• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • ja wracam

    • 5 4

  • Cena w dół, częstotliwość w górę. Nie na odwrót. Żeby to zrozumieć trzeba wysiąść

    z samochodu służbowego.

    • 111 5

  • Sprawa jest prosta (18)

    Wysokie opłaty za wjazd prywatnymi samochodami do centrum miasta, wysokie opłaty za parkowanie.
    Rejestracja pojazdów dozwolona wyłącznie dla osób posiadających własne (bądź długoterminowy wynajem) miejsca postojowego w okolicy swojego miejsca zamieszkania.

    Dość zabawy w samochody polegającej na tym że całe społeczeństwo składa się dla garstki jaśnie wielmożnych którzy sprowadzili starego trupa z zachodu i życzą sobie żeby całe społeczeństwo wybudowało im drogi, parkingi i jeszcze wszystko to było dostępne za darmo.

    Do jeżdżenia po mieście jest komunikacja zbiorowa czy ekologiczna (np. rowery) i już dawno zostało to pomierzone i udowodnione że nie ma możliwości zbudować miasta do którego każdy wjedzie samochodem, bo pomimo teoretycznego zburzenia wszystkich budynków i zastąpienia całej powierzchni miasta siecią dróg, nadal byłyby korki i brak miejsc do parkowania.

    Jedyna droga to po prostu podniesienie kosztów komunikacji samochodowej do takiego poziomu żeby po prostu opłacało się jeździć zbiorkomem, wtedy zwiększona popularność pozwoli na konieczne inwestycje w infrastrukturę komunikacji zbiorowej i ekologicznej.

    Na to trzeba stawiać - infrastruktura rowerowa i komunikacja zbiorowa.
    Zacząć można od tego że każda droga która obecnie ma 2 pasy w jedną stronę (lub więcej), to prawy pas powinien zostać automatycznie przekształcony na buspas, z czterocyfrową karą za naruszenie zakazu jazdy buspasem.

    • 42 156

    • Proponuję jeszcze rozkładać kolczatki na wjazdach i gniazda karabinów maszynowych (2)

      aby wystrzelać tych co przypadkowo chcieliby użyć auta... Represje do niczego nie prowadzą. Raczej trzeba organizować pozytywna akcję na rzecz korzystania z komunikacji zbiorowej. Ja np. chciałbym, ale jak mam spędzić 1,5h w drodze... to wybieram 15 min autem...

      • 47 5

      • jesteś idiotą (1)

        pozytywne akcje to sobie w domu rób

        • 7 28

        • A Ty kretynem.

          • 14 1

    • zyczę Ci, żeby kiedyś pogotowie na rowerze musiało do ciebie dojechać (3)

      cyklisto

      • 27 7

      • (1)

        chyba masz jakiś problem z czytaniem ze zrozumieniem.
        Obecnie pogotowie jedzie wolno bo stoi w korkach.
        Ograniczenie ilości samochodów prywatnych na drogach w znakomity sposób przyspieszy dojazd pogotowia czy innych służb.

        • 5 8

        • Powodzenia w jeździe rowerem zima po lodzie. Jakim kretynem trzeba być żeby sadzić takie p******e pomysły

          • 7 0

      • A kto tu dyskutuje o pogotowiu?

        Mniej samochodów to szybsza reakcja pogotowia. Wszystkim wyjdzie na zdrowie.
        Samochody dojeżdżających do pracy to przekleństwo miast. Samoluby i wygodniccy trują wszystkich i jeszcze pretensje o brak miejsc do parkowania.

        • 3 7

    • + publiczne biczowanie za wjazd do centrum dieslem? (2)

      Prawisz czlowiecze średniowieczne brednie

      • 29 2

      • ić stond buraku przyspawany do szrota (1)

        • 1 22

        • Ty załóż siodełko bo Ci rurka najwyraźniej do mózgu przebiła.

          • 14 1

    • Podwyższenie ? A może obniżyć koszty komunikacji ! ??? (1)

      To wtedy będzie szansa rozwoju komunikacji. Bez mózgu... a jeśli chodzi o rowery to wejdziesz z rowerem do pracy ? Jak 20 innych osób przyjedzie rowerem ? Inaczej w tym kraju zostaniesz bez roweru gdy pozostawisz po za zasięgiem wzroku ... hahaha

      • 14 0

      • koszty komunikacji są obecnie bardzo niskie - wszędzie w Europie (w Polsce również) bilety pokrywają tak max 1/3 wydatków na komunikację zbiorową.

        Na pewno jakimś rozwiązaniem jest to, że wraz z ograniczeniem ilości użytkowników samochodów, wzrośnie liczba uzytkowników komunikacji zbiorowej, przez co pieniędzy pojawi się więcej co umożliwi nowe inwestycje.

        • 3 11

    • Wysokie opłaty za używanie rozumu już wobec ciebie zastosowano. Skutek nie powala.

      • 6 2

    • Tak i jeszcze czego

      Sądząc po tym co napisałeś to nie zdałeś prawka po 20 podejściach

      • 9 2

    • Zadzwoń do mnie,a dam Ci namiary na dobrego lekarza,tego od głowy.

      • 2 1

    • Po prostu racja:)

      Dla niektórych bolesna i trudna do pojęcia, ale niestety - samochody to w mieście przekleństwo. Jeżdżąc samochodami ludzie szkodzą sobie i trują innych.
      Tylko auta do obsługi i zaopatrzenia mieszkańców powinny mieć normalny wjazd. Reszta za wysoką opłatą.

      Ale trzeba też oddać sprawiedliwość kierowcom, że takie rozwiązanie jest możliwe tylko gdy komunikacja funkcjonuje na wysokim poziomie, jak np. w Londynie czy Berlinie. Gdybyśmy teraz wprowadzili obostrzenia, to powstałby niezły chaos.

      • 3 3

    • Musisz odwiedzić specjalistę. Nie od komunikacji ale od głowy.

      • 3 1

    • Lewy na ścieżkę rowerową , a ty do Tworek,b o należysz do grona 2 którzy w ankiecie wybrali podobny wariant.

      • 3 0

  • ale po co? (10)

    wolę samochodem
    taniej, szybciej, jadę skąd chcę i dokąd chcę, bez przesiadek, słucham własnej muzyki, nic nie śmierdzi, nikt mnie nie trąca, nie kopie

    w stanach samochód to wolność osobista, każdy ma samochód, bo każdy chce być niezależny.

    • 102 33

    • (2)

      I dlatego w centrach miast są tam autostrady po 7 pasów, wiecznie zakorkowane. Amerykanie zdali sobie z tego sprawe stad tak mocno inwestuja teraz np w tramwaje

      • 2 16

      • (1)

        skad Ty czerpiesz te farmazony?

        • 18 0

        • Farmazony powiadasz.

          Proponuję poszukać tego artykułu i go przeczytać to ci się rozjaśni pod kopułą.
          "Autostrady pożarły amerykańskie miasta. Dlaczego je budowano?"
          na portalu : rynekinfrastrukturypl

          • 1 9

    • będzie taniej jak straż miejska weźmie się do roboty

      • 3 4

    • (2)

      Jadę właśnie skm-ką, środek dnia i ścisk. Jeżeli ludzie mają się przesiąść na komunikację zbiorową musi ona jeździć częściej, szybciej i zapewniać względny komfort, a nie wozić ludzi jak bydło.

      • 31 1

      • (1)

        Teraz jadę tramwajem. Z tyłu nawet są miejsca, pewnie dlatego, że siedzi tu menel, śmierdzi aż oczy pieką.

        • 28 1

        • Jestem na pętli, czas oczekiwania na autobus 15 minut. Ech...

          • 22 0

    • Jeżdżę SKM-ką (2)

      Taniej, szybciej, jadę skąd chcę i dokąd chcę (na trasie dom-praca-dom, inne relacje to raczej taxi/uber), bez przesiadek, słucham własnej muzyki i czytam własne książki, nic mi nie śmierdzi, nikt mnie nie trąca, nie kopie.
      Zaoszczędzone pieniądze wydaję na podróże po świecie i wyjścia do restauracji itp.

      • 7 14

      • Oczywiście wszystkie blok są wybudowane wzdłuż torów. )))) (1)

        Można by wybudować w Trójmieście JEDEN WIELKI FALOWIEC od Chyloni do Św. Wojciecha. 34 km długości z 20 pięter i w piwnicy SKM.
        To 255 000 mieszkań 80 metrowych.
        W każdym mieszkaniu 4 osoby i mamy MILION mieszkańców.

        Mamy jeden blok a reszta to tereny rekreacyjne.

        • 20 0

        • Powiem Ci, że to nie byłby głupi pomysł

          Każdy miałby blisko do komunikacji, każdy miałby ładny widok za oknem, duży park a dodatkowo dojechać gdziekolwiek byłoby prosto.

          • 7 0

  • Można np. wypełnić ankietę 'Ocena komunikacji miejskiej listopad 2016' na stronie ZTM Gdańsk (1)

    W kilku punktach można się wypowiedzieć nieco obszerniej, w domyśle - nawrzucać. A potem pozostaje liczyć na to, że jakimś cudem ktoś potraktuje wyniki ankiety poważnie...

    • 52 2

    • Oj Ty naiwna. Nikt tego nie bierze pod uwagę.

      • 13 2

  • Jeżdżę codziennie na trasie Gdynia Dąbrowa - Rumia - Dąbrowa (2)

    Jeżdzę komunikacją co łatwe i szybkie nie jest, gdybym w rodzinie posiadał drugi samochód, raczej bym korzystał z auta. Codziennie popołudniu korki na Wielkopolskiej i autobusy jeżdżące wg rozkładu-widmo.
    Nie dziwię się ludziom, którzy wybierają auta. Proszę mi tylko napisać, czemu na Wielkopolskiej nie można zrobić bus pasów?

    • 48 3

    • (1)

      Mój kolega z pracy, jest szybciej skm-ką w Wejherowie, niż ja autobusem na Witominie! Z centrum Gdyni...

      • 5 0

      • To nie wiem na którym witominie mieszkasz bo na tym w Gdyni jest buspas na Kieleckiej i autobusem jedzie sie niewiele dłużej w godzinach szczytu niz poza nimi... jedynie trzeba stać na rolniczej ale to tylko kawałek wiec stracisz jakoś max 5 min

        • 0 2

  • Nie trzeba ekspertyzy, to proste! Wystarczy: (3)

    1. Wprowadzić prostą taryfę na całe Trójmiasto!
    2. Przyspieszyć kursowanie. Przyklad: Tramwaj z Łostowic do Jelitkowa jedzie planowo 1h, a zazwyczaj o kilkanaście minut dłużej! To połowa czasu potrzebnego na podróż do Warszawy Pendolino!
    3. Siatka połączeń. Jest PKM-ka ale co z tego skoro nieosiagalna np. dla mieszkańców Ujeściska, którzy chcieliby dotrzeć do Wrzeszcza...

    • 87 3

    • wczoraj wracałem z lotniska przed północą

      nie da sie wrócić PKM do centrum Gdańska jeśli przylot (a tych jest sporo) jest po 23:00
      to po co ta kolejka?

      • 21 1

    • Lotnisko wybudowało sobie prywatną linię do miasta :] to jest PKM :]

      • 3 1

    • Taki urok tramwajów, że jeżdżą wolno. W mieście prędkość maksymalna tramwaju to często 15-20km/h. Na skrzyżowaniach i zakrętach muszą zwalniać praktycznie do prędkości pieszego. Ale jakoś tak się przyjęło u ludzi, że wolą te tramwaje, zamiast autobusów które kursują po wydzielonych buspasach. Każde osiedle mieszkaniowe chce mieć swoją linię tramwajową, tak jakby to była jakaś realna korzyść...

      • 3 5

  • może zacząć od rozdawania mydła?

    • 40 5

  • Niech tramwaje nie psują się codziennie albo kilka razy dziennie co paraliżuje komunikację miejską, pierwszeństwo na światłach dla komunikacji miejskiej, duże monitorowane parkingi przy pętlach i stacjach na obrzeżach miasta, jeden wspólny bilet na pociagi tramwaje busy, no i może jeszcze wisienka na torcie udogodnienia jak wifi w komunikacji
    sądzę że wtedy sporo ludzi przesiądzie się z auta na komunikację

    • 57 4

  • za droga komunikacja (7)

    ceny biletów sa za wysokie, dużo bardziej opłaca się jechac samochodem niż komunikacja miejską. a jak sie jedzie z rodziną to różnice sa juz dramatyczne.
    jak chce się wyssać maksymalnie dużo z pasażerów to potem się dziwią ,że ludzie nie chca jeździć komunikacja miejską.

    • 93 6

    • (6)

      Bilet miesięczny 45 zł 7 dni w tygodniu cały Gdańsk. Zapłać oc bez zniżek, paliwo, przeglądy, parking, myjnia itd. za 45 zł. Do tego kup samochód. Powodzenia

      • 1 13

      • skm 120 za miesiac za trojmiasto + kolejna kasa na zkm zeby dojechac na skm

        • 3 2

      • Ograniczony umysł studencki

        Nie każdy już jest studentem, aby mieć bilet za 45 zl !

        • 6 0

      • niestety (3)

        nie każdy ma ulgę, a 4-osobowa rodzina to już spory wydatek

        • 3 1

        • (1)

          Samo posiadanie słuchu to spory wydatek. Dużo większy niż bilety dla czteroosobowej rodziny

          • 1 1

          • Samochodu, nie słuchu

            • 0 0

        • 4 osobowa rodzina ma znizki jak studenci. Wszyscy czyli i dzieci i rodzice.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane