• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys wstrzymuje budowę terminalu

Michał Jamroż
27 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line. Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line.

Kryzys gospodarczy sprawił, że z połączenia promowego Gdynia-Karlskrona skorzystało w zeszłym roku o ponad 50 tys. pasażerów mniej niż rok wcześniej. Budowa nowoczesnego terminalu promowego za 480 mln zł stoi teraz pod dużym znakiem zapytania. Nieprędko też ujrzymy w Gdyni największe promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line.



A plany były zupełnie inne. W maju 2007 r. Stena Line wprowadziła na linię łączącą Gdynię ze Szwecją trzeci prom. Miesiąc później ogłosiła, że zamówiła dwa nowe, ponad 200-metrowe promy i po ich otrzymaniu, na przełomie 2010/2011 r., skieruje na trasę do Polski dwie 240-metrowe jednostki obecnie pływające między Holandią a Wielką Brytanią. Wszystko po to, aby zaspokoić rosnący w bardzo szybkim tempie popyt na przewozy do Karlskrony.

W odpowiedzi na plany szwedzkiego przewoźnika zarząd gdyńskiego portu postanowił wybudować nowoczesny terminal promowy, który mógłby obsłużyć tak duże jednostki. Koszt jego budowy wraz z niezbędną infrastrukturą wyliczono na blisko 480 mln zł. Znalazł się już na liście projektów, którym wstępnie zagwarantowano unijne dofinansowanie w wysokości blisko 50 proc.

Jednak już w październiku zeszłego roku pojawiły się pierwsze niepokojące sygnały. Najpierw ze względu na malejące przewozy Stena Line wycofała z linii jeden z promów. Kontrowersje zaczął też wzbudzać koszt budowy nowego terminalu, który według Steny Line był zbyt wysoki. Z tego powodu Szwedzi nawet rozpoczęli rozmowy z Gdańskiem na temat ewentualnych przenosin.

Teraz okazuje się, że nowy terminal w Gdyni może w najbliższych latach być w ogóle niepotrzebny. Zgodnie z harmonogramem, w styczniu ogłoszony miał być przetarg na jego wykonawcę, a w kwietniu ruszyć budowa. Tak się jednak nie stanie.

- W obecnej sytuacji poważnie się zastanawiamy nad przyszłością tej inwestycji. Ze względu na unijne dotacje, konkretne decyzje muszą zapaść w najbliższych tygodniach. Na tę chwilę inwestycja ta jest w zawieszeniu - wyjaśnia Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nieoficjalnie mówi się, że port może nawet zrezygnować z unijnej dotacji na ten cel. A wszystko przez kryzys, który nie oszczędził również przewoźników promowych. Mimo wzrostu przewozów w pierwszych miesiącach tego roku, ostatni kwartał przyniósł znaczne spadki. W sumie w 2008 r. Stena Line przewiozła o 7 proc. mniej samochodów ciężarowych niż rok wcześniej, gdzie jeszcze w pierwszym kwartale tego roku odnotowała ponad 5-procentowy wzrost. Gorzej wygląda sytuacja, gdy spojrzy się na ruch pasażerski. Tu spadek wyniósł ponad 13 proc., gdzie pierwszy kwartał przyniósł wzrost o blisko 5 proc.

Z tego też powodu swoje plany zmieniła Stena Line. Teraz nieoficjalnie jako datę wprowadzenia do Gdyni 240-metrowych promów podaje się 2014 r.

- Na przełomie 2010/2011 r. na pewno zmienimy tonaż jednostek pływających do Polski. Jakie to będą promy, jeszcze nie wiadomo, ale rozważana jest możliwość wprowadzenia jednostek większych, ale na tyle, by mogły być obsługiwane przez obecny terminal - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line w Polsce.

Nieoficjalnie mówi się, że będą to Stena Scandinavica i Stena Germanica, mające 176 m długości promy pływające obecnie między Kilonią a Goeteborgiem. Teraz pływające do Gdyni promy mają długość: 162 m - Stena Baltica oraz 168 m - Finnarow.

Według ekspertów, z budowy nowego terminalu, mimo kryzysu, rezygnować się nie powinno.

- Nowy terminal pozwoli przyjmować też największe wycieczkowce, które mogłyby rozpoczynać przynajmniej część swoich rejsów. Poza tym kryzys w końcu minie. Decyzje podejmowane przez armatorów wskazują, że potrwa on najwyżej kilkanaście miesięcy - tłumaczy Marek Błuś, publicysta zajmujący się gospodarką morską. - Jednak jego koszt nie może być tak duży.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (111) ponad 20 zablokowanych

  • tia teraz będzie można sie wytłumaczyć wstrzymując jakąkolwiek inwestycje recesją (2)

    za chwile rębiechowo, babie doły,

    • 1 0

    • Dokładnie tak (1)

      Zgadzam się całkowicie z Tobą. Najlepiej zrzucić winę na kryzys większy niż jest w rzeczywistości... Niestety są instytucje, które na tym korzystają - np. duże firmy, które masowo zwalniają pracowników, a potem zatrudniają innych na gorszych warunkach tłumacząc się kryzysem... A ludzie godzą się na te warunki bo co mają zrobić? Wyjechać za granicę?? To jest Polska właśnie...

      • 0 0

      • Popieram

        Przecież nie od dzisiaj wiadomo, iż mniejsza ilośc pasażerów w Stena Line przewozi, przez zakończenie współpracy z Nokia Club. Mnóstwo młodych ludzi korzystało z tych ofert.
        Tak to już jest w przypadku statystyk, nie są brane powody pod uwagę a ogół..

        • 0 0

  • jasne.... o kryzysie się mówi od połowy grudnia... a przewozy malały w listopadzie.... (6)

    Po co miał być 3 prom o 2 w nocy???? i na stenie siedzieli ludzie bez sensu...
    poza tym kryzys jest bardziej rozdmuchany przez hieny (dziennikarzy) niż w rzeczywistości...

    • 0 1

    • dokładnie Ci wszscy goru od ekonomi " niech ludzie sie opamietaja z zakupami w święta kryzys idzie""" (5)

      co za debile,, myślą że polak sie wystraszy kryzysu przed swiętami,, komuna to był kryzys 24h na dobe i ludzie dali jakoś rade :):),, dziennikarze to masakra,
      mam lepszy news " w irlandi mieszkania mogą potanieć o 80%,,,, a wszystkim marzycielom że sprzedadzą mieszkanie 60m2 w komuch-bloku za 5000 tys za m2 haaha życze powodzenia,,, dla przykładu dom na florydzie 300m2 11lat, 380 tyś zl na nasze :):):):) to sa ceny :)):)

      • 0 0

      • (2)

        Już sie pakuję i jadę do Irlandii kupić sobie mieszkanie. Albo nie, pojade do USA LOL Człowieku, co ludzi obchodzą ceny gdzieś tam? Tu się mieszka, tu się żyje i tu ceny jakie są takie są. W Irlandii taniej, u nas drożej, a np. w Szwecji kosmicznie drogo. To się nazywa wolny rynek. Jedź tam, gdzie Ci odpowiada. pzdr

        • 0 0

        • KRYZYS dopiero nadchodzi podziekujcie PO i Adamowiczowi (najbardziej niekompetentny) (1)

          Polska z POstkomunistami to najbardziej skorumpowany kraj w UE.

          • 0 0

          • taaaa, taa, tak tak, dokładnie jak mówisz:)

            nic tu już nie pomoże, trzeba przytakiwać. Sami juz sie wykończyli ale jeszcze szczekają. Ale nic to, juz niedługo i tak na śmietnik histori trafią. Ale bez żalu dla normalnych. Żegnaciej:)

            • 0 0

      • Wydać 380 tyś na dom z płyty OSB- gratuluję pomysłu:)
        W Bułgari domy są jeszcze tańsze a do pracy bliżej niż z Florydy i nie ma tylu naćpanych sąsiadów, z których każdy ma prawo do posiadnia broni:)

        • 0 0

      • kryzys jest to widać, byc może pracujesz w branży która mniej go odczuje, ale grupowe zwolnienia, obcinanie pensji, spadki produkcji nic ci nie mówią? obyś się nie zdziwił kiedy szef powie ci papa.

        • 0 0

  • A co z tramwajem wodnym do Sobieszewa ?

    Może też odwolaja z powodu kryzysu ;

    • 1 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (1)

      ... Co ma kibicowanie lokalnej drużynie piłkarskiej do rozbudowy terminala promowego? puknij się dziecko w głowe i pomyśl może o jakiejś terapii. Chociaż właściwie takich jak ty nie powinno się leczyć . Takich jak ty trzeba więzić...

      • 0 0

      • a tam wiezić

        lepiej uśpić

        • 0 0

    • Barwy klubu barwy miasta (1)

      • 0 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • no cóż , najlepiej wszystko teraz zwalić na kryzys, a co będzie kiedy on minie , wszyscy obudzą się z ręką w nocniku i zaczną wszystko robić na gwałt i łapu capu aż w końcu dojdzie do katastrofy budowlanej bo trzeba będzie nadrobić stracony czas i utrzymać unijne fundusze aby nie przepadły, a poza tym jeśli w Gdyni z powodu niby wyskoich kosztów i krzyzysu się nie op[łaca budować to dlaczego ma w Gdańsku się to opłacić??

    • 0 0

  • tusk oszukal

    a dziennikarze wstydza sie teraz ze brali kase za nic nierobienie i milczenie okropny wstyd a skrobanki to nie wolno robic w szwecji

    • 0 0

  • Gdynia (3)

    Wiadomo Gdynia...

    • 0 1

    • (2)

      Gdynia, i wszystko na ten temat....

      • 0 0

      • Tzn co niby wiadomo? Kryzys tylko w Gdyni czy co masz na myśli?

        • 0 0

      • twoj stary, i wszystko na temat

        • 0 0

  • Przeciez to wiadome było (1)

    to samo z lotniskami. już chcieli budować po kilka w powiecie. To samo z drogami , brakiem prądu, ziemią , dzialkami, hipermarketami . Okaże się ze wszystkiego za dużo.

    • 0 0

    • twojego babulenia za dużo narzekaczu

      • 0 0

  • Rok rządów Jarosinskiego (2)

    ... i tyle w temacie. Dba tylko o córeczkę.

    • 0 0

    • (1)

      pełna racja 100%

      • 0 0

      • ładna chociaż?

        • 0 0

  • (2)

    po co budowac teraz jak materialy budowlane tanieja, lepiej przeczekac...a jak znowu skocza o 20-30% to wtedy zbudujemy..w koncu lepiej wydac raz a porzadnie, niz budowac wowczas gdy jest dobra okazja...zwlaszcza ze pieniadze sa.
    Ciekawe po co poglebiali kanaly w porcie do 13,5m, przeciez Maerrsk sobie poszedl, a liczba ladunkow spada... Pieniadze w blote :/

    • 0 0

    • (1)

      Maersk przeniosl sie do Gdanska jak sie nie myle;)

      • 0 0

      • 81-127 Gdynia, ul. Kwiatkowskiego 60

        Tel.: 058 6603900

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane