• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejarze z Gdyni ostrzegają przed złym stanem wagonów Intercity

Patryk Szczerba
6 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejarze ostrzegają, że każda podróż wagonami Intercity to dla pasażerów spore ryzyko. Kolejarze ostrzegają, że każda podróż wagonami Intercity to dla pasażerów spore ryzyko.

Kolejarze Zakładu Północnego w Gdyni zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Warsztatowych mówią o katastrofalnym stanie technicznym pociągów Intercity wyjeżdżających w trasę z Gdyni. O sprawie poinformowali Urząd Transportu Kolejowego.



Jak oceniasz stan wagonów PKP Intercity?

Zarzuty dotyczą przede wszystkim braku staranności w serwisowaniu wagonów. Zdaniem związkowców pracuje przy nich zbyt mała liczba osób, co skutkuje niedbalstwem, pośpiechem i nieprzestrzeganiem procedur.

- Większość prac i przeglądów wykonywana jest przy zaniżonym stanie zatrudnienia (obecnie około 50 proc. w stosunku do realizowanych działań). Wykonuje się je pobieżnie lub wielu czynności nie wykonuje się w ogóle, łamiąc wszelkie standardy i przepisy w tym zakresie. Łamane są: regulaminy pracy, przepisy bezpieczeństwa BHP i inne - alarmuje w wysłanym piśmie Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych.

Według kolejarzy brakuje przede wszystkim rzemieślników, elektromonterów oraz rewidentów taboru. Wskazują, że już wielokrotnie próbowali interweniować w tej sprawie w spółce PKP Intercity - bez skutku. Brak reakcji już kilkakrotnie mógł doprowadzić do katastrofy kolejowej.

Pracownicy wskazują konkretne przykłady: wyłączenie wagonu w pociągu TLK jadącym z Gdyni do Katowic w dniu 17 września 2010 roku wskutek zerwanych wieszaków belki bujakowej oraz trzykrotne wykolejenie wagonu pociągu Ex "Kaszub" w Mikołajkach Pomorskich 6 grudnia 2011 roku. Nieoficjalnie, na uchybienia w serwisowaniu wskazują również inni kolejarze.

Przełożeni pracowników z Zakładu Północnego odpierają zarzuty, twierdząc, że związkowcy chcą wymusić wzrost zatrudnienia, choć nie ma takiej potrzeby. Obecna liczba pracowników w sekcji utrzymania i napraw taboru jest ich zdaniem wystarczająca, a pociągi wyjeżdżają na tory w dobrym stanie.

Mają to pokazywać regularne kontrole wykonywane m.in. przez Najwyższą Izbę Kontroli. Ostatnia odbyła się kilka tygodni temu.

- W styczniu na terenie Zakładu Północnego przeprowadzono kontrolę procedury warunkowego dopuszczenia do eksploatacji wagonów spółki. Raport pokontrolny Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził, że jednostka PKP Intercity jest w pełni przygotowana do realizacji założonych procedur. Ponadto posiadamy własny system zarządzania bezpieczeństwem zaakceptowany przez prezesa UTK oraz niezbędne certyfikaty uprawniające do prowadzenia działalności przewozowej. Zarzuty związkowców są całkowicie bezpodstawne - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

Dobry stan techniczny wagonów PKP Intercity wyjeżdżających z Gdyni ma być odzwierciedleniem zwiększania nakładów na naprawy taboru. W 2010 roku spółka wydała na nie 117 mln zł, w 2011 roku 163 mln zł, a w 2012 roku 189 mln zł. Dodatkowo zamierza kupić 20 nowych składów. Trwa procedura przetargowa, a ich szacunkowy koszt to około miliard złotych. Na trasy - w tym też z Gdyni do Katowic - trafić mają w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (91) 3 zablokowane

  • wszedze brud smrod gnoj i robactwo oto wasze trojmiasto (1)

    • 6 4

    • Brud

      W 80% za balagan winni sa pasazerowie. Wagon na pierwszej stacji wyjezdza praktycznie umyty i posprzatany. A pozniej dopiero nachlani olewaja deski i podlogi, wyrzucaja reczniki papierowe na podloge, rozsypuja paluszki, wylewaja piwo gdzie sie da, rzygaja, wchodza w butach na kanapy. Wymieniac mozna wiele... Wiec nie piszcie bzdur! Pewnie raz w zyciu jechales dalej pociagiem dalekobieznym.

      • 1 0

  • Walka związkowców z władzami PKP

    trwa i przenosi się z Warszawy na zakłady.

    • 4 0

  • Fajna reklama (1)

    NIGDY nie pojadę PKP. Zrobiłem to kilka miesęcy temu i NIC się nie zmieniło od lat 90-tych.

    • 4 3

    • Nigdy nie mów "nigdy"

      • 0 0

  • No tak !...

    ale kogo obchodzi zły stan techniczny wagonów? , wadza ma to w du...pie lata śmigłowcami ,samolotami ,i wozi du..py limuzynami ,dyrektory i prezesy rozszabrowanego b.PKP potworzyli sobie dziwolągi spólki i dla nich ważne jest mieć ciepły gabinet i panną kryśką serwującą kawe , za nic nie odpowiadanie , poza pilnowaniem czy regularnie wpływa kasa na konto czyli tzw. pensja ! a Transport , pociągi, wagony itd. są dla plebsu i to jego problem tu jest Polska,a jak się nie podoba to na pieszo albo wynocha stąd !..

    • 10 0

  • a co to za Idiota?...

    wywalił tyle kasy na ogrodzenie w pobliżu stacji Gdynia Grabówek ? - to jest skandal !!! aby uporządkować teren wokół wyremontować "dworzec" na grabówku i nie telko -to kasy niema ! ale na zaspokojenie ambicji i pokazanie kto tu rządzi!- przez jakiegoś durnego prezesa wywala się potężną kase w błoto !już znam odpowiedż!- bo to teren kolej i kolej ma prawo do grodzenia zgoda !-tylko całe dziesięciolecia był to teren otwarty !!! i nikomu to nie przeszkadzało ! terenem kolei jest również miejsce na którym leżą szyny toru np. z Gdyni do Warszawy to w myśl tej logiki teren ten też powinien być ogrodzony !Baran co to wymyślił powinien się już nie póknąć ale porządnie walnąć wczoło ! co na to jego przełożeni? i czy za to marnotrastwo kasy nie powinien ktoś dostać kopa ?!.

    • 4 1

  • nie tylko inter city

    SKM Trójmiasto i Przewozy Regionalne w Gdyni,to również złomy na torach. Kolejowi przewoźnicy na Pomorzu skupują złom kolejowy wycofywany przez inne regiony.

    • 4 0

  • nm

    trzeba ITD nasłać to zrobią porządek

    • 1 0

  • Stan bezpieczeństwa na PKP

    Faktem jest, że rozpad PKP na spółki spowodował taką a nie inną sytuację. Przybyło dyrektorów ale i związkowców. W PKP Intercity Zakład Północny Gdynia tych darmozjadów jest 28 lub 29 na etatach i to są właśnie te brakujące ręce do pracy. Ale zagoń takiego do roboty. Wielka krzywda mu się dzieje. Tylko siać ferment i nic więcej. Pozdrawiam

    • 7 1

  • KRÓTKO I NA TEMAT:

    1. Sami się przyznali że "wykonują swoją pracę pobieżnie i niedbale" i nadal pracują???????????????????????????????????????????????
    Gdzie wypowiedzenia za zaniedbanie obowiązków?
    Większość z nas za takie coś od razu za pysk i żegnam, a związki jeszcze szczerzą gęby przed kamerą - porażka..

    2. "Zamierzają, zamierzają kupić nowe składy"
    Ja od 10 lat słyszę tylko o przetargach, procedurach, zamiarach - gdzie są ku...wa te wagony??
    Polskę stać na jakieś pitolINO którym nikt nie będzie jeździł bo taniej wyjdzie samolot, a nie stać nas na podróż bez towarzyszek "pluskiew" i innych insektów, o rdzy, hałasie i smrodzie nie wspomnę...

    3. Za cenę pitolino wymienili by wszystkie wagony w całym zakłdzie północnym, ale oczywiście polskie myślenie nie obejmuję myślenia globalnego, tylko ma zaspokajać chore AMBICJĘ KOLEJNYCH MINISTRÓW I PREMIERÓW! Chore..

    4. Chcemy nowych wagonów?? W jakim celu? i tak punktualnie nie będą jeździć i tak... Niemcy aktualnie wypowiedziały PKP umowę na obsługę EC Kiepura - "ze względu na rażące, notoryczne opóźnienia", a my się o wagony martwimy..

    • 8 2

  • Od dwudziestu lat nie jeżdzę żadnymi pociągami

    Jaka ulga

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane