• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą ekrany akustyczne i przejścia dla płazów

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowę Kolei Metropolitalnej finansuje Samorząd Województwa Pomorskiego. Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich. Budowę Kolei Metropolitalnej finansuje Samorząd Województwa Pomorskiego. Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich.

Jest raport środowiskowy dla Kolei Metropolitalnej. Inwestor - spółka PKM - będzie musiał zlecić budowę ekranów akustycznych o długości 1,3 km i pięć dodatkowych przejść dla płazów i gadów.



Zobacz, jak Kolej Metropolitalna wpływa na środowisko. Zobacz, jak Kolej Metropolitalna wpływa na środowisko.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska upubliczniła raport oddziaływania na środowisko Kolei Metropolitalnej, która połączy m.in. Wrzeszcz z Osową. Raport środowiskowy zaleca dobudowanie, obok pięciu istniejących przejść dla zwierząt, kolejnych pięciu przejść podziemnych pod linią - dla gadów i płazów.

Czy nie jest to problem dla inwestora? - Nie, bowiem koszty takiego przedsięwzięcia są niewielkie, a efekt środowiskowy będzie zgodny z unijnymi standardami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Raport nakazuje też budowę ekranów akustycznych. Muszą one mieć skuteczność co najmniej 20 decybeli. Ich wysokość, w zależności od lokalizacji, wynosić będzie od dwóch do czterech metrów, natomiast długość - średnio ok. 40 m.

Czy Kolej Metropolitalna zrewolucjonizuje podróże po Gdańsku?

- Najdłuższy zespół ekranów będzie miał 278 m i zaprojektowany zostanie dla osiedla Matemblewo. W przypadku zmian w zagospodarowaniu osiedla, lokalizacja ekranów może ulec zmianie - wyjaśnia Konopacki.

Zobacz, jak wygląda usytuowanie ekranów akustycznych w dzielnicy Strzyża. Pobierz plik (PDF)

Poza tym, już po uruchomieniu linii PKM w 2015 r., wykonane zostaną pomiary hałasu przy już kursujących pociągach, co pozwoli na zweryfikowanie obecnych planów lokalizacji ekranów akustycznych i ich uzupełnienie o nowe miejsca - jeśli będzie to konieczne.

Władze PKM podkreślają, że produkowany obecnie tabor jest o wiele cichszy niż np. EN 57 używane przez SKM. Szynobusy, które obecnie jeżdżą na trasie Gdynia - Kościerzyna, są niezwykle ciche, a podobny tabor będzie obsługiwał regionalne połączenia PKM z Gdańska na Kaszuby.

- Do tego dojdą nowoczesne technologie budowy torów z użyciem tłumiących drgania podkładów. Planujemy również zasadzenie wzdłuż torów zieleni izolacyjnej (drzewa, krzewy), która będzie naturalnym ekranem akustycznym - wyjaśnia Konopacki.

Z treścią pełnego Raportu Środowiskowego dla Kolei Metropolitalnej można zapoznać się w siedzibie RDOŚ w Gdańsku przy ul. Chmielnej 54/57 zobacz na mapie Gdańska do 10 maja tego roku. Urzędnicy dopuszczają składanie uwag i wniosków do raportu.

Kolej Metropolitalna to linia, która połączy Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i będzie wiodła dalej do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. Dzięki nowemu połączeniu zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na początku 2015 roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719 mln zł (netto), z czego 85 proc., czyli 611 mln zł, pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, 13 proc. z kredytu bankowego, jaki będzie musiał zaciągnąć samorząd, a 2 proc. to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • a ja mam pytanie (3)

    czy nie mogli dofinansować skm i zrobić tego w ramach SKM? bo nie kumam po co dla jednej linii tworzyć kolejną spółeczkę???? dla stołeczków?

    a my znowu bedziemy mieli tysiąc różnych biletów

    • 15 3

    • Nie mogli (1)

      SKM jest zależna od centrali w Warszawie. To tylko kolejna spółka-córka PKP. PKM jest inwestycją województwa, a docelowo zapewnie przejmie SKM. Tu nie chodzi o stołki, ale o udziały i wykonanie. Standard SKM byłby taki, że: puściliby kible, zbudowali niskie perony, a wszystko zadaszyliby blachą falistą.

      • 5 2

      • ojtam ojtam

        projekty już są dawno przygotowane więc żadnej blachy falistej by nie było. teraz dla PKM trzeba zrobić osobne bilety, konduktorów, kasy biletowe, panie w tych kasach i masę innych pierdół które mogłoby ogarnąć skm

        • 1 2

    • odpowiedź na pytanie

      Nie mogli bo na SKMce łapy trzyma PKP, a nie samorządy, skoro nie mają kontroli to nie chcą dokładać. Gdyby SKMka byłą w rękach miast czy Urzędó Marszałkowskich rozwijała by się dużo szybciej (na przykład jak jak w stolicy) i nie trzeba by było tworzyć nowej spółki.

      • 0 0

  • jak beda zolto niebieskie to remonty pewne co tydzien

    • 3 2

  • Na co to komu? (2)

    Pusta kolejka będzie tam jeździć.

    • 0 16

    • Co TY gadasz!?
      Wiesz jak muszą się namęczyć ludzie aby dostać się na lotnisko?!
      Swój ma czasem problem, a co dopiero osoba, która jest np. z innego kraju i ktoś jej ściemkę walnie, że np. 210 dojedzie spokojnie i na czas :)

      • 11 0

    • jedynie co jest puste

      to twój łeb.Z gornych tarasów setki ludzi będzie miało połaczenie z Wrzeszczem

      • 8 0

  • tylko nie to

    tylko nie żółto-niebieskie, lepsze barwy biało-zielone

    • 6 5

  • bardzo ładnie

    jeszcze troche a poczuję się w Europie

    • 3 1

  • Ci znowu z tą kolejką Pryma apylis - syfiliz był miesiac temu

    .

    • 1 2

  • Krzemowa-dolina ??

    bo intel postawil swoj domek i YDP ? kurcze to moze z Rakoczego zmienmy nazwe na "Miedzynarodowe centrum przemyslu paliwowego" bo tam byla stacja benzynowa ... juz jej nie ma ale jak sobie robic jaja to do konca, a nie tylko troche po co sie ograniczac

    • 4 1

  • szara kula? (1)

    • 0 1

    • To UFO

      nawet kosmici zainteresowali się tym projektem.

      • 0 0

  • szynobusy ładne i estetyczne

    • 2 0

  • Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich! (3)

    buhahaha. pan redaktorzyna to bankowo sledz albo co najmniej antylechista. z beki nie wyrobie przeciez. redakcja 3miasto.pl zero profesjonalizmu ale czasem z tego smieszne zeczy powstaja a to jedyny ich plus. tak na marginesie wiadomo ze juz bardziej rozgarniete dziecko z trzeciej klasy szkoly podstawowej wie ze poprawniej stylistycznie jest napisac ,,pociagi utrzymane w kolorystyce ...'' w barwach to my plemiona indianskie zostawmy. pozdro dal kumatych

    • 7 6

    • co to za bełkot? (2)

      co to za bełkot?

      • 2 0

      • typowy dla kibola (1)

        • 2 0

        • Raczej kibla.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane