• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni: PKP zdziwione wybraną trasą

Michał Sielski
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapoznali się z wyznaczonym przez władze Gdyni przebiegiem linii kolejowej na północ miasta i - delikatnie rzecz ujmując - bardzo się zdziwili. Propozycja to połączenie dwóch wariantów, która nie była poddana konsultacjom. Nie ma też dla niej zapewnionego finansowania.



Czy samorządowcy słusznie forsują nowy przebieg kolei na północ?

Przypomnijmy:
  • przed niespełna dwoma tygodniami władze Gdyni ogłosiły, że ustalono przebieg planowanej kolei na północ Gdyni;
  • to wspólna inicjatywa władz Gdyni, Rumi, Kosakowa oraz Portu Gdynia;
  • pociągi mają nią dojechać na Oksywie i do gminy Kosakowo;
  • docelowo mają jechać w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo.

Czytaj więcej: Znamy planowaną trasę kolei na północ Gdyni

- To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - opowiadał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

PKP: taki przebieg kolei na północ nie był konsultowany



Komplikacje pojawiły się jednak bardzo szybko, bo pomysł samorządowców zaskoczył... głównych zainteresowanych, czyli inwestora, jakim jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Okazało się bowiem, że proponowany przez polityków wariant jest inny, niż planowali kolejarze.

W grudniu 2020 r. odbyły się bowiem konsultacje społeczne z mieszkańcami, na których zaprezentowano poszczególne warianty inwestycji. Mieszkańcy mogli wysłać uwagi i głosować na konkretny projekt. Samorządy wypowiedziały się w formie pisemnej w zakresie wyboru najkorzystniejszego wariantu. A teraz pokazały swój. Zaskoczyło to przedstawicieli kolei.

- Wariant, który został zaproponowany przez samorządy, jest połączeniem kilku wariantów analizowanych w ramach dokumentacji przygotowawczej - zauważa Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Dodaje, że nowy wariant będzie musiał zostać skonsultowany z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Finansowanie? Na razie nie ma



- Wskazany wariant wymagać będzie przeprowadzenia dodatkowych analiz w zakresie zweryfikowania opłacalności ekonomicznej takiej inwestycji. W tej chwili nie ma zapewnienia finansowania dla inwestycji w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 - dodaje Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Dziwne?

    Przecież to wszystko było od początku robione po to, żeby się nie udało ale żeby nikt nie powiedział, że miasto nic nie zrobiło.

    • 14 2

  • Nie da się tego czytać (10)

    Narzucanie narracji, że samorząd jest zły a koleje lepiej wiedzą to narracja w stylu peerelowskim. Państwowa firma, która jest źle zarządzana, jest skansenem dla ludzi myślących o biznesie w kategoriach z minionej epoki. Tworzenie konfliktu między samorządem a PKP i wskazywanie na samorząd jako winnego (tu oczywiście wszystko jest związane z ogólną tendencją na krytykowanie samorządu na każdym możliwym forum i w każdym temacie) to działanie niszczące samorząd, poczucie lokalności podejmowania decyzji, działanie centralizujące władzę i niechęć do wszystkich niezależnych form administrowania. Zmieńcie narracje albo was zmienią w końcu. Nie może tak być, że lokalny portal wspiera PKP, a nie lokalny ośrodek administracji

    • 8 26

    • zgoda

      Pełna zgoda. Ludzie, przypomnijcie sobie jak PKP perony remontowała, jak ciągnęła się modernizacja linii kolejowej do Warszawy, jak znikały połączenia kolejowe na Kaszuby, jak standardem były i są spóźnienia pociągów, jak co tydzień dowiadujemy się o awariach skm....
      A teraz Gdynia ma finansować rozbudowę połączenia kolejowego z portem.... Genialne.

      • 4 5

    • czy kupowanie nagród przez wojciecha to jest prawda czy fałsz? (1)

      • 5 1

      • To akurat prawda, sam uczestniczyłem w jednej z takich ceremonii, w Muzeum Emigracji. Inna rzecz, że wszyscy tak robią. Jednak, to żadne usprawiedliwienie.

        • 4 1

    • Koleje lepiej nie wiedzą dlatego pkp plk (5)

      wynajęła firmę do zbadania co i jak, za co płaci marszałek i unia. Zresztą te oznaczenia W2, W3, W4 są właśnie z tego opracowania (poszukaj artykułu tutaj z przełomu roku), ale Gdynia z jakichś sobie znanych powodów wyskoczyła z nierealnym planem wszystko teraz. Ale sama nie ma zamiaru dopłacać ani grosza. jakby chciała to już dawno mogłaby uruchomić kolej na Oksywioe ale trzeba by płacić. Płacić? aaaa to nie. Dopiero co wyrzuciła plany trzeciego toru pod co pkp plk przygotowała dokumentację. Tak się nie da współpracować.

      • 3 2

      • Każdy plan jest realny (1)

        wszystko można dogadać - tylko jeśli ma się przesłonięte oczy partyjną szmatką to nic nie widać

        • 0 2

        • wszystko mozna dogadac, jak sie chce

          Ale widocznie sie nie chce.
          Co widac golym okiem.

          • 0 0

      • aha... (2)

        Czyli do plk może dopłacać ze swojej kasy Marszałek dla mieszkańców Gdańska i nawet dopłacać im do darmowej skmki na kartę mieszkańca w granicach Gdańska, ale Gdynia ma sama sobie płacić za wszystko? tory wybudować? składy kupić? może jeszcze motorniczych opłacać? Gdynia, Kosakowo i Rumia przekażą grunt pod inwestycję, który jest wart dziesiątki mln złotych, mało?

        • 2 2

        • jaki grunt?! (1)

          Wszystkie polaczenia ida po istniejacej infrastrukturze kolejowej. Jedynie w Kosakowie jest cos nowego ale to nie predko.
          Przeliczanie wartosci po kursie deweloperskim jest gruba nieuczciwoscia, bo devel infrastruktury nie zrobi. A klocami tez nie da sie wszystkiego zabudowac.
          Do jednolitej taryfy w Gdansku doplaca miasto a nie marszalek. On doplaca do elektryfikacji, tak jak do gdynskich wiaduktow. Koleje ma ambicje prowadzic samorzad (PKM) i PKP ma dostarczyc tabor?
          Komunikacja zbiorowa to zadanie samorzadu. PKP jest jednym z wykonawcow, ktorzy moga to zrealizowac. Za darmo?

          • 0 0

          • Czyli

            wg ciebie jeden tor wystarczy? Może w Piko..

            • 0 0

    • Coś musi być na rzeczy, że codziennie wylewa się tyle krytyki na Miasto

      Kiedy sięgam pamięcią wstecz do późnych lat 90-tych, wspominam chwilę, gdy rzuciłem okiem na kilkuzdaniową notkę pióra Lewandowskiego zamieszczoną na łamach "Wyborczej". O likwidacji stoczni marwoj, o zrobieniu dzielnicy hotelowej w okolicach Stoczni Natura i Węglowej. I o kilku innych przełomowych projektami dot. pomysłu na miasto I jak widać to nie był żart, tylko unijna dyrektywa realizowana skrupulatnie przez niemilosciwie nam panujących. Ale czy to był słuszny pomysł, by gorące miasto portowe z natury zimne i deszczowe przemieniać w kurort? Czas pokazał, że nie.A Samą kulturą i sztuką tudzież budowaniem kloców. rękami Ukraińców i Czeczenów nie napełni się skarbu miasta.

      • 2 0

  • Panie Szczurek, proszę ograniczyć się do pisania baśni, a nie kierowania miastem.

    • 17 2

  • Hmm (8)

    O czym wy ludzie tutaj piszecie... Rozbudowa linii kolejowej na północ to projekt kolejowy a nie miejski w ramach tej inwestycji Mista przekażą grunt pod inwestycje kolejowe i koniec kropka taki jest tylko udział miast. PKP próbuje naciąć jak się da, SKM Marszałka na nowy tabór, Gdynię na budowę wiaduktu który jest wystarczający dla obecnego ruchu kołowego itd.. Gdynia już raz zasponsorowała połączenie estakady z obwodnicą i mam nadzieję że nigdy więcej nie dadzą się już naciągnąć na projekty które ponny być finansowane przez rząd

    • 10 20

    • Cała prawda (3)

      Obecne wielkie projekty kolejowe to tylko szum medialny , tak jak z budową promów, rozbudową portów itd - potem winę za brak inwestycji zrzuci sie na Samorządy czi inne podmioty.

      • 2 6

      • tak? (2)

        To przyjrzyj sie otoczeniu portu w Gdansku. W Gdyni tez "troche" widac...

        • 2 0

        • Trochę (1)

          w takim tempie, to kolej nigdy by nie powstała! Na dodatek droższych wariantów niż te dla PLK to raczej nie ma

          • 0 0

          • 50 lat zaniedbań chcesz nadrobić w 14 miesięcy?

            A jeszcze 5 lat temu miała tam powstać biurowa dzielnica...

            • 0 0

    • to nie jest projekt kolejowy (2)

      To jest projekt na rzecz miasta i pod potrzeby miasta. A co najwazniejsze, w koszty miasta, bo miasto/samorzad musi zapewnic finansowanie funkcjonowania.
      Inaczej uslyszysz: "nie da sie, nie oplaca sie".

      • 4 0

      • bzdury pleciesz. (1)

        Według tego co piszesz, zmiana planu zagospodarowania terenu i przekazanie przez miasta za dramo na rzecz PKP gruntów wartych miliony złotych nie jest inwestycją z ich strony?? Dlatego to miasta decydują którędy miałaby być poprowadzona linia kolejowa, a nie samo PKP, w innym wypadku trzeba by było burzyć domy, firmy itd. Więc z tego artykułu zdziwienie PKP może wynikać tylko z faktu, że po prostu nie zamierzali i nie zamierzają tego robić, a miasta zrobiły same pierwszy krok i teraz wielki szok...

        • 2 2

        • zmiana zagospodarowania?

          O czym ty mowisz? Chyba o przewale jak "miedzytorze".
          Planowane polaczenie na terenie Gdyni przebiega wylacznie na terenach PKP. Wiec nic miasto tu nie ma do decydowania. Wartosc gruntow nie jest okreslona jedynie cena deweloperskiego metra, bo rowniez trzeba zbudowac infrastrukture i uslugi masowe. Bez nich nie ma miasta. Te uslugi swiadczy PKP i nie robi tego za darmo. Lansowanie ich finansowania jedynie z biletow jest mrzonka i swiadczy o nieznajomosci rzeczy. A zapewnienie komunikacji zbiorowej to zadanie samorzadu. Realizatorem moze byc PKP lub inny podmiot. Ktory za tory zaplaci...

          • 2 0

    • Uczciwie było napisać, z tą obwodnicą,

      że Gdynia dołożyła się do tego co zasponsorowała UE
      ... no i ode mnie - dołożyła się na podobnym poziomie co na lotnisko w Kosakowie

      • 2 0

  • "proponowany przez polityków" (3)

    kto tu jest politykiem? Samorządność jest wyrazicielem woli społecznej mieszkańców. Fakt, przedstawiciele Portu są uzależnieni tak samo jak i PKP jako sp. skarbu państwa zależne od dyktatu politycznego PiS i mają polityków zależnych i sowicie opłacanych z naszych podatków w RN.
    Wygląda na to, że PLK nie doprowadziła do zawarcia porozumienia co do finansowania przebudowy wiaduktu oraz warstwy oporowej zabezpieczającej na Karwinach, i teraz gorączkowo szuka sposobu wyjścia z trudnej sytuacji. Widać wyraźnie, że w ministerstwie ktoś Gdyni świni ? Zgadnijcie kto to może być ?
    Smutne jest to, że zamiast spierać się na argumenty, rozmawiać, PKP/PLK uprawia czarną propagandę. Wczesniej było, że samorządy nie mogą dogadać się z Portem i jego planami rozwojowymi. Jak się dogadali no to mamy nowa nowostkę :) Czy aby to nie może mieć związeku z tym, że kolej trafiła do innego resortu teraz musi się wykazać jak bardzo jest ważny i ktoś tam będzie oceniał więc zamiast swojaków trzeba wspomagać się fachowcami bo w innym wypadku będzie niedostateczne tempo realizacji zadań jeśli w ogóle będą ?

    • 5 18

    • aby wyrazac cokolwiek, trzeba miec umiejetnosci polityczne. (2)

      Zdolnosc do wspolpracy i tworzenia koalicji.
      Bez tego to tylko urzednik, co uwielbia tkwic w niemocy i niemoznosci. Bo nic nie ryzykujeni moze zajac sie swoimi interesami.
      Albo szkodnik, ktory te interesy forsuje.

      • 1 1

      • urzędnik to nie polityk (1)

        w samorządzie Gdyni nie ma polityków. To lokalni urzędnicy.

        • 1 2

        • i to wlasnie

          Napisalem.
          A polityka jest potrzebna, chociazby aby istniec na forum sejmiku...

          • 1 0

  • Widzę, że Szczurek ostatnio bardzo mocno kłamie w wielu kwestiach

    • 18 0

  • (1)

    czekamy na wypowiedź Szczurka i kolegów :)

    • 11 1

    • cierpliwy

      Jestes.

      • 0 0

  • PKP to tak jak Lesnicy - Państwo w Państwie.

    Nic nowego

    • 5 6

  • Nie powołano

    Dyrektora lini kolejowej w budowie jeszcze?

    • 10 1

  • Samorządność zaczyna żyć swoim życiem. Omawiają tylko tematy ze swoimi ziomkami, tam gdzie nie ma ziomków to już zupełnie nie potrafią współdziałać. Zasiedzieli się na stołkach. Czas pożegnać już tą ekipę.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane