• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy powstanie przejście naziemne przy dworcu PKP?

Aleksandra Nietopiel
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (800)
18 września - to kolejna już data wyznaczona na otwarcie ofert w przetargu na budowę przejścia naziemnego przy dworcu. Postępowanie ruszyło  w kwietniu. 18 września - to kolejna już data wyznaczona na otwarcie ofert w przetargu na budowę przejścia naziemnego przy dworcu. Postępowanie ruszyło  w kwietniu.

W kwietniu ogłoszono przetarg, ale cztery miesiące później wciąż nie wyłoniono wykonawcy. Chodzi o budowę przejścia naziemnego dla pieszych przez Podwale GrodzkieMapka przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Wykonawcę poznamy prawdopodobnie jesienią.



Czy czekasz na przejście naziemne przy dworcu w Gdańsku?

Po oddaniu - z prawie dwuletnim opóźnieniem, ale jednak - wyremontowanego budynku dworca kolejowego Gdańsk Główny, wraca pytanie o start prac przy budowie przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie.

Przejście ma powstać w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny. Prace budowlane mają potrwać prawie pół roku (24 tygodnie). Zanim jednak ruszą, trzeba znaleźć wykonawcę. A tego nie udało się zrobić od kwietnia.

Informacja o przetargu na platformie zakupowej pojawiła się 19 kwietnia. Od tamtego czasu termin złożenia ofert przekładano już kilka razy. Dlaczego? Powodem były pytania zadawane przez firmy zainteresowane udziałem w przetargu. Zadano ich niemal 100. Skutkowały one także zmianami w SWZ-ie, czyli specyfikacji warunków zamówienia, kluczowym dla przetargu dokumencie.

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Usprawnienie komunikacji i większa dostępność



Nowe przejście dla pieszych ma ułatwić dostanie się pieszych na przystanki tramwajowe i autobusowe na wysokości dworca oraz do samej stacji kolejowej. Ma się ono pojawić mniej więcej na wysokości dawnego kina KrewetkaMapka, a więc na przedłużeniu ul. ElżbietańskiejMapka.

W ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny zaplanowano m.in:

  • budowę przejścia pieszego i przejazdu rowerowego przez Podwale Grodzkie,
  • wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych,
  • nasadzenie niskiej zieleni
  • montaż ławek, donic, koszy na śmieci

Sygnalizacja na nowym przejściu ma być zsynchronizowana z sygnalizacją świetlną obsługującą Hucisko. Drogowcy zakładają więc, że nie spowoduje ono utrudnień w ruchu samochodów.

- Przedłużenie peronów to otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówił w kwietniu Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Wiadomo jednak, że dziś ten termin na wykonanie inwestycji jest niemożliwy do utrzymania.



Otwarcie kopert z ofertami najwcześniej 18 września



Pierwszy termin otwarcia ofert zaplanowano 23 maja, potem były kolejne zmiany daty. Teraz termin składania ofert ustalono na 18 września.

Oby tego terminu wreszcie udało się dotrzymać.

Negatywne zaopiniowanie projektu



Co jest przyczyną przedłużającej się procedury? Jak dowiadujemy się nieoficjalnie problemem, oprócz pytań zadawanych w przetargu, jest kwestia uzyskania opinii do ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który dwukrotnie negatywnie zaopiniował projekt.

Miasto odwołuje się od tej decyzji i nie rezygnuje z inwestycji, która ma zwiększyć dostępność tego miejsca.

Miejsca

Opinie (800) ponad 20 zablokowanych

  • Po co? (2)

    Myślę , że wystarczy już jedno przejście naziemne w okolicach Forum.Jeśli chcemy mieć w miarę płynny przejazd przez centrum Gdańska to budowanie kolejnego jest pozbawione sensu.A tak to przynajmniej korek z okolic Huciska rozładowuje się akurat w okolicach dworca przynajmniej w stronę Wrzeszcza.

    • 6 3

    • własnie udowodniłes ze nie myslisz

      • 1 1

    • Po co kierowcom brak korka za Huciskiem, skoro nie ma go już na Długiej?

      • 3 0

  • Korki korki

    Urzędnicy chyba nie wyciągają wniosków ze swoich pomysłów. Przejście przy forum pokazuje jak ten pomysł pomógł oczyścić miasto z korków. Nie łatwiej byłoby wybudować windę? Przy przejściu podziemnym?

    • 3 5

  • centrum miasta powinno byc zamkniete dla blachosmrodów!Tylko komunikacja miejska i ruch bez emisyjny (2)

    A wszystkie przejscia przy tunelach powinny byc naziemne ! Ile jeszcze lat mamy czekać na standard Europy zachodniej.
    Kedy w koncu władze miasta wprowadza strefy wolne od spalin blachosmrdoów? Take strefy powinny byc w kazdej dzielnicy!!

    • 2 9

    • zachodnia europa jest dla ciebie standartem? jakies nowe trendy wprowadza?

      • 0 1

    • Europa Zachodnia?!

      To moze w koncu sie do niej wybierzesz i ja zobaczysz? Zamiast czytac opracowania nie na temat...

      • 3 1

  • kiedy metro Gdansk-Bnino?

    • 1 2

  • zakaz wjazdu samochodow do cetrum tak jest w Berlinie czy Kopenhadze (4)

    Ale oczywiscie Mamusie z babelkami 800 plus musza wszedzie wjechac gdzie sie tylko da

    • 5 9

    • zrob sobie babelka no chyba ze nie mozesz bo teczowy

      • 2 2

    • nie zauwazylem (2)

      Aby w centrach tych miast nie bylo samochodow. Chyba ze masz na mysli miejsca jak gdanska Dluga...

      • 2 1

      • wiele ulic i placów Kopenhagi zostało uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów (1)

        w ramach procesu zapoczątkowanego już w 1968 roku.

        • 0 1

        • podobnie jak i w naszych miastach, jak wspomniana Długa... lub ogólniej obszar Głównego Miasta.

          ale nikt tam na głowę nie upadł i nie zamyka jedynej drogi pozwalającej na komunikację między częściami miasta...
          Może i Kopenhaga coś "uwolniła", ale równocześnie wybudowała pięć obwodnic i z osiem połączeń promieniowych o konstrukcji autostrady. W całej Danii buduje się obwodnice nawet małych miejscowości.

          Można też wspomnieć o przeprawie Fehrman, której tunel skróci podróż (również samochodem) między Niemcami a Sjaelland o... półtorej godziny.

          Nikt nie wpada tam na pomysł ograniczania komunikacji. Chyba że masz na myśli Frederiksberg... Ale to nie jest Kopenhaga... Samochód, pomimo wysokich podatków, w Danii jest niezbędny do życia. Bo poza Kopenhagą z komunikacją publiczną bywa mocno słabo. Entuzjaści Fali niech odwiedzą Aarhus i posłuchają opinii... A jest to system znacznie bardziej przyjaźnie skonstruowany, niż to, co usiłuje się wcisnąć mieszkańcom Trójmiasta...

          Podsumowując, zwykle każdy widzi to co mu wygodne...
          Jednak takie patrzenie w zarządzaniu powierzonym majątkiem jest niedopuszczalne.

          • 0 0

  • piesi sa zadowoleni

    Każdy kto kiedyś zasuwał z walizkami lub z wózkiem z dzieckiem tymi schodami zrozumie dlaczego to przejście jest tak ważne
    Pozostałym hejterom proponuję pójść pod FORUM i zobaczyć jak świetnie funkcjonuje przejście naziemne

    • 3 4

  • Konserwator zaopiniował negatywnie

    A co, widzi tam dorożki zamiast tramwajów?

    • 2 2

  • Czyżby w Gdańsku Prawo o ruchu drogowym się nie przyjęło ? (2)

    Prawo o ruchu drogowym Art, 13.4
    "Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych,
    pieszy jest obowiązany korzystać z niego, (...) "
    Każdy pieszy przechodzący po planowanym przejściu będzie popełniał wykroczenie !!!!.
    Tysiące wykroczeń przy Locie i Akademii bez reakcji policji.

    • 7 2

    • (1)

      Dotyczy to sytuacji, gdy nie ma naziemnego przejścia xd

      • 3 0

      • To nie jest w PRD zapisanie.

        • 2 0

  • Kiedy?

    Najlepiej NIGDY!!!

    • 6 1

  • Więcej świateł i stania w korku.poprostu super .już dość mam forum ,nie co że tam nic nie ma, to tylko korki przez światła. Mogli lepiej zrobić tam ławeczki i fontannę a nie centrum w środku miasta

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane