• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • Trzeba organizować iwenty, żeby zrozumieć podstawy obsługi klienta?

    Krok nr 1: zminimalizować ilość awarii tramwajów
    Krok nr 2: poprawić jakość obsługi gdy jednak tramwaj zawiedzie - jasna i czytelna informacja dla wszystkich pasażerów z uśmiechem na twarzy oraz szybkie podstawienie autobusu zastępczego

    Wycena analizy i doradztwa: 10000zł, przyjmę przelewem na konto.

    • 36 2

  • (1)

    Szybciej kursująca komunikacja, bez 3 przesiadek i 3 osobnych biletów i ludzie się sami przesiądą. Nie trzeba ich będzie zachęcać.

    I to dotyczy też aglomeracji nie tylko miasta głównego bo duża część samochodów jest spoza samego Gdańska.

    • 47 0

    • Więcej sensownych połączeń.

      Częste kursy w godzinach 6-9, żeby bez patrzenia na rozkład dostać autobus, tramwaj.
      Nowe linie autobusowe.
      Komunikacja pólnoc południe.
      Niech się cały ZTM przejedzie z Zaspy Rozstaje na UG i z powrotem.
      I jak się jechało?

      • 1 0

  • Dworzec Wrzeszcz (2)

    Dworzec Wrzeszcz przykładem, jak zniechęcać do korzystania z transportu kolejowego. Brak jakiejkolwiek informacji o odjazdach pociągów w kierunku Kartuz powoduje, że tracę pieniądze na bilet, bo pociąg odjeżdża w chwili gdy megafon bełkocze niezrozumiale jakąś informacje o miejscu postoju pojazdu.
    Debil który podpisał się po wydatkami na przebudowę dworca we Wrzeszczu powinien osobiście z własnej kasy zapłacić za straty pasażerów, którym zafundowano gonitwę po peronach za odjeżdżającym pociągiem.
    Już nigdy więcej nie pojadę PKM z Wrzeszcza>

    • 70 2

    • Prawda, ta organizacja to najwyraźniej czyjaś umysłowa niepełnosprawność.

      Chyba, że to celowe działanie, żeby za dużo ludzi nie jeździło, bo np. brakuje taboru.

      • 10 0

    • jestem ciekawy , kto jest tym debilem ?

      to cała prawda o dworcu we Wrzeszczu

      • 7 0

  • niech chociaż ta "komunikacja" jeździ punktualnie bo już nie raz mi się zdarzyło że autobus był spóźniony o 30 mib albo wogóle

    • 30 3

  • Wprowadzic (2)

    realne i rzeczywiste badania techniczne pojadu i 3/4 wraków zniknie z dróg.

    Poza tym nalezy odwrócic koszty tak aby znacznie taniej było tramwajem a znacznie drozej autem. Dzisiaj jest dokładnie odwrotnie.

    • 18 15

    • To zdrozeje paliwo i tyle. Brawo!

      Nie dość, że będzie do pracy dłużej, mniej punktualnie to do tego drożej! A z dziećmi to już w ogóle... Dostaje 500+ dodać zasiłek dla bezrobotnych dla mnie i żony i nie opłaca się pracować. Darmowe podręczniki darmowa edukacja dzieci. Na bezrobociu państwo ZUS płaci. Idealnie!!

      Stuknij się w łeb debilu. Może tak mniej awarii, szybszs usuwanie skutków awarii, tańsza komunikacja miejska i darmowe monitorowane parkingi na obrzeżach. I dojadę autobusem chętniej. Będę mógł czytać książki, słuchać muzyki, spać, konia walić, czy śniadanie jeść

      • 2 5

    • Dokladnie

      Ilość smierdzacych spalinami szrotów w Gdańsku przechodzi ostatnio ludzkie pojęcie! Teraz zima może chwilowo się zmniejszy, bo nie mogą zapalić. ..

      • 7 1

  • Niech chociaż komunikacja jeździ punktualnie bo nie raz było że autobus wogóle nie przyjechał

    • 20 1

  • Myć pasażerów

    • 25 0

  • Jak w Skandynawii (3)

    Wprowadzić wysokie opłaty za wjazd do miasta, nie tworzyć parkingów w centrum itp. Trzeba iść tą drogą.

    • 18 39

    • Oczywiscie idzmy dalej, za wjazd dieslem do centrum publiczne biczowanie pod neptunem?

      Zamiast realnie zachęcać do komunikacji (ceny biletów -50%, więcej połączeń) część osób chce tylko kar, mandatów, zakazów i innych straszakow!

      • 21 1

    • Opłaty można wprowadzać, gdy istnieje realna alternatywa, sprawna komunikacja miejska. Czyli najpierw sprawny transport, potem opłaty "karne". Nie odwrotnie.

      • 9 0

    • Ty chyba nie wiesz co mówisz... W goteborgu parkowanie kosztuje 1kr za godzinę... Czyli 45gr.

      • 6 0

  • Komunikacja

    Witam chyba ktoś myli pojęcia mało ludzi jeździ komunikacją wręcz odwrotnie druga sprawa to czas stracony na przesiadkach i niesynchronizowane rozkłady jazdy które bardzo utrudniają poruszanie się po Gdańsku.
    Osobiście wybieram samochód gdyż jestem szybko w domu i zaoszczędzony czas mogę poświęcić rodzinie trzecia kwestja to bezdomni których zapach czasami przyprawia o mdłości to jest odpowiedz na wasze problemy

    • 49 2

  • Ciekawe dlaczego....?

    http://www.trojmiasto.pl/raport/#report41693

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane