• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni: PKP zdziwione wybraną trasą

Michał Sielski
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapoznali się z wyznaczonym przez władze Gdyni przebiegiem linii kolejowej na północ miasta i - delikatnie rzecz ujmując - bardzo się zdziwili. Propozycja to połączenie dwóch wariantów, która nie była poddana konsultacjom. Nie ma też dla niej zapewnionego finansowania.



Czy samorządowcy słusznie forsują nowy przebieg kolei na północ?

Przypomnijmy:
  • przed niespełna dwoma tygodniami władze Gdyni ogłosiły, że ustalono przebieg planowanej kolei na północ Gdyni;
  • to wspólna inicjatywa władz Gdyni, Rumi, Kosakowa oraz Portu Gdynia;
  • pociągi mają nią dojechać na Oksywie i do gminy Kosakowo;
  • docelowo mają jechać w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo.

Czytaj więcej: Znamy planowaną trasę kolei na północ Gdyni

- To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - opowiadał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

PKP: taki przebieg kolei na północ nie był konsultowany



Komplikacje pojawiły się jednak bardzo szybko, bo pomysł samorządowców zaskoczył... głównych zainteresowanych, czyli inwestora, jakim jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Okazało się bowiem, że proponowany przez polityków wariant jest inny, niż planowali kolejarze.

W grudniu 2020 r. odbyły się bowiem konsultacje społeczne z mieszkańcami, na których zaprezentowano poszczególne warianty inwestycji. Mieszkańcy mogli wysłać uwagi i głosować na konkretny projekt. Samorządy wypowiedziały się w formie pisemnej w zakresie wyboru najkorzystniejszego wariantu. A teraz pokazały swój. Zaskoczyło to przedstawicieli kolei.

- Wariant, który został zaproponowany przez samorządy, jest połączeniem kilku wariantów analizowanych w ramach dokumentacji przygotowawczej - zauważa Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Dodaje, że nowy wariant będzie musiał zostać skonsultowany z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Finansowanie? Na razie nie ma



- Wskazany wariant wymagać będzie przeprowadzenia dodatkowych analiz w zakresie zweryfikowania opłacalności ekonomicznej takiej inwestycji. W tej chwili nie ma zapewnienia finansowania dla inwestycji w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 - dodaje Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Taki żarcik

    Wiecie jaka jest "najprawdziwsza prawda" radnego na sesji?
    Bo mieszkańcy mi zgłaszają...

    • 4 1

  • Widzę Łucyk coraz bardziej błyszczy, ale głupotą. Węzeł Karwiny, nie uzgodniono z PKP, rozbudowa kolei na północ Gdyni, nie uzgodniono z PKP. Wybierzmy kogoś innego, bo widać, że ludzie mądrzy są deficytem w tym mieście i kraju.

    • 10 0

  • akurat wskazany plan jest najbardziej optymalny

    I najlatwiejszy do realizacji.
    Jednak sposob prowadzenia tego dialogu pokazuje, ze zadna ze stron nie jest zainteresowana realizacja.
    Co ma swoje glebokie uzasadnienie.
    Nadzieja w marszalku, ze wezmie za zacietrzewione lby i otrzezwi.

    • 0 2

  • Kolej na północ Gdyni

    Komu miałaby służyć ta namiastka połączenia kolejowego ? Chyba tylko inicjatorom tego "przedsięwzięcia" dla zaspokojenia ich ego i do bicia piany. Dla ułatwienia połączeń z północnymi dzielnicami należy w pierwszej kolejności zmodernizować i uczynić przejezdnymi ulice Pucką i Północną, oraz skomunikować z Pogórzem i Obłużem. Od czterdziestu paru lat mieszkańcy Obłuża i Oksywia czekają na obiecywaną kiedyś modernizację ulicy płk. Dąbka. Wdaje się, że zainteresowanie włodarzy miasta nie wychodzi poza Chwarzno i Wiczlino.

    • 8 0

  • Linie kolejowe na Oksywie istnieją. (1)

    Tylko brak chęci do ich uruchomienia.

    • 7 1

    • brak kasy

      Stad brak checi...

      • 2 0

  • Budowę Węzła Karwiny pan prezydent i jego MTM rozpoczęło od likwidacji jedynego dostępnego parkingu jeszcze bezpłatnego.Brawo Panie Prezydencie, jeździmy na Spokojną tam na razie mamy za darmo.Czyżby Pan przeoczył ten parking

    • 7 0

  • Cały gryzoń i jego klan (1)

    Pewnie już kasiora wydana na plany , konsultacje i cała otoczkę i jak zwykle nic z tego nie wynika . Dobry jest ten gość w planowaniu i wydawaniu naszych pieniędzy ,niestety oprócz wydanej kasy nic z tego nie wynika . Tym razem poszedł na całość i nawet nie powiadomił głównego bohatera PKP .
    Mam nadzieję że w następnych wyborach będzie jakiś konkretny kontrkandydat.

    • 11 1

    • nie bedzie konkretnego kontrkandydata

      I o to wlasnie chodzi, aby go nie bylo.

      • 1 1

  • Powiem szczerze (2)

    Dla mnie jako podatnika i wyborcy cała ta sytuacja jest niezrozumiała. Nie mówimy tutaj o kopaniu tunelu w litej skale czy budowaniu tunelu pod dnem morza. Mwóimy o puszczeniu ruchu pasażerskiego bo istniejącym torze do dzielnicy która tego potrzebuje. Tu nie trzeba genialnego umysłu tylko zrobienia tego co jest potrzebne. Tymczasem UM i PKP nie potrafią się goadać ani z wiaduktami na Karwinach ani z linią na Oksywie a mnie jak już wspomniałem nie interesuje kto ma rację tylko czy jest efekt. A efektu nie ma. Dodatkowo mam w pamięci niebywały sukces lotniska w Kosakowie więc jestem sceptyczny. I właśnie to powoduje że na dzisiaj nie oddałymbym głosu na dotychczasową ekipę i nie oddam jeśli te sprawy nie zostaną do czasu wyborów załatwione. Tylko tyle i aż tyle. I nie oznacza to że popieram PKP bo ich też bym wykopał razem z tymi którzy ich powołali i tak dalej.

    • 14 0

    • PKP (1)

      ma Cię w głębokim poważaniu. Zresztą nie tylko Ciebie.

      • 0 1

      • mnie moze miec

        Ale rola przedstawicela, ktoremu powierzono zarzad miasta i ktory mieni sie byc zawodowcem jest organizacja transportu komunalnego i rozwiazywanie tego typu problemow.
        W tym rowniez znalezienie drogi porozumienia z kontrahentami. Akurat w Gdyni wybor jest stosunkowo niewielki, jednak w miescie o tak duzych, kolejarskich tradycjach, drogi porozumienia i wspolne interesy powinny byc oczywistoscia.
        A nie sa, bo miasto odwrocilo sie od swoich korzeni i tradycji. Czyli odwrocilo sie od morza i torow.

        • 0 0

  • To bardzo racjonalna propozycja docelowego kształtu tej kolei. (3)

    Z jednej strony połączenie z Rumi do Oksywia, z drugiej połączenie Mostów z centrum Gdyni.
    Obie te linie skomunikują obszar portu i jego zaplecza z otoczeniem, nie mówiąc o przejęciu ogromnego ruchu pasażerskiego z Kosakowa, co zmniejszy kongestię na drogach.
    Harmonogram realizacji i finansowanie to oddzielna sprawa, a skoro na razie nie ma finansowania, to należy zabiegać o nie dla jak najlepszego rozwiązania. PLK zamiast wydziwiać, powinna uważniej słuchać tego co mówią samorządy. Wybór wariantów do konsultacji nie był konsultowany z samorządami, dano im do oceny gotowce, które niekoniecznie przystawały do realnych potrzeb.

    • 2 3

    • mozna sluchac (2)

      Jak ktos mowi...
      Mozna cos ustalac, jak sie rozmawia.
      Gdynia oswiadcza i oczekuje.

      • 2 1

      • A co, Gdynia (nie sama, bo wspólnie z innymi samorządami) nie może mieć własnego poglądu? (1)

        • 1 0

        • pogląd się komunikuje w ogólnie przyjętych formach

          A nie manifestuje.
          Rozmowa przez media raczej będzie miała efekt przeciwskuteczny.

          Poglądy się ma i nie potrzeba do nich analiz i symulacji.
          Pogląd można było sobie wyrobić wiele lat temu, gdy mieszkańcy zaczęli podnosić potrzebę.
          Mapy są ogólnodostępne i warianty można opracować w jeden wieczór.

          Przede wszystkim, poglądy się manifestuje w odpowiednim momencie, a nie wtedy, gdy główny zainteresowany realizuje wielkie zadanie modernizacyjne. Które bez trudu zmieściłoby pasażerski tor szlakowy w torowisku przetokowym przy Wiśniewskiego.

          • 0 0

  • Jeśli dane miasto chce usprawnić wewnętrzną komunikację - to płaci miasto. (3)

    Jeśli linia kolejowa łączy wiele miejscowości to należy analizować potoki pasażerskie, wyłączenia komunikacyjne itp. i w zależności od tego czy temat jest regionalny, czy linia międzywojewódzka szukać finansowania z Urzędem Marszałkowskim lub ze Skarbem Państwa.
    Jeśli zaś Gdynia chce zrobić sobie szybki tramwaj miejski - to niech nie zrzuca problemu finansowania na pkp plk lub na Marszałka.

    • 3 1

    • problem w tym, ze Gdynia (magistrat) nie chce

      Ale musi namieszac, aby wygladalo ze chcial ale mu nie pozwolono...
      Taki spryciula...
      Tragedia jest to, ze proponowany wariant jest na prawde sensowny. I polegnie w sporze, tak jak polegl w sporze z drogowcami projekt przedluzenia obwodnicy.

      • 2 1

    • Bajdurzysz. Ta kolej nie dość że łączy kilka powiatów, to jeszcze daje wyjście na sieć krajową, więc to nie tramwaj miejski. (1)

      Poza tym, budowa i utrzymanie linii kolejowych to nie to samo co budowa i utrzymanie linii tramwajowych czy metra. Nie ten rząd wielkości kosztów. Wypadałoby coś wiedzieć, zanim się zabierze glos w dyskusji.

      • 1 1

      • wyjście do sieci krajowej jest. Trzeci tor ma służyć kolei miejskiej.

        aby mogła efektywnie funkcjonować.
        I na tę przeróbkę (ustaloną i udokumentowaną) Gdynia dostaje pieniądze od marszałka.
        Linie narysowane na mapie istnieją, ale nie są przystosowane do miejskiego ruchu pasażerskiego. Teoretycznie, łączą kilka powiatów, ale zasadnicza linia, od której powinno się zacząć (Oksywie), jest wyłącznie na terenie Gdyni.
        Bolączek transportu kolejowego na terenie województwa jest bardzo wiele i Gdynia musi stanąć w kolejce. Gdańsk dostał? Taka konstelacja... Było się nie żreć z "kolegami", to też by coś zostało...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane