• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy powstanie przejście naziemne przy dworcu PKP?

Aleksandra Nietopiel
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (800)
18 września - to kolejna już data wyznaczona na otwarcie ofert w przetargu na budowę przejścia naziemnego przy dworcu. Postępowanie ruszyło  w kwietniu. 18 września - to kolejna już data wyznaczona na otwarcie ofert w przetargu na budowę przejścia naziemnego przy dworcu. Postępowanie ruszyło  w kwietniu.

W kwietniu ogłoszono przetarg, ale cztery miesiące później wciąż nie wyłoniono wykonawcy. Chodzi o budowę przejścia naziemnego dla pieszych przez Podwale GrodzkieMapka przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Wykonawcę poznamy prawdopodobnie jesienią.



Czy czekasz na przejście naziemne przy dworcu w Gdańsku?

Po oddaniu - z prawie dwuletnim opóźnieniem, ale jednak - wyremontowanego budynku dworca kolejowego Gdańsk Główny, wraca pytanie o start prac przy budowie przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie.

Przejście ma powstać w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny. Prace budowlane mają potrwać prawie pół roku (24 tygodnie). Zanim jednak ruszą, trzeba znaleźć wykonawcę. A tego nie udało się zrobić od kwietnia.

Informacja o przetargu na platformie zakupowej pojawiła się 19 kwietnia. Od tamtego czasu termin złożenia ofert przekładano już kilka razy. Dlaczego? Powodem były pytania zadawane przez firmy zainteresowane udziałem w przetargu. Zadano ich niemal 100. Skutkowały one także zmianami w SWZ-ie, czyli specyfikacji warunków zamówienia, kluczowym dla przetargu dokumencie.

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Usprawnienie komunikacji i większa dostępność



Nowe przejście dla pieszych ma ułatwić dostanie się pieszych na przystanki tramwajowe i autobusowe na wysokości dworca oraz do samej stacji kolejowej. Ma się ono pojawić mniej więcej na wysokości dawnego kina KrewetkaMapka, a więc na przedłużeniu ul. ElżbietańskiejMapka.

W ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny zaplanowano m.in:

  • budowę przejścia pieszego i przejazdu rowerowego przez Podwale Grodzkie,
  • wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych,
  • nasadzenie niskiej zieleni
  • montaż ławek, donic, koszy na śmieci

Sygnalizacja na nowym przejściu ma być zsynchronizowana z sygnalizacją świetlną obsługującą Hucisko. Drogowcy zakładają więc, że nie spowoduje ono utrudnień w ruchu samochodów.

- Przedłużenie peronów to otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówił w kwietniu Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Wiadomo jednak, że dziś ten termin na wykonanie inwestycji jest niemożliwy do utrzymania.



Otwarcie kopert z ofertami najwcześniej 18 września



Pierwszy termin otwarcia ofert zaplanowano 23 maja, potem były kolejne zmiany daty. Teraz termin składania ofert ustalono na 18 września.

Oby tego terminu wreszcie udało się dotrzymać.

Negatywne zaopiniowanie projektu



Co jest przyczyną przedłużającej się procedury? Jak dowiadujemy się nieoficjalnie problemem, oprócz pytań zadawanych w przetargu, jest kwestia uzyskania opinii do ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który dwukrotnie negatywnie zaopiniował projekt.

Miasto odwołuje się od tej decyzji i nie rezygnuje z inwestycji, która ma zwiększyć dostępność tego miejsca.

Miejsca

Opinie (800) ponad 20 zablokowanych

  • Przejscie (2)

    Przejscie dla pieszych jest bardzo potrzebne nie wszystko dla samochodów bo tylko się liczy kierowca a gdzie obywatel dość długo chodziliśmy okrężną droga na przystanek przy budowie dworca

    • 3 14

    • (1)

      Kierowca to też obywatel!

      • 2 1

      • warunki jego ruchu nie ulegną pogorszeniu

        • 0 0

  • Piotr (1)

    W dobie walki z skutkami klimatycznymi, buduje się przejście które spowoduje korki w centrum.Nie jest tajemnicą że gdy pojazdy spalinowe stoją w korku powodują zwiększoną emisję spalin w tym miejscu.brawo brawo władze miejskie

    • 9 4

    • czytaj ze zrozumieniem

      warunki ruchu kierowców nie ulegną pogorszeniu

      • 0 0

  • Ankieta

    Plusy za budową przejścia, minusy przeciw.

    • 7 4

  • a kiedy dostępność do SKM będzie poprawiona?

    są perony 4 i 5 ale koniecznie trzeba pchać wszystkie SKM do Śródmieścia co powoduje pogorszenie warunków dostępności. Pasażerowie zamiast wsiąść od razu do kolejki muszą przeciskać się tunelem a potem schodami.

    • 3 1

  • ?

    Tam za chwilę będą przejścia co 50 metrów. Dodajmy niedziałający Tristar, który jest fikcją i główne miasto całkowicie sparaliżowane. Kolejny genialny pomysł.

    • 9 3

  • I co jeszcze?

    Może całkowicie wstrzymać ruch na całej ulicy przy dworcu? A czemu nie? Kolejne przejście naziemne mimo że jest podziemne? Pewnie. Najlepiej wywalić miliony na podwójne przejścia, postawić nowe światła i kompletnie zakorkować całe centrum.

    • 6 2

  • Tu jest TUNEL potrzeby a nie przejscie

    Samochody powinno się ukryć w tym miejscu i schować do tunelu od Huciska po Zieleniak. Skoro państwo stać na 800+ to powinno też stać na dofinansowanie takiej budowy w Gdańsku. Później na powierzchni można zbudować biura, mieszkania, przestrzeń do życia dać to i zwróci się Gdańskowi z nawiązką. Sopot taką zmianę wprowadził i od tego czasu to miasto jest zupełnie inne. Realizacja tego przejścia będzie skutkowała nowymi problemami takimi jak za krótkie zatoczki dla busów etc

    • 7 4

  • Oby nigdy.

    • 6 1

  • Ta prezydentowa jest chora. Ludzie nie chcą tego przejścia a ona wciska je na siłę. Podobnie zwężanie ulic z dwóch do jednego pasa czy z trzech do dwóch. Wszystko żeby uprzykrzyć życie ludziom

    • 7 2

  • Glownym celem tego przejscia jest to, ze...

    Po jego uruchomieniu bedzie juz mozna systemowo zrezygnowac z konserwacji i napraw wszelkich wind, ruchomych schodow, podnosnikow itp. itd., ktore sa dla UM kula u nogi.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane