej w kierunku obwodnicy. bardzo czesto sie zdaza, ze auta ktore chca skrecic w lewo tamuja ruch na wprost.

        • 12 0

    • TRISTAR

      Teraz są ustawione tragicznie bo jak wydadzą kupę kasy na niezliczoną ilość fotoradarów w TRISTAR to poprawią cykle na skrzyżowaniach i będą pieprzyć o skoku cywilizacyjnym

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane