• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejarze z Gdyni ostrzegają przed złym stanem wagonów Intercity

Patryk Szczerba
6 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejarze ostrzegają, że każda podróż wagonami Intercity to dla pasażerów spore ryzyko. Kolejarze ostrzegają, że każda podróż wagonami Intercity to dla pasażerów spore ryzyko.

Kolejarze Zakładu Północnego w Gdyni zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Warsztatowych mówią o katastrofalnym stanie technicznym pociągów Intercity wyjeżdżających w trasę z Gdyni. O sprawie poinformowali Urząd Transportu Kolejowego.



Jak oceniasz stan wagonów PKP Intercity?

Zarzuty dotyczą przede wszystkim braku staranności w serwisowaniu wagonów. Zdaniem związkowców pracuje przy nich zbyt mała liczba osób, co skutkuje niedbalstwem, pośpiechem i nieprzestrzeganiem procedur.

- Większość prac i przeglądów wykonywana jest przy zaniżonym stanie zatrudnienia (obecnie około 50 proc. w stosunku do realizowanych działań). Wykonuje się je pobieżnie lub wielu czynności nie wykonuje się w ogóle, łamiąc wszelkie standardy i przepisy w tym zakresie. Łamane są: regulaminy pracy, przepisy bezpieczeństwa BHP i inne - alarmuje w wysłanym piśmie Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych.

Według kolejarzy brakuje przede wszystkim rzemieślników, elektromonterów oraz rewidentów taboru. Wskazują, że już wielokrotnie próbowali interweniować w tej sprawie w spółce PKP Intercity - bez skutku. Brak reakcji już kilkakrotnie mógł doprowadzić do katastrofy kolejowej.

Pracownicy wskazują konkretne przykłady: wyłączenie wagonu w pociągu TLK jadącym z Gdyni do Katowic w dniu 17 września 2010 roku wskutek zerwanych wieszaków belki bujakowej oraz trzykrotne wykolejenie wagonu pociągu Ex "Kaszub" w Mikołajkach Pomorskich 6 grudnia 2011 roku. Nieoficjalnie, na uchybienia w serwisowaniu wskazują również inni kolejarze.

Przełożeni pracowników z Zakładu Północnego odpierają zarzuty, twierdząc, że związkowcy chcą wymusić wzrost zatrudnienia, choć nie ma takiej potrzeby. Obecna liczba pracowników w sekcji utrzymania i napraw taboru jest ich zdaniem wystarczająca, a pociągi wyjeżdżają na tory w dobrym stanie.

Mają to pokazywać regularne kontrole wykonywane m.in. przez Najwyższą Izbę Kontroli. Ostatnia odbyła się kilka tygodni temu.

- W styczniu na terenie Zakładu Północnego przeprowadzono kontrolę procedury warunkowego dopuszczenia do eksploatacji wagonów spółki. Raport pokontrolny Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził, że jednostka PKP Intercity jest w pełni przygotowana do realizacji założonych procedur. Ponadto posiadamy własny system zarządzania bezpieczeństwem zaakceptowany przez prezesa UTK oraz niezbędne certyfikaty uprawniające do prowadzenia działalności przewozowej. Zarzuty związkowców są całkowicie bezpodstawne - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

Dobry stan techniczny wagonów PKP Intercity wyjeżdżających z Gdyni ma być odzwierciedleniem zwiększania nakładów na naprawy taboru. W 2010 roku spółka wydała na nie 117 mln zł, w 2011 roku 163 mln zł, a w 2012 roku 189 mln zł. Dodatkowo zamierza kupić 20 nowych składów. Trwa procedura przetargowa, a ich szacunkowy koszt to około miliard złotych. Na trasy - w tym też z Gdyni do Katowic - trafić mają w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (91) 3 zablokowane

  • to nie kolejarze..... (7)

    to pasibrzuchy związkowe.

    Weź się związkowa mafio za robotę, a wagony będą w stanie OK

    • 158 80

    • Prawdę rzeczesz

      ale co zrobić, kiedy większą władzę nad firmą ma związkowiec, niż właściciel? Co najgorsze, ta sytuacja nie dotyczy tylko kolei... :/

      • 38 24

    • Związkowców nie lubisz. To już wiemy. (3)

      A może teraz coś napiszesz o kompetentnym inaczej Sławku N. To twój guru pewnie?

      • 19 36

      • zwiazki to destrukcja i niszczenie zakładu (2)

        zatrudniam w SWOIM zakładzie 41 ludzi NIGDY nie pozwolę na powstanie jakichkolwiek związków.

        • 4 11

        • masz guano do pozwalania (1)

          Tą kwestię reguluje Ustawa o Związkach Zawodowych z 1991 r, w kórej nigdzie nie jest napisane, że utworzenie ZZ wymaga zgody pracodawcy. Jest natomiast napisane, że Komitet Założycielski ZZ korzysta ze szczególnej ochrony stosunku pracy. Komitet jedynie informuje pracodawcę i Sąd Rejestrowy o fakcie powstania związku i zaczyna działać.

          • 10 0

          • A jednak..

            ..wystarczy,że będzie miał ich na zleceniu.

            • 1 2

    • W tym przypadku to akurat związkowcy mają rację... (1)

      i wie o tym każdy kto podróżuje pociągiem częściej niż raz na ruski rok. Wiele wagonów jest naprawdę w katastrofalnym stanie - bród, smród i pluskwy. To widzą pasażerowie, a czego nie widzą, bo dzieje się tam gdzie nasze oczy nie sięgają? Strach pomyśleć...

      • 41 8

      • Nie do końca tak jest..

        Bo widzisz Greg - za czystość wagonów odpowiada firma sprzątająca. Określaniem stanu technicznego zajmują się rewidenci taboru, którzy jak coś "wyłapią" (a pamiętajmy, że to tylko ludzie) kierują wagon na warsztat. I mylą się ci, którzy myślą, że ich praca polega na spokojnym spacerku obok wagonów z młoteczkiem i postukaniu w koła..
        I totalną bzdurą jest chwalenie się coraz większymi kwotami wydawanymi na naprawy! Jakby złom się nie psuł, nie trzeba by było tyle wydawać.

        A braki w kadrach na szeregowych stanowiskach są faktem..garstka ludzi musi tyrać na tą całą "manadżerkę"..

        • 5 4

  • (3)

    echh witki opadają

    • 26 2

    • a gdyby tak (2)

      ograniczyć monopol PKP i dać szansę innym, zagranicznym przewoźnikom, jak na przykład Deutsche Bahn?

      cóż, ale na to chyba nie zgodzą się związkowcy, a jak wiadomo, to oni rozdają karty...

      • 13 6

      • Deutsche Bahn

        Jest w Niemczech monopolistą, zastanawiam się dlaczego w Niemczech można, a u nas jak zwykle wszystko do kitu, widocznie Polacy nie są zdolni do samodzielnej egzystencji.

        • 11 0

      • Deutsche Bahn już działa

        Spółka Arriva działająca w woj kujawsko- pomorskim wchodzi w skład DB, osobiście dosyć często jeżdżę arrivą i nie mam jakichś większych zastrzeżeń.
        Chyba, że chodziło Ci o połączenia międzymiastowe, takie jak obsługuje Intercity, to sam z chęcią popatrzałbym na taką konkurencję ;)))

        • 7 1

  • Stan techniczny ???? (2)

    Tylko patrzec jak niedaj Boże będa nastepne kraksy,itd. a winnych jak zwykle nie będzie, a wszystko tak, bo góra bierze kupe forsy, a oszczędza na wszystim. kosztem nas podróznych !!

    • 68 9

    • Stan techniczny to niestety nie wszystko

      Pluskwy
      Kieszonkowcy
      Brud
      Pijani i agresywni współpasażerowie
      Chamscy konduktorzy
      Niepunktualność
      I tak dalej można wymieniać w nieskończoność , jednym słowem jest coraz gorzej, gorzej niż za komuny, gorzej niż za Kaczyńskiego, gorzej niż kiedykolwiek , niestety.

      • 12 1

    • Stan technniczny????

      Winni oczywiście będą, maszyniści oraz dyżurni ruchu!!!

      • 1 0

  • Nowak, Nowak... (5)

    - Co jest?
    - Wstawaj wodzu transportu, trójmiasto robi aferę...
    - Jaką aferę?
    - Wagony są tandetne...
    - Dobranoc, zaraz i tak będą mieć Pendolino...

    • 65 25

    • kretyn

      • 12 27

    • raczej samolot albo subaru (1)

      • 7 1

      • samolot

        to najsampierw trzeba sobie wyciągnąć na linie!

        • 3 3

    • OK OK

      Z SKM przyjdzie pan Głuszek i będzie jeszcze gorzej niż jest !
      Co tu byśmy jeszcze spier...lili

      • 10 4

    • Sławek Nowak, jako guru Młodych Demokratów, odpisze wszystkim na tweeterze lub fejsie.

      • 1 0

  • W tym wypadku można powiedzieć, że stan taboru dopasowany jest do kondycji naszego kraju. (8)

    Nikogo to nie powinno dziwić. Jest źle, a będzie jeszcze gorzej. Polska z każdym dniem "rządów" Donalda T. popada w ruinę.

    • 94 28

    • nie tylko za jego rządów - podkreślmy to (6)

      za rządów Jarosława K., Kazimierza M., Millera, Belki, Buzka i Pawlaka też cudownie nie było.

      • 30 4

      • no właśnie to samo dziadostwo stołkowe (5)

        od lat...

        • 10 1

        • (4)

          Przyjdzie inna partia, nowe kolesiostwo i niby co? Polska stanie się krainą mlekiem i miodem płynącą gdzie minimalna krajowa na rękę wynosić będzie 5000 na rękę?
          Z pustego i Salomon nie naleje!

          • 10 1

          • "Z pustego i Salomon nie naleje!" (3)

            Ale jak Salomon będzie miał do rozlania publiczne pieniądze, to komu najpierw je da? :)

            Kluczem do sukcesu jest liberalizacja gospodarki - by państwo nie wtrącało się do interesów. Jako przykład polecam Wskaźnik Wolności Gospodarczej (dostępny na wiki), a pierwsza piątka to: Hong Kong, Singapur, Australia, Nowa Zelandia i Szwajcaria. W tych krajach żyje się dobrze nie dlatego, że państwo opiekuje się swoimi obywatelami i wtyka nos w nieswoje sprawy, ale właśnie z powodu niemalże całkowicie wolnego rynku.

            • 6 1

            • (2)

              Korwin ale Ty i tak będziesz miał 1% bo poza pryszczatymi metalami z liceów nikt nie zagłosuje

              • 4 3

              • tylko że Metale przeważnie maja wiecej w glowach niz 3/4 społeczeństwa

                • 4 1

              • PL to nie Korwin

                też mam dość tego troglodyty w muszce...

                • 1 0

    • To cecha wszystkich polaków

      • 0 0

  • Związkowcy zapomnieli dodać... (4)

    ...że za taki stan, odpowiadają głównie sami pracownicy. Czy ktoś widział trzeźwego kolejarza?

    • 61 78

    • ty chyba z KGB (1)

      żeś pie.......ął jak ten gajowy (co niedawno wąsa zgolił) gołą d..ą w sosne !

      • 2 5

      • To nie kolejarze demolują

        To nie kolejarze robią syf w przedziałach i toaletach. Fakt, może za mało jest sprzątania, ale z tym pijaństwem to przesadzasz. Ja nigdy nie natknęłam się na pijanego kolejarza, natomiast na pijanych pasażerów - oj, nader często.

        • 7 1

    • na trzeźwo to się nie da

      bo strach odwalać fuszerke, olewac przymknąć oko na usterki.

      • 2 1

    • A praconikami zarządza dyrekcja. Więc kto jest winny?

      • 0 1

  • Stan techniczny?

    To na kolei takie zagadnienie w ogóle istnieje?

    • 61 4

  • zerwanie wieszaków belki bujakowej i lipa...

    • 14 5

  • Czy tym razem PLUSKWY również pojadą na gapę??? (1)

    • 77 3

    • Tak

      A z nimi kieszonkowcy, żule i stado cyganów.
      Oni wszyscy śmigają na gape i nie przeszkadza im jakiś stan techniczny, także przestańcie marudzić, bo dla chcącego nic trudnego.

      • 8 0

  • CAŁY TEN TABOR POWINIEN DAWNO BYĆ NA ZŁOMIE (2)

    Jeżdżące ruiny aż wstyd

    • 76 11

    • Hmmm...

      Dlaczego cały?
      Ja ostatnio jechałem ICkiem do Wawy...klimatyzacja, cichutko, wygodnie. Gniazdko do laptopa.
      Proszę nie generalizować.

      • 18 3

    • W Czechach jeżdża składy wyglądające z zewnątrz na identyczne,

      w środku są trochę inaczej urządzone. Nawet mają wagony bagażowe, które kiedyś jeździły w Polsce (może od nas je kupili?). Tylko że tam kolej chodzi pięknie, szybko, uprzejmie i punktualnie - więc to raczej nie wina starych taborów.

      • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane