- 1 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (270 opinii)
- 2 Będzie pył, nie będzie premii? (70 opinii)
- 3 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (60 opinii)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (110 opinii)
- 5 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (131 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (41 opinii)
Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?
Trwają poszukiwania najlepszego wariantu Kolei Metropolitalnej. Akceptowany przez wszystkie zainteresowane strony pomysł budowy wspólnego odcinka dla tramwajów i pociągów jest cały czas modyfikowany.
Jeszcze niedawno wydawało się, że udało się wypracować kompromis, który zadowoli zarówno stawiającego na połączenie kolejowe marszałka, jak i optujących za budową tramwaju gdańskich urzędników. Miał nim być tzw. wariant trasy 3a, przewidujący, że na odcinku KM od ul. Abrahama, przez ul. Rakoczego, aż do lotniska w Rębiechowie kursować będą wspólnie tramwaje i szynobusy. Wyższość tej koncepcji nad innymi miało potwierdzić studium wykonalności przygotowywane przez niemiecką firmę IVV.
Termin oddania studium przesuwa się jednak z miesiąca na miesiąc – dziś mówi się o grudniu br. - a pomysły wciąż się zmieniają. Aktualna wersja zakłada, że wspólna część trasy zostanie skrócona i będzie przebiegać wyłącznie między pętlą przy ul. Abrahama, a ul. Rakoczego na Morenie. Dalej, do lotniska, pojedzie już tylko pociąg.
- Trasa od przyszłej stacji Rakoczego do Portu Lotniczego ma dłuższe odcinki między przystankami. Średnia prędkość, jaką będzie mógł tam rozwinąć pociąg, będzie znacznie wyższa, niż w przypadku tramwaju – argumentuje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim
Na samym początku istnienia KM (2015 r.) całą trasę obsługiwałby wyłącznie tabor kolejowy. Dopiero 2-3 lata później Gdańsk kupiłby specjalne, budowane na zamówienie, hybrydy tramwajowo-kolejowe.
- Żeby nie obciążać wyłącznie kieszeni miasta takim zakupem, w ramach drugiego etapu rozbudowy Kolei Metropolitalnej moglibyśmy zrobić elektryfikację i zakupić tabor przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej – przekonuje dyrektor departamentu.
Czemu nie można od razu puścić hybryd na tory używane przez kolej? Powodem jest brak przepisów umożliwiających koegzystencję obu środków transportu na jednej trasie.
Eksperci z Jaspersa, którzy z ramienia Unii Europejskiej przyglądają się tworzeniu planów KM sugerują, że nawet przez pięć lat nie uda się w Polsce wprowadzić nowych uregulowań pozwalających na poruszanie się tramwajów i pociągów po tych samych torach. - To bzdura – irytuje się dyrektor Rudziński. - Rozmawiałem z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego i wiem, że takie przepisy można wprowadzić w przeciągu półtora roku.
Nawet jednak jeśli procedura zmiany przepisów trwałaby dłużej, to i tak do 2015 r. powinna się zakończyć.
Eksperymenty na Kolei Metropolitalnej wciąż trwają. Wydaje się, że stopień skomplikowania tego projektu, a także ścieranie się różnych interesów chwilami przytłaczają urzędników i ekspertów zaangażowanych w tę inwestycję. Oby wybieranie najlepszego wariantu KM nie przeciągnęło sie na tyle, że unijne dofinansowanie do tej niezwykle ważnej inwestycji przejdzie nam koło nosa.
Opinie (168) 10 zablokowanych
-
2009-10-02 09:32
i tak bedzie zła (10)
- 29 67
-
2009-10-02 10:14
(6)
wolne Miasto Gdańsk
- 2 20
-
2009-10-02 10:40
(3)
Gdańsk nigdy już nie będzie "Wolnym Miastem" bo niby po co? Jest Polski i tak już pozostanie. A cała reszta kretynów jeżdżących z naklejkami "DA" na samochodach niech spada za Odrę. Zdrajcy
- 24 5
-
2009-10-02 10:54
(2)
Niektórzy prawnicy się z Tobą nie zgodzą. Gdańsk został nielegalnie włączony do Rzeszy, więc w teorii po bezwarunkowej kapitulacji, WMG powinno uczestniczyć w traktacie pokojowym, a tak się nie stało. Coś mi się wydaj, że ty jednak Kresowiakiem jesteś.
- 5 14
-
2009-10-02 11:17
Bose Antki (1)
Gdańsk to w 100% "Wilniuki", itp. Całe szczęście bo w WMG jedynym jeżykiem urzędowym był j. niemiecki!!!
- 3 11
-
2009-10-02 11:40
W 100% może nie bo w 45. było tu trochę jednak miejscowych.
- 3 1
-
2009-10-02 12:21
Jechany sprzedawczyku - folksdojczu (1)
Nie podoba się -wynocha. Freie Stadt Danzig - to se ne wrati
- 15 7
-
2009-10-03 09:24
ni damy guzika od munduru, wie immer!
Nigdy nie mow nigdy, jak widzisz kraj przywiślański sam podąża do upadku. Kiedyś już tak się stało na własne życzenia i dzisiaj propaganda nazywa to rozbiorami. W przyszłości może nie być prezydenta Wilsona tworzącego strefe buforową między Niemcami a Rosją.
- 1 3
-
2009-10-02 12:25
standardowy komentarz na trojmiescie (2)
- 7 3
-
2009-10-03 08:50
(1)
prawidłowy. wszystko jest źle. nawet drobne rzeczy się nie udają - miało dzisiaj padać - i co ? od rana słońce :/ :/
- 5 0
-
2009-10-03 11:41
to slonce to chyba na monitorze masz
- 0 0
-
2009-10-02 09:32
inwestycja jest mega potrzebna jak każda inwestycja komunikacyjna i drogowa w mieście (13)
ale jak słyszę, że wydatki na ECS, pomniki i inne pierdoły są ważniejsze to krew mnie zalewa i zastanawiam się czy kiedyś dożyję czasów gdy po mieście będzie jeździło się w miarę sprawnie...
- 209 8
-
2009-10-02 10:23
przykro mi (5)
ale te czasy juz dawno odeszly w niepamiec. Jest kiepsko a bedzie jeszcze gorzej. Miasto z natury rzeczy jest i bedzie zapchane.
- 7 8
-
2009-10-02 13:22
jasne (4)
powiedz to mieszkancom barcelony, lizbony, berlina, amsterdamu ba! pragi itd - jakos tam sie dalo stworzyc SPRAWNĄ komunikacje zbiorowa.
- 10 1
-
2009-10-02 13:59
(2)
niestety Trójmiasto ma tę wadę, że od wschodniej strony jest zatoka, więc jakkolwiek by nie kombinować, ilość ulic, obwodnic musi być o połowę mniejsza niż w typowym mieście.
- 3 2
-
2009-10-02 14:08
Z tamtej strony dojeżdża połowę ludzi mniej, nieprawdaż? (1)
- 8 1
-
2009-10-02 22:35
to trochę bardziej skomplikowane. Niesymetryczność zabudowy miasta nie oznacza, że żyje w nim mniej ludzi i że wystarczy mniej ulic.
- 1 1
-
2009-10-03 17:30
rowerową także
- 2 0
-
2009-10-02 10:30
Tak, pod warunkiem, że głównie komunikacją zbiorową. (2)
Po prostu mamy już za dużo samochodów jak na tą powierzchnię Miasta. A wszystko wskazuje na to, że jeszcze ich przybędzie.
- 19 4
-
2009-10-02 11:03
Polać mu! Dobrze godo ;)
- 14 3
-
2009-10-02 21:23
za dużo samochodów??
ciągle poniżej średniej europejskiej...Przecież drogi nie muszą być budowane na wschodzie miasta. Największe osiedla powstają na zachodniej stronie i południowej - tam miejsce jest... Fajne Twoje teorie, ale nieprawdziwe.
- 3 2
-
2009-10-02 10:31
A gdyby tę kolej obrzezać i dorobić pejsy, to może by się znalazło na nią trochę kasy. (2)
Tak jak się znalazło 800 tysięcy na pomnik dzieci URATOWANYCH!!! z holokaustu.
- 20 11
-
2009-10-02 11:02
Aż strach się bać co będzie następne. Będą pewnie odbudowywać Wielką Synagogę ... Paranoik
- 8 6
-
2009-10-02 14:15
"Dopóki nie zacząłem korzystać z internetu, nie wiedziałem, że jest na świecie tylu idiotów."
Polecam cały wywiad ze Stanisławem Lemem, w którym powiedział te mądre słowa.
- 10 2
-
2009-10-04 09:44
Trza władze wymienić, albo chociaż postraszyć wymianą.
- 0 0
-
2009-10-02 09:34
hybrydy tramwajowo-kolejowe (15)
nie mają czego wymyślać...
- 66 21
-
2009-10-02 09:46
Widać że z zaścianka jesteś (9)
i po świecie nie jeździłeś. Tam takie hybrydy to normalka.
- 12 10
-
2009-10-02 10:05
(8)
W żadnym nowoczesnym mieście nie ma tramwajów. Teraz się liczy szybka kolejka i metro, ewentualnie autobusy. Precz z tramwajami i urzędnikami zabierają tylko miejsce.
- 7 25
-
2009-10-02 10:19
A słyszałeś np o Krakowskim Szybkim Tramwaju?
Polecam Wikipedię.
- 8 1
-
2009-10-02 10:30
a słyzszałęś o PeSTce w Poznaniu? (1)
Do 2012 roku Poznanski Szybki Tramwaj będzie dojeżdzał na dworzec kolejowy!
- 8 1
-
2009-10-02 11:40
Ale przy dworcu skończy się trasa tramwaju, na tory kolejowe nie wjedzie. Poza tym - to jest specjalna linia szybkiego tramwaju. W Gdańsku to za trudne.
- 2 6
-
2009-10-02 10:34
Bzdury, Kolego. (2)
W żadnym nowoczesnym mieście nie wpuszcza się samochodów bez opamiętania do Śródmieścia. Za to rozwija się komunikację zbiorową, głównie szynową. Niestety Gdańsk coraz mniej odpowiada określeniu "nowoczesne miasto".
- 22 3
-
2009-10-02 11:34
(1)
Nie mam nic do rozwijania komunikacji szynowej za wyjątkiem tramwajów. A samochody, motory, rowery mają ogromną przewagę nad szynowcami , dojadą do miejsca docelowego. I nie piszcie tutaj o korkach bo to właśnie tramwaje zabierają 30% aorty która się nazywa Grunwaldzka.
- 1 18
-
2009-10-04 18:55
nic nie zabierają,
bo nawet gdyby usunąć torowisko, grunwaldzka nie stałaby sie nagle 5o pasmowa, bo część torowiska kluczy między budynkami... poza tym 3 pasy wystarczają(z wyjątkiem tego, ze przydałoby sie więcej prawoskrętów), to jej przecznice powinny być 2 i 3 pasmowe, zeby nie było korków...a transport szynowy jest sensowny, szybki i ma większe możliwosci transportowe(do jednego tramwaju wejdzie więcej ludzi niż do 2óch autobusów)więc pizesz bzdury. kolejka nie może dojeżdzac wszedzie.
- 1 0
-
2009-10-02 11:16
To wskaż te "nowoczesne miasta" Twoim zdaniem,
a ja Ci wskaże takie gdzie tramawje są. Zgadzam się natomiast, że metro jest o wiele lepsze.
- 5 1
-
2009-10-02 11:49
chyba mamy inne pojęcie nowoczesności
http://www.mkm.szczecin.pl/news.php?detail=1250109322.news
poczytaj sobie, chyba, że uważasz Londyn za miasto starożytne =]- 0 3
-
2009-10-02 10:15
dwusystemow pojazdy to przyszłosc transportu na swiecie (3)
- 6 6
-
2009-10-02 10:31
Pomyśl sobie jak by wyglądało 3miasto (2)
gdyby istniejącą kiedyś linię tramwajową do Spotu wykorzystano i z Gdańska do Sopotu jeździłoby się tramwajem, który tam by wjeżdżał na tory PKP i dalej mknąłby po tych torach do Gdyni?
- 7 2
-
2009-10-02 11:12
idz na całość (1)
a jakby tak był kosmodrom i baza atomowych łodzi podwodnych i lotniskowce i bazylika z Lichenia. to by się żyło, lepiej.
- 8 6
-
2009-10-02 11:37
Donald chyba nie zrozumiałeś
Pomysł tramwaju do Gdyni to taki sam absurd jak twój kosmodrom :-)
- 3 5
-
2009-10-05 04:07
zbx = zbox
- 0 0
-
2009-10-02 09:34
mi tam się podoba
ale i tak cos spierdzielą np ze po pol roku cos bedzie pod remontu bo pokradli
ablo będą aneksy do umów i wyjdzie im 2x drożej ;]
w końcu żyjemy w Polsce - chorym skorumpowanym kraju, który i tak niedługo sam umrze bo młodych nie stać na dzieci ;]- 62 8
-
2009-10-02 09:36
(5)
Można też wybudować alejki, żeby dowozić mieszkańców lektykami na górne tarasy...
- 60 3
-
2009-10-02 10:24
heheh (4)
I ten pomysł to strzał w dziesiątkę :) Jak już wymyślać to z sensem! Lepsze lektyki niż hybryda i i kolejna izolacja Gdańska od pozostałych miast aglomeracji.
Kiedy wreszcie 3miasto będzie stanowić jeden infrastrukturalny organizm ?
I kiedy chore ambicje polityczne przestaną decydować o bezsensownym wyrzucaniu naszych pieniędzy w błoto? Założę się, że prężna Gdynia zakasuje szybko własnym lotniskiem to nieporozumienie im. Walesy. Będziemy wtedy wyglądać jak póldu..y lufcikiem :(- 13 4
-
2009-10-02 12:02
a jeździsz ty tą prężną gdyńską kolejką? (2)
syf totalny i beznadziejny
- 3 6
-
2009-10-02 15:34
Podaj trasę tej " gdyńskiej kolejki " (1)
Chętnie sprawdzę czy taka istnieje,bo nigdy o niej nie słyszałem .
- 7 1
-
2009-10-02 17:51
a kto powiedział, że jest????????
Miała być! I ten, kto czasem coś czyta wie o tym, że w planach była kolej metropolitalna dla całej aglomeracji. A wszyscy Ci, którzy potrafią analizować i wnioskować rozumieją skróty myślowe. Szkoda, że nie wszycy niestety :(
- 2 2
-
2009-10-04 19:00
ale o co chodzi
z ta izolacją? hybryda będzie pojazdem, który będzie mógł poruszać sie po standardowych torach tramwajowych i standardowych kolejowych i będzie obsługiwał oba rodzaje zasilania. gdzie tu izolacja? taki pojazd mógłby wykonać podróż z moreny do gdyni:) przyznaj siie, nie wiesz, co to ta hybryda i założyłeś, ze to coś, co nie bedzie pasować?
- 0 0
-
2009-10-02 09:36
Długo wirtualna, droższa niż w Szwajcarii, budowana etapami wg cyklu wyborczego, dwusystemowa i dwukolorowa: pociągi morskie a
tramwaje budyniowe, błogosławiona oczywiście!
- 2 1
-
2009-10-02 09:37
od projektu do realizacji minie z kilkadziesiat lat... (4)
- 52 9
-
2009-10-02 09:43
te Polaki nie potrafią nic zbudować zgrabnie i sprawnie (3)
jakby SBahn Berlin się tak budowała, to mieli by 2 linie zamiast obecnej gęstwiny U+S Bahn i jeszcze największej sieci tramwajowej na świecie.
- 5 3
-
2009-10-02 10:06
Obecna linia trójmiejskiej "S-Bahn" (1)
została zbudowana przez Polaków, a co teraz powstanie zobaczymy.
Problemem nie są Polacy, a prezydent Gdańska, który nie się zakochał w tramwajach.- 5 1
-
2009-10-03 17:33
pewnie od przedszkola chciał być motorniczym
a tu taka podła fucha mu się trafiła ;(
- 0 0
-
2009-10-04 21:31
Najwiekszą sieć tramwajów na świecie
ma Melbourne. A nie Berlin. I prawie nie mają metra
- 0 0
-
2009-10-02 09:39
wołacz od "kolej" to "kolei" a nie "kolejo" (1)
http://www.sjp.pl/kolei
- 19 4
-
2009-10-02 12:25
ale po kolejo, o co Ci chodzi?
- 1 1
-
2009-10-02 09:40
a czy nie można zamiast kolejki zakupić kilka rikszy (3)
a do ich obsługi sprawadzić chińczyków (oczywiście na czarno) albo z urzędu pracy absolwentów na staż.... żeby przypadkiem nie dać zarobić
wyjdzie taniej i zrobimy w chu... sporo ludzi, przeceiż o to w tym kraju chodzi prawda? ;]- 39 8
-
2009-10-02 09:44
oj tak... polscy bYYznezmeni chętnie wykorzystają tanią siłę
BRONI BOŻE DAĆ LUDZIOM NORMALNIE ŻYĆ!!!- 1 0
-
2009-10-02 10:33
Niedługo to my będziemy mogli robić za riksiarzy dla Chińczyków
- 9 0
-
2009-10-02 12:35
BRAWO MISTRZU
I to jest prawda,cała prawda i tylko prawda .
- 2 0
-
2009-10-02 09:41
T...
tempo prac na tym calym projektem kolei metropolitarnej jest tak slabe ze powstanie nowy terminal w rebiechowie, a dojazdu do niego srodka komunikacji dlugo jeszcze nie bedzie...
- 41 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.