• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejarze z Gdyni ostrzegają przed złym stanem wagonów Intercity

Patryk Szczerba
6 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejarze ostrzegają, że każda podróż wagonami Intercity to dla pasażerów spore ryzyko. Kolejarze ostrzegają, że każda podróż wagonami Intercity to dla pasażerów spore ryzyko.

Kolejarze Zakładu Północnego w Gdyni zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Warsztatowych mówią o katastrofalnym stanie technicznym pociągów Intercity wyjeżdżających w trasę z Gdyni. O sprawie poinformowali Urząd Transportu Kolejowego.



Jak oceniasz stan wagonów PKP Intercity?

Zarzuty dotyczą przede wszystkim braku staranności w serwisowaniu wagonów. Zdaniem związkowców pracuje przy nich zbyt mała liczba osób, co skutkuje niedbalstwem, pośpiechem i nieprzestrzeganiem procedur.

- Większość prac i przeglądów wykonywana jest przy zaniżonym stanie zatrudnienia (obecnie około 50 proc. w stosunku do realizowanych działań). Wykonuje się je pobieżnie lub wielu czynności nie wykonuje się w ogóle, łamiąc wszelkie standardy i przepisy w tym zakresie. Łamane są: regulaminy pracy, przepisy bezpieczeństwa BHP i inne - alarmuje w wysłanym piśmie Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych.

Według kolejarzy brakuje przede wszystkim rzemieślników, elektromonterów oraz rewidentów taboru. Wskazują, że już wielokrotnie próbowali interweniować w tej sprawie w spółce PKP Intercity - bez skutku. Brak reakcji już kilkakrotnie mógł doprowadzić do katastrofy kolejowej.

Pracownicy wskazują konkretne przykłady: wyłączenie wagonu w pociągu TLK jadącym z Gdyni do Katowic w dniu 17 września 2010 roku wskutek zerwanych wieszaków belki bujakowej oraz trzykrotne wykolejenie wagonu pociągu Ex "Kaszub" w Mikołajkach Pomorskich 6 grudnia 2011 roku. Nieoficjalnie, na uchybienia w serwisowaniu wskazują również inni kolejarze.

Przełożeni pracowników z Zakładu Północnego odpierają zarzuty, twierdząc, że związkowcy chcą wymusić wzrost zatrudnienia, choć nie ma takiej potrzeby. Obecna liczba pracowników w sekcji utrzymania i napraw taboru jest ich zdaniem wystarczająca, a pociągi wyjeżdżają na tory w dobrym stanie.

Mają to pokazywać regularne kontrole wykonywane m.in. przez Najwyższą Izbę Kontroli. Ostatnia odbyła się kilka tygodni temu.

- W styczniu na terenie Zakładu Północnego przeprowadzono kontrolę procedury warunkowego dopuszczenia do eksploatacji wagonów spółki. Raport pokontrolny Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził, że jednostka PKP Intercity jest w pełni przygotowana do realizacji założonych procedur. Ponadto posiadamy własny system zarządzania bezpieczeństwem zaakceptowany przez prezesa UTK oraz niezbędne certyfikaty uprawniające do prowadzenia działalności przewozowej. Zarzuty związkowców są całkowicie bezpodstawne - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

Dobry stan techniczny wagonów PKP Intercity wyjeżdżających z Gdyni ma być odzwierciedleniem zwiększania nakładów na naprawy taboru. W 2010 roku spółka wydała na nie 117 mln zł, w 2011 roku 163 mln zł, a w 2012 roku 189 mln zł. Dodatkowo zamierza kupić 20 nowych składów. Trwa procedura przetargowa, a ich szacunkowy koszt to około miliard złotych. Na trasy - w tym też z Gdyni do Katowic - trafić mają w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (91) 3 zablokowane

  • Plebs na tory

    Pracuje - mam auto, proste.

    • 1 11

  • MIAŁA BYĆ ZIELONA WYSPA, A WYSZŁA ZIELONA SRA*A Z KLOAKI DONALDA DAKA. (3)

    Pluskwy, wszy, drogie bilety, wielogodzinne pokonywanie prostych odcinków. To właśnie POlsza.

    By żyło się lepiej.

    Józefowi Bąkowi i PObratymcom.

    • 13 8

    • A przed PO to niby lepiej w wagonach wyglądało? (1)

      • 3 1

      • a kto rządził przed PełO ? 5 lat komuchy z Solidarności AWS, potem 10 lat komuchy z PZPR, potem 2 lata odwilży

        I TERAZ 6 LAT POst Komuchy.

        • 4 5

    • Taaaaa,przed PO jeździły Pendolino a w kiblach bzami pachniało.

      A ciebie odnaleźli w ubiegłym roku po dwudziestu latach od zaginięcia w lasach oliwskich.

      • 4 2

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • " Bruksela chce chronić atmosferę. Zapłacą za to Polacy "

    wrzuć temat w google a zobaczysz, że przyszłość gospodarcza jest czarniejsza niż fatalny stan wagonów

    • 5 1

  • Łaaaaaaaaaaaaaaaał zły stan wagonów!

    Ostrzegają !

    • 4 0

  • że ten tabor nadaje się na załom

    widać, słychać i czuć

    • 6 1

  • Kilkadziesiąt milionów, które idzie na związki zawodowe w PKP,

    przeznaczyć na modernizację wagonów!

    • 15 3

  • zredukować pensje związkowców dostają ok.22tys zl brutto !

    będzie wtedy na remonty, a wiecie ile jest tych darmozjadów w Polsce ? ok. 5000

    • 12 5

  • Szanowny kolego, dobrze poinformowany

    Szanowny Panie! Niech Pan zsumuje liczbę Prezesów, Dyrektorów, Kierowników w spółkach, biurach iw zarządach, to dopiero się Pan zdziwi i przerazi!?
    Remonty, co Pan za brednie wypisuje? Kto ma je wykonywać? Przecież już wszystkie ZNTK zostały zlikwidowane! Jakie to dało oszczędności!? Przykładowo nasze Gdańskie ZNTK już dawno stoi puste, ozdobione napisami "wolne powierzchnie do wynajęcia. Tylko kawałek uszczknięto dla potrzeb bazaru spożywczego, reszta niszczeje, jeszcze chwila a przejmie je nowy konserwator zabytków i społeczeństwo zapłaci za remont jak za zajezdnie we Wrzeszczu. My będziemy mieli Pendolino, czyste, nowe, wysprzątane i powiezie nas do Warszawy. Grunt to porządek, gospodarność i elegancja?

    • 11 2

  • a w przewozach regionalnych nie lepiej..

    skład nie ma czasu na badanie techniczne, obsługa ogranicza się do kontroli hamulców bo zaraz trzeba jechac dalej a potem w trasie słychać powybijane zawieszenie,wysiadają np bezpieczniki. A związkowcy do roboty.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane