• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja miejska priorytetem na skrzyżowaniu we Wrzeszczu

MKo
28 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na skrzyżowaniu al. Legionów z ul. Kościuszki we Wrzeszczu to pojazdy komunikacji miejskiej mają priorytet, dlatego na zmniejszenie korków w tym miejscu kierowcy nie mają co liczyć. Na skrzyżowaniu al. Legionów z ul. Kościuszki we Wrzeszczu to pojazdy komunikacji miejskiej mają priorytet, dlatego na zmniejszenie korków w tym miejscu kierowcy nie mają co liczyć.

Ul. KościuszkiMapka to jedna z najbardziej newralgicznych i zatkanych ulic we Wrzeszczu Dolnym. Na tworzące się w tym miejscu korki uwagę zwróciła radna Emilia Lodzińska, sugerując inżynierom ruchu, by na skrzyżowaniu z al. Legionów zmienili ustawienie świateł. Urzędnicy do propozycji radnej odnieśli się jednak z dystansem, tłumacząc, że priorytetem w tym miejscu jest komunikacja miejska, a nie kierowcy.



Korki we Wrzeszczu są:

W interpelacji wystosowanej do władz miasta radna Emilia Lodzińska podkreśla, że stały rozwój Gdańska powoduje, że ulice, które wcześniej nie były tak chętnie uczęszczane przez kierowców, obecnie coraz częściej się korkują. Taka sytuacja jej zdaniem ma miejsce na ul. Kościuszki, zwłaszcza na odcinku między al. HalleraMapkaal. LegionówMapka.

- Dzieje się tak nie tylko w godzinach szczytu, ale także w innych częściach dnia. Widać, że miejsce, które blokuje swobodny przepływ samochodów to skrzyżowanie al. Legionów z ul. Kościuszki - wskazała radna Lodzińska.
Jednocześnie zaapelowała do urzędników, by na powyższym skrzyżowaniu rozważono zmianę obowiązującego programu sygnalizacji świetlnej. To - jej zdaniem - mogłoby zminimalizować uciążliwe korki.

  • Zdarza się, że mimo priorytetu korki tworzą się także na głównej relacji, a więc al. Legionów.
  • Korki na ul. Kościuszki - bez względu na kierunek to standard podczas każdego szczytu komunikacyjnego.

Zmian nie będzie, bo priorytetem jest komunikacja miejska



Na interpelację radnej odpowiedziała Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.

Jak czytamy w odpowiedzi, na wskazanym skrzyżowaniu główną relacją jest przejazd na wprost przez al. Legionów. Z zebranych danych wynika, że na całym skrzyżowaniu odnotowuje się natężenie rzędu ponad 45 tys. pojazdów na dobę. W ciągu al. Legionów porusza się 29 tys. pojazdów na dobę, a na ul. Kościuszki niespełna 17 tys.

Jak podkreśla Lewandowska, nie zmienia to jednak faktu, że to właśnie na ul. Kościuszki w godzinach szczytów komunikacyjnych obserwuje się przekroczenie przepustowości układu drogowego, czego efektem są wspomniane korki.

- Na skrzyżowaniu al. Legionów i ul. Kościuszki funkcjonuje pięć programów sygnalizacji świetlnej. W zależności od pory dnia różnią się one długością cyklu i czasu wyświetlenia zielonego światła na poszczególnych kierunkach. Długości te uzależnione są od natężenia ruchu na poszczególnych wlotach. Należy zauważyć, że analizowane skrzyżowanie charakteryzuje się bardzo dużym natężeniem ruchu i poza kierowcami, korzystają z niego także piesi, rowerzyści i przede wszystkim pojazdy komunikacji miejskiej, zwłaszcza tramwaje w ciągu al. Legionów - mówi.
I to właśnie obecność w tym miejscu komunikacji miejskiej sprawia, że drogowcy mają związane ręce.

- Na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną w ciągu al. Legionów przewidziany został priorytet dla transportu zbiorowego. Zgodnie z przyjętą polityką miasta tramwaj powinien otrzymywać zielone światło możliwie szybko, co przyczynia się do jego przyspieszenia na całej trasie oraz zwiększenia szybkości i komfortu podróży komunikacją publiczną - tłumaczy miejski inżynier ruchu.
MKo

Opinie (248) 4 zablokowane

  • Komunikacja to priorytet (9)

    Bardzo dobrze

    • 47 18

    • (7)

      autobusy też stoją w korkach, więc co to znaczy, że komunikacja ma priorytet

      • 10 10

      • To że tramwaj jedzie. (6)

        A jeden z pasów trzeba zrobić buspasem.

        • 15 6

        • (3)

          Czyli 4 z 6 pasów będzie na wyłączność jednej firmy i przez większość czasu puste, a reszta użytkowników ma być upchnięta na jednym pasie w każdym kierunku?

          • 9 10

          • Tak.

            • 11 5

          • Tak, bo po tych "pustych" pasach przejedzie w ciągu doby więcej ludzi, niż w samochodach... (1)

            • 8 3

            • aha jasne.

              • 2 1

        • (1)

          Głupich nie sieją sami się rodzą.

          • 3 5

          • Ciebie ktoś zasiał.

            • 4 2

    • Tania komunikacja to priorytet

      • 0 0

  • (19)

    Komunikacja i sprawne tanie przemieszczanie się powinno być priorytetem każdego miasta. Stojąc w korkach w skali globalnej wszyscy tracimy miliardy, głównie tracąc czas, który można spożytkować efektywniej.

    • 153 20

    • (1)

      Widzisz, a miasta działają na opak, zamiast zachęcać do komunikacji wprowadzając np. darmowe przejazdy dla kierowców na zasadach jak w dniu bez samochodu, ale np. tylko dla właściciela, wytaczają kierowcą wojnę, uprzykrzając życie. I nie nie mam obiekcji do roweru, komunikacji miejskiej, tylko, że niektóre osoby np. nie mają innej alternatywy dojazdów.

      • 27 20

      • ...om !!!

        • 8 1

    • Bilet miesięczny kosztuje 90zł (9)

      • 9 6

      • Jeszcze przez jakiś miesiąc. (6)

        Już przegłosowali podwyżki za bilety.

        • 13 7

        • I będzie kosztował 92zł... (5)

          Bilety miesięczne nawet nie nadążają za inflacją...

          • 8 6

          • Jeżeli komukolwiek by zależało na promowaniu komunikacji miejskiej, (2)

            to bilety powinny być darmowe. Podobno te "koszty generowane przez kierowców" są w skali miasta olbrzymie, więc darmowa komunikacja powinna być panaceum na ten problem. Dlaczego tego nie zrobią, skoro tyle kasy by zaoszczędzili?

            Bo to bzdura.

            • 7 8

            • Ależ robią. (1)

              Coraz więcej gmin wprowadza bezpłatną komunikację.

              Niestety przez rządowy drenaż budżetów większych miast, w metropoliach prędko się tego nie doczekamy...

              • 3 4

              • A czy ten drenaż trwa od jakichś 30 lat?

                Bo nie przypominam sobie, żeby przed rządzącymi pisuarami były darmowe bilety na komunikację.

                • 0 0

          • będzie kosztował 109zł (1)

            podwyżka o 20% to chyba na razie przewyższa inflację

            • 2 2

            • między 99 (wprowadzonym w 2020) a 109 masz 20%?

              Matematyka godna naszego ukochanego premiera :)

              • 1 1

      • Dla niektórych bilet zkm to nie wszystko. Poza tym zaraz zmiana cen.

        • 4 2

      • Tyle to ja dziennie na paliwo wydaję.

        • 6 2

    • póki co nie jest ani sprawnie ani tanio (5)

      • 13 3

      • a do tego mimo korków sporo dłużej niż samochodem (4)

        • 8 5

        • Czyli korki są za małe (3)

          A priorytet dla KM trzeba zwiększyć.

          • 9 10

          • Wszystkim równo, wszystkim g...o

            • 10 2

          • Pies ogrodnika? (1)

            Pogorszymy innym, żeby nasze wydawało się lepsze, chociaż nadal jest tak samo badziewne jak było wcześniej.

            Tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom.

            • 9 5

            • Dokładnie tak robią kierowcy.

              Pogorszymy absolutnie wszystkim poza puszkami, a nam się wcale nie poprawi...

              • 7 8

    • problem w tym, że przeciętny człowiek nie potrafi efektywnie czasu wykorzystać

      tylko garstka ludzi, którzy włożyli wysiłek w swój rozwój potrafi czas wykorzystywać efektywnie. Reszta każdą dodatkowa godzinę potrafi zmarnować tak jakby jej nie było. Zatem nie ma czym się przejmować. I choć argument brzmi ładnie i szlachetnie to realnie jest bez znaczenia.

      • 5 3

  • Rośnie liczba samochodów (7)

    więc proporcjonalnie zakorkowanych ulic.

    • 42 5

    • Jaki Pan taki kram. (6)

      Taka polityka miasta i cudownej władzy, opychamy działki deweloperom, pozwalamy stawiać bloki po naście pięter, ale już na wymuszenie na przebudowę infrastruktury to brakuje chęci urzędnikom. Aaa nie przepraszam deweloper wybuduje 50m lewo lub prawo skrętu na osiedle.

      • 7 5

      • Jaką przebudowę ? Mają budynki przy Kościuszki zburzyć aby droga miała po trzy pasy w każdą stronę? (5)

        Trzeba się liczyć z tym że jak się ludzie nie przesiądą do komunikacji to będą stać w korkach godzinami.

        • 11 5

        • Jak się przesiądą do komunikacji,

          to biedne ZTM nie wyrobi z kupowaniem nowego taboru, zmianami rozkładów i gotowaniem bigosu.

          • 8 5

        • Jak nie przebudowa to przynajmniej remont drogi, bo wzrośnie ruch. Nie widzisz, że miasto jest dymane? Ogarnij świat.

          • 1 6

        • Nie trzeba kolejnych pasów, wystarczy że drogi będą bezkolizyjne (2)

          ale niestety idziemy w kierunku coraz większej kolizyjności dróg w imię jakichś dziwnych idei, coś o szczurach.

          • 5 9

          • Obwodnica nie ma ani jednego przejścia dla pieszych i ani jednego kolizyjnego skrzyżowania. (1)

            Dlatego nie ma tam korków, prawda?

            • 3 1

            • xD

              Rowerzystów też nie ma

              • 0 0

  • Pani Radna jeździ samochodem i dlatego może nie wie że komunikacja miejska jest ważniejsza ? (3)

    Komunikacja miejska powinna mieć swoje przywileje i usprawnienia na skrzyżowaniach. Kierowcy samochodów mogą poczekać.

    • 54 21

    • A autobusy? (2)

      W tym korku stoi też dużo autobusów...

      • 6 8

      • To zrobić bus pas i autobusy nie będą stały (1)

        • 3 2

        • Jeśli go wkomponują w torowisko,

          to byłby bardzo dobry pomysł.

          • 0 0

  • (14)

    No tak kierowcy do widzenia,tylko rower,hulajnogi albo rydwan.

    • 29 28

    • Gadasz jakbyś samochodem kiedykolwiek jeździł. (13)

      Miasto z gumy nie jest, nie wyburzy przydrożnych budynków żeby zrobić pięć pasów w jednym kierunku.

      • 16 6

      • Otóż to - miasto z gumy nie jest. (9)

        Może niech nie zabudowują okolicznych terenów dookoła?

        • 4 5

        • Co tam w okolicy ostatnio zabudowali tak, że zabrało teren pod ewentualną drogę? (8)

          Może zburzymy twój dom w imię świętej przepustowości, a ty się przeprowadzisz na Szadółki? A nie, sorry.. dalej będziesz stał w korku, tylko w innej części Miasta.

          • 10 3

          • Wyobraź sobie, że miejskie drogi to system naczyń połączonych. (7)

            Nigdzie nie pisałem, że zabrali teren na drogę, tylko, że miasto nie jest z gumy i z dziką zabudową, bez inwestycji w nowe drogi i poleganiu na starych, fundujemy sobie jeden wielki korek.

            A co zbudowali?! Cała Letnica, Przymorze, Zajezdnia, Czarny Dwór, zabudowa Hynka vis a vis warsztatów, Jana Pawła II przy skm + cały aviator i city park, Metropolia, Royal Apartments na Legionów.

            Wymieniać dalej?

            Tysiące nowych mieszkańców/klientów/gości. Czy przy okazji tych 'inwestycji' zmieniły się drogi? No tak, zmieniły się - zwęzili Hallera, zmienili kierunek na Piramowicza, dołożyli światła na Grudziądzkiej, nastawiali niezsynchronizowanych sygnalizatorów na Jana Pawła, pozdejmowali przyciski na przejściach dla pieszych.

            Wyborne zmiany milordzie.

            • 12 7

            • Zbudowali, bo ludzie chcą mieszkać w mieście nie na peryferiach. (4)

              Jak ci to przeszkadza, to w Kolbudach korków nie ma.

              • 2 7

              • Czyli chcesz zmieścić 1,5 miliona mieszkańców Trójmiasta na terenach przedwojennego Gdańska, gdy mieszkało tu 250 tysiecy ludzi? (1)

                W takim razie czeka nas betonoza i makabryły. Zrób zdjęcia ostatnich drzew w Gdańsku na pamiątkę, bo za chwilę postawią tam kolejne apartamenty.

                • 9 3

              • Robię w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, gdzie ludzie Bartłomieja Obajtka wycinają drzewa na potęgę.

                Tobie to dziwnym zbiegiem okoliczności nie przeszkadza, bo tną PiSiate.

                • 3 6

              • Chcieć to nie znaczy móc. (1)

                Miasto powinno przede wszystkim dbać o swoich obecnych mieszkańców, a nie robić dobrze swoim deweloperom i przyjezdnym. Co mnie obchodzi ktoś, kto chce tu zamieszkać? Niech czeka, aż ktoś będzie się chciał stąd wyprowadzić i kupi mieszkanie z rynku wtórnego. Jeżeli mu zależy to albo zapłaci więcej, albo poczeka.

                Odpowiedz sobie na pytanie - które nowobudowane mieszkania są faktycznie zamieszkane przez faktycznych gdańszczan, a nie skupowane pod wynajem? Bo z tego co widzę, to młode rodziny głównie kupują mieszkania na południu, bo są tańsze, a nie te, które są na dolnym tarasie - tu większość mieszkań idzie na skup pod wynajem, względnie dla bogaczy, których na to stać.

                Dlaczego ja jako urodzony gdańszczanin, mieszkający tu od urodzenia jestem zmuszany do pogarszania swojego komfortu życia we własnym mieście? Dlaczego "chcenie" nowoprzybyłych jest ważniejsze od mojego "chcenia" mieszkania w mieście przyjaznym dla mnie?

                • 3 3

              • A kto te mieszkania wynajmuje?

                Młodzi mieszkańcy Gdańska, których jeszcze nie stać na własne...

                • 2 2

            • (1)

              Ale kolejki SKM nie reaktywowali przez Nową Letnicę do Brzeźna,tylko kolej towarową do portu gdańskiego.Nowa Letnica jest wykluczona komunikacyjnie.A co z Nową Wyzwolenia,oprócz szumnych zapowiedzi?

              • 4 3

              • Dokładnie.

                Przecież Nowej Wyzwolenia nie puszczą przez nowe osiedle robyga, bo pan robyg będzie smutny i nie weźmie 15k PLN za metr. Tiry i cały transport do portu niech nadal zapiep**ają przez Wyzwolenia między starymi blokami i obok wąskiego chodniczka koło szkoły, między autobusami. Co to włodarzy obchodzi?! Grunt, że pan robyg jest zadowolony i kasiorka się zgadza. A że buduje nowe olbrzymie osiedle na łące, która pełniła funkcję retencyjną (można zobaczyć wykop na jakieś 10-15m przygotowany pod fundamenty cały po brzegi zalany wodą), to nie istotne. Wypompuje się do morza.

                • 3 1

      • W Gdansku (2)

        Zabiera sie pasy ( np Grunwaldzka ) , buduje sie przejścia naziemne w miejscach gdzie są tunele itd.

        • 9 8

        • I prawidłowo.

          • 9 6

        • I bardzo dobrze

          Jak ci się nie podoba to nie przyjeżdżają z Żukowa do Gdańska

          • 6 9

  • (9)

    Tramwaj ok ale tam jeżdzą też autobusy linii 149,127, 124 które też powinny być w takim razie objęte priorytetem

    • 99 8

    • Racja!

      • 7 2

    • na to jest tylko jeden sposób, czyli buspas (6)

      ciekawe na jaki kolor obrobią się kierowcy, jak o tym usłyszą

      • 28 6

      • I gdzie niby ten buspas tam dorobisz? (4)

        Zburzysz zabuowania po którejś stronie na Kościuszki, czy może odbierzesz teren dawnej Gedanii robakowi?

        • 7 12

        • Na Legionów są dwa pasy w jedną stronę (3)

          Trochę farby i gotowe

          • 16 7

          • Przecież tam większość korkuje skrajne pasy w oczekiwaniu na skręt w lewo lub prawo. (2)

            Zrób tam buspas, to dopiero zobaczysz ile sobie postoisz w autobusie. I już widzę jak kierowcy by grzecznie stali nie jadąc buspasem (i słusznie gdyby nie stali). Skończyłoby się dokładnie tak samo jak na Dmowskiego.

            • 7 8

            • Zamontować kamerę i wszystkich co po bus pasie jadą na policję i mandat 20 000 i po problemie (1)

              • 1 1

              • milion od razu.

                Ciekawe czy kierowców na blachach UA tez tak ochoczo będziesz ścigać.

                • 1 0

      • Zlikwidować torowisko

        Położyć buspas.
        Dzięki temu:
        Cichsze pojazdy komunikacji,
        Wygodniej
        Mniejsze koszty związane z konserwacją
        Większa elastyczność w pokonywaniu przeszkody
        Możliwość objazdu w przypadku kolizji na skrzyżowaniu
        Buspas wykorzystywany przez np karetki pogotowia czy taksówki
        I wiele innych ciekawych funkcji...

        • 0 0

    • Autobusy na tory!

      • 8 3

  • Zrobić tory tramwajowe na Kościuszki. Miejsce jest a linia tramwajowa usprawniłaby przejazd w tym rojonie

    • 14 10

  • Urzędnicy wiedzą lepiej (7)

    Przecież gdyby nie byli najmądrzejsi to nie byliby urzednikami

    • 29 17

    • Inżynierowie ruchu? (6)

      To tacy naprawdę istnieją? Myślałem że to jak yeti - ktoś, kiedyś znał kogoś kto ponoć słyszał.... Bzdura! Nie ma żadnych inżynierów ruchu. Wygląda to tak: budują drogę, stawiają sygnalizacje świetlna juz zaprogramowana przez producenta i przez najbliższe pół wieku nie robią z tym nic, poza wymianą żarówek. Czy ktoś kiedyś widziałem jak "inżynierowie ruchu" analizują długość świecenia świateł????? Nikt w Trójmieście nigdy ich nie widział. A po i**otycznie działających światłach wnioskujemy, że oni nie istnieją...

      • 7 7

      • No pacz pan, a u mnie zmieniają priorytet świecenia minimum dwa razy dziennie.

        • 4 0

      • Inżynierowie ruchu niestety istnieją i codziennie aktywnie utrudniają nam życie (4)

        Problem jest taki, że ich celem jest zmuszenie jak największej ludzi do przesiadki do GAiTu, bo z tego miasto ma kasę, a nie zmniejszenie korków dla samochodów.

        • 5 6

        • Err, miasto dopłaca do komunikacji... (3)

          Ale fajnie sobie filozofię dorobiłeś. Zawsze musi być ten zły, który powoduje korki, żeby zarobić, bo przecież w żadnym wypadku nie powstają przez Ciebie, jak jedziesz 3km do pracy samochodem...

          • 3 4

          • Miasto zmusza ludzi do przesiadki do GAiTu żeby jak najwięcej zapłacili mieszkańcy z biletów, a jak najmniej dopłaciło miasto (2)

            Nie jeżdżę do pracy 3km samochodem, ale dobrze że podałeś taki przykład. Przy obecnej cenie paliwa ta trasa samochodem kosztowałaby mnie jakieś 2zł, a tramwajem już wkrótce za te 3km zapłacisz 4,80zł, czyli ponad 2 razy więcej. Benzyna musiałaby kosztować z 15zł/l żeby tramwaj bardziej się opłacał, ale wtedy ceny biletów też by wzrosły. Do tego komfort w tramwaju jest dużo gorszy niż w samochodzie. Teraz widzisz dlaczego miasto musi zmuszać mieszkańców korkami (czyli zwężaniem ulic, przejściami naziemnymi, antyzatokami, płatnym parkowaniem i priorytetem dla tramwajów-widmo) żeby przesiedli się na tramwaj.

            • 3 2

            • No tak, każdy jeździ do pracy na jednorazowym bilecie :D (1)

              2zł x 30 dni x 2 strony i już mamy 120 pln...

              Każdy też wie, że wpatrywanie się w lampy samochodu przed Tobą to komfort, w przeciwieństwie do oglądania filmu w tramwaju :)

              Ale cóż, niektórzy wolą poświęcać swój czas w imię lansu...

              • 1 2

              • Nie każdy potrzebuje miesięcznego,

                bo dużo ludzi pracuje hybrydowo, część z biura, część z domu. Po co komu miesięczny jeżeli w biurze jest np. 2x w tygodniu?

                • 2 1

  • Widać że ona tramwajem nie jeździ (2)

    Niech się przesiądzie i poczuje ten luksus

    • 38 10

    • To rozwiązanie "lose - lose" (1)

      Że względu na swoją specyfikę tramwaj nigdy nie był i nigdy nie będzie luksusowy, nawet z priorytetem na światłach. Dając mu priorytet tylko utrudniamy życie kierowcom nie poprawiając go pasażerom komunikacji miejskiej. To rozwiązanie "lose - lose".

      • 5 19

      • Uuu, ktoś tu umie w angielski. +10 do wiarygodności.

        • 5 4

  • A kiedy przedluza Slowackiego? (13)

    Wtedy realnie tam ruch zmaleje

    • 21 19

    • Realnie to wtedy wzrośnie

      • 15 7

    • (11)

      od kiedy budowa dróg zmniejsza ruch

      • 18 11

      • (7)

        Przedłużenie Słowackiego pomoże, auta zamiast cisnąć się na Kościuszki/legionów/czarnym dworze/Hallera, pojadą dwupasmową drogą bezpośrednio pod stadion a tam mają już drogę o dużej przepustowości.

        • 9 8

        • Nie pojadą (6)

          Bo będą stały na kolejnych skrzyżowaniach.

          Chyba że masz na myśli kilka nowych estakad w centrum Wrzeszcza

          • 8 4

          • I taki był plan. (2)

            Niestety zablokowali go mieszkańcy domów okolic Kolonii Uroda. Miała być estakada łącząca Hynka z al. Płażyńskiego.

            • 6 5

            • Dobry żart (1)

              Taka estakada to z 3 mld

              • 4 7

              • To nie jest żart.

                Sprawdź sobie pierwotne plany jak to miało wyglądać.

                • 4 2

          • (2)

            Ewentualne skrzyżowania i tak już tam są.
            Auta jadące na tunel postoja sobie na przedłużonej Słowackiego ale nie postoją na legionów, Kościuszki, czarnym dworze czy Hallera. O to właśnie chodzi.

            • 3 3

            • Czyli "niech się korkuje, ale u sąsiada"? (1)

              Ciekawe podejście :)

              • 3 3

              • U jakiego sąsiada?

                Plan przedłużenia Słowackiego prowadzi przez działki i nieużytki...

                • 2 3

      • (2)

        Budowa dróg nie zmniejsza ruchu ale go upłynnia i jest konieczna w związku z przyrostem liczby użytkowników.Ale co ja tłumacze bosemu kalesoniarzowi.

        • 8 3

        • żadne miasto stawiając głównie na budowę dróg nie rozwiązało problemu zakorkowania miasta (1)

          poznaj pojęcie "ruchu indukowanego", wtedy porozmawiamy

          • 1 4

          • A rozwiązało go brakiem dróg w ogóle?

            A, no tak. Jak nie ma dróg to nie ma po czym jeździć, a jak nie ma po czym jeździć to nie ma korków. Brzmi sensownie XD

            • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane