• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konsumenci to nie idioci

JAGA
17 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Sieć Media Markt łechce próżność swoich klientów hasłem reklamowym "Nie dla idiotów". Czy jednak hasło to nie narusza dobrych obyczajów? Wyjaśni to bezprecedensowe postępowanie wszczęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko sieci Media Markt. Powód - slogan reklamowy "Nie dla idiotów", który w ocenie Urzędu może naruszać dobre obyczaje. Telewidzowie mogą np. zobaczyć złodziejaszka włamującego się do radiowozu, z którego na chwilę wysiadł policjant lub gracza karcianego z pięcioma asami tego samego koloru w ręku. Cała reklama kwituje pasujące do obrazka hasło "Nie dla idiotów" i znak firmowy sieci. Pewna grupa konsumentów poczuła się urażona i złożyła skargi w UOKiK.

- To sprawa bez precedensu - mówi Elżbieta Anders, rzecznik prasowy UOKiK. - Dotąd nie prowadziliśmy postępowania administracyjnego dotyczącego naruszenia dobrych obyczajów.

Na pozór podobna była sprawa kontrowersyjnej kampanii promocyjnej operatora sieci "Heyah", która wielu zbulwersowała latem 2004 r. ("Nie jedźcie nad morze", "Nie jedźcie w góry"). Jednak w tamtym przypadku nie został naruszony interes konsumentów, a tylko wtedy UOKiK mógłby działać. Wówczas ze skargami zwrócili się dotknięci reklamą przedsiębiorcy z różnych regionów i stwierdzili, że niekorzystnie wpływa to na ich interesy. Jeśli to przedsiębiorca uważa, że jego interes został naruszony, to na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może dochodzić swoich roszczeń w sądzie.

W jaki sposób jednak ustalić czy hasło reklamowe narusza dobre obyczaje? W takich przypadkach zawsze analizowane jest orzecznictwo innych organów, które wypowiadały się w podobnych sprawach. Wprawdzie ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nie przewiduje w takich wypadkach sankcji finansowych, jednak postępowanie UOKiK może zakończyć się zakazem emisji kwestionowanej reklamy jeśli przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji administracyjnej. Wówczas za każdy dzień zwłoki grozi mu do 10 tys. euro kary.

- Warto dodać, że w 2001 r. kwestionowaliśmy slogan reklamowy Media Markt "Tylko idiota przegapi taką okazję" - dodaje Elżbieta Anders. - Zwróciliśmy się do sieci o wycofanie hasła, które naszym zdaniem mogło naruszać dobre obyczaje. Media Markt nas poinformował, że kampania za chwilę się zakończy i slogan nie będzie wiecej wykorzystany. Sprawa została więc załatwiona polubownie. Okazało się jednak, że polubowne załatwienie tej kwestii jest niewystarczające - jak widać spółka wróciła do tego hasła.

Również w grudniu 2003 roku za sprzeczne z prawem uznano działania sieci Media Markt, która rozpowszechniała nieprawdziwe, wprowadzające konsumentów w błąd informacje dotyczące planowanego zakończenia działalności w wybranych miastach Polski. Natomiast we wrześniu 2004 roku Prezes UOKiK uznał za nieprawdziwe ulotki sieci promujące kamerę analogową jako cyfrową. Wtedy do UOKiK z tzw. skargą zorganizowaną zgłosiła się jedna z krakowskich fundacji oraz kilka osób prywatnych.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (64)

  • Książka wojskowa? A co nie masz?

    No pewnie tylko idiota kupowałby za gotówkę jak można na raty "zero procentów"! Co prawda ci nieidioci nie czytaja czesci umowy pisanej małym drukiem, bo tylko idiota by sie fatygował.

    • 0 0

  • jesli czujecie sie tym zbulwersowani, to jestescie wlasnie idiotami!!!

    ze ktos nie ma siobie czym glowy zawracac tylko czylas kampania reklamową, obyczajność, to jest smieszne, w kraju gdzie kwitnie przestepczosc, klepie sie ludzi pod klatkami, młodzi faszyści propagująswe idee, nie ma o to larum, ale jak nie daj bog cycka na ulicy tłuszcza zobaczy, czy jakis slogan, ktorego dobrze nie zrozumie, tudziez na papierza złe słowo, to sie robi piekło. o gejach i cyklistach nie wspominam, bo to dopiero zagrożenie jest dla prawomyślącej...

    nie dla idiotów. kogo to obraża? a kampania telewizyjna jest świetna, naprawde dawno nie usmiałem sie przy reklamie, a przy motywie z kolesiem wynbijajacym szybe w radiowozie mialem ubaw.

    • 0 0

  • Masz rację
    ale czytając opinie zauważ, że tu niewiele osób poczuło się zbulwersowanych treścią reklamy.
    Zresztą bulwersowanie wchodzi w skład kampanii autoreklamowej.

    Osobiście uważam, że reklama dobrze oddaje poziom usług w tym sklepie - tak samo denny - i jako taka nie powinna być zmieniana.

    • 0 0

  • a mnie te reklamy bawia

    w media markcie nie kupuje i kupowac nie bede-za drogi sprzet, wole allegro. tymniemniej ich reklamy sa wg mnie bardzo zabawne. byc urazonym haslem reklamowym "nie dla idiotow" ma mniej wiecej taki sam sens, jak skarga na producenta szamponu z henna ktory jest "tylko dla kobiet o ciemnych wlosach"(patrz: nie dla blondynek) niby czemu nie? skoro ja chce to i tak kupie...najwyzej bede zalowac:) podobnie z idiotami- jesli ktos jest idiota to sie czuje urazony taka kampania, ktos inteligentny natomiast- co najwyzej zniesmaczniony, lecz nie odbiera tego osobiscie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane