• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?

Michał Brancewicz
2 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Odcinek tramwajowy, w porównaniu z ostatnimi planami, ulegnie znacznemu skróceniu. Wcześniej wariant 3a zakładał, ze tramwaj dojedzie aż do lotniska.  Odcinek tramwajowy, w porównaniu z ostatnimi planami, ulegnie znacznemu skróceniu. Wcześniej wariant 3a zakładał, ze tramwaj dojedzie aż do lotniska.

Trwają poszukiwania najlepszego wariantu Kolei Metropolitalnej. Akceptowany przez wszystkie zainteresowane strony pomysł budowy wspólnego odcinka dla tramwajów i pociągów jest cały czas modyfikowany.



Jeszcze niedawno wydawało się, że udało się wypracować kompromis, który zadowoli zarówno stawiającego na połączenie kolejowe marszałka, jak i optujących za budową tramwaju gdańskich urzędników. Miał nim być tzw. wariant trasy 3a, przewidujący, że na odcinku KM od ul. Abrahama, przez ul. Rakoczego, aż do lotniska w Rębiechowie kursować będą wspólnie tramwaje i szynobusy. Wyższość tej koncepcji nad innymi miało potwierdzić studium wykonalności przygotowywane przez niemiecką firmę IVV.

Termin oddania studium przesuwa się jednak z miesiąca na miesiąc – dziś mówi się o grudniu br. - a pomysły wciąż się zmieniają. Aktualna wersja zakłada, że wspólna część trasy zostanie skrócona i będzie przebiegać wyłącznie między pętlą przy ul. Abrahama, a ul. Rakoczego na Morenie. Dalej, do lotniska, pojedzie już tylko pociąg.

- Trasa od przyszłej stacji Rakoczego do Portu Lotniczego ma dłuższe odcinki między przystankami. Średnia prędkość, jaką będzie mógł tam rozwinąć pociąg, będzie znacznie wyższa, niż w przypadku tramwaju – argumentuje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim

Na samym początku istnienia KM (2015 r.) całą trasę obsługiwałby wyłącznie tabor kolejowy. Dopiero 2-3 lata później Gdańsk kupiłby specjalne, budowane na zamówienie, hybrydy tramwajowo-kolejowe.

- Żeby nie obciążać wyłącznie kieszeni miasta takim zakupem, w ramach drugiego etapu rozbudowy Kolei Metropolitalnej moglibyśmy zrobić elektryfikację i zakupić tabor przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej – przekonuje dyrektor departamentu.

Czemu nie można od razu puścić hybryd na tory używane przez kolej? Powodem jest brak przepisów umożliwiających koegzystencję obu środków transportu na jednej trasie.

Eksperci z Jaspersa, którzy z ramienia Unii Europejskiej przyglądają się tworzeniu planów KM sugerują, że nawet przez pięć lat nie uda się w Polsce wprowadzić nowych uregulowań pozwalających na poruszanie się tramwajów i pociągów po tych samych torach. - To bzdura – irytuje się dyrektor Rudziński. - Rozmawiałem z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego i wiem, że takie przepisy można wprowadzić w przeciągu półtora roku.

Nawet jednak jeśli procedura zmiany przepisów trwałaby dłużej, to i tak do 2015 r. powinna się zakończyć.

Eksperymenty na Kolei Metropolitalnej wciąż trwają. Wydaje się, że stopień skomplikowania tego projektu, a także ścieranie się różnych interesów chwilami przytłaczają urzędników i ekspertów zaangażowanych w tę inwestycję. Oby wybieranie najlepszego wariantu KM nie przeciągnęło sie na tyle, że unijne dofinansowanie do tej niezwykle ważnej inwestycji przejdzie nam koło nosa.

Opinie (168) 10 zablokowanych

  • i tak bedzie zła (10)

    • 29 67

    • (6)

      wolne Miasto Gdańsk

      • 2 20

      • (3)

        Gdańsk nigdy już nie będzie "Wolnym Miastem" bo niby po co? Jest Polski i tak już pozostanie. A cała reszta kretynów jeżdżących z naklejkami "DA" na samochodach niech spada za Odrę. Zdrajcy

        • 24 5

        • (2)

          Niektórzy prawnicy się z Tobą nie zgodzą. Gdańsk został nielegalnie włączony do Rzeszy, więc w teorii po bezwarunkowej kapitulacji, WMG powinno uczestniczyć w traktacie pokojowym, a tak się nie stało. Coś mi się wydaj, że ty jednak Kresowiakiem jesteś.

          • 5 14

          • Bose Antki (1)

            Gdańsk to w 100% "Wilniuki", itp. Całe szczęście bo w WMG jedynym jeżykiem urzędowym był j. niemiecki!!!

            • 3 11

            • W 100% może nie bo w 45. było tu trochę jednak miejscowych.

              • 3 1

      • Jechany sprzedawczyku - folksdojczu (1)

        Nie podoba się -wynocha. Freie Stadt Danzig - to se ne wrati

        • 15 7

        • ni damy guzika od munduru, wie immer!

          Nigdy nie mow nigdy, jak widzisz kraj przywiślański sam podąża do upadku. Kiedyś już tak się stało na własne życzenia i dzisiaj propaganda nazywa to rozbiorami. W przyszłości może nie być prezydenta Wilsona tworzącego strefe buforową między Niemcami a Rosją.

          • 1 3

    • standardowy komentarz na trojmiescie (2)

      • 7 3

      • (1)

        prawidłowy. wszystko jest źle. nawet drobne rzeczy się nie udają - miało dzisiaj padać - i co ? od rana słońce :/ :/

        • 5 0

        • to slonce to chyba na monitorze masz

          • 0 0

  • inwestycja jest mega potrzebna jak każda inwestycja komunikacyjna i drogowa w mieście (13)

    ale jak słyszę, że wydatki na ECS, pomniki i inne pierdoły są ważniejsze to krew mnie zalewa i zastanawiam się czy kiedyś dożyję czasów gdy po mieście będzie jeździło się w miarę sprawnie...

    • 209 8

    • przykro mi (5)

      ale te czasy juz dawno odeszly w niepamiec. Jest kiepsko a bedzie jeszcze gorzej. Miasto z natury rzeczy jest i bedzie zapchane.

      • 7 8

      • jasne (4)

        powiedz to mieszkancom barcelony, lizbony, berlina, amsterdamu ba! pragi itd - jakos tam sie dalo stworzyc SPRAWNĄ komunikacje zbiorowa.

        • 10 1

        • (2)

          niestety Trójmiasto ma tę wadę, że od wschodniej strony jest zatoka, więc jakkolwiek by nie kombinować, ilość ulic, obwodnic musi być o połowę mniejsza niż w typowym mieście.

          • 3 2

          • Z tamtej strony dojeżdża połowę ludzi mniej, nieprawdaż? (1)

            • 8 1

            • to trochę bardziej skomplikowane. Niesymetryczność zabudowy miasta nie oznacza, że żyje w nim mniej ludzi i że wystarczy mniej ulic.

              • 1 1

        • rowerową także

          • 2 0

    • Tak, pod warunkiem, że głównie komunikacją zbiorową. (2)

      Po prostu mamy już za dużo samochodów jak na tą powierzchnię Miasta. A wszystko wskazuje na to, że jeszcze ich przybędzie.

      • 19 4

      • Polać mu! Dobrze godo ;)

        • 14 3

      • za dużo samochodów??

        ciągle poniżej średniej europejskiej...Przecież drogi nie muszą być budowane na wschodzie miasta. Największe osiedla powstają na zachodniej stronie i południowej - tam miejsce jest... Fajne Twoje teorie, ale nieprawdziwe.

        • 3 2

    • A gdyby tę kolej obrzezać i dorobić pejsy, to może by się znalazło na nią trochę kasy. (2)

      Tak jak się znalazło 800 tysięcy na pomnik dzieci URATOWANYCH!!! z holokaustu.

      • 20 11

      • Aż strach się bać co będzie następne. Będą pewnie odbudowywać Wielką Synagogę ... Paranoik

        • 8 6

      • "Dopóki nie zacząłem korzystać z internetu, nie wiedziałem, że jest na świecie tylu idiotów."

        Polecam cały wywiad ze Stanisławem Lemem, w którym powiedział te mądre słowa.

        • 10 2

    • Trza władze wymienić, albo chociaż postraszyć wymianą.

      • 0 0

  • hybrydy tramwajowo-kolejowe (15)

    nie mają czego wymyślać...

    • 66 21

    • Widać że z zaścianka jesteś (9)

      i po świecie nie jeździłeś. Tam takie hybrydy to normalka.

      • 12 10

      • (8)

        W żadnym nowoczesnym mieście nie ma tramwajów. Teraz się liczy szybka kolejka i metro, ewentualnie autobusy. Precz z tramwajami i urzędnikami zabierają tylko miejsce.

        • 7 25

        • A słyszałeś np o Krakowskim Szybkim Tramwaju?

          Polecam Wikipedię.

          • 8 1

        • a słyzszałęś o PeSTce w Poznaniu? (1)

          Do 2012 roku Poznanski Szybki Tramwaj będzie dojeżdzał na dworzec kolejowy!

          • 8 1

          • Ale przy dworcu skończy się trasa tramwaju, na tory kolejowe nie wjedzie. Poza tym - to jest specjalna linia szybkiego tramwaju. W Gdańsku to za trudne.

            • 2 6

        • Bzdury, Kolego. (2)

          W żadnym nowoczesnym mieście nie wpuszcza się samochodów bez opamiętania do Śródmieścia. Za to rozwija się komunikację zbiorową, głównie szynową. Niestety Gdańsk coraz mniej odpowiada określeniu "nowoczesne miasto".

          • 22 3

          • (1)

            Nie mam nic do rozwijania komunikacji szynowej za wyjątkiem tramwajów. A samochody, motory, rowery mają ogromną przewagę nad szynowcami , dojadą do miejsca docelowego. I nie piszcie tutaj o korkach bo to właśnie tramwaje zabierają 30% aorty która się nazywa Grunwaldzka.

            • 1 18

            • nic nie zabierają,

              bo nawet gdyby usunąć torowisko, grunwaldzka nie stałaby sie nagle 5o pasmowa, bo część torowiska kluczy między budynkami... poza tym 3 pasy wystarczają(z wyjątkiem tego, ze przydałoby sie więcej prawoskrętów), to jej przecznice powinny być 2 i 3 pasmowe, zeby nie było korków...a transport szynowy jest sensowny, szybki i ma większe możliwosci transportowe(do jednego tramwaju wejdzie więcej ludzi niż do 2óch autobusów)więc pizesz bzdury. kolejka nie może dojeżdzac wszedzie.

              • 1 0

        • To wskaż te "nowoczesne miasta" Twoim zdaniem,

          a ja Ci wskaże takie gdzie tramawje są. Zgadzam się natomiast, że metro jest o wiele lepsze.

          • 5 1

        • chyba mamy inne pojęcie nowoczesności

          http://www.mkm.szczecin.pl/news.php?detail=1250109322.news
          poczytaj sobie, chyba, że uważasz Londyn za miasto starożytne =]

          • 0 3

    • dwusystemow pojazdy to przyszłosc transportu na swiecie (3)

      • 6 6

      • Pomyśl sobie jak by wyglądało 3miasto (2)

        gdyby istniejącą kiedyś linię tramwajową do Spotu wykorzystano i z Gdańska do Sopotu jeździłoby się tramwajem, który tam by wjeżdżał na tory PKP i dalej mknąłby po tych torach do Gdyni?

        • 7 2

        • idz na całość (1)

          a jakby tak był kosmodrom i baza atomowych łodzi podwodnych i lotniskowce i bazylika z Lichenia. to by się żyło, lepiej.

          • 8 6

          • Donald chyba nie zrozumiałeś

            Pomysł tramwaju do Gdyni to taki sam absurd jak twój kosmodrom :-)

            • 3 5

    • zbx = zbox

      • 0 0

  • mi tam się podoba

    ale i tak cos spierdzielą np ze po pol roku cos bedzie pod remontu bo pokradli
    ablo będą aneksy do umów i wyjdzie im 2x drożej ;]

    w końcu żyjemy w Polsce - chorym skorumpowanym kraju, który i tak niedługo sam umrze bo młodych nie stać na dzieci ;]

    • 62 8

  • (5)

    Można też wybudować alejki, żeby dowozić mieszkańców lektykami na górne tarasy...

    • 60 3

    • heheh (4)

      I ten pomysł to strzał w dziesiątkę :) Jak już wymyślać to z sensem! Lepsze lektyki niż hybryda i i kolejna izolacja Gdańska od pozostałych miast aglomeracji.
      Kiedy wreszcie 3miasto będzie stanowić jeden infrastrukturalny organizm ?
      I kiedy chore ambicje polityczne przestaną decydować o bezsensownym wyrzucaniu naszych pieniędzy w błoto? Założę się, że prężna Gdynia zakasuje szybko własnym lotniskiem to nieporozumienie im. Walesy. Będziemy wtedy wyglądać jak póldu..y lufcikiem :(

      • 13 4

      • a jeździsz ty tą prężną gdyńską kolejką? (2)

        syf totalny i beznadziejny

        • 3 6

        • Podaj trasę tej " gdyńskiej kolejki " (1)

          Chętnie sprawdzę czy taka istnieje,bo nigdy o niej nie słyszałem .

          • 7 1

          • a kto powiedział, że jest????????

            Miała być! I ten, kto czasem coś czyta wie o tym, że w planach była kolej metropolitalna dla całej aglomeracji. A wszyscy Ci, którzy potrafią analizować i wnioskować rozumieją skróty myślowe. Szkoda, że nie wszycy niestety :(

            • 2 2

      • ale o co chodzi

        z ta izolacją? hybryda będzie pojazdem, który będzie mógł poruszać sie po standardowych torach tramwajowych i standardowych kolejowych i będzie obsługiwał oba rodzaje zasilania. gdzie tu izolacja? taki pojazd mógłby wykonać podróż z moreny do gdyni:) przyznaj siie, nie wiesz, co to ta hybryda i założyłeś, ze to coś, co nie bedzie pasować?

        • 0 0

  • Długo wirtualna, droższa niż w Szwajcarii, budowana etapami wg cyklu wyborczego, dwusystemowa i dwukolorowa: pociągi morskie a

    tramwaje budyniowe, błogosławiona oczywiście!

    • 2 1

  • od projektu do realizacji minie z kilkadziesiat lat... (4)

    • 52 9

    • te Polaki nie potrafią nic zbudować zgrabnie i sprawnie (3)

      jakby SBahn Berlin się tak budowała, to mieli by 2 linie zamiast obecnej gęstwiny U+S Bahn i jeszcze największej sieci tramwajowej na świecie.

      • 5 3

      • Obecna linia trójmiejskiej "S-Bahn" (1)

        została zbudowana przez Polaków, a co teraz powstanie zobaczymy.
        Problemem nie są Polacy, a prezydent Gdańska, który nie się zakochał w tramwajach.

        • 5 1

        • pewnie od przedszkola chciał być motorniczym

          a tu taka podła fucha mu się trafiła ;(

          • 0 0

      • Najwiekszą sieć tramwajów na świecie

        ma Melbourne. A nie Berlin. I prawie nie mają metra

        • 0 0

  • wołacz od "kolej" to "kolei" a nie "kolejo" (1)

    http://www.sjp.pl/kolei

    • 19 4

    • ale po kolejo, o co Ci chodzi?

      • 1 1

  • a czy nie można zamiast kolejki zakupić kilka rikszy (3)

    a do ich obsługi sprawadzić chińczyków (oczywiście na czarno) albo z urzędu pracy absolwentów na staż.... żeby przypadkiem nie dać zarobić

    wyjdzie taniej i zrobimy w chu... sporo ludzi, przeceiż o to w tym kraju chodzi prawda? ;]

    • 39 8

    • oj tak... polscy bYYznezmeni chętnie wykorzystają tanią siłę
      BRONI BOŻE DAĆ LUDZIOM NORMALNIE ŻYĆ!!!

      • 1 0

    • Niedługo to my będziemy mogli robić za riksiarzy dla Chińczyków

      • 9 0

    • BRAWO MISTRZU

      I to jest prawda,cała prawda i tylko prawda .

      • 2 0

  • T...

    tempo prac na tym calym projektem kolei metropolitarnej jest tak slabe ze powstanie nowy terminal w rebiechowie, a dojazdu do niego srodka komunikacji dlugo jeszcze nie bedzie...

    • 41 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane