• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty z nowym odcinkiem autostrady A1

Maciej Naskręt
30 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Budowa autostradowego mostu nad Wisłą nieopodal Grudziądza. Budowa autostradowego mostu nad Wisłą nieopodal Grudziądza.

Nie warto kończyć budowy drogi przed czasem? Spółka GTC - zarządca autostrady A1 - jest w klinczu po informacji o przedterminowym zakończeniu budowy 62-kilometrowej autostrady z Nowych Marz do Torunia. Sprawdziliśmy, czy kłopoty opóźnią otwarcie drogi, zaplanowane na połowę października tego roku.



Przebieg autostrady A1 i stan zaawansowania robót. Przebieg autostrady A1 i stan zaawansowania robót.
Spółka Gdańsk Transport Company znalazła się między młotem a kowadłem. W połowie października tego roku, czyli 12 miesięcy wcześniej niż zakładał harmonogram, planuje otworzyć dla ruchu 62-kilometrowy odcinek autostrady między Nowymi Marzami a Toruniem.

Jednak do przyszłego roku wykonawca musi dokonać jeszcze wielu prac, m.in. pielęgnację zieleni, a także przygotowanie projektu powykonawczego, którego opracowanie trwa nawet pół roku. Zatem budowa będzie trwać dalej. Problem w tym, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad za ostateczny termin zakończenia robót uznaje grudzień 2011 r.

Z jednej strony niewykonanie tych zadań do daty wskazanej przez GDDKiA, czyli do końca tego roku, wiąże się z niewypłacaniem pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego na utrzymanie 62-kilometrowej drogi spółce GTC. Koncesjonariusz będzie jednak musiał, tak jak dotychczas na pomorskim odcinku A1, odprowadzać do tego funduszu pieniądze pobrane od kierowców przy bramkach. Zarządca A1 zatem straci.

Kto ma w sporze o autostradę A1 rację?

By chronić swój interes, spółka GTC postanowiła wejść w spór z urzędnikami. Władze spółki zwróciły się do Międzynarodowej Izby Handlowej w Paryżu z wnioskiem o wskazanie eksperta, który rozstrzygnie konflikt między stronami i wskaże, który termin zakończenia inwestycji jest właściwy. Decyzja ma zapaść w ciągu 60 dni.

Z drugiej strony spółka GTC musi zapłacić dodatkowo za szybszą realizację autostrady wykonawcom - firmom Skanska i NDI. Nieoficjalnie mówi się o grancie w wysokości ok. 160 mln zł - tyle samo kosztuje np. budowa Trasy Sucharskiego na odcinku wiodącym przez Rudniki i Olszynkę.

Spać spokojnie mogą kierowcy. W połowie października pojadą nową trasą. - Konflikt toczy się niezależnie od kwestii przejezdności autostrady. Nie powinno być też zmian terminu jej otwarcia - zapewnia Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.

Jakich opłat mogą spodziewać się kierowcy na nowym odcinku A1? - Nie wiemy jeszcze. Decyzja w tej sprawie należy do Ministra Infrastruktury. Nie otrzymaliśmy jeszcze żadnych wytycznych w tym zakresie - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy spółki GTC.

Autostrada A1 na odcinku od Nowych Marz do Torunia liczyć będzie nieco ponad 62 km. Jej budowa pochłonie 3,1 mld zł. Budowa trwa od połowy 2008 r. Dzięki przedłużeniu autostrady A1 z Trójmiasta do 152 km w Toruniu możemy być już nawet w jedną godzinę i dziesięć minut.

Ewa Łydkowska, Gdańsk Transport Company

Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, od dnia otwarcia autostrady na Koncesjonariuszu spoczywa obowiązek świadczenia usług polegających na udostępnieniu użytkownikom infrastruktury drogowej wraz z obiektami powiązanymi, natomiast obowiązkiem strony publicznej terminowa wypłata opłaty za dostępność. Przypominamy, że pierwszy odcinek autostrady A-1 oddaliśmy do użytku na rok przed czasem i strona publiczna wywiązała się ze swoich zobowiązań kontraktowych. Nie ma żadnych przesłanek, aby twierdzić, że tym razem będzie inaczej.

Wprawdzie występuje różnica zdań dotycząca kontraktowego terminu ukończenia budowy autostrady, ale fakt ten nie ma żadnego wpływu na termin otwarcia projektu. Inwestycja zostanie oddana do ruchu tak szybko, jak to jest możliwe, najprawdopodobniej w drugiej połowie października br. Pragniemy zaznaczyć, że w celu rozwiązania przedmiotowego sporu, strony postępują zgodnie z procedurą przewidzianą w Umowie Koncesyjnej.

To czy autostrada po otwarciu będzie płatna, zależy od decyzji własnej Ministra Infrastruktury.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (167) ponad 20 zablokowanych

  • proponuję od razu przy okazji podnieść ceny o 100% co byśmy zdołali zawstydzić Europę, koszt przejazdu najwyższy w Europie, (12)

    tylko zarobki już niekoniecznie :)

    • 278 20

    • jeśli przez pewien czas będzie za darmo... (2)

      ... to przed świętami pojadę do Torunia nakupować pierników!

      • 20 2

      • Pierniki (1)

        Polecam sklep na ul. Zółkiewskiego, tuż obok fabryki. Mają tam najświeższy towar. Rozpuszcza się w ustach :)))

        • 10 4

        • pierniki nie muszą być najświeższe :)

          • 1 0

    • (4)

      najlepsze bylyby winiety dla osobowek, tak jak w wiekszosci krajow, gdzie sa platne autostrady. W Slowenii za 30 euro mozna jezdzic miesiac, a w Austrii za 7,9 mozna jezdzic 10 dni. Oplata za kilometr zniecheca do jazdy autostradami.

      • 25 0

      • a wspomnij ile km tej autostrady jest w Slowenii...25km?? (2)

        z tego co pamietam to jest to winietka polroczna i na jazde ta autostrada lapia sie frajerzy pedzacy na wakacje do Chorwacji (mi sie udalo ominac co nie bylo takie oczywiste bo znakow nie bylo...pamietam ze za krzakami w prawo). Polecam przejazd lokalna droga za darmo...dla tych ktorzy nie zarabiaja 125zl/h oczywiscie :-)

        • 6 2

        • Można to ominąć, są opisy w sieci. Droga czasem kręta, ale nie jest tragicznie. Po drodzę można zobaczyć zamek. W tym roku tak pojechałem.

          • 8 0

        • Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Słowenii składa się obecnie z pięciu autostrad o łącznej długości 527 kilometrów oraz siedmiu dróg ekspresowych. Stale oddawane są do użytku nowe fragmenty dróg. Do 2013 roku łączna długość autostrad i dwujezdniowych dróg ekspresowych wynosić będzie 660 kilometrów, koszt przejazdu wynosił (lipiec 2009) dla samochodu do 3.5 t 15 Euro za tydzień, lub 30 Euro za miesiąc - na winietę jeździsz nimi wszystkimi - fakt odcinek z Mariboru na południe czyli w stronę Chorwacji jest krótki i warto go objechać lokalnymi drogami - wspaniałe widoki

          • 4 2

      • dokładnie! Potwierdzam. Jeżdżę co roku na narty na południe i przejeżdżam

        przez Niemcy, Austrię i Włochy. Najlepiej Niemcy bo duże autostrady i za darmo. Jeśli jednak już trzeba płacić to winiety jak w Austrii - na 10 dni 7 EUR. We Włoszech jest taki sam system bramek jak w Polsce. Te 7 EUR, które w Austrii zapłacę za 7 dni, wykorzystuję na 70km przejechanych we Włoszech. KICHA!

        • 4 0

    • i przy okazji paliwo do góry, a jak!!! (1)

      j.w

      • 2 1

      • by żyło się lepiej ...

        • 3 0

    • Żyje się coraz lepiej. Może nie oglądał TVN?

      • 0 1

    • Faktycznie paranoja.

      Jeśli w ten sposób mają być naliczane opłaty na wszystkich polskich pseudo-autostradach to niedługo z Gdańska do Wrocławia taniej będzie jechać przez Niemcy. Autostrady mają z prawdziwego zdarzenia i za friko, a ceny paliwa też pewnie niedługo będą mieli niższe. ;)

      • 2 0

  • Ot i problem. (1)

    Jak po czasie to żle. A jak przed czasem to jeszcze gorzej. A wszystko rozbija sie o kase. Kase na przyszły remont. I to w wysokości kosztów np. z japoni albo dalej.Bo w polsce nic normalnie byc nie moze. Kierowca musi pokryc koszt budowy, wykonania przed czasem i po czasie. Oczywiście trzeba pamietac o kosztach remontów bo te zaraz trzeba będzie wykonać.

    • 83 12

    • w Polsce nigdy nie było i nigdy nie będzie normalnie. Wystarczy porównac koszty przejazdu i mamy odpowiedz.

      • 10 9

  • autostrada z Gdanska do Torunia (i dalej) (3)

    piekne czasy, kocham 21 wiek, jeeeeeee !!!!

    • 81 17

    • (1)

      wolałbym XVII wiek

      • 9 12

      • a co...nastawilbys sie szwedom?

        • 10 2

    • Przelicz ile zaplacisz za przejazd

      Polska - 26 gr za 1 kmCzechy 6 gr za 1 kmkogo będzie stać na autostrady ??Długość trasy samochodowej pomiędzy Toruń a Gdańsk wynosi 175 km = 45 zł

      • 3 0

  • Autostradami jeżdźą tylko nowobogaccy według mnie, a później wstawiają na fejsbóczka fotki niby z zazskoczenia z podpisem" ja (27)

    na A1"

    • 50 179

    • Co Ty gadasz? (19)

      jwt. Autostradą jeździ dziś każdy bo jest wygodnie.

      • 31 5

      • Nieprawda (18)

        Wiele osób nie jeździ istniejącym odcinkiem autostrady i wybiera alternatywne drogi. Róznica w czasie przejazdu wynosi tylko ok 20 min. W kosztach jest za to spora roznica - np. moje auto pali na a1 więcej niż na krajowej jedynce, do tego dochodzą koszt opłaty za przejazd. Dlatego tez wybieram drogę krajową. Natomiast, gdy bede mial do pokonania wieksza odległość (ok. 200 km i więcej) zapewne wybiorę autostradę - koszty przejazdu będą spore, ale oszczędność czasu takżę będzie znaczna.

        • 24 41

        • Jadąc zgodnie z przepisami, to na pewno nie będzie różnicy 20 minut. (5)

          Wielu myślało tak ,jak Ty i zabiło kogoś na drodze.

          • 35 8

          • Po pierwsze primo: widocznie nie jezdzisz krajową jedynką (4)

            Po drugie primo: nie wmówisz mi, że jeździsz zawsze zgodnie z przepisamiA jeśli nie jeździsz zgodnie z przepisami, to nie używaj powyższego argumentu, bo świadczy to o tym, że jesteśhipokrytą.

            • 6 19

            • Ale na A1 nie trzeba łamać przepisów (1)

              żeby dojechać szybko na miejsce.

              • 25 3

              • Róznica opłaty 20 złotych a 500 złotych do mnie przemawia.

                • 7 1

            • nie karmić trola

              • 6 1

            • nie ma już krajowej jedynki

              :P

              • 5 0

        • dyrdymały opowiadasz

          A1 zawsze!

          • 9 1

        • Dla mnie czas, bezpieczeństwo i komfort jazdy jest wart więcej niż te 25gr za 1 km.

          I Twoje wyliczenia nie mają tu żadnego znaczenia.

          • 23 4

        • Różnica w czasie (6)

          zależy od tego czym i jak jedziesz. W moim przypadku DK1 to czas około 1:15 w porównaniu do 0:35 A1, a więc DK1 jadę przeszło dwa razy dłużej. Jadąc np. z Gdańska w okolice Łodzi i wybierając A1 jesteś w stanie przejechać całą trasę bez zatrzymywania się (łącznie czas pomiędzy 3:00 a 3:30). Wybierając DK1 z 3:30 zrobi się 4:10 i zdrowy rozsądek (nie wspominając już o pęcherzu) każe Ci się gdzieś zatrzymać i zrobić małą przerwę, co dołoży kolejne 10 - 15 minut do czasu przejazdu. W takim wypadku wybór jest prosty: albo 3:00 - 3:30 A1, albo 4:00 - 4:30 DK1.PS. O wzroście poczucia bezpieczeństwa po zjechaniu z DK1 na A1 już nie wspomnę.

          • 16 1

          • (5)

            Człowieku bajek nie opowiadaj że jesteś w stanie pokonać trasę Gdańsk - Łódź w 3 godziny chyba że palcem po mapie

            • 7 6

            • 3 godziny

              obawiam się, że niestety przedmówca bajek nie opowiada. zdecydowanie bezpieczniej dla wszystkich będzie, jak rozwali się na A1 próbując pokonać rekord prędkości.

              • 6 4

            • Jaki problem (3)

              Odległość Rusocin Łódź to będzie coś koło 350km, przy stałej prędkości 120km to zejdzie spokojnie do 3h. A w większości i tak każdy leci maksymalną prędkością 140km, a sporo osób nawet większą. Opis ml jest jak najbardziej poprawny i takie czasy będą osiągalne przez każdego po wybudowaniu całej A1 do Łodzi.

              • 7 3

              • (2)

                To znaczy że przez Włocławek i inne mniejsze miejscowości też kolega jedzie 120km/h, ludzie przestańcie bajki opowiadać. Prędkość maksymalna a średnia to dwie różne sprawy na polskich drogach (nie licząc autostrad i dróg szybkiego ruchu) nie jest się w stanie utrzymać średniej prędkości powyżej 100km/h.

                • 6 4

              • To znaczy, że nie umiesz czytać, on pisze o jeździe autostradą na całej długości - gdy powstanie.

                • 9 1

              • To znaczy, że nie umiesz czytać, bo on pisze o jeździe autostradą na całej długości, gdy ta autostrada już powstanie....

                • 3 2

        • zapomniałeś chyba o ograniczeniach na drodze

          zwalniasz na zabudowanym w ogóle czy prujesz 100km/h wszedzie równo?na A1 bez problemu cały czas mozesz trzymać 140km/h, DK1 jest dłuższa i średnia prędkość to pewnie z 60km/h

          • 13 1

        • (1)

          0 minut różnicy to chyba do Kopytkowa. W nocy jest co najmniej 35 minut, jak jest mały ruch, to warto pojechać "starą jedynką" czasami, trzeba też pamiętać o potencjalnym tłoku na bramkach.

          • 1 1

          • najgorzej starą jedynką jedzie sie

            pomiędzy tczewem, a pruszczem praktycznie tylko dwie proste na wyprzedzanie, a jak koparka wyjedzie to w ogóle tragedia, ale za tczewem i mostem przecinającym berlinkę jedzie sie całkiem szybko i sprawnie. Najbardziej absurdalne moim zdaniem jest oznakowanie zjazdu na Starogard Gdański zawsze mnie zastanawia dlaczego jest na węźle Pelpin, a nie w Swarożynie ?

            • 3 0

    • (1)

      ty jesteś jakiś debil albo nie wiem co. Ja bardzo często jeżdżę trasą na Łódź słubżobow i ta autostrada to dla mnie zbawienie, nie mogę się doczekać odcianka do Łodzi, który pozwoli ominąć koszmarny Włocławek i resztę.

      • 13 0

      • a Ty jesteś niewychowany i nie umiesz czytać ze zrozumieniem

        ale wytłumaczę Tobie łopatologicznie: jadąc daleko (np. do Łodzi) wybieram autostradę, jadąc na stosunkowo krótką odległość - wybieram drogę alternatywną

        • 3 1

    • Nie każdy jeździ autostradą codziennie

      Także jak np. ja jeżdżę 3-4 razy do roku ,licze się z wiekszą opłatĄ ZA PRZEJAZD A1

      • 5 0

    • nic tylko jezdzic PKSem. To dopiero tanio wychodzi!

      • 6 0

    • Ty Starobiedny

      dobrze sie czujesz?

      • 3 0

    • Daliście się strollować jak małe dzieci.

      • 3 0

    • :)

      dokładnie tak!! super komentarz :)

      • 0 0

  • Podoba mi się takie problemy (oddanie przed czasem inwestycji do użytku) (5)

    Gdzie nie spojrzeć tam budowa. Polska w budowie.

    • 120 25

    • Nieudolnośc (2)

      Raczej Polska w Bajzlu lub Polska w Burdelu.

      • 7 32

      • Faktycznie glut zamiast mózgu (1)

        dalszy komentarz jest zbyteczny

        • 11 8

        • W budowie maluczkie móżdzki do roku 2012

          I nawet tu się wyrobić nie mogą .. POlska. A po 2012 lipa aż huczy.. Spytajcie budowlańców. Zresztą, zobaczymy czy będziesz tak chętnie korzystał z tej najdroższej autostrady jak Ci przyjdzie jeździć w tamte strony nieco częściej

          • 4 3

    • Tak, prywatni wykonawcy sie staraja jak moga, a administracja panstwowa coraz wieksza i coraz bardziej nieudolna i upierdliwa.

      • 13 2

    • Za pieniadze niemieckiego podatnika

      Niemcy buduja Polske rekami polskich robotnikow.

      • 1 2

  • chyba nikogo to nie dziwi?

    od początku było wiadomo, że z tą budową będą cyrki

    • 16 65

  • A przy tym jaki wir w baku, bez sensu, wolę jechać 120 max i spalić o połowę miej paliwa, bo drogie jak cholera !!!

    • 0 0

  • kakolokator strator...

    Panu chodziło... że przejechanie całej autostrady zajmie godzinę i dziesięć minut.Czyli defakto z Trójmiasta do Torunia...Mamy obecnie 90km... po oddaniu kolejnego odcinka będzie 152km.Dopuszczalna prędkość 140km/h.152km/140km * h= 1,08 * 60min = 1:04:48Co za tym idzie Pan autor pozostawił Ci trochę czasu na rozpędzenie poldżersa...Jadąc średnio 170km/h... jazdę zakończymy po 53 minutach...

    • 1 0

  • Otwarcie przed wyborami jako kiełbasa wyborcza dla plebsu (2)

    Oby żyło nam się lepiej a przed wyborami mamy same cudowne bez pokrycia niestety deklaracje

    • 45 72

    • Gdzie ta kiełbasa ? Masz tylko w tym racje, że to mocny akcent dyskryminujący oskarżenia opozycji. Pomimo początkowych trudności jednak coś się w Polsce robi dobrego. i najważniejsze by szybko. Oj gdyby tak jeszcze resort Sprawiedliwości chciał w podobnym stylu pracować - mogłoby być mniej nieprzemyślanych działań.

      • 13 4

    • Przecież już się zgodziliśmy, że plebsu nie stać na jazdę A1

      • 6 2

  • WSTYD autostrada A1 juz dawno powinna być oddana w całości do użytku (12)

    Jak mamy być gospodarczo interesującym partnerem skoro nasza infrastruktura drogowa i kolejowa jest w opłakanym stanie.

    • 75 33

    • Ale ile się buduje.

      • 15 6

    • masz rację, (2)

      wstydźmy się ,że budujemy autostrady, których nie mieliśmy. Twoje słowo wstyd pasuje tu jak HAŃBA wypowiadana w kółko przez coponiektórych.

      • 19 7

      • Hańba! (1)

        • 9 1

        • Zaprzaństwo!

          • 7 1

    • powinna i to w calosci (1)

      gdyby nie... wpiszcie sobie w wyszukiwarce: minister Polaczek + A1, odpowiedz sama wyskoczy

      • 12 5

      • Polaczek

        Gdyby nie Polaczek to było by o rok szybciej i znacznie taniej... Dzięki niemu (i jego nieudolności) i odebraniu koncesji NDI/Skanska mamy taki stan rzeczy... ps. kontrant na A1 i koncesję podpisano w 1997 roku za czsów SLD ale tego nikt nie pamięta.

        • 15 6

    • Podziekuj polakowi (2)

      • 5 3

      • polakowi a nie polakowi, (1)

        Podziękuj Jerzemu polakowi, ministrowi infrastruktury w rządzie grzebania w przeszłości

        • 5 4

        • polakowi miało być

          jakaś autokorekta tu działa ?

          • 1 1

    • gdyby nie PiS to by już była (2)

      proponuję zobaczyć jakie umowy unieważniał PiS w latach 2005-2007. Autostradę do Torunia byśmy mieli już od kilku lat i to o wiele taniej....

      • 16 6

      • (1)

        Bajzel na A2 to pewnie tez wina PiSu!

        • 3 2

        • bo pis to jeden wielki bajzel

          • 6 3

  • Polska

    w budowie

    • 66 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane