• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą ekrany akustyczne i przejścia dla płazów

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowę Kolei Metropolitalnej finansuje Samorząd Województwa Pomorskiego. Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich. Budowę Kolei Metropolitalnej finansuje Samorząd Województwa Pomorskiego. Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich.

Jest raport środowiskowy dla Kolei Metropolitalnej. Inwestor - spółka PKM - będzie musiał zlecić budowę ekranów akustycznych o długości 1,3 km i pięć dodatkowych przejść dla płazów i gadów.



Zobacz, jak Kolej Metropolitalna wpływa na środowisko. Zobacz, jak Kolej Metropolitalna wpływa na środowisko.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska upubliczniła raport oddziaływania na środowisko Kolei Metropolitalnej, która połączy m.in. Wrzeszcz z Osową. Raport środowiskowy zaleca dobudowanie, obok pięciu istniejących przejść dla zwierząt, kolejnych pięciu przejść podziemnych pod linią - dla gadów i płazów.

Czy nie jest to problem dla inwestora? - Nie, bowiem koszty takiego przedsięwzięcia są niewielkie, a efekt środowiskowy będzie zgodny z unijnymi standardami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Raport nakazuje też budowę ekranów akustycznych. Muszą one mieć skuteczność co najmniej 20 decybeli. Ich wysokość, w zależności od lokalizacji, wynosić będzie od dwóch do czterech metrów, natomiast długość - średnio ok. 40 m.

Czy Kolej Metropolitalna zrewolucjonizuje podróże po Gdańsku?

- Najdłuższy zespół ekranów będzie miał 278 m i zaprojektowany zostanie dla osiedla Matemblewo. W przypadku zmian w zagospodarowaniu osiedla, lokalizacja ekranów może ulec zmianie - wyjaśnia Konopacki.

Zobacz, jak wygląda usytuowanie ekranów akustycznych w dzielnicy Strzyża. Pobierz plik (PDF)

Poza tym, już po uruchomieniu linii PKM w 2015 r., wykonane zostaną pomiary hałasu przy już kursujących pociągach, co pozwoli na zweryfikowanie obecnych planów lokalizacji ekranów akustycznych i ich uzupełnienie o nowe miejsca - jeśli będzie to konieczne.

Władze PKM podkreślają, że produkowany obecnie tabor jest o wiele cichszy niż np. EN 57 używane przez SKM. Szynobusy, które obecnie jeżdżą na trasie Gdynia - Kościerzyna, są niezwykle ciche, a podobny tabor będzie obsługiwał regionalne połączenia PKM z Gdańska na Kaszuby.

- Do tego dojdą nowoczesne technologie budowy torów z użyciem tłumiących drgania podkładów. Planujemy również zasadzenie wzdłuż torów zieleni izolacyjnej (drzewa, krzewy), która będzie naturalnym ekranem akustycznym - wyjaśnia Konopacki.

Z treścią pełnego Raportu Środowiskowego dla Kolei Metropolitalnej można zapoznać się w siedzibie RDOŚ w Gdańsku przy ul. Chmielnej 54/57 zobacz na mapie Gdańska do 10 maja tego roku. Urzędnicy dopuszczają składanie uwag i wniosków do raportu.

Kolej Metropolitalna to linia, która połączy Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i będzie wiodła dalej do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. Dzięki nowemu połączeniu zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na początku 2015 roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719 mln zł (netto), z czego 85 proc., czyli 611 mln zł, pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, 13 proc. z kredytu bankowego, jaki będzie musiał zaciągnąć samorząd, a 2 proc. to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • Po cholerę ta kolej??? (1)

    Mało wsiochów ze wsi biega i brudzi po naszym pięknym Gdańsku????, nie zapomnijcie tylko brudasy zabierać worków ze śmieciami i podrzucać do naszych smietników...

    • 5 9

    • te

      przeciez w Polsce nie ma wiekszej wiochy od gdanska

      • 2 0

  • niech zamontują jeszcze mulniki do bulgulatorów ekolodzy.....

    • 2 1

  • popieram

    PKM to najbardziej oczekiwana i najbardziej potrzebna inwestycja ,oby zrealizowano ją jak najszybciej

    • 9 1

  • kolej metropolitalna

    będą kolejne stołki dla prezesów sekretareczek kierowników i prowców
    wybranych w uczciwych rzecz jasna przetargach
    będzie kolejna trójmieska spółeczka transportowa
    jedna z wilu utrzymywanych z kieszeni podatnika
    i mających w nosie klientów

    tyle właśnie będzie
    dobrze że choć płazy skorzystają...

    • 4 6

  • a mnie martwi tylko to ze tak drogo...

    no ale przeciez to panstwowe pieniazki, a wykonawcy dla panstwowych firm stosuja zawsze najwyzsze stawki za roboty - zobaczcie od dolu - abk, sp. mieszkaniowe (tu kasa spoldzielcow, ale zasada ta sama) - te same firmy przez lata robia remonty itp, i dalej - remonty pkp, skm itp... - ronsia ronsie myje :):)

    • 1 3

  • czy p. Konopacki był kiedyś w lesie?

    "Zieleń" jest b. słabym ekranem akustycznym...

    • 1 1

  • Żądam stanowczo... (1)

    ... pozostawienia w spokoju koloni chrząszcza obwężyna!
    To niedopuszczalne żeby ingerować w środowisko tak cennego gatunku.
    Już ja im pokrzyżuję tą inwestycję!

    • 3 1

    • głópol

      • 0 0

  • Troche daleko beda mialy do przystanku Strzyza/Abrahama "plazy, ssaki, stawonogi, jamochlony i nagonasienne" z ROZI?! (1)

    ale podazajmy za "glosem natury"

    • 1 2

    • nie podazajmy za głosem natury bo niema tam natury w puszczyku

      • 0 0

  • Prosba

    Prosze o przystanek pod moim domem

    • 0 0

  • Gdańsk, i zółto niebieskie pociągi? Oni sobie chyba jaja robią, przecież zaraz będą zdemolowane i pomazane - w barwy lechii.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane