• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z przejazdami przez tory, jak progi zwalniające. 19 miejsc do remontu

Maciej Korolczuk
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przejścia przez torowiska to od lat problem w wielu miejscach Gdańska. W tym roku GZDiZ chce rozpocząć przebudowę łącznie 19 przejść i przejazdów przez tory tramwajowe. Przejścia przez torowiska to od lat problem w wielu miejscach Gdańska. W tym roku GZDiZ chce rozpocząć przebudowę łącznie 19 przejść i przejazdów przez tory tramwajowe.

19 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe zostanie przebudowanych w ciągu kilkunastu miesięcy. To jedna z bolączek miasta, na którą narzekali nie tylko kierowcy, ale także piesi i rowerzyści. Na prace przewidziano ok. 3,5 mln zł.



Stan przejść i przejazdów przez torowisko tramwajowe w Gdańsku:

Miejsca, w których szyny tramwajowe przecinają się z jezdnią, przejściem dla pieszych czy przejazdem dla rowerów to jedne z najbardziej nieprzyjaznych i niebezpiecznych punktów na komunikacyjnej mapie Gdańska.

Zmotoryzowani przekonują się o tym choćby na ul. Kartuskiej, gdzie kierowcy najczęściej wjeżdżają pod jadący tramwaj.

Z kolei piesi i rowerzyści od lat narzekają na niewystarczające efekty doraźnych remontów splotu jezdni i szyn tramwajowych przy Operze Bałtyckiej, po których jazda rowerem przypomina pokonywanie progów zwalniających. Przez ubytki i nierówną nawierzchnię cierpią też pasażerowie komunikacji, bo zły stan torowiska i jezdni wymusza na tramwajach ograniczenie dopuszczalnej prędkości.

Chodzenie po takiej nawierzchni nie jest ani przyjemne ani bezpieczne. Wiele do życzenia pozostawia też estetyka takich napraw. Chodzenie po takiej nawierzchni nie jest ani przyjemne ani bezpieczne. Wiele do życzenia pozostawia też estetyka takich napraw.

Do remontu 19 przejazdów i przejść



Wkrótce komfort i bezpieczeństwo na przejazdach i przejściach przez tory tramwajowe mają się znacząco poprawić. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni we współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje zaplanował w tym roku rozpoczęcie remontów prawie 20 przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych przez torowiska oraz przejazdów drogowo-torowych.

Naprawa przejazdów i przejść przez torowiska polegać będzie na wymianie istniejącej nawierzchni na nową - bitumiczną bądź z płyt gumowych. Rodzaj nawierzchni dostosowany będzie do charakteru danego przejazdu i przejścia.

Rusza łatanie dziur na gdańskich ulicach



- Wyboru miejsc, gdzie zostaną przeprowadzone naprawy, dokonano we współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na podstawie inwentaryzacji przejść i przejazdów z października ubiegłego roku. Kryterium, jakim kierowano się przy typowaniu konkretnych lokalizacji, był przede wszystkim ich stan techniczny. W przypadku przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych wzięto również pod uwagę natężenie ruchu pieszych i rowerzystów, a także miejsca zlokalizowane w sąsiedztwie ważniejszych obiektów użyteczności publicznej czy obiektów handlowych - wyjaśnia Anna Bobrowska, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. infrastruktury i remontów.

Wśród wytypowanych lokalizacji znalazło się sześć przejść dla pieszych, siedem przejazdów drogowych przez torowiska oraz sześć przejść wraz z przejazdem dla rowerów.

Przejścia dla pieszych:



Przejazdy drogowo-torowe



Przejścia dla pieszych wspólne ze ścieżką rowerową:



Przejazd rowerem po takim torowisku przypomina jazdę po progach zwalniających. Przejazd rowerem po takim torowisku przypomina jazdę po progach zwalniających.
Jak dodaje Bobrowska, na przejazdach drogowo-torowych zastosowana zostanie bardziej trwała nawierzchnia bitumiczna.

- Sprawdzi się ona w lokalizacjach, gdzie mamy do czynienia z dużym natężeniem ruchu pojazdów - jest trwalsza i łatwiejsza w bieżącym utrzymaniu, np. uzupełniania ewentualnych ubytków, frezowaniu nawierzchni i ułożeniu nowej warstwy. Z kolei w miejscach, które nie są obciążone ruchem samochodowym, czyli na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych ułożone zostaną płyty gumowe. Ze względu na swoje właściwości antypoślizgowe podniosą bezpieczeństwo pieszych przechodzących przez tory - dodaje.

Rozpoczęcie prac jeszcze w 2022 roku



Jeszcze w marcu magistrat ma ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej napraw dla każdej z 19 wymienionych lokalizacji. Po jej opracowaniu jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie prac. Wszystkie roboty mają być przeprowadzone najpóźniej do końca II kwartału 2023 roku. Ich szacunkowy koszt wyniesie ok. 3,5 mln zł.

Opinie (94) 5 zablokowanych

  • W końcu rezygnacja z tych beznadziejnych gumowych płyt

    • 3 7

  • Obserwator

    Remontować to trzeba umieć, niektóre przejazdy to takie paryje,że remont za najniższą stawkę przetargowa nic nie da.Ciekawostką jest też fakt że nawet jak nowy przejazd powstanie to też od razu jezdnia faluje,kto to odbiera? może kiedyś będzie normalnie?!

    • 21 5

  • kur........ redakcjo

    a Orunia, niedaleko PORD?

    Te zamieszczone wyżej zdjęcia to jest PIKUŚ...
    tutaj już nie ma progów zwalniających tylko krawężniki.... w stronę PORD jadąc od Żuławskiej....
    droga uczęszczana przez najróżniejsze 'ciężarówki'...

    • 5 3

  • Zalosne

    Dopiero co był remont...

    • 5 1

  • skrzyżowanie przy Operze (2)

    nie ma go na tej liście? Myślałem, że już tam wracają, a oni te same, partackie remonty będą po prostu robić gdzie indziej. Ile to czasu minęło od kiedy przy Operze był "remont"? Ile razy było to już poprawiane?

    • 88 3

    • Nieważne

      Pieniądze kolejny raz chętnie wezmą i za pół roku znowu to samo. Wszyscy wszystkich tu okradają na jakości, technologii, materiałach. Urzędnicy to jeszcze radośnie przyklepują, bo remont zaliczony, zdjęcia porobione, jest się czym przez chwilę zachwycać.

      • 8 1

    • Nie ma też na liście przejazdu na Świętokrzyskiej przy pętli na dole Havla (w stronę obwodnicy). Tam to dopiero auta są 'na fali'.

      • 5 1

  • I tak się rozpadnie po pół roku. Jak wszystko co obecnie się buduje

    • 7 0

  • Proponuję jeszcze skrzyżowanie Świętokrzyska z Havla, skręt w prawo w Havla. No dramat . 5km/h to maxx

    • 11 1

  • Dajcie mi 3,5 mln, zrobię przejazdy tramwajowe z betonu

    Na wzór jak jest w amsterdamie i w Dortmundzie. Te 19 łączeń przetrwa 10 lat minimum lub jeszcze dwie dekady.

    • 6 3

  • A przy operze dziury 20cm głębokości nie jest na liście?

    • 10 0

  • A Świętokrzyska z Havla? Rydwan niech sprzeda jak kasy nie ma

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane