• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konsumenci to nie idioci

JAGA
17 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Sieć Media Markt łechce próżność swoich klientów hasłem reklamowym "Nie dla idiotów". Czy jednak hasło to nie narusza dobrych obyczajów? Wyjaśni to bezprecedensowe postępowanie wszczęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko sieci Media Markt. Powód - slogan reklamowy "Nie dla idiotów", który w ocenie Urzędu może naruszać dobre obyczaje. Telewidzowie mogą np. zobaczyć złodziejaszka włamującego się do radiowozu, z którego na chwilę wysiadł policjant lub gracza karcianego z pięcioma asami tego samego koloru w ręku. Cała reklama kwituje pasujące do obrazka hasło "Nie dla idiotów" i znak firmowy sieci. Pewna grupa konsumentów poczuła się urażona i złożyła skargi w UOKiK.

- To sprawa bez precedensu - mówi Elżbieta Anders, rzecznik prasowy UOKiK. - Dotąd nie prowadziliśmy postępowania administracyjnego dotyczącego naruszenia dobrych obyczajów.

Na pozór podobna była sprawa kontrowersyjnej kampanii promocyjnej operatora sieci "Heyah", która wielu zbulwersowała latem 2004 r. ("Nie jedźcie nad morze", "Nie jedźcie w góry"). Jednak w tamtym przypadku nie został naruszony interes konsumentów, a tylko wtedy UOKiK mógłby działać. Wówczas ze skargami zwrócili się dotknięci reklamą przedsiębiorcy z różnych regionów i stwierdzili, że niekorzystnie wpływa to na ich interesy. Jeśli to przedsiębiorca uważa, że jego interes został naruszony, to na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może dochodzić swoich roszczeń w sądzie.

W jaki sposób jednak ustalić czy hasło reklamowe narusza dobre obyczaje? W takich przypadkach zawsze analizowane jest orzecznictwo innych organów, które wypowiadały się w podobnych sprawach. Wprawdzie ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nie przewiduje w takich wypadkach sankcji finansowych, jednak postępowanie UOKiK może zakończyć się zakazem emisji kwestionowanej reklamy jeśli przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji administracyjnej. Wówczas za każdy dzień zwłoki grozi mu do 10 tys. euro kary.

- Warto dodać, że w 2001 r. kwestionowaliśmy slogan reklamowy Media Markt "Tylko idiota przegapi taką okazję" - dodaje Elżbieta Anders. - Zwróciliśmy się do sieci o wycofanie hasła, które naszym zdaniem mogło naruszać dobre obyczaje. Media Markt nas poinformował, że kampania za chwilę się zakończy i slogan nie będzie wiecej wykorzystany. Sprawa została więc załatwiona polubownie. Okazało się jednak, że polubowne załatwienie tej kwestii jest niewystarczające - jak widać spółka wróciła do tego hasła.

Również w grudniu 2003 roku za sprzeczne z prawem uznano działania sieci Media Markt, która rozpowszechniała nieprawdziwe, wprowadzające konsumentów w błąd informacje dotyczące planowanego zakończenia działalności w wybranych miastach Polski. Natomiast we wrześniu 2004 roku Prezes UOKiK uznał za nieprawdziwe ulotki sieci promujące kamerę analogową jako cyfrową. Wtedy do UOKiK z tzw. skargą zorganizowaną zgłosiła się jedna z krakowskich fundacji oraz kilka osób prywatnych.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (64)

  • Nie mam zaufania do MM

    Kiedy jakiś czas temu ogłosili wielką wyprzedaż związaną z likwidacją sklepu,by po kilku dniach w tych samych miejscach ogłosić ponowne otwarcie,straciłem zaufanie do Media Markt.To dopiero robienie z ludzi idiotów!

    • 0 0

  • MM to bardzo drogi sklep

    z tym naruszaniem dobrych obyczajów to bym nie przesadzał, ale ceny mają bardzo wysokie. jeśli nie ma jakichś super promocji to w byle jakim sklepie każdą rzecz można kupić taniej. ja chodzę do MM pooglądać różne rzeczy bo jest duży wybór i wiele produktów można przetestować bo są powłączane. jednak nic tam nie kupuje bo to drogi sklep, a większość sprzedawców jest obrażona i niezbyt pomocna.
    polecam sklep w "Hali Olivii", nawet jak czegoś nie mają to są w stanie szybko sprowadzić, ceny mają stosunkowo niskie, mogą rozłożyć na BEZKOSZTOWE raty(a nie jak sciemniaja np w EURO) można się potargować i za darmo dowożą towar do domu.

    • 0 0

  • :) osiagneli swoje zamierzenia

    to haslo reklamowe bylo w zamierzeniu obliczone na wywolanie skandalu, jak widac dzieki ludziom o niskiej samoocenie odnioslo pozadany skutek - dzis np. MM ma darmowa reklame na 1 stronie portalu trojmiasto. Marketing MM wodzi tych oburzonych ludzi za nos:). W tej chwili nieswiadomie pracuja dla MM za friko.

    • 0 0

  • strzał we własną bramkę

    Jak ktoś ma w reklamie "idiota"
    to mi juz wszystko jedno czego ten "idiota" dotyczy

    Mam skojarzenie: ten sklep/firma i "idiota".

    Głupia ta reklama!!!

    • 0 0

  • gallux

    "...kupuje w małych sklepikach z MIŁĄ I KOMPETENTNĄ OBSŁUGĄ BO STAĆ MNIE DODAĆ 3 CZY 4 DYSZKI ZA ODROBINE LUKSUSU:)"

    To chyba jakieś starcze majaki.
    4 dyszki za odrobine luksusu - doskonały tekst.
    Przy kupnie kilku sztuk to dopiero luksus.

    • 0 0

  • Jeśli chodzi o Media Markt, to byłam tam jeden raz i potraktowano mnie nieuprzejmie. Dlatego byłam tam ostatni raz.
    (Nawiasem mówiąc, wcale tam nie jest tanio).
    A reklama akurat na ich poziomie.

    • 0 0

  • majstersztyk marketingowy

    teraz nawet jak beda musieli wycofac reklame to i tak swoje juz zrobila.
    A w MM bym nie kupowal bo tam wszyscy przyjezdzaja potestowac urzadzenia przed zakupem w innym sklepie. Znajomy pracowal na dobrym stanowisku w MM i mowil, ze jak cos nowego przyjezdza np. miniwieza albo wzmacniacz to nie tylko klienci sie wyzywaja ale rowniez pracownicy "testuja" sobie sprzet z nudow przed otwarciem sklepu na caly regulator. a wiadomo - zle dotarty sprzet audio to lipa.
    ja tam nie kupuje bo to loteria - nigdy nie wiesz przez co przechodzil sprzet. acha i jedna dobra rada - NIGDY NIE KUPUJCIE TAM NIC Z EKSPOZYCJI - zaufajcie mi, mowie Wam to po znajomosci jak czytelnik trojmiasto.pl czytelnikowi trojmiasto.pl .

    • 0 0

  • Te promocje to sprzęt, który chodzi na ekspozycji

    codziennie przez rok. Ale banda idotów leci jak na złamanie karku i kupują sprzęty takie kichowate że szok. Ja nic tam jeszcze nie kupiłam. O obsłudze nie wspomnę, zero wiadomości na temat. Pozdrawiam wszystkich mądrych, którzy tam nie kupują.

    • 0 0

  • Nie wiem, czemu powszechne jest przekonanie, ze w dużych sklepach jest "tanio".
    Jeśli tak "tanio", to może gwarancja jest krótsza lub inny haczyk.

    Owszem, zdarza się coś "tanio", z takim samym prawdopodobieństwem w dużym sklepie jak i w małym. Tylko mały nie ma donośnej reklamy.

    • 0 0

  • jaki slogan dla allegro ???

    nie stac Cie na Media - kup w allegro !! :-))))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane