• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak udrożnić Morską przed estakadą? Pomysł czytelnika

Maciej
13 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (155)
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.
  • Skrzyżowanie Morskiej z estakadą Kwiatkowskiego to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Mieszkaniec ma pomysł na jego odkorkowanie.

Nasz czytelnik proponuje, by z ul. Morskiej w Gdyni na estakadę KwiatkowskiegoMapka w kierunku Obłuża można było skręcać w prawo z dwóch pasów. Z kolei - by ułatwić jazdę w lewo - proponuje on likwidację pola wyłączonego z ruchu, by mogły tam oczekiwać auta.



Jak oceniasz pomysł czytelnika na udrożnienie Morskiej?

Odcinek ul. Morskiej na dojeździe do estakady w kierunku Chyloni to miejsce, gdzie często tworzy się zator. Kierowcy jadą w kierunku obwodnicy, Chyloni i Obłuża. W wakacje ruch jest mniejszy, ale wrzesień za pasem i korki powrócą. Z propozycją ich rozwiązania zgłosił się do nas czytelnik.

Oto ona:



Jestem mieszkańcem Gdyni i użytkownikiem samochodu od wielu lat. W oparciu o obserwację i dyskusję z kolegą z Katedry Inżynierii Transportowej PG chciałem się podzielić propozycją poprawy udrożnienia ul. Morskiej w kierunku Szczecina.

Chodzi o "wąskie gardło", które tworzy się do estakady Kwiatkowskiego. Po przekroczeniu estakady Kwiatkowskiego korki ustępują. Spotykają się tam potoki aut, które jadą w kierunkach:

  • Chylonia
  • Obłuże
  • Obwodnica Trójmiasta

Dwa ostatnie potrafią skutecznie zablokować ul. Morską, ponieważ kiedy "zapełnią" się pasy na skręt, wtedy pojazdy stoją na pasach w kierunku Chyloni, blokując skutecznie ruch w tym kierunku.

Są opcje:



Kierunek Obwodnica Trójmiasta: dotychczasowe pole wyłączone z ruchu (po skręcie w lewo) P-21 można użyć jako pas do jazdy w kierunku obwodnicy.

Kierunek Obłuże: Dotychczasowy prawy pas do jazdy "na wprost" mógłby zyskać możliwość skrętu w prawo.



Powyższe rozwiązania rozładowałyby kierunki i udrożniły ul. Morską. Dzięki temu ruch byłby płynniejszy. Wydaje mi się, że inżynierowie Zarządu Dróg i Zieleni mogliby rozważyć taką opcję.

Odpowiada Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni



Wyznaczenie dodatkowego pasa do jazdy na wprost na aktualnej powierzchni wyłączonej z ruchu sprawiłoby, że prowadziłby on bezpośrednio na znajdującą się za skrzyżowaniem zatokę autobusową, a pojazdy musiałyby ponownie włączyć się z niej na główny pas ruchu na łącznicy. Powstały w ten sposób odcinek przeplatania byłby bardzo krótki, co mogłoby prowadzić do utrudnień w ruchu, zwłaszcza w czasie postoju autobusu na przystanku. Dodatkowo istnieje możliwość, że pojazdy oczekujące na pasie środkowym na wyspie centralnej blokowałyby dojazd na pas prawy, ponieważ jazda na oba odbywałaby się nadal z jednego, skrajnie lewego pasa przed skrzyżowaniem.

Umożliwienie skrętu w prawo w kierunku Obłuża z dwóch pasów wymusiłoby demontaż obecnie zlokalizowanego na tym wlocie sygnalizatora S-2, wyświetlającego sygnał dopuszczający skręcanie w prawo (tzw. warunkowa zielona strzałka). W konsekwencji rzeczywisty czas, w którym możliwa byłaby jazda w tej relacji (światło zielone + zielona strzałka) zostałby skrócony i zmniejszyłaby się jej przepustowość. Niezależnie od tego dwa pojazdy równocześnie skręcające w prawo zasłaniałyby sobie nawzajem pieszych przechodzących przez łącznicę estakady, co mogłoby prowadzić do sytuacji niebezpiecznych.

Byłyby krótsze zielone światła, ale sytuacja jest monitorowana



Aby tego uniknąć, obie te grupy użytkowników drogi nie mogłyby otrzymywać światła zielonego w tym samym czasie, jak jest obecnie, co skutkowałoby dalszym skróceniem czasu jego trwania. Analogiczne rozwiązanie na tym skrzyżowaniu było analizowane dla zjazdu z estakady od strony Obłuża i nie osiągnięto w ten sposób zadowalających rezultatów.

Równocześnie informujemy, że cały czas monitorujemy możliwość poprawy warunków ruchu na tym skrzyżowaniu. W ostatnim czasie wprowadziliśmy modyfikację pozwalającą na skręcanie większej liczby pojazdów z ul. Morskiej w lewo - na estakadę w kierunku Obwodnicy.

Należy jednak pamiętać, że obecnie wielkość ruchu na tej relacji jest zwiększona z racji tego, że część kierowców objeżdża tamtędy przebudowy ul. Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej i po zakończeniu remontu sytuacja powinna ulec zmianie.
Maciej

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (155) ponad 10 zablokowanych

  • Jak dla mnie przenieść przystanek autobusowy za estakade. Dzięki temu zyskamy dłuższy pas do skrętu w prawo. Albo wyburzyc kościół i zrobić mały wiadukt w prawo i wjeżdżamy na estakade bez sygnalizacji.

    • 10 1

  • Drogi czytelniku... (1)

    Obecnie jest Coco jumbo, a jak będzie można z dwóch pasów skręcać to będzie taka lambada, że sobie sprawy nie zdajesz. Dopiero będą korki przez kolizje.

    • 7 6

    • Zjazdy

      A zjazd z Estakady na Unruga może byç z dwóch pasów ?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Dokładnie to. A ten malutki fragment buspasa przy kościele, który nic nie daje zbiorkomowi, a tylko utrudnia zajęcie pasa do skrętu w prawo i zmusza pojazdy do oczekiwania na środkowym pasie to na pewno top 5 drogowych abusrdów gdyni.

    • 36 1

    • (2)

      Jako to nic nie daje zbiorkomowi? Oczywiście, że daje - autobusy / trolejbusy mogą szybciej dojechać do przystanku przy kościele i tego na Estakadzie w kier. Obuża, bo mają wolny pas już od poprzedniego przystanku (Kalksztajnów). Gdyby tym pasem mogli jechać wszyscy (w tym na wprost przez skrzyżowanie z ul. Zakręt do Oksywia), to byśmy de facto mieli ciągle zapchany prawosręt w Estakadę już od wysokości Energi, a nawet i Lidla, bo większość od razu zjeżdżałaby na tę drugą jezdnię , która się zaczyna za skrzyżowaniem z Okrzei.

      • 2 1

      • Ale tym pasem do ul. zakręt do Oksywia mogą jechać wszyscy (1)

        W praktyce ten pas ciągle się zatyka, bo samochody nim jadące nie mogą kontynuować jazdy na wprost, muszą zjechać na środkowy pas, a w korku nie mogą tego robić płynnie. Pas zmieniają również kierowcy autobusów km, bo co z tego, że mogą jechać prosto, jak na przystanku są blokowani przez trolejbusy. Z kolei środkowy pas blokowany jest przez to, że prawoskręt na Obłuże ma miejsce na jakieś pięć samochodów, a chętnych w godzinach szczytu jest kilkukrotnie więcej. I koło się zamyka.

        • 7 1

        • I to jest słaby punkt tego rozwiązania. Tą drugą jezdnią przy Lidlu nie powinny jeździć inne samochody, ale to jest niewykonalne, bo nie ma innego wyjazdu z Lidla, stacji Moya i Energi. Ale mimo to wydaje mi się (nie jestem w stanie tego zmierzyć, ale jestem w tym miejscu przynajmniej dwa razy w tygodniu), że dla zbiorkomu sumarycznie jest i tak szybciej, niż gdyby cały praw pas był dla wszystkich. Bo wtedy i autobusy, i trolejbusy musiałyby wlec się razem ze wszystkimi innymi na tym pasie już od przystanku przy Lidlu, żeby dojechać do przystanków przy kościele i na Estakadzie.

          • 1 3

  • Urzędnicy wiedzą swoje.

    I żadne postulaty mieszkańców ich nie przekonają.

    • 11 1

  • Ten problem jest tak duży, że powinien być już projekt z rozwiązaniem. Tymczasem "niedasizm". Korki przez wjazd/zjazd na/z estakade są od lat. Ruch po godzinie 14 z Hutniczej i Morskiej powoduje superkorki właśnie w tym miejscu.
    Zjazd na ulicę Morską z kierunku Hutniczej powinien mieć dwa pasy w prawo, jednakowo powinno się wydłużyć lewoskręt z Morskiej na obwodnicę, a prawoskręt z Morskiej na estakadę w kierunku Pogórza powinien mieć dwa pasy.
    Miejsce pod te rozwiązania jest, najtrudniejsze byłoby wybudowanie dodatkowego pasa w prawo z estakady. Czy musimy czekać na któreś wybory z kolei, żeby pula "rzeczy do naprawy" wyczerpała się i w końcu ktoś poprawił całe to skrzyżowanie? Ruch w kierunku centrum, zjeżdżając z estakady z kierunku pogórza też jest problematyczny. Skąd mogę wiedzieć o tym? Bo korzystam z tej części Morskiej, a korki tworzą się codziennie i zaczynają się już przy dworcu kolejowym od godziny 14 i utrzymuje do 18, a czasem nawet i 20.

    • 9 2

  • Autobus

    Z tego przystanku jeździ tylko 1 autobus - X. Raz na godzinę albo i rzadziej, nikomu by nie przeszkadzał.

    • 5 4

  • Opinia wyróżniona

    Monitorujemy możliwość poprawy warunków ruchu na tym skrzyżowaniu? Śmiech na sali (2)

    Co to monitorować, tu trzeba działać. Tu jest problem od wielu lat, niezależnie od remontów Chwarznieńskiej czy Chwaszczyńskiej.
    Czy urzędnicy mają świadomość, że organizacja ruchu na tym skrzyżowaniu wygląda tak jakby obwodnica nie istniała? A to jest najlepsze połączenie Gdyni z drogą, po której porusza się 100 tys. samochodów na dobę.
    Z kierunku centrum Gdyni do obwodnicy praktyczna przepustowość skrzyżowania to 3-4 samochody na cykl. Zjazd od obwodnicy do centrum Gdyni to 0-3 samochody na cykl, bo wystarczy kilka osób na przejściu aby nie dało się wjechać na skrzyżowanie. Bo przejście jest zbyt blisko, do tego poprowadzone nie prostopadle do drogi tylko po skosie. Dlaczego go nie odsunąć, choćby o 10m. Mało tego przy budowie estakady wymyślono drugi pas do skrętu na Morską ale ktoś sprawny inaczej przeznaczył go do jazdy na wprost i dzisiaj stoi nieużywany, kiedy korki sięgają samej estakady i zagrażają bezpieczeństwu ruchu. Za to w godzinach szczytu cwaniacy, żeby włączyć się w kierunku centrum jadą lewym skrętem na Chylonię nawracają na skrzyżowaniu potęgując przy tym korki dla innych kierunków.
    Tu usprawnienie się da zrobić za pomocą farby czy przesunięcia sygnalizatorów ale nawet tyle to chyba zbyt duże oczekiwanie wobec Miasta.

    • 112 6

    • O jakiej Ty farbie piszesz? Kasa w budżecie ZDiZ na farbę na ten rok już się skończyła...

      • 14 0

    • W Gdańsku są korki przez czerwone światła.

      Zero synchronizacji

      • 0 0

  • Jaki problem? Zrobić zakaż ruchu nie dotyczy autobusów i samochodów UM Gdynia w tym Prezydenta i jego ludzi.

    I korki znikną.

    • 7 0

  • co się w tej naszej ukochanej Gdyni dzieje ???

    Jeżeli istniejący duży miejski problem usiłują rozwiązać i zajmują się tym pospolici mieszkańcu -urzytkownicy tego bubla , to co robią i czym się zajmują ludzie z Urzędu którzy biorą za to kase ??? , przecież to MY mieszkąńcy im płacimy są jakby na naszym utrzymaniu ! jeżeli ich to nie obchodzi i mają to w d...e to wynocha z nimi na zbity pysk i zatrudnić takich których to zainteresuje i którym będzie się chciało pracować !

    • 10 2

  • Bus pas bus pas wszędzie bus pas (3)

    Już kiedyś była możliwość skrętu w prawo na Obłuże z dwóch pasów i wszystko działało dobrze do czasu aż jakiś teoretyk projektant to przeorganizował. No ale jak ma być dobrze jak część ludzi tam pracujących którzy są odpowiedzialni za geodezję dróg nawet nie ma prawa jazdy..
    To tak jak by piekarzem została osoba po gastronomiku pozbawiona zmysłu smaku..
    Najlepszym tego przykładem są 15 cm krawężniki które sprawdzały sie w czasach gdy po drogach jeżdziły Warszawy, Nysy i Tarpany na oponach balonowych, a nie nowo produkowane auta na niskich oponach i zderzakach po to żeby opory powietrza były jak najmniejsze. Już dawno ktoś powinien się nad tym pochylić i dostosować trochę przepisy pod obecne realia. Nie wspomnę już o stawianych obecnie wysepkach z takimi krawężnikami miedzy pasami. Zimą prawie nigdy nie widać krawężnika i jeśli ktoś nie zna drogi to uderzenie w taki kloc prawie zawsze kończy się urwanym kołem..
    Dla mnie to jest hit inżynierii drogowej..

    • 11 1

    • Oj tak, uwaga co do wysokości krawężników jak najbardziej "słuszna", Proponuję stosować maksymalnie 2-centymetrowe, że bez trudu można było jeździć i parkować na chodnikach. I jeszcze, żeby z tych chodników jakość pozbyć się pieszych, którzy przecież stanowią ogromne zagrożenie dla samochodów - na przykład mogą, choćby niechcący, zarysować mi furę...

      • 3 1

    • Owszem, była kiedyś możliwość skrętu z dwóch pasów, tylko że przy zielonej strzałce było to niezgodne z przepisami. Więc ZDiZ nie miał wyjścia i musiał zlikwidować albo skręt w prawo z drugiego pasa, albo warunkową strzałkę. Być może wybór był poprzedzony analizami w programie do mikrosymulacji ruchu, choć nie wiem, czy już wtedy ZDiZ miał ten program.

      • 0 0

    • Co to takiego "geodezja dróg"? Przez ostatnie trzydzieści lat praktyki w zawodzie geodety nie spotkałem się z tym pojęciem, chętnie czegoś się dowiem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane