• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą ekrany akustyczne i przejścia dla płazów

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowę Kolei Metropolitalnej finansuje Samorząd Województwa Pomorskiego. Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich. Budowę Kolei Metropolitalnej finansuje Samorząd Województwa Pomorskiego. Możliwe, że na nowej linii kolejowej pojadą pociągi w barwach żółto-niebieskich.

Jest raport środowiskowy dla Kolei Metropolitalnej. Inwestor - spółka PKM - będzie musiał zlecić budowę ekranów akustycznych o długości 1,3 km i pięć dodatkowych przejść dla płazów i gadów.



Zobacz, jak Kolej Metropolitalna wpływa na środowisko. Zobacz, jak Kolej Metropolitalna wpływa na środowisko.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska upubliczniła raport oddziaływania na środowisko Kolei Metropolitalnej, która połączy m.in. Wrzeszcz z Osową. Raport środowiskowy zaleca dobudowanie, obok pięciu istniejących przejść dla zwierząt, kolejnych pięciu przejść podziemnych pod linią - dla gadów i płazów.

Czy nie jest to problem dla inwestora? - Nie, bowiem koszty takiego przedsięwzięcia są niewielkie, a efekt środowiskowy będzie zgodny z unijnymi standardami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Raport nakazuje też budowę ekranów akustycznych. Muszą one mieć skuteczność co najmniej 20 decybeli. Ich wysokość, w zależności od lokalizacji, wynosić będzie od dwóch do czterech metrów, natomiast długość - średnio ok. 40 m.

Czy Kolej Metropolitalna zrewolucjonizuje podróże po Gdańsku?

- Najdłuższy zespół ekranów będzie miał 278 m i zaprojektowany zostanie dla osiedla Matemblewo. W przypadku zmian w zagospodarowaniu osiedla, lokalizacja ekranów może ulec zmianie - wyjaśnia Konopacki.

Zobacz, jak wygląda usytuowanie ekranów akustycznych w dzielnicy Strzyża. Pobierz plik (PDF)

Poza tym, już po uruchomieniu linii PKM w 2015 r., wykonane zostaną pomiary hałasu przy już kursujących pociągach, co pozwoli na zweryfikowanie obecnych planów lokalizacji ekranów akustycznych i ich uzupełnienie o nowe miejsca - jeśli będzie to konieczne.

Władze PKM podkreślają, że produkowany obecnie tabor jest o wiele cichszy niż np. EN 57 używane przez SKM. Szynobusy, które obecnie jeżdżą na trasie Gdynia - Kościerzyna, są niezwykle ciche, a podobny tabor będzie obsługiwał regionalne połączenia PKM z Gdańska na Kaszuby.

- Do tego dojdą nowoczesne technologie budowy torów z użyciem tłumiących drgania podkładów. Planujemy również zasadzenie wzdłuż torów zieleni izolacyjnej (drzewa, krzewy), która będzie naturalnym ekranem akustycznym - wyjaśnia Konopacki.

Z treścią pełnego Raportu Środowiskowego dla Kolei Metropolitalnej można zapoznać się w siedzibie RDOŚ w Gdańsku przy ul. Chmielnej 54/57 zobacz na mapie Gdańska do 10 maja tego roku. Urzędnicy dopuszczają składanie uwag i wniosków do raportu.

Kolej Metropolitalna to linia, która połączy Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i będzie wiodła dalej do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. Dzięki nowemu połączeniu zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na początku 2015 roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719 mln zł (netto), z czego 85 proc., czyli 611 mln zł, pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, 13 proc. z kredytu bankowego, jaki będzie musiał zaciągnąć samorząd, a 2 proc. to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    słyszałem w radiu gdańsk taką alternatywe ze jak będzie kolej ma być zawieszona lub całkowicie zdjęta linia autobusu 110 czy ktoś coś wie na ten temat

    • 1 0

    • 110 to pikuś, 210 to dopiero poroniona linia. Mam nadzieję, że po oddaniu Słowackiego coś z nią zrobią (powinno jeżdzić wahadło Dworzec - Lotnisko a nie taka machloja, nie wiadomo, dla kogo to autobus?

      • 0 0

  • eko

    czepiacie się, że pójdzie kasa na przejścia i inne ekrany, że niby urzędnicy sobie wymyślili. Ale takie przepisy NARZUCA nam UE, z której to środków pewnie będzie zrealizowana większość inwestycji ( a jeśli nie ze środków UE, to ze środków nie wydanych na coś, na co dała kasę unia). Więc nie czepiajcie się ekologów.

    • 1 1

  • przystanek Zaspa

    A może coś dla ludzi, czyli przystanek ZASPA!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • wybieram

    Wybieram wariant 2

    Przystanki kolejowe PKM muszą mieć połączenia z przystankami autobusowymi celem przesiadki i dojazdu do innej dzielnicy to zrewolucjonizowałoby komunikację na zasadzie odnóg komunikacyjnych - Stacja Kokoszki może przeładowywać towar - linia może być wykorzystywana jako stacja przeładunkowa z Wrzeszcza do Kokoszek - linia zatem w sposób dzierżawy może zarabiać na siebie.

    • 1 0

  • Ekrany akustyczne

    Może niech dogadają się pierw deweloperzy z GDDKiA i wybudują ekrany przy osiedlach wzdłuż obwodnicy trójmiasta.Wraz z natężeniem ruchu hałas robi się nie do zniesienia a będzie jeszcze gorzej.

    • 0 0

  • Jakie mądre muszą być te płazy

    może żeby nie musiały szukać tych przejść co ileś tam metrów ustawić im mapy?

    • 0 0

  • KM,a środowisko-prawda.

    Zachęcam wszystkich z zapoznaniem się z moim wpisem na temat:"Storczyki kontra rezydencje"Piotr Chyła. To jedno. 2):opis liczenia się z przyrodą przy budowach komunalnych:"Ruszyła wycinka drzew pod ul.Nową Słowackiego -opinie gość Piotr Chyła. 3)Rzeczywisty wpływ KM na przyrodę Brętowa:"Superkolej Metropolii jak i którędy"-opinie Piotr Chyła.***"Jaki koń jest-każdy widzi...***Pozdrawiam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane