• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • Rozszerzcie strefy płatnego parkowania do granic miast i podnieście opłaty za parkowanie,

    wprowadźcie opłaty za wjazd do centrum, polikwidujcie parkingi, a rząd niech do3,14erdoli większą akcyzę na paliwo i wyższe OC. Wtedy awarie tramwajów i opóźnienia komunikacji będą mogły być jeszcze częstsze, bo i tak ludziom odechce się jeździć samochodami, no i nie trzeba będzie kumpli wywalać ze stołków za partolenie roboty. Nie liczyłbym, że w rozumkach naszych politycznych elyt czy zarządzających spółkami pojawi się inne rozwiązanie niż nowe dyrektywy, zakazy i nakazy.

    • 16 14

  • (1)

    Na przemian jeżdżę samochodem, tramwajem i rowerem. Wszystko w zależności od potrzeb, pogody , odległości celu od przystanków. Wiadomo,że z dzieckiem i wózkiem wygodniej samochodem, w słońcu przyjemniej rowerem a na kacu - tramwajem. Jechać do centrum Gdańska samochodem warto tylko w niedziele i późnym wieczorem. Chyba,że ktoś lubi kręcić się wkoło szukając miejsca na postój albo przeciskać się przez Targ Drzewny.

    • 21 2

    • Na kaca polecam jednak rowniez rower;)

      • 2 3

  • Pozdrawiam wszystkich dyskutujacych nad ulepszaniem życia mieszkańcom Smart Metropolia. Prosze mi wytłumaczyć po co są te monitory zamontowane w tramwajach , przecież tam nic się nie dzieje, ciągle to samo ani to reklama a ni nic. Kiedyś były śpiewy ptaszkow? Książki można było cztac? Wszystko to jednorazowe pomysły pewnych osób które kasuja niezłą forsę a potem znika i nie ma nic.I w tym wypadku jest z tym Forum Dyskutanci od brania pieniędzy

    • 25 0

  • to naprawdę takie trudne dla osób odpowiedzialnych za transport (1)

    zrozumieć, że bilet miesięczny na wszystko co "mknie i sunie" musi być tańszy (teraz 220zł) a czestotliwość kursów powinna być taka, że się nie sprawdza rozkładów bo "najpóźniej w ciągu 10min coś podjedzie"

    wielka filozofia

    • 56 0

    • Dokładnie, bilet miesięczny na wszystko

      w Trójmieście (najlepiej tez w najbliższej okolicy, od Wejherowa do Pruszcza) za 150 złotych max. A powiedzmy 12 godzinny na wszystko 8, 10 złotych. Godzinny na wszystko 4 złote. Proszę, to rozwiązanie.

      • 15 0

  • (3)

    Czas przejazdu na trasie Jelitkowo Ujescisko to jakies 70 minut. To pytanie jest nie na miejscu. Bledy planistyczne Gdanska, ktore rozciagnely go na przestrzeni nastu kilometrow sprawiaja, ze tramwaj czy autobus nigdy nie bedzie konkurencja dla samochodu. Tu potrzebne jest metro albo kolej a to juz w naszych warunkach fantazja. Dlatego kupilem motocykl ale to rozwiazanie nie na caly rok niestety:)

    • 37 4

    • (2)

      Sorry ale co to jest Ujeścisko i gdzie to?! Co to za wieś pod Gdańskiem?

      • 1 27

      • (1)

        Jak tam na 18m2 w falowcu z rodzicami się mieszka paniczu miastowy?

        • 20 1

        • Zapomniał ten z Przymorza jak tam mewy latały po polach na początu 70'.

          Sam korzystałem z lotniska na Zaspie więc wiem co mówię.

          • 12 0

  • Tylko darmowa komunikacja zachęci do przesiadki z samochodu do komunikacji miejskiej. (2)

    Obecnie każdy, kto pracuje, ma samochód, bo to jest wygodne. Z komunikacji miejskiej korzystają dzieci, młodzież i osoby chore i w podeszłym wieku.

    • 35 6

    • to chyba nigdy nie korzystałeś z komunikacji miejskiej skoro tak uważasz

      • 2 5

    • Krzycz Trybson!

      Mnie to nawet i za darmo by nie zachecilo, ze wzgledu na sam koszt czasu zwiazany z podrozami komunikacja zbiorowa. Pewnie wiekszosc tak ma, ze szkoda im tracic zycie w tramwajach i autobusach.

      • 9 0

  • Kupować nowe bezawaryjne tramwaje zamiast tego poniemieckiego złomu, gdzie stać i siedzieć " gęba w gębę" jest niewygodnie i nieprzyjemnie.

    • 25 2

  • (1)

    Nie ukrywam. Do pracy jeżdżę za frico, bo nie dam za przejazd ze Stogów na Przeróbkę tyle co za podróż do Jelitkowa. A kanary wyczuwam po zapachu z daleka.

    • 14 7

    • złodziej

      • 3 2

  • Jak się buduje parking kubaturowy

    to trzeba myśleć też nad otoczeniem - automatycznie powinny pojawiać się znaki ograniczające parkowanie poza takim parkingiem, aby to miało sens. Na foto nie widać ani jednego znaku zakazu parkowania, ani tym bardziej SM...

    • 8 9

  • nadal problem z oznaczeniem peronu z którego odjeżdża PKM we Wrzeszczu

    a oni ankiety robią, jak "ulepszyć" komunikację miejską.
    tyłki prezesów dziesiątek spółek od komunikacji- oto co sprawia, że komunikacja miejska nie jest przyjazna w trojmiescie.

    na dodatek zarządzający wożą tyłki służbowymi samochodami.
    bilet miesięczny na całe trójmiasto 220zł. jaja sobie robicie?

    • 47 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane