• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą ekrany akustyczne i przejścia dla płazów

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowę Kolei Metropolitalnej finansuje Samorząd Województwa Pomorskiego. Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich. Budowę Kolei Metropolitalnej finansuje Samorząd Województwa Pomorskiego. Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich.

Jest raport środowiskowy dla Kolei Metropolitalnej. Inwestor - spółka PKM - będzie musiał zlecić budowę ekranów akustycznych o długości 1,3 km i pięć dodatkowych przejść dla płazów i gadów.



Zobacz, jak Kolej Metropolitalna wpływa na środowisko. Zobacz, jak Kolej Metropolitalna wpływa na środowisko.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska upubliczniła raport oddziaływania na środowisko Kolei Metropolitalnej, która połączy m.in. Wrzeszcz z Osową. Raport środowiskowy zaleca dobudowanie, obok pięciu istniejących przejść dla zwierząt, kolejnych pięciu przejść podziemnych pod linią - dla gadów i płazów.

Czy nie jest to problem dla inwestora? - Nie, bowiem koszty takiego przedsięwzięcia są niewielkie, a efekt środowiskowy będzie zgodny z unijnymi standardami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Raport nakazuje też budowę ekranów akustycznych. Muszą one mieć skuteczność co najmniej 20 decybeli. Ich wysokość, w zależności od lokalizacji, wynosić będzie od dwóch do czterech metrów, natomiast długość - średnio ok. 40 m.

Czy Kolej Metropolitalna zrewolucjonizuje podróże po Gdańsku?

- Najdłuższy zespół ekranów będzie miał 278 m i zaprojektowany zostanie dla osiedla Matemblewo. W przypadku zmian w zagospodarowaniu osiedla, lokalizacja ekranów może ulec zmianie - wyjaśnia Konopacki.

Zobacz, jak wygląda usytuowanie ekranów akustycznych w dzielnicy Strzyża. Pobierz plik (PDF)

Poza tym, już po uruchomieniu linii PKM w 2015 r., wykonane zostaną pomiary hałasu przy już kursujących pociągach, co pozwoli na zweryfikowanie obecnych planów lokalizacji ekranów akustycznych i ich uzupełnienie o nowe miejsca - jeśli będzie to konieczne.

Władze PKM podkreślają, że produkowany obecnie tabor jest o wiele cichszy niż np. EN 57 używane przez SKM. Szynobusy, które obecnie jeżdżą na trasie Gdynia - Kościerzyna, są niezwykle ciche, a podobny tabor będzie obsługiwał regionalne połączenia PKM z Gdańska na Kaszuby.

- Do tego dojdą nowoczesne technologie budowy torów z użyciem tłumiących drgania podkładów. Planujemy również zasadzenie wzdłuż torów zieleni izolacyjnej (drzewa, krzewy), która będzie naturalnym ekranem akustycznym - wyjaśnia Konopacki.

Z treścią pełnego Raportu Środowiskowego dla Kolei Metropolitalnej można zapoznać się w siedzibie RDOŚ w Gdańsku przy ul. Chmielnej 54/57 zobacz na mapie Gdańska do 10 maja tego roku. Urzędnicy dopuszczają składanie uwag i wniosków do raportu.

Kolej Metropolitalna to linia, która połączy Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i będzie wiodła dalej do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. Dzięki nowemu połączeniu zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na początku 2015 roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719 mln zł (netto), z czego 85 proc., czyli 611 mln zł, pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, 13 proc. z kredytu bankowego, jaki będzie musiał zaciągnąć samorząd, a 2 proc. to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • PIEKNE KOLORY.

    • 4 0

  • bardzo dobrze.

    • 2 0

  • czy przejścia dla płazów i gadów będą miały sygnalizacje świetlną??? (2)

    P.S. Co to się porobiło aby zwierzakom jeszcze przejścia robić. Może im jeszcze ścieżki rowerowe wybudujmy, ech...

    • 5 12

    • A Ty to czym jesteś, rośliną? Czy bakterią? Że zazdrościsz?

      • 5 0

    • Kolejny, który żyje tylko MTV.... NIe ma ich - nie ma nas

      • 3 0

  • Kolorystyka dość... kontrowersyjna (1)

    Nie można znaleźć jakiegoś neutralnego koloru? A nie albo biało - zielony albo niebiesko - żółty...

    • 8 3

    • Lechiści mają już swoje barwy

      na krzesłach w baltic arenie

      • 2 2

  • U nas jak zwykle najniższym kosztem, bo koszty przejścia dla płazów i gadów są bardzo małe, natomiast nie myśli się o przejściach dla dużej zwierzyny leśnej. Warto by pomyśleć o korytarzach ekologicznych łączących sąsiednie wyspy ekologiczne, bo wilki, dziki, sarny raczej nie podołają nasypom kolejowym. Poza tym jestem ciekaw jak sprawa zostanie rozwiązana do końca z emisją hałasu i ochroną przed olśnieniami.

    • 2 4

  • to cudownie

    że pomysleli nawet o płazach ! jestem pod wrażeniem!brawo!

    • 8 1

  • PDF 15,8 MB (1)

    plik PDF z układem ekranów akustycznych w dzielnicy Strzyża ma 15,8 MB - szczegółowy jak dla ekipy budowlanej, a dla szarego czytelnika i tak nic z niego nie wiadomo. widać, zabrakło godziny w pracy grafika, żeby stworzyć prostą i czytelną ilustrację. szkoda, bo w ten sposób artykuł staje się zamiast bardziej - mniej przyjazny dla użytkowników portalu. jeśli dysponujecie tylko taką ilustracją, to lepiej już żadnej nie umieszczać.

    • 4 4

    • CZEPIASZ SIĘ

      dzięki trójmiasto.pl połowa studentów budownictwa ma już pracę zaliczeniową!!!

      • 3 1

  • kiedyś przed wiekami były trakty przez całą Polskę,... (3)

    wojowie tłukli zwierzynę bardziej niż teraz, nie było tuneli, przejść i zwierzyna przetrwała do naszych czasów.
    Przejścia? dobre dla wilków i innych drapieżników, wiedzieć będą że w tym miejscu można zapolować.
    Co obrońcy zwierząt: jak wilk zje/zjada malutką ładną sarenkę to wy k..a gdzie jesteście?

    Wesołych Świąt!!! bez mięsa

    • 3 11

    • kiedyś było mniej ludzi, więcej lasów, była mniejsza presja cywilizacji na przyrodę, niż teraz. Na część zwierząt mógł polować tylko król. Część zwierząt (gatunków) mimo tego nie przetrwała do dzisiejszych czasów, świadomość była inna. Dziś powinniśmy dbać o to co pozostało i próbować ze wszelkich sił odbudować to co pozostało.

      • 5 1

    • a po tych traktach sprzed wieków śmigaly tiry i nieprzerwany sznur samochodów ;D

      • 2 2

    • Zwłaszcza tury były z naszymi przodkami w doskonałej komitywie. Ostatniego zabił zapewne Tusk, bo przecież nie cywilizacja i polowania.

      • 2 1

  • To jest wielkanocna FANTAZJA (1)

    Rzeczywistość jest taka; dworzec we Wrzeszczu – drzwi na łańcuchy, zasikany i odrażający tunel – jak zawsze brud i smród, pod dworcem na chodniku samochody, (za zgodą policji) i śmieci, gdzieniegdzie żulik i psia kupa – trudno przejść. Obok przy dużym misiu z lodami, policja i straż miejska zajadają zapiekanki.

    Między Hamburgerami a torami s****nia publiczna. Slalomem przez CHODNIK OMIJAM SAMOCHODY ....., GDAŃSK to nie jest trzeci świat, to BRAK GOSPODARZA, który zadba o NASZE miasto. JEST BARDZO ŹLE. Na pana Adamowicza głosowało 18% ogółu uprawnionych mieszkańców, i wygrał, i nic nie zrobi !

    • 15 1

    • Prawda, to jest wielkanocna FANTAZJA

      Wygląda na to, że jeszcze wariant nie został wybrany a ten artykuł to strawa przedwyborcza dla młodego elektoratu PO.

      • 0 1

  • Mial byc normalny pociag, a tu nagle czytam ze szynobusy!???

    KM, zartujecie sobie z ludzi???

    Zamowic sklady 35WE Newag!!!

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane