• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z przejazdami przez tory, jak progi zwalniające. 19 miejsc do remontu

Maciej Korolczuk
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przejścia przez torowiska to od lat problem w wielu miejscach Gdańska. W tym roku GZDiZ chce rozpocząć przebudowę łącznie 19 przejść i przejazdów przez tory tramwajowe. Przejścia przez torowiska to od lat problem w wielu miejscach Gdańska. W tym roku GZDiZ chce rozpocząć przebudowę łącznie 19 przejść i przejazdów przez tory tramwajowe.

19 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe zostanie przebudowanych w ciągu kilkunastu miesięcy. To jedna z bolączek miasta, na którą narzekali nie tylko kierowcy, ale także piesi i rowerzyści. Na prace przewidziano ok. 3,5 mln zł.



Stan przejść i przejazdów przez torowisko tramwajowe w Gdańsku:

Miejsca, w których szyny tramwajowe przecinają się z jezdnią, przejściem dla pieszych czy przejazdem dla rowerów to jedne z najbardziej nieprzyjaznych i niebezpiecznych punktów na komunikacyjnej mapie Gdańska.

Zmotoryzowani przekonują się o tym choćby na ul. Kartuskiej, gdzie kierowcy najczęściej wjeżdżają pod jadący tramwaj.

Z kolei piesi i rowerzyści od lat narzekają na niewystarczające efekty doraźnych remontów splotu jezdni i szyn tramwajowych przy Operze Bałtyckiej, po których jazda rowerem przypomina pokonywanie progów zwalniających. Przez ubytki i nierówną nawierzchnię cierpią też pasażerowie komunikacji, bo zły stan torowiska i jezdni wymusza na tramwajach ograniczenie dopuszczalnej prędkości.

Chodzenie po takiej nawierzchni nie jest ani przyjemne ani bezpieczne. Wiele do życzenia pozostawia też estetyka takich napraw. Chodzenie po takiej nawierzchni nie jest ani przyjemne ani bezpieczne. Wiele do życzenia pozostawia też estetyka takich napraw.

Do remontu 19 przejazdów i przejść



Wkrótce komfort i bezpieczeństwo na przejazdach i przejściach przez tory tramwajowe mają się znacząco poprawić. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni we współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje zaplanował w tym roku rozpoczęcie remontów prawie 20 przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych przez torowiska oraz przejazdów drogowo-torowych.

Naprawa przejazdów i przejść przez torowiska polegać będzie na wymianie istniejącej nawierzchni na nową - bitumiczną bądź z płyt gumowych. Rodzaj nawierzchni dostosowany będzie do charakteru danego przejazdu i przejścia.

Rusza łatanie dziur na gdańskich ulicach



- Wyboru miejsc, gdzie zostaną przeprowadzone naprawy, dokonano we współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na podstawie inwentaryzacji przejść i przejazdów z października ubiegłego roku. Kryterium, jakim kierowano się przy typowaniu konkretnych lokalizacji, był przede wszystkim ich stan techniczny. W przypadku przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych wzięto również pod uwagę natężenie ruchu pieszych i rowerzystów, a także miejsca zlokalizowane w sąsiedztwie ważniejszych obiektów użyteczności publicznej czy obiektów handlowych - wyjaśnia Anna Bobrowska, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. infrastruktury i remontów.

Wśród wytypowanych lokalizacji znalazło się sześć przejść dla pieszych, siedem przejazdów drogowych przez torowiska oraz sześć przejść wraz z przejazdem dla rowerów.

Przejścia dla pieszych:



Przejazdy drogowo-torowe



Przejścia dla pieszych wspólne ze ścieżką rowerową:



Przejazd rowerem po takim torowisku przypomina jazdę po progach zwalniających. Przejazd rowerem po takim torowisku przypomina jazdę po progach zwalniających.
Jak dodaje Bobrowska, na przejazdach drogowo-torowych zastosowana zostanie bardziej trwała nawierzchnia bitumiczna.

- Sprawdzi się ona w lokalizacjach, gdzie mamy do czynienia z dużym natężeniem ruchu pojazdów - jest trwalsza i łatwiejsza w bieżącym utrzymaniu, np. uzupełniania ewentualnych ubytków, frezowaniu nawierzchni i ułożeniu nowej warstwy. Z kolei w miejscach, które nie są obciążone ruchem samochodowym, czyli na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych ułożone zostaną płyty gumowe. Ze względu na swoje właściwości antypoślizgowe podniosą bezpieczeństwo pieszych przechodzących przez tory - dodaje.

Rozpoczęcie prac jeszcze w 2022 roku



Jeszcze w marcu magistrat ma ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej napraw dla każdej z 19 wymienionych lokalizacji. Po jej opracowaniu jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie prac. Wszystkie roboty mają być przeprowadzone najpóźniej do końca II kwartału 2023 roku. Ich szacunkowy koszt wyniesie ok. 3,5 mln zł.

Opinie (94) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Jazda po trójmiejskich drogach to rodeo.W sumie dobrze że są korki bo zawieszenie się nie zarwie....od lat tylko łatają a drogi są w katastrofalnym stanie.Ale grunt że jest miło i sympatycznie...ehhh.

    • 18 12

    • Takie i gorsze drogi spotkasz na całym świecie, od Chicago po Lwów. (1)

      • 6 3

      • Sven by to może wiedział, gdyby wyłaził z piwnicy.

        • 4 1

  • Brawo Pani Prezydent, w końcu krok do przodu! (3)

    • 8 25

    • A co ona ma do tego?

      • 2 3

    • i trzy do tylu

      • 0 1

    • Jakie brawo?

      Chyba krok w rozkroku pani prezydent.niech szeroko nóg nie stawia bo ja zapylą.

      • 2 0

  • Przy operze (1)

    To ja już się przyzwyczaiłem. Jakoś głupio będzie teraz nie zwalniać przed torowiskiem...

    • 24 5

    • Przy Operze i Mickiewicza - to są dopiero atrakcje, a kiedyś układali kostkę, beton

      itp. zabiegi i było o wiele lepiej niż te obecne wynalazki.

      • 1 0

  • No i elegancko

    chcemy więcej lepszych dróg, chodników i zieleni

    • 8 8

  • Przejazd przy Zieleniaku (2)

    Takie koleiny, że hacze podłogą.

    • 9 10

    • to zwolnij

      • 6 2

    • Zmień auto na nowsze, a nie śmigaj trupem z wybitym zawieszeniem

      • 0 0

  • Oplaty za parkowanie i manady za ich brak w calosci powinny byc przeznaczone (2)

    na budowę lub remont drog w gminie,
    a jak w rzeczywistości jest z tymi pieniędzmi?

    • 18 5

    • Idą na rydwany i marsze LPG+

      • 5 6

    • powinny być przeznaczane także a może głównie na rozwój sieci dróg dla rowerów i pieszych

      oraz inne działania prowadzące do wykorzystania potencjału rozwoju systemu Rower + Kolej w całym Trójmieście.

      • 2 7

  • Jeszcze jedno!

    Pominięto przejazd na świętokrzyskiej na petli.

    • 29 7

  • Witosa w kierunku Cienista, dziurę nawet na google street widać. Jeszcze była znośna wtedy.

    • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    I do następnego remontu. (2)

    Przed UM w Gdańsku też już kawały asfaltu leżą przy torach. Czy rzeczywiście obkładanie torów asfaltem lub (jeszcze gorzej) kosteczką to jedyna technologia ? Ta gdzie są taki nawierzchnie "nibygumiaste" nie zauważyłem wykruszania się czegokolwiek i wypiętrzania. Ale ja tam się nie znam.

    • 40 9

    • Ta gumiasta sie nie wypietrza. Ona się zapada totalnie. Pojedz na

      rondo przy petli Łostowice. Przejazd Świetokrzyską przez tory w stronę obwodnicy. Przygotuj sie psychicznie.

      • 4 1

    • Jak urzad mowi, ze 2023

      To będzie 2032

      • 1 0

  • Pierwsze zdjęcie jest bardzo wymowne (5)

    Bardzo dobrze obrazuje politykę miasta. Bangladesz w samym centrum metropolii

    • 14 6

    • Tyś widział kiedyś Bangladesz? (1)

      • 5 3

      • Tak, drogi tam podobne ale jednak lepsze niż tutaj w miescie...

        • 0 0

    • widziałeś kiedyś jakąś metropolię? Gdańsk to małe miasto

      • 0 1

    • A skrzyżowania z tego zdjecia nie wyremontują!

      Rozpoznałem al. Hallera i ul. Mickiewicza - dlaczego ich zabrakło na liście?

      • 1 0

    • Gdańsk to w końcu jest ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane