• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni: PKP zdziwione wybraną trasą

Michał Sielski
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapoznali się z wyznaczonym przez władze Gdyni przebiegiem linii kolejowej na północ miasta i - delikatnie rzecz ujmując - bardzo się zdziwili. Propozycja to połączenie dwóch wariantów, która nie była poddana konsultacjom. Nie ma też dla niej zapewnionego finansowania.



Czy samorządowcy słusznie forsują nowy przebieg kolei na północ?

Przypomnijmy:
  • przed niespełna dwoma tygodniami władze Gdyni ogłosiły, że ustalono przebieg planowanej kolei na północ Gdyni;
  • to wspólna inicjatywa władz Gdyni, Rumi, Kosakowa oraz Portu Gdynia;
  • pociągi mają nią dojechać na Oksywie i do gminy Kosakowo;
  • docelowo mają jechać w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo.

Czytaj więcej: Znamy planowaną trasę kolei na północ Gdyni

- To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - opowiadał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

PKP: taki przebieg kolei na północ nie był konsultowany



Komplikacje pojawiły się jednak bardzo szybko, bo pomysł samorządowców zaskoczył... głównych zainteresowanych, czyli inwestora, jakim jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Okazało się bowiem, że proponowany przez polityków wariant jest inny, niż planowali kolejarze.

W grudniu 2020 r. odbyły się bowiem konsultacje społeczne z mieszkańcami, na których zaprezentowano poszczególne warianty inwestycji. Mieszkańcy mogli wysłać uwagi i głosować na konkretny projekt. Samorządy wypowiedziały się w formie pisemnej w zakresie wyboru najkorzystniejszego wariantu. A teraz pokazały swój. Zaskoczyło to przedstawicieli kolei.

- Wariant, który został zaproponowany przez samorządy, jest połączeniem kilku wariantów analizowanych w ramach dokumentacji przygotowawczej - zauważa Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Dodaje, że nowy wariant będzie musiał zostać skonsultowany z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Finansowanie? Na razie nie ma



- Wskazany wariant wymagać będzie przeprowadzenia dodatkowych analiz w zakresie zweryfikowania opłacalności ekonomicznej takiej inwestycji. W tej chwili nie ma zapewnienia finansowania dla inwestycji w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 - dodaje Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Jak widać pkp plk niczego już nie buduje gdy nie ma na to dotacji. (2)

    Nie słychać, ani tym bardziej widać, aby PKP się chwaliło, że nie umieją zainwestować przyznanych w obecnej perspektywie finansowej 66 mld złotych. Ciekawe, ile z tej puli będą próbowali przenieść na budowę dróg - albo stracą. Ale tego dowiemy się za jakieś 2 lata.

    • 3 8

    • Po prostu nieudacznicy patentowi!!

      Jeszcze trochę a przy ich rządach przestaną jeździć pociągi.

      • 0 3

    • kleska urodzaju

      Po 50 albo i wiecej latach zalegania odlogiem za biurkami, troche trudno sie rozruszac.
      No i poziom TGV raczej trudny jest do osiagniecia.

      • 0 0

  • Pociągi na północ Gdyni są bez sensu (3)

    Zanim ktoś mnie skrytykuje niech przeczyta do końca i pomyśli logicznie. Już nieraz to powtarzałem. Jeżeli pociag pojedzie tylko na Oksywia to mało kto nim będzie jechać, gdyż tory są usytowane na skraju Obłuża i Oksywia, i mało kto będzie z górnych tarasów zjeżdżać autobusem lub autem żeby się przesiąść na pociąg. Bo mnie by się nie chciało. Skoro siedzę w autobusie jadacym do Srodmiescia. Chyba, ze pociag pojedzie dalej, do Gdańska, to może miałoby to jakiś sens. Abstrahując od braku miejsc na ewentualne parkingi. Jeśli pociag pojedzie do Kosakowa ro juz będzie lepiej, bo wjedzie w środek dzielnic. Natomiast jedno jest ważne, jak długo będzie pociag jechać do Gdyni Głównej. Bo jeżeli dłużej niż autobus, to jaki to ma sens? Pożyjemy zobaczymy, bo póki co to widzę, że władze gmin jakieś kroki czynią aby je czynić. Możliwe, że też w tym sensu nie widzą.

    • 7 4

    • Coś w tym jest jednak kluczowe jest właśnie pytanie o czas. Perspektywa skrócenia podróży nawet o kilka minut może skłonić do przesiadki (zwłaszcza jak się zbuduje węzeł czy też węzły przesiadkowe). Jeśli ktoś jedzie dalej niż do Gdyni (o ile taka usługa będzie dostępna) to dużo łatwiej będzie się przesiadać na Obłużu niż na Głównej. Więc nie tyle pociągi na północ są bez sensu co nie mogą one funkcjonować w oderwaniu od rzeczywistości. Ja bym się nie zakładał...

      • 1 0

    • Wiesz co, przeczytaj artykuł jeszcze raz. (1)

      • 2 1

      • Temat jest prosty. I nie trzeba ponownie czytać. Spotkania, spekulacje, pomysły, warianty tras... no i narzekanie na brak kolei. Doskonale to znam. Ale sens tego to zupełnie inna sprawa. Wielu komentuje bo akurat teraz czują taka potrzebę, bo np stoją w korku, ale jak przyjdzie co do czego to się dopiero okaże czy się z auta przesiądą do pociągu

        • 0 0

  • W Gdyni sie dzieje!

    Specjalista od lotnictwa, prezesem autobusow, prezesi kolejowi prezesmi trajtkow. Teraz były prezes autobusow, na prezesa kolejki SKM a konduktor na nieistniejące lotnisko i kółko się zamknie. Wszystko z "nadania" i pod kontrolą. Co tam mogą wiedzieć w PKP, jak nowego prezesa nie znają? To UM tworzy historię Gdyni!

    • 7 0

  • Gdyński port postawił na kolej to widzimy jak ich PKP załatwiło (2)

    A miało być tak wspaniale i rozpocząć się na ekologicznych dojazdach i odjazdach, do pracy w porcie dolinie logistycznej, integracji transportowej. Natomiast głównym założeniem miało być zmodernizowanie i elektryfikacja oraz logiczne połączenie torowisk i potoków podróżnych. Dzięki temu pociągi towarowe bez konieczności dzielenia składów miały dojechać ze stacji Gdynia Port na bocznicę Bałtyckiego Terminalu Kontenerowegom a pracownicy do miejsc pracy i zamieszkania Miało to przyspieszy i usprawnić proces rozładunków i załadunków oraz skrócić dojazdy pracowników z pracy i do.
    PKP złośliwie wyciągnęło kasę z Gdyni i obietnice dla pozostałych północnych samorządów na opracowanie i debaty środowiskowe, aby następnie odwrócić kota ogonem. Jest to znamienne dla całej grupy PiS - słynącej z niskich lotów politykierstwa.

    • 3 9

    • Zmień dilera...

      • 4 2

    • cokolwiek bierzesz

      Bierz polowe...

      • 2 3

  • Na temat

    Władze miasta szukają wymówki by nic nie robić w temacie odciążania Estakady Kwiatkowskiego i ZKM. Taka Czeka nas narracja typu: "no, my chcieliśmy dobrze, ale to PKP nie chciało"(mieszkańcy też?). Są zasady, jeśli władze uważają, że można je łamać, czas przygotować taczki, albo wozy z krowieńcem.

    • 6 1

  • przecież linia istnieje fizycznie (6)

    Czemu więc nie można ją wyremontować? Zamiast tego tworzy się projekty futurystyczne im droższe tym lepsze. W Gdańsku też zachłyśnięto się ideą PKM gdzieś na Południe - bo drożej niż tramwaje. Inne miasta nie robią sobie tak pod górkę i lepiej na tym wychodzą.

    • 28 10

    • Serio, linia do Kosakowa istnieje? (5)

      • 4 3

      • Dokładnie istniała do Lotniska Gdynia Babie Doły/Kosakowo (2)

        Skąd wy trolle jesteście ? Z Rosji, Białorusi,...? Czy was nawet w zakresie topografii i infrastruktury mocodawcy nie przeszkolili ?
        Na pewno też nie wiecie, że nasz Prezydent jest zawsze w centrum działalności samorządu i nie jest tylko kimś malowanym (jak u was w PiSie) lecz prawdziwie wybranym i to z poparciem ca 80% bo jest człowiekiem z krwi i kości do tego inteligentnym, wykształconym posiadającym najwyższe kompetencje społeczne, doświadczenie , bo inaczej samorząd Gdyni straciłby swoją istotę i prestiż. Mieszkańcy wiedzą, że jest służebny mieszkańcom, ale i na swoim terenie służy swego rodzaju dyplomacji, służba ludziom w absolutnie pełnym i ścisłym tego słowa znaczeniu. Dbanie o środowisko i inne, Tu własnie widać jak PiS poprzez swoje macki spółki próbuje zdezawuować władze Gdyni, która ma potwierdzone wyróżnienia w transporcie wydanym przez UE.

        • 5 5

        • to była bocznica wojskowa, a nie linia kolejowa

          nie odzywaj się, jeśli nie masz wiedzy.

          • 6 1

        • too

          to teraz pojechałes z Panem Prezydentem ,tacy ludzie nie powinny buc w UM bo tylko robią pod górę mieszkancom,a inwestycji jak na lekarstwo

          • 1 4

      • (1)

        Istnieje linia na Oksywie, tory były remontowane o są używane na jazdy testowe dla pojazdów. Do Kosakowa może i bocznica, ale linia wytyczona jest i dalej leży, więc odchodzi problem dostosowania terenu pod poprowadzenie torów, zostaje tylko kwestia wyremontowania i przekształcenia jej w normalny tor dla kolei miejskiej

        • 7 1

        • To że jest tor nie oznacza że jest gotowy do wprowadzenia pociągów rejsowych. Po pierwsze jest jeden, po drugie w fatalnym stanie (ten na lotnisko), no i prowadzi na lotnisko a nie do Kosakowa

          • 0 2

  • Dlaczego nie tunel pod portem???

    Szczurek za 100 milionów które przewaliłeś na lotnisko (za co będziesz siedzieć) i z dotacją Unii można byłoby wybudować tunel pod portem.

    • 5 1

  • no

    Gdynianie mieli szansę na zmianę, ale co tam nie będą głosować na PiS, a PiS obsypałby Gdynię kasą aby dopiec Gdańskowi. Dlatego to Szczurek jest wygranym a o jego wyborcach to nie ma co mówić.

    • 7 2

  • Przereklamowana Gdynia (1)

    Od wielu lat nie podoba mi się to co dzieję się w Gdyni. Szczurek na potęgę sprzedaje każdy wolny centymetr Gdyni gdzie likwidowane są parki i zieleń w zamian za tony betonu. Opłaty dla stałych mieszkańców działek jak i innych dzielnic po 30 zl na.mc za to, że stracisz czas i paliwo aby znaleźć miejsce do zapatkowania to kpina. Do tego xoraz to większe czynsze komunalne i opłaty za śmieci wzięte z kosmosu. To nie jest Gdynia przyjazna starym obywatelom tego miasta a jedynie chore wizje brania kasy na głupie polsatowe sylwestry przez prezydenta i zabijania tego co fajne i urokliwe w tym miescie.
    P.S Jak można sprzedawać teren info boksu dla kolejnych apartamentów ? Opanuj się Szczurek...

    • 9 0

    • "gdzie likwidowane są parki i zieleń"

      Chyba żyjemy w rożnych miastach, bo ja widzę zupełnie coś innego. Drzewa są, a i owszem wycinane z TPN przez rządowych Obajtkow, a miasto tworzy parki, parki kieszonkowe, skwery i nasadza drzewa, krzewi i kwiaty.
      Załóż człowieku okulary jak nie widzisz i nie koniecznie różowe :))

      • 0 2

  • Dubaj Północny

    Nie da się w Gdyni zrobić SKM po już istniejących torach. Takie wyzwanie przerasta włodarzy miasta od 15 lat. To jest dla nich zbyt trudne. Teraz trwa remont Kwiatkowskiego do skrzyżowania z Dąbka. Skrzyżowanie to było rok temu remontowane teraz jest ryte i jeszcze raz robione. Tak się robi remonty. Nie zdziwię się jak na nowej Kwiatkowskiego dwa tygodnie po oddaniu ulicy będą wymieniane rury ciepłownicze i nowy asfalt będzie ryty i później łatany.To takie normalne w Gdyni

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane