• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak udrożnić Morską przed estakadą? Pomysł czytelnika

Maciej
13 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (155)
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.

Nasz czytelnik proponuje, by z ul. Morskiej w Gdyni na estakadę KwiatkowskiegoMapka w kierunku Obłuża można było skręcać w prawo z dwóch pasów. Z kolei - by ułatwić jazdę w lewo - proponuje on likwidację pola wyłączonego z ruchu, by mogły tam oczekiwać auta.



Jak oceniasz pomysł czytelnika na udrożnienie Morskiej?

Odcinek ul. Morskiej na dojeździe do estakady w kierunku Chyloni to miejsce, gdzie często tworzy się zator. Kierowcy jadą w kierunku obwodnicy, Chyloni i Obłuża. W wakacje ruch jest mniejszy, ale wrzesień za pasem i korki powrócą. Z propozycją ich rozwiązania zgłosił się do nas czytelnik.

Oto ona:



Jestem mieszkańcem Gdyni i użytkownikiem samochodu od wielu lat. W oparciu o obserwację i dyskusję z kolegą z Katedry Inżynierii Transportowej PG chciałem się podzielić propozycją poprawy udrożnienia ul. Morskiej w kierunku Szczecina.

Chodzi o "wąskie gardło", które tworzy się do estakady Kwiatkowskiego. Po przekroczeniu estakady Kwiatkowskiego korki ustępują. Spotykają się tam potoki aut, które jadą w kierunkach:

  • Chylonia
  • Obłuże
  • Obwodnica Trójmiasta

Dwa ostatnie potrafią skutecznie zablokować ul. Morską, ponieważ kiedy "zapełnią" się pasy na skręt, wtedy pojazdy stoją na pasach w kierunku Chyloni, blokując skutecznie ruch w tym kierunku.

Są opcje:



Kierunek Obwodnica Trójmiasta: dotychczasowe pole wyłączone z ruchu (po skręcie w lewo) P-21 można użyć jako pas do jazdy w kierunku obwodnicy.

Kierunek Obłuże: Dotychczasowy prawy pas do jazdy "na wprost" mógłby zyskać możliwość skrętu w prawo.



Powyższe rozwiązania rozładowałyby kierunki i udrożniły ul. Morską. Dzięki temu ruch byłby płynniejszy. Wydaje mi się, że inżynierowie Zarządu Dróg i Zieleni mogliby rozważyć taką opcję.

Odpowiada Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni



Wyznaczenie dodatkowego pasa do jazdy na wprost na aktualnej powierzchni wyłączonej z ruchu sprawiłoby, że prowadziłby on bezpośrednio na znajdującą się za skrzyżowaniem zatokę autobusową, a pojazdy musiałyby ponownie włączyć się z niej na główny pas ruchu na łącznicy. Powstały w ten sposób odcinek przeplatania byłby bardzo krótki, co mogłoby prowadzić do utrudnień w ruchu, zwłaszcza w czasie postoju autobusu na przystanku. Dodatkowo istnieje możliwość, że pojazdy oczekujące na pasie środkowym na wyspie centralnej blokowałyby dojazd na pas prawy, ponieważ jazda na oba odbywałaby się nadal z jednego, skrajnie lewego pasa przed skrzyżowaniem.

Umożliwienie skrętu w prawo w kierunku Obłuża z dwóch pasów wymusiłoby demontaż obecnie zlokalizowanego na tym wlocie sygnalizatora S-2, wyświetlającego sygnał dopuszczający skręcanie w prawo (tzw. warunkowa zielona strzałka). W konsekwencji rzeczywisty czas, w którym możliwa byłaby jazda w tej relacji (światło zielone + zielona strzałka) zostałby skrócony i zmniejszyłaby się jej przepustowość. Niezależnie od tego dwa pojazdy równocześnie skręcające w prawo zasłaniałyby sobie nawzajem pieszych przechodzących przez łącznicę estakady, co mogłoby prowadzić do sytuacji niebezpiecznych.

Byłyby krótsze zielone światła, ale sytuacja jest monitorowana



Aby tego uniknąć, obie te grupy użytkowników drogi nie mogłyby otrzymywać światła zielonego w tym samym czasie, jak jest obecnie, co skutkowałoby dalszym skróceniem czasu jego trwania. Analogiczne rozwiązanie na tym skrzyżowaniu było analizowane dla zjazdu z estakady od strony Obłuża i nie osiągnięto w ten sposób zadowalających rezultatów.

Równocześnie informujemy, że cały czas monitorujemy możliwość poprawy warunków ruchu na tym skrzyżowaniu. W ostatnim czasie wprowadziliśmy modyfikację pozwalającą na skręcanie większej liczby pojazdów z ul. Morskiej w lewo - na estakadę w kierunku Obwodnicy.

Należy jednak pamiętać, że obecnie wielkość ruchu na tej relacji jest zwiększona z racji tego, że część kierowców objeżdża tamtędy przebudowy ul. Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej i po zakończeniu remontu sytuacja powinna ulec zmianie.
Maciej

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (155) ponad 10 zablokowanych

  • Urząd zawsze ma rację i wszystko monitoruje (1)

    No chyba, że nie ma racji, ale wtedy się nie przyzna. Bo kierowcy giewno wiedzą przecież. Nawet nie wprowadzą na próbę, bo po co, przecież wiedzą, że NIE będzie lepiej. A w takiej Oliwie jak wprowadzili na próbę lewoskręt w Grunwaldzką z dwóch pasów, to nagle się okazało, że Opata Rybińskiego jest prawie niezakorkowana w porównaniu do tego co było

    • 17 1

    • Przepraszam, ale co mają wprowadzić na próbę? Rozwiązanie niezgodne z przepisami? Nie porównuj tego do Oliwy, bo tamto rozwiązanie (faktycznie, bardzo się sprawdziło) jest legalne.
      No chyba, że masz na myśli skręt w prawo z dwóch pasów przy jednoczesnej likwidacji zielonej strzałki. Wtedy OK. Ale do tego nie trzeba zmieniać na próbę organizacji ruchu. Można takie zmiany analizować w programie do mikrosymulacji. ZDiZ ma taki program. Swoją drogą, pan redaktor mógłby się o to dopytać panią rzecznik.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Zatoka autobusowa (6)

    Przepraszam bardzo, ale tam sie zatrzymuje jeden lub dwa pospieszne autobusy

    • 63 2

    • Nie wiesz to nie wymyślaj. (4)

      • 4 14

      • To sobie sprawdz (3)

        Morska - Estakada 03. Dosłownie dwa autobusy, K i X. Częstotliwość ok. raz na godzinę.

        • 21 1

        • 141, 105, 125, 109. (1)

          • 2 20

          • nie wiesz o jakiej zatoce mowa

            • 12 0

        • Tylko X się tam zatrzymuje. K leci morska do chyloni.

          • 8 0

    • Nie ma za co.

      • 1 0

  • Więcej autobusow i skmki (6)

    Zamiast poruszac sie autem, usprawnić komunikacje publiczną. Zainwestować kilka miliardów w skm i autobusy, buspasy, itd. Nalezy zachecic do zostawienia auta w domu. Gdy bedzie 300 aut zamiast 600 na 1000 mieszkańców , to korki zmniejszą się.

    • 15 15

    • fajnie, teraz wymyśl skąd te miliardy mieć (2)

      podobno na końcu tęczy jest garnek ze złotem, ale jeszcze nikt go nie odnalazł...

      • 7 2

      • Pis znajduje jak potrzebuje

        • 2 0

      • Wystarczy przestać wydawać tyle na infrastrukturę dla aut

        • 5 2

    • Nikt mnie nie zmusi do jazdy skm. (1)

      • 1 6

      • Jak beda wagony z xxi wieku to wsiadziesz

        Takie co jada 120 km /h między stacjami i w srodku są ładne, czyste i nie ma maszynisty, jeżdżą co 4 minuty.

        • 1 0

    • Dodrukujemy kasę, będzie dobrze.

      • 0 0

  • (2)

    Jeszcze jeden pas, jeszcze jeden lewoskret, prawoskret, jeszcze mniej zielonego swiatla dla pieszych, jeszcze likwidacja trawników i chodników. I już jesteśmy w raju samochodziarzy! Dość dyktatury kierowców! Autoholizm to choroba, którą się leczy!!!!

    • 14 24

    • a dla Ciebie już nie ma ratunku

      takiej fobii nie da się uleczyć, tylko izolacja i leczenie objawowe

      • 6 2

    • buspas

      korek tam jest spowodowany przez buspas bo prawoskret praktycznie nie istnieje. Wiec twoja teoria to hmm bzdura? Gdynia jest przesiąknieta autofobia i wie o tym kazdy kierowca

      • 2 2

  • To proste zmniejszyć ilość pojazdów w mieście

    • 8 13

  • Znowu lament spaliniarzy a przecież nic nie trzeba robić (4)

    Wystarczy przesiąść się ma rowerek. Ja jeżdżę rowerem cały rok.

    • 10 29

    • A ja samochodem też cały rok. (2)

      • 11 1

      • To wskakuj na rowerek (1)

        W mieście Nikt nie chce twojego 40 letniego złoma

        • 4 7

        • Nie wypowiadaj się za innych.

          • 6 2

    • Ja lubię cały rok chodzić boso

      Ty tez masz!! Czemu? Bo ja tak robię!

      • 4 0

  • (3)

    Tak myślałem ze zarząd dróg ten pomysł oddali , bo to przecież dobry ale nie ich pomysł. Teraz czekamy na coś co oni wymyśla i dopiero będzie tragedia większa aniżeli dotychczas jest.

    • 37 6

    • Opinia wyróżniona

      (2)

      Autor nie zauwazyl, że przystanku kolo kościoła autobusy jadą na wprost po prawoskrecie. W momencie gdy zrobimy dwa pasy do skrętu w prawo to autobusy wyjeżdżające z przystanku będzie musiał na bardzo krótkim odcinku przebić się na środkowy pas, bo z obecnego prawego bus pasa wjeżdżałby w samochody skręcające w prawo ze środkowego pasa. Nawet gdyby nie ustnial tam problem autobusów (np przeniesiemy przystanek) to korek dużo się nie zmniejszy, bo dwa pasy na łącznicy wjazdowej też się schodzą do jednego i tam też by się szybko zapchało to wąskie gardło.

      • 3 4

      • Ale przecież teraz nigdy przenigdy nie jedzie żaden autobus na wprost swoim buspasem

        Bo stoją auta do skrętu w prawo. Autobusy zawsze wbijają się na drugi pas, aby móc jechać na wprost. A zatem ten buspas pod estakadą to kolejny absurd.

        • 2 1

      • Jak żyję - nigdy nie udało mi się trafić na autobus, który pojechałby na wprost buspasem. Pewnie dlatego, że po drugiej stronie wbiłby się w parkujące "tylko na chwilę" samochody pizzerni tudzież klientów okoliczych sklepów itd. To bardzo ciekawe miejsce - ponoć zaparkowane tam samochody stają się niewidzialne dla SM i Policji...

        • 3 1

  • skoro o tym miejscu mowa (6)

    to czy ktoś kiedyś widział pojazd komunikacji miejskiej jadący w stronę Chyloni buspasem, od przystanku przy kościele za estakadę?
    tam jest kawalątek buspasa, nikt z niego nie korzysta

    • 18 0

    • Bo to buspas bez sensu. Przenieść przystanek trojlejbusowy (1)

      za estakadę ma sens.

      • 5 1

      • Nie do końca ma to sens z punktu widzenia pasażerów autobusów jadących od Obłuża w kier. Chyloni, przesiadających się przy kościele.

        • 3 3

    • (2)

      Tak, widziałem, i to niejednokrotnie, ale rzeczywiście nie jest on często wykorzystywany przez trolejbusy. Zazwyczaj ich kierowcy nie mają takiej potrzeby - wtedy, kiedy z przystanku przy kościele mogą przejechać od razu na drugi pas. Ale jeśli na tym pasie obok stoją już samochody od świateł aż do wysokości przystanku, a pas do prawoskrętu jest pusty, albo prawie pusty (bo samochody skręciły już na zielonej warunkowej strzałce w Estakadę), to wtedy trolejbusy jadą tym pasem aż za Estakadę, gdzie wplatają się w ruch na pasie obok. Jest to szybsze, niż czekanie na przystanku, aż ktoś z pasa obok wpuści trolejbus.

      • 2 1

      • jestem kierowcą trolejbusu i nigdy nie korzystałem z tego pasa (1)

        bo nie chcę blokować pasa dla skręcających w prawo na estakadę i z przystanku ruszam na pas środkowy

        • 3 0

        • A jak przed Tobą na prawoskręcie już nie ma żadnych samochodów (zjechały na zielonej strzałce), a na pasie obok Ciebie stoją samochody i żaden nie zjeżdża na prawoskręt przed Tobą (bo wszystkie będą jechać na wprost), to kogo zablokujesz dojeżdżając prawoskrętem do sygnalizatora i czekając na zielone? Ale to Twój wybór, nie masz obowiązku tego robić.

          • 2 1

    • My tym buspasem otwieramy oczy niedowiarkom i to nie jest nasze ostatnie słowo.

      • 2 0

  • (4)

    Ja , ja mam pomysł po pierwsze wyburzyć estakadę pod drugie zaorać wjazd na obwodnicę. A niech się Państwo martwi o transport z portu a nie my. A jeżeli chodzi o tych z Obłuża czy Oksywia to oni nigdy nie byli jakoś z Gdynią zitegrowani, niech się połącza z Kosakowem i radzą sobie, może prom do Gdyni, a może samolotem wkoncu lotnisko już mają

    • 8 32

    • Brałeś coś?

      • 12 3

    • (1)

      Aleś gościu wyskoczył tekstem, jak Filip z konopi.

      • 8 2

      • tak , po pierwsze lewoskręt na obwodową w tym miejscu jest niepotrzebny, powoduje tylko problemy a zjazd jest pięć kilometrów dalej i tam nie ma takich kłopotów, a po drugie to spójrz jak wygląda fragment dojazdu do obwodowej od strony Grabówka, najpierw wspinasz się ostro pod góre potem jedziesz 15m nad poziom gruntu i na koniec ostro w dół i do tego zakręt 90 stopni , przejedź się najlepiej z przyczepką to sam zobaczysz, do wyburzenia i wybudowania na nowo, ale już nie przez tych fachowców z PG , bo oni pokazli jakimi są projektantami.

        • 0 1

    • Ty ci*lu -

      - Oksywie to moja dzielnia, zapraszam na Dickmana na integrację, a później pokażę Port Marynarki Wojennej, oraz pozostałości Stoczni Marynarki Wojennej. Troszkę historii jakiej na tik toku nie uświadczysz, napływowy słoju.

      • 5 2

  • Pan czytelnik skonczyl inżynierie transportu. Za to dyrektorem ZDIZ jest zawodnik rowerowy (4)

    Jakies pytania?

    • 26 4

    • ;-)

      i to jest to! W tym kraju rowerzysta wie lepiej! Mnie przekonał.. oj taaa

      • 6 2

    • (2)

      Czytaj ze zrozumieniem!
      Pan czytelnik jedynie napisał, że ma kolegę z Inżynierii Transportu, ale śmiem w to wątpić, bo fachowiec od inżynierii transportu wiedziałby, że dopuszczenie skrętu w prawo z dwóch pasów wymagałoby likwidacji zielonej strzałki (takie są po prostu przepisy). Tak więc oczekiwany przez czytelnika efekt mógłby się okazać odwrotny od oczekiwanego.

      • 5 5

      • (1)

        Ale w sumie nasz czytelnik jest od wielu lat użytkownikiem samochodu, więc wiedzę z zakresu inżynierii ma na pewno wystarczającą... Do tego kilka rozmów z kolegą "fachowcem" i już. Niech się może zgłosi do ZDiZ, tam ciągle mają wakaty - z pewnością przyjmą go z otwartymi ramionami.

        • 4 2

        • Jeszcze potrzebna jest ekspertyza inżyniera

          kolejnictwa, abym publicznie zabrała głos.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane