• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni: PKP zdziwione wybraną trasą

Michał Sielski
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapoznali się z wyznaczonym przez władze Gdyni przebiegiem linii kolejowej na północ miasta i - delikatnie rzecz ujmując - bardzo się zdziwili. Propozycja to połączenie dwóch wariantów, która nie była poddana konsultacjom. Nie ma też dla niej zapewnionego finansowania.



Czy samorządowcy słusznie forsują nowy przebieg kolei na północ?

Przypomnijmy:
  • przed niespełna dwoma tygodniami władze Gdyni ogłosiły, że ustalono przebieg planowanej kolei na północ Gdyni;
  • to wspólna inicjatywa władz Gdyni, Rumi, Kosakowa oraz Portu Gdynia;
  • pociągi mają nią dojechać na Oksywie i do gminy Kosakowo;
  • docelowo mają jechać w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo.

Czytaj więcej: Znamy planowaną trasę kolei na północ Gdyni

- To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - opowiadał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

PKP: taki przebieg kolei na północ nie był konsultowany



Komplikacje pojawiły się jednak bardzo szybko, bo pomysł samorządowców zaskoczył... głównych zainteresowanych, czyli inwestora, jakim jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Okazało się bowiem, że proponowany przez polityków wariant jest inny, niż planowali kolejarze.

W grudniu 2020 r. odbyły się bowiem konsultacje społeczne z mieszkańcami, na których zaprezentowano poszczególne warianty inwestycji. Mieszkańcy mogli wysłać uwagi i głosować na konkretny projekt. Samorządy wypowiedziały się w formie pisemnej w zakresie wyboru najkorzystniejszego wariantu. A teraz pokazały swój. Zaskoczyło to przedstawicieli kolei.

- Wariant, który został zaproponowany przez samorządy, jest połączeniem kilku wariantów analizowanych w ramach dokumentacji przygotowawczej - zauważa Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Dodaje, że nowy wariant będzie musiał zostać skonsultowany z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Finansowanie? Na razie nie ma



- Wskazany wariant wymagać będzie przeprowadzenia dodatkowych analiz w zakresie zweryfikowania opłacalności ekonomicznej takiej inwestycji. W tej chwili nie ma zapewnienia finansowania dla inwestycji w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 - dodaje Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdyni nie będzie rozwoju kolejnictwa a nawet jego ograniczenie bo

    Horała chce przejąć wszystkie środki unijne na ten cel dla Kolei Dużych Prędkości przy CPK. a reszta to PR i partyjny dym. Złośliwy atak na Szczurka i wprowadzanie - jak zwykle gdynian w błąd i zniesmaczaniu ich ulubionego prezydenta.
    ^komunikat PAP; Wiceminister infrastruktury Marcin Horała oraz hiszpański minister transportu, mobilności i agendy miejskiej Jose Luis Abalos podpisali w poniedziałek w Madrycie porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Dotyczy ono głównie rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce - poinformowała spółka CPK.
    Przykre, że nasz mieszkaniec działa przeciwko rozwojowi własnego miasta dorabiając do tego nieprawdziwe banialuki.

    • 0 3

  • (1)

    Leje na to bo mieszkam na Lawendowym Wzgórzu w ekskluzywnej dzielnicy.

    • 0 1

    • o rany...też mi luksus :):):)

      • 2 0

  • (1)

    Ale akurat wybrany wariant przez UM to jedyny, który zadowala wszystkich. Pozostałe zostawiały jakąś część mieszkańców bez kolei. A przecież chodzi o to, żeby kolej była jak najbardziej dostępna. To jest duża lepsza alternatywa dla samochodu niż autobusy

    • 25 4

    • skoro zadowala wszystkich to znaczy że owi wszyscy pojadą tą kolejką dość rzadko.

      a o rozsądnym takcie kolejek w tej konfiguracji można zapomnieć

      • 2 5

  • Kilka lat temu czytałem na tym portalu (1)

    relację z dworca w Gdyni, jak to prezydent Szczurek jechał do Warszawy walczyć o OPAT.
    Były zdjęcia jak idzie, jak wchodzi po stopniach, jak się rozgląda, czy zostawia swoje gospodarstwo w należytym ładzie. Zdjęcia szczególnie uwzględniały nienagannie dopasowany, markowy ubiór i pełne determinacji skupienie na twarzy.
    Niestety, do dzisiaj nie wiem czy wrócił, bo nie było relacji z powrotu.
    To tylko jeden przykład, jakich jest mnóstwo od wielu lat - triumfalizm do obrzydzenia w zapowiedziach i trupio głucha cisza w finale.

    • 6 0

    • Przypomnij sobie jak kilka lat temu pewien świeżo nabyty minister innfrastruktury

      grasował na Pomorzu i roztaczał świetlaną wizję budowy Via Maris (czyli wydłużonej na Półwysep Helski OPAT. I co mamy? Podobnie będzie z Drogą Czerwoną - też pompatyczne zapowiedzi i jedno wielkie g...

      • 1 1

  • Typowe działanie samorządów mówimy o czym innym, robimy coś innego. Pora na zmianę.

    • 4 0

  • Kolejowy szlak na polnoc (1)

    Witam wszystkich bardzo serdecznie mysle ze urzad miasta wybral sluszne rozwiazanie rozbudowajac trase na polnoc jest to potrzebne gdyz poludnie i polnoc maja byc polaczone

    • 1 0

    • wybrał słusznie

      ale "zapomniał" o tym wyborze poinformować PLK

      • 0 0

  • Bardziej marnych...

    ...władz, jak "władze" Gdyni chyba nie ma. Pan Szczurek powinien w końcu odejść, bo zaczyna zachowywać się jak na jakimś haju - szarzyznę w kolorach widzi.

    • 1 0

  • Po co elektryfikować?

    Trolejbusy mogą odcinkami jeżdżą bez sieci trakcyjnej to i kolej może. Patrz Austria i Niemcy, które odstąpiły od wszelkich elektryfikacji stawiając na elektryczne zespoły trakcyjne z akumulatorami

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane