• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konsultacje w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej: mieszkańcy chcą więcej czasu

Maciej Naskręt
19 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Konsultacje społeczne w sprawie Obwodnicy Metropolitalne przyciągnęły tłumy m.in. do szkoły w Żukowie. Konsultacje społeczne w sprawie Obwodnicy Metropolitalne przyciągnęły tłumy m.in. do szkoły w Żukowie.

Zakończyły się spotkania konsultacyjne w sprawie tzw. studium korytarzowego Obwodnicy Metropolitalnej. Za pół roku dowiemy się, które nieruchomości zostaną zajęte na drogę. Drogowcy odrzucili wariant uznany przez naszych czytelników za najlepszy.



Spośród siedmiu wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej drogowcy z GDDKiA i projektanci ze spółki Lafarenz wybrali cztery. Spośród siedmiu wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej drogowcy z GDDKiA i projektanci ze spółki Lafarenz wybrali cztery.
W tym tygodniu zakończył się cykl spotkań z mieszkańcami miejscowości, przez które wytyczono przebieg (cztery warianty) Obwodnicy Metropolitalnej. Z mieszkańcami spotykali się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - inwestora - oraz projektanci z poznańskiej firmy Lafarentz.

Będą oni mieli twardy orzech do zgryzienia, bo mieszkańcy - jak zwykle - drogi nie chcą. Część nie chce jej w ogóle - obawia się wywłaszczeń i zniszczenia środowiska w dolinie Raduni. Inni domagają się przesunięcia trasy maksymalnie na zachód. Wszystkich łączy jedno: żądają przesunięcia terminu składania postulatów do zaproponowanych wariantów.

- Budowa drogi jest już przesądzona, ale termin składania protestów wyznaczony na 30 listopada jest kuriozalny. Chcemy się porozumieć z sąsiadami i wspólnie przygotować protest. Trzeba wydłużyć ten czas przynajmniej do 15 grudnia - postulowała pani Joanna z Sulmina, podczas konsultacji w Żukowie.

GDDKiA nie zgadza się na wydłużenie terminu. - Inwestycja musi być realizowana zgodnie z terminem. Zresztą protesty i wnioski mogą dotyczyć tylko korytarzy o szerokości 300-400 m. Na tym etapie prac na Obwodnicą Metropolitalną nie wskazujemy jeszcze nieruchomości wytypowanych do wykupu - tłumaczy Robert Marszałek, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.

Czy konsultacje społeczne powinny mieć wpływ na przebieg Obwodnicy Metropolitalnej?

Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl uznali, że najkorzystniejszym z proponowanych przebiegów Obwodnicy Metropolitalnej jest wariant 1b. Przewidywał on zakończenie drogi na węźle w Koleczkowie. Niestety, drogowcy ten projekt odrzucili. Dlaczego?

- Ten wariant mógłby nieodwracalnie pogorszyć warunki środowiskowe w północnej części gminy Żukowo. Droga przechodziłaby po wschodniej stronie jeziora Tuchomskiego, gdzie znajdują się cenne obszary środowiskowe oraz tereny rekreacyjne. Prowadzenie tamtędy drogi wzbudziłoby poważne kontrowersje. Droga oddzieliłaby te cenne środowiskowo tereny od jeziora - tłumaczy Dariusz Jarysz z Lafarentz Polska

Drogowcy czekają teraz na sprzeciwy i protesty dotyczące czterech wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. - Jeżeli będą one merytoryczne, a rozwiązania technicznie mozliwe do wprowadzenia, z całą pewnością uwzględnimy je w Studium Korytarzowym - zapewnia Jarysz.

Na podstawie studium departament środowiska w GDDKiA w Warszawie zarekomenduje co najmniej dwa warianty do kolejnego etapu prac. Wtedy przygotowane zostanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Dopiero to opracowanie określi wstępnie, które nieruchomości znajdą się w świetle planowanej drogi i będą przeznaczone do ewentualnego wykupu.

Także STEŚ będzie poddany konsultacjom społecznym. Odbędą się prawdopodobnie w czerwcu przyszłego roku.

Obwodnica Metropolitalna, zwana też Obwodnicą Trójmiasta Bis, połączy Chwaszczyno (projektowaną Trasę Kaszubską - droga S6 do Słupska) z Południową Obwodnicą Gdańska (S7). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Zasady ruchu drogowego będą podobne do tych panujących na Obwodnicy Trójmiasta. Jej termin budowy zaplanowany jest wstępnie na lata 2014-2016. Drogowcy nie znają jeszcze kosztu jej budowy.

Zobacz dokładnie (na mapach lotniczych z czerwca 2010 r.), w świetle jakich miejscowości drogowcy chcą wybudować Obwodnicę Metropolitalną.

Okolice Chwaszczyna. Okolice Chwaszczyna.
Okolice Tuchomia Okolice Tuchomia
Okolice Barniewic. Okolice Barniewic.
Okolice Miszewa i Pępowa Okolice Miszewa i Pępowa
Okolice Żukowa - Północ Okolice Żukowa - Północ
Okolice Żukowa - Południe Okolice Żukowa - Południe
Okolice Niestępowa Okolice Niestępowa
Okolice Lublewa Okolice Lublewa
Połączenie z POG Połączenie z POG

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Dobry pomysł ! (1)

    Dla mnie ogólnie pomysł sie podoba. Pomiędzy obecna obwodnica a przyszłą powstaje wiele firm (miejsca pracy) i też mieszkań. I będą powstawały coraz szybciej. Może dzieki temu nie wszyscy będą jeździć do centrum do pracy. Poza tym obwodnica pozwoli ludziom Żukowa i okolic "nowej obwodnicy" poejchać tą trasą a nie jak teraz za każdym razem stoją w korkach przy węzłach aby wjechać na "stara obwodnicę".

    • 2 9

    • To zamiast budować tą obwodnicę obwodnicy

      może przebudować istniejące węzły aby zwiększyć ich przepustowość.

      • 2 0

  • dziesięć obwodnic

    • 0 0

  • dziesięć obwodnic ...... (1)

    dziesięć obwodnic nie poprawi dojazdu do centrum jeżeli nie będzie bezkolizyjnych węzłów na istniejącej obwodnicy i dojazdów.To Słowackiego i Kartuzka są wąskimi gardłami a nie gminy ościenne.

    • 4 0

    • racja od tego trzeba zacząć a nie jak zwykle od środka

      • 0 0

  • Jaka rekompensata (3)

    Czy ktoś wie lub zna podobne przypadki jeśli droga będzie przebiegać przez czyjąś działkę a dom będzie do wyburzenia Co może proponować GDDKiA? Mieszkam od roku w Lublewie tak się cieszyłem na ten dom, ciszę, świeże powietrze i co teraz.... Wiem że drogi muszą się budować i ja jestem za modrenizacją, tylko spałybym spokojniej jakbym wiedział - nawet jesli mój dom bedzie do wyburzenia GDDKiA zapewni taką rekompensatę że będę mógł znaleźć działkę i wybudować się w podobnej pięknej okolicy jaką jest gm Kolbudy.

    • 4 0

    • Takie drogi buduje się w/g ustawy "ZRID" jeśli posiadłość ma być wykopiona robi się operat szacunkowy - ustala się wartość po cenach rynkowych, w większości ludzie na tym dobrze wychodzą albo nawet lepiej biorąć za ruiny porządne pieniądze...mimo to jest coś takiego jak wartość sentymentalna...ale reasunująć: jak ma być blisko to już lepiej niech wykupują

      • 1 0

    • jest na to spec ustawa

      jeśli przez twoją działkę, to pół biedy- wykupia Cię. Ale jeśli 10 metrów od twojego domu to nie zazdroszczę. Swoją drogą w poniedziałek masz spotkanie w Kolbudach w szkole o 18ej i tam się wszystkiego dowiesz. Pozdro

      • 1 0

    • świeże powietrze ?

      nawet bardzo powiedziałbym fresh, z samych Szadułek, skiślizna pierwsza klasa

      • 0 0

  • lepiej szybką i czystą kolej

    więcej ludzi się na pociągi przesiądzie i będzie mniejszy ruch na drogach.

    • 0 1

  • tak tak tak !!! (1)

    Najlepiej zabetonowć całą Polskę, a cona to ekolodzy ?

    • 0 0

    • Ac o na to NATO? NATo, na to nic!

      • 1 0

  • CHWASZCZYNO I BANINO!!!!!

    Uzgodniono możliwość zorganizowania spotkania konsultacyjnego w sprawie wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej w OSP w Chwaszczynie 25.11.2010r. o godz.18.30 i
    w OSP w Baninie 24.11.2010r.godz.18.30 Szczegóły na www.chwaszczyno.com oraz banino.pl

    • 4 0

  • Po co taka

    obwodnica obwodnicy? I to na tak krótkim odcinku? Dołożyć na tym odcinku po trzecim pasie na istniejącej obwodnicy. Szybciej, taniej i sensowniej. Ale inwestycje drogowe w Trójmieście są coraz bardziej idiotyczne.

    • 5 0

  • Znowu propaganda i wykiszkowanie Polakow, po co to kłamstwo - budujecie odcinkami Via Baltica bo tak wam UE kaze.

    Polacy zbuduja droge a Litwini, Łotysze i Estończycy oraz Niemcy będą jezdzić.

    • 3 0

  • PRECZ Z BEZMYŚLNOŚCIĄ !!! - TAKA obwodnica obwodnicy nikomu nie potrzebna

    Wystarczy popatrzyć na Berlin, Monachium czy miasta w krajach, w których projektanci myślą - 20-30km od miasta. Ta obwodnicy niczego nie rozwiązuje!
    Metropolia nie kończy się w Chwaszczynie!

    W pierwszej kolejności trzeba udrożnić obecna obwodnice przez bezkolizyjne zjazdy!

    Degradacja terenów rekreacyjnych to niewybaczalna indolencja bandy bezmózgowców z Poznania

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane