• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła wygrała z systemem. 16 samolotów odwołanych

Maciej Korolczuk
16 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów. W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów.

16 samolotów nie wylądowało we wtorkowy wieczór na lotnisku w Gdańsku. Wszystko przez mgłę, z którą nie poradził sobie nawet nowy system ILS. Setki pasażerów musiało zmienić swoje plany, a skutki wtorkowego zamieszania były odczuwalne także w środę rano.



W roku 2013 w rejonie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie wystąpiły 62 dni z mgłą. Dni z zamgleniem (widzialność pozioma 1-10 km) w Porcie Lotniczym w Gdańsku-Rębiechowie było 196. Co roku jest jednak tylko kilka dni, gdy widzialność pogarsza się na tyle, że samoloty nie mogą lądować na lotnisku.

Taka sytuacje miała miejsce we wtorek wieczorem, kiedy napisał do nas pan Maciej. O sytuacji na lotnisku na bieżąco informowaliśmy w naszym Raporcie.

- Właśnie wróciłem z lotniska, nad którym jest mgła. Z kilometr dalej tej mgły już nie ma. I widocznie system ILS nie działa, bo wracam sam, bez rodziny, której samolot został przekierowany do Modlina. Wrócą do domu autokarem, pewnie w środku nocy. Nie muszę mówić ile to kosztuje nerwów i nie tylko. Więc jak to jest z tym superanckim systemem? Ciekawe jakie ludzie odpowiedzialni mają wytłumaczenie.
Wbrew pozorom wytłumaczenie jest proste. Zainstalowany w Rębiechowie kosztem 70 mln zł system ILS II kategorii (z ang. Instrument Landing System) pozwala pilotom lądować w Gdańsku przy tzw. wysokości decyzji wynoszącej 30 metrów i widzialności na drodze startowej wynoszącej 300 metrów. Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć pas startowy z 60 metrów nad ziemią i w odległości 550 metrów od drogi startowej.

Tymczasem we wtorek wieczorem warunki były zdecydowanie gorsze. Mgła była na tyle gęsta, że widzialność wynosiła zaledwie 200 metrów. Utrudnienia mocno wpłynęły na rozkłady lotów. Samoloty z Manchesteru, Edynburga i Monachium zostały przekierowane na lotniska do Modlina i Warszawy. Połączenia do Frankfurtu i Berlina zostały odwołane.

  • Tak wygląda lotnisko z systemem ILS kategorii I...
  • ...a tak z ILS kategorii II. Taki system działa od kilku tygodni na lotnisku w Rębiechowie.

Wieczorne zamieszanie miało wpływ także na środowy poranek. Loty do stolicy, Monachium, Berlina czy Frankfurtu zostały odwołane, bo samoloty, które miały zabrać pasażerów nie przyleciały do Gdańska dzień wcześniej.

- W sumie w Gdańsku nie mogło wylądować 16 samolotów - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Mgła była bardzo gęsta i nie było możliwości, by piloci bezpiecznie mogli podejść do lądowania. Dodatkowo był mróz, a to przy takich warunkach nie pomaga, bo wszystko dodatkowo przymarza.
Wielu pasażerów narzekało też we wtorek na chaos i dezinformację panującą w terminalu.

- Przez długi czas nie było żadnych informacji o tym, jaki samolot wyląduje lub wyleci. Nie mówiono nam też, czy i na jakie samoloty możemy przebukować nasze bilety - skarży się pani Anna.
- W miarę możliwości staramy się pomagać pasażerom, ale nie wszystko od nas zależy - tłumaczy Michał Dargacz. - Decyzję o lądowaniu zawsze podejmuje pilot i jeśli zdecyduje się przekierować lot i odlecieć na inne lotnisko, informuje nas o tym depeszą. Zostaje ona wprowadzona do systemu, a ten wysyła informację na tablice widoczne dla pasażerów. Jesteśmy zależni od tej procedury, ale ona zawsze wymaga nieco czasu.
Jeszcze dłużej trzeba czekać na decyzję o np. transporcie zastępczym.

- Pasażerowie nie pamiętają, albo nie wiedzą o tym, że umowę przewozową zawierają z przewoźnikiem, a nie z lotniskiem. To przewoźnik ma im zapewnić transport, a nie my. Dlatego też w sytuacji, gdy trzeba uruchomić komunikację zastępczą to nie my podejmujemy decyzję, a przewoźnik, który ma umowę z jakimś partnerem handlingowym, a ten z przewoźnikiem. To też wymaga czasu i nie da się tego zorganizować w jednej chwili.

Opinie (380) 3 zablokowane

  • (33)

    a niby taki dobry system, a tu proszę.... niespodzianka ;)

    • 124 192

    • jaki dobry... to tylko kat. 2 (24)

      Jest już przestarzały.

      • 19 32

      • Analogia jak ze szkoły podstawowej. (16)

        Nowoczesny miejski samochód też jest przestarzały w porównaniu do limuzyny?

        • 22 5

        • (14)

          ale o czym ty wlasciwie pie*dolisz?
          napisal ci ze ILS jest obecnie przestarzaly, bo najnowszym obecnie rozwiazaniem jest ILS1. nie mozna tez zrobic skoku od razu do ILS cat.1, tylko trzeba to robic stopniowo - to tak uprzedzajac twoje kolejne gimnazjalne wywody.

          • 7 29

          • Gdyby lotnisko mialo sens (6)

            TO by bylo w Kosakowie i nie potrzebne bylo by wywalanie kasy na jakis nie sprawdzajacy sie ILS

            • 14 39

            • Kosakowo sensowne i mądre posunięcie, a i owszem, (1)

              ale polityka i gdańska buta zadziałały jak zwykle

              • 16 30

              • Pierdzielicie jak potłuczeni znowu o tym Kosakowie

                Po pierwsze: lotnisko w Rębiechowie istnieje i zastąpienie go w tej chwili jakimś innym w okolicy tylko z powodu mgieł to szczyt idiotyzmu. To tak jakby kupować nowy samochód z powodu przebitej opony.

                Po drugie: dwa lotniska obok siebie w momencie kiedy żadne z nich nie osiągnęło szczytu swoich możliwości przewozowych to nie konkurencja pozytywna dla pasażerów a tylko i wyłącznie dla linii lotniczych.

                Po trzecie: lotnisko to nie przystanek, kiedy będą złe warunki pogodowe to samolot poleci i tak tam gdzie linia ma umowę i jest "miejsce" a nie tam gdzie najbliżej. A chyba nie sądzicie, że linie będą utrzymywały bazy na obu tak blisko położonych lotniskach.

                Wniosek: międzynarodowe lotnisko w Gdyni w obecnej chwili to poroniony pomysł wynikający jedynie z przerostu ambicji a nie z racjonalnych pobudek a gdybanie co by było gdyby to jeszcze większe kretyństwo.

                • 4 0

            • (3)

              A jakbyś debilu wylądował w tym Kosakowie po zmroku, nawet jakby mgły nie było? ILS to ogólnie system precyzyjnego naprowadzania, jego pomoc przy mgle jest wartością dodaną a nie podstawową funkcjonalnością. Do lądowania z widzialnością albo nieprecyzyjnego podejścia na instrumenty potrzebujesz prawie idealnych warunków pogodowych, a takie rzadko występują.

              • 12 2

              • kompletny bełkot

                • 2 6

              • (1)

                Kolejny znawca. Przy prawie idealnej pogodzie to się lata bez przyrządów, na VFR. Precyzyjne podejście to jest właśnie na instrumenty. Może chodziło ci o podejście na przyrządową drogę startową co nie jest tożsame z podejściem precyzyjnym? A ILSa podstawową funkcjonalnością jest właśnie naprowadzanie precyzyjne, np. w czasie mgieł. Rzadko występują warunki, jak to nazwałeś, czego w literaturze lotniczej nie ma - prawie idealne, a to ciekawe, bo często latamy z widzialnością np. i lądujemy z widzialnością. Niezły lotnik z ciebie

                • 1 4

              • ILS radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności. Ograniczona widoczność to nie tylko mgła ale też noc, deszcz, śnieg. Jeżeli się twierdzi, że żadne z tych zjawisk w Gdyni nie występują to i można twierdzić, że ILS nie jest tam potrzebny. Ciekawe też, dlaczego nie ma poważnych lotnisk na świecie, które nie posiadałyby tego systemu. Czyżby wszędzie był problem tylko i wyłącznie z mgłami???

                • 1 0

          • kategoria 1 jest najgorsza, najlepsze jest 3c - automatycznie lądowanie (1)

            Operacja w Kategorii II (CAT II). Precyzyjne podejście wg wskazań przyrządów i lądowanie przy:

            a) wysokości decyzji mniejszej niż 60 m (200 stóp), ale nie mniejszej niż 30 m (100 stóp); oraz

            b) widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m.

            Operacja w Kategorii III A (CAT III A). Precyzyjne podejście wg wskazań przyrządów i lądowanie przy:

            a) wysokości decyzji mniejszej niż 30 m (100 stóp) lub braku wysokości decyzji; oraz

            b) widzialności na drodze startowej (RVR) nie mniejszej niż 175 m.

            Operacja w Kategorii III B (CAT III B). Precyzyjne podejście wg wskazań przyrządów i lądowanie przy:

            a) wysokości decyzji mniejszej niż 15 m (50 stóp) lub braku wysokości decyzji; oraz

            b) widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) mniejszej niż 175 m, ale nie mniejszej niż 50 m.

            Operacja w Kategorii III C (CAT III C). Precyzyjne podejście wg wskazań przyrządów i lądowanie w warunkach braku ograniczeń wysokości decyzji i widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR).

            • 12 0

            • dodaj do tego, że między kategoriami przechodzi się kolejno i na każdą są potrzebne certyfikaty

              a na III jeszcze odpowiednie wyposażenie samolotu i nawet wtedy pilot może odmówić lądowania

              • 11 0

          • (1)

            W Polsce jest 15 portów lotniczych. 3 lotniska mają ILS II, 11 lotnisk ma ILS I

            ILS III A, III B, III C brak

            • 14 0

            • tylko nie mow nikomu, ze jednym z tych lotnisk jest wmi, bo powiedza jak to, nowe lotnisko i ma, a my nie mamy?

              • 0 1

          • nie do końca (1)

            To nie jest tak że jakiś jest bardziej stary czy bardziej nowoczesny. Po prostu poszczególne kategorie oznaczają jaka musi być min widzialność na pasie. Jeśli na danym lotnisku zwykle są dni z dobrą pogodą to nie opłaca sie inwestować w wysokie kategorie ILS.
            Poza tym to cat 3 ma najmniejsze minima tzn, że można lądować w najgorszych warunkach.

            • 7 1

            • co z tego, ze bedziemy miec 3, skoro pilot rowniez musi miec odpowiednie uprawnienia? Ludzie sie podniecaja, a nie wiedza, ze to transakcja wiazana

              • 1 0

          • jeżeli on pie*doli to co try robisz

            Cytuję "...Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć pas startowy z 60 metrów nad ziemią i w odległości 550 metrów od drogi startowej..." czyli działający ILS 2 jest nowszy , a "twój skok do ILS cat.1" jest skokiem wstecz...Czytanie ze zrozumieniem poziom podstawówka się kłania

            • 7 0

        • jeżeli nowoczesny miejski samochód to golf 3-4 w TDIku to tak...

          Funkcjonalny, bezpieczny, niezawodny... Niby dobry samochód ale golf 3-4.
          To mniej więcej ILS kat. 2

          • 1 4

      • ILS jako całość jest przestarzały (6)

        ale jest też sprawdzony i powszechnie wdrożony

        • 8 4

        • ILS IIIc pozwala na automatyczne lądowanie na przyrządach bez żadnej widoczności (3)

          Przestarzały jest ILS kat. II z Rębiechowa.

          • 3 16

          • jak może być "przestarzały" względem ILS IIIc, jeżeli są częścią tej samej specyfikacji?

            na CAT III można przejść dopiero po pewnym okresie operowania na CAT II, wymaga to modernizacji systemu antenowego (zaplanowanej już przez PAŻP). Oświetlenie drogi startowej między cat II a cat III się nie zmienia (zanim jakiś gimbus napisze, że tyle kasy poszło na nic)

            • 6 0

          • uwielbiam znawców (1)

            Zebyś ty jeszcze napisał choć słowo prawdy, żebyś choć trochę znał technikę o której zabierasz słowo.

            • 4 0

            • mowa charakterystyczna dla PR Gdyni

              "tajne dane NATO" "przestarzały" "lotnisko zapasowe" "konkurencyjne przy wyższych kosztach"

              • 3 2

        • Taaa (1)

          idąc tym tokiem rozumowania, całe lotnictwo pasażerskie jest przestarzałe... Ale może właśnie dlatego jest stosunkowo bezpieczne.

          • 8 0

          • są systemy konkurencyjne dla GPS i o dwie generacje nowsze

            tyle, że są drogie, skomplikowane i... mało pewne. Podstawowy ILS cat1 to dwie wiązki z anten kierunkowych.

            • 1 0

    • logiczne ze gdyby samoloty lataly na wysokosci 3 metrow to pasazerowie by mogli wysiasc. (6)

      Samoloty lataja zbyt wysoko a gdyby lataly na wysokosci 3 metrow to nawet w mgle po drabinie by mogli zejsc jakby samolot lecial wolno . Trzeba po prostu obnizyc loty samolotow i w miescie zeby lecialy tylko z szybkoscia 30 km na godzine.

      • 27 0

      • Albo lotniska wyżej wybudować (5)

        • 18 2

        • dobry pomysl . Mozna usypac takie gorki na wysokosc 500 metrow za miastem i tam ladowac. (1)

          tylko to musi byc silne z kamieni a potem piasek i na tym lotnisko. Juz dawno lotniska powinny byc na gorach usypanych

          • 13 1

          • Demagogia. Po co od razu usypywać, na Wieżycy budować.

            Od biedy zapasowe na Łysej Górze w Sopocie.

            • 9 0

        • przeciez w Szadolkach mozna gory ze smieci zalac betonem i tam ladowac (2)

          to szybsze niz usypywanie gor z piasku i wiadomo ze te haldy smieci mozna szybko zabetonowac i mamy lotnisko gotowe tylko te lampki tam zamontowac zeby wiedzieli gdzie wyladowac. Smieci bylyby pod spodem to by nawet amortyzowalo troche. . Moj szwagier mial taki pomysl ale nikt go nie sluchal a on mial wszystko zaplanowane i nawet byl w Szadolkach kiedys zeby obliczyc powierzchnie to mowil ze tam spokojnie moga samoloty wylądowac.

          • 14 2

          • jeszcze na ulicy Armii Krajowej moga ladowac (1)

            W pasie zieleni.
            Tylko musza latac nisko i powoli ;)

            • 9 0

            • moga zwolnic

              tylko by trzeba taka line szybko podac pilotowi zeby ja trzymal i w tym czasie pasazerwoie by mogli szybko wyskakiwac nawet na ulicy . Jak pilot by przez drzwi line trzymal a lina by byla przywiazana do drzewa to samolot by sie troche zatrzymal na chwile.

              • 9 0

    • powiem tak: masz malucha z bakiem przykladowo 10 l, kupujesz nowsze auto z bakiem 20 l, do przejechania PL potrzeba ci 30 l. Co powiesz? No taki dobry samochod, a tu prosze...niespodzianka. ILS jest na 300 m, widzialnosc byla 200, co system ma do tego?

      • 0 0

  • A jakie było zamglenie w Gdyni Kosakowie? (49)

    ciekawe czy mniejsze. Czy ktoś ma jakieś dane?

    • 185 68

    • mniejsze niż w Gdańsku (16)

      jak byście nie kablowali to w Kosakowie bez tego systemu by sobie poradzili.

      • 68 63

      • "mniejsze" powiedział pan Gienek, po czym wszyscy mu uwierzyli. (8)

        • 87 26

        • W końcu napisał w internetach (6)

          W internetach zawsze samiućka prawda panocku.

          • 47 8

          • (2)

            abraham lincoln ostrzegał że w internetach nie zawsze prawda :D

            • 31 2

            • Fejk, za Abrahama Lincolna był tylko usenet.

              • 12 1

            • To był Abraham Washington!!!

              • 7 1

          • mieszkam w Kosakowie .stop gdanskiej propagandzie

            Gdańsk jest trzecim lotniskiem w Polsce z ILS-em kategorii II. Uruchomiony w czwartek system pozwala pilotom na lądowania i starty nawet w bardzo gęstej mgle. 

            Napisalo Trojmiasto .pl

            • 19 23

          • wystarczy spojżeć na zdjecia satelitarne dekielku (1)

            • 9 9

            • wystarczy to wsiasc w autko

              Podjechac i tu itam i juz wiesz...cymbale od satelitow

              • 13 7

        • A może. ..

          Mniejsze, mniejsze bo temperatura w Gdyni jest w ciągu ostatnich dni ok 2-3 stopnie wyższa. U nas śniegu jeszcze nie było (pogórze).

          • 14 5

      • mgły nie było (1)

        było zamglenie takie jak w centrum Gdańska, może trochę mniejsze

        • 16 15

        • Bo byłem i w centrum Gdańska i w Kosakowie w tym samym czasie. Taki jestem wszędobylski.

          • 28 8

      • trzeba było mierzyć temperaturę na lotnisku (3)

        a nie w marinie. złapali oszusta za rękę, a ten ma jeszcze wonty

        • 35 9

        • taki mądry jesteś to sobie teraz naginaj z Modlina :D (2)

          • 12 12

          • (1)

            Wolę z Modlina, niż z wraku samolotu.

            • 6 3

            • Jedyny słuszny wrak jest w Smolensku!!

              a inne to jakieś gestapowskie drugiego sortu są.zapamiętaj chłoptasiu

              • 5 1

      • czlowieku...wy do nas to tak jak handel na lozku polowym w porownaniu z galeriami handlowymi

        • 1 0

    • Babie Doły (12)

      Nie w kosakowie a w Gdyni Babich Dołach.. mgły nie było i nie będzie bo lotnisko leży na klifie nad morzem i nawet jak się pojawi to jest wywiewana..nie tak jak w niecce w Rębiechowie. No ale Gdańsk musiał się postawić bo się bali konkurencji i teraz samoloty latają do Wawy.. ot i solidarność.

      • 79 58

      • a nad zatoką to nie ma mgły? (3)

        co za głupoty... przejdź się czasem na brzeg, łyknij świerzego powietrza, a nie siedzisz w ciemnym zadymionym biurze UM Gdyni

        • 53 37

        • jak czesto masz mgle na klifie na wysokosci 70m przy samym brzegu? pomysl (1)

          • 24 9

          • Głuptas nie bywał na geografii

            To nie wie co to bryza dzienna i bryza nocna oraz dlaczego mgła bywa w kotlinach ;) Jak się nie uczył, to nie wie ;)

            • 5 3

        • Oj, dyskutant...

          Zabraklo ci "sierzego" powietrza?

          • 0 0

      • (1)

        'mgla jest wywiewana', oto prosze panstwa na naszych oczach narodzil sie nowy synoptyk tv trwam (po gimnazjum i szkole medialnej w toruniu).

        • 37 24

        • myslisz ze mgla nie jest wywiewana? a chmurki na niebie to co? wata cukrowa pewnie? :D

          • 15 13

      • Zawsze mnie zastanawiało źródło bzdury dotyczącej położenia lotniska w Rębiechowie (1)

        Ktoś wymyślił, że jest położone w niecce i banda śledzi to powtarza. Tak samo jak mit, że w Kosakowie nie ma mgły bo... leży blisko morza.

        • 28 28

        • Rębiechowo jest jednym z najmniej zamglonych lotnisk w Polsce

          Te głupoty o złym położeniu to czarny PR z Gdyni.

          Wystarczy poczytać fachowe publikacje ten temat

          • 1 1

      • (2)

        Tak? A co było na Openerze, jak z odległości 100 metrów sceny nie było widać głąbie?

        • 16 3

        • to estradowcy mieli zwarcie na dymiarkach ;)

          • 10 0

        • było ostro napierdziane...

          • 2 0

      • a zastanow sie czemu nie lataja np. do bydgoszczy? moze nie maja umowy? lotnisko to nie skmka, ze samolot leci sobie na najblizszy pas, gdzie infrastruktura, gdzie umowy z liniami?

        • 2 0

    • Zero mgły było wtedy w kosakowie

      • 29 5

    • możliwe, że było mniejsze - nikt tego nie sprawdza (5)

      tak samo jak nikt nie notuje sytuacji, kiedy w Kosakowie jest mgła, a w Rębiechowie nie, choć i takie sytuacje się muszą zdarzać.

      • 16 2

      • dzisiaj wrzucę skrypt do pobierania METAR z obu lotnisk (3)

        za rok się dowiemy ;)

        • 3 0

        • Czy METAR może być ogólnodostępny? (2)

          Po drugie - czy na lotnisku w Babich jest stacja lot-met wysyłający METAR?
          Jeśli tak, to sprawa rozwiązana.

          • 4 0

          • (1)

            Oczywiście że jest. Sprawdź w internecie.

            • 5 1

            • Nie mogę znaleźć.

              Znalazłem tylko jakieś skrypty z danymi, ale bez informacji dotyczących widzialności poziomej.
              Możesz przesłać linki do METARów z Rębiechowa i Babich Dołów?
              Z góry dzięki.

              • 0 0

      • nie prawda

        w Gdyni zawsze swieci slonce

        • 10 1

    • słońce świeci

      mgiel nie było o godz 9

      • 9 1

    • Mgły w Babich Dołach mierzonej w Gdyni na Skwerze Kościuszki nie było :P

      • 15 4

    • słonecznie

      Świeci słońce, mroźno.

      • 2 1

    • Gdyby tak w ramach "dobrej współpracy" (3)

      Kozłowski z namowy budynia nie "czynił zabiegów" w PE, Kosakowo mogłoby już działać.

      • 13 7

      • A jakież to czynili zabiegi?
        Czyżby to pismo:
        http://www.gdynia.pl/g2/2013_06/70020_fileot.pdf
        spreparował i sfałszował podpis Stasiaka Kozłowski za namową Budynia?

        • 6 4

      • Mam nadzieje, że wszystkich sprzedawczyków do PE, obecnie PiS przykładowo rozliczy? (1)

        i wyjdzie szydło z worka. I oby jak najszybciej to się stało ?

        • 5 5

        • Szydło już wyszło ...

          • 7 2

    • Nie było mgły. Delikatne zamglenie.

      • 2 1

    • od strony lądowiska nie było mgły

      a skad wiem? bo mieszkam obok :D

      • 0 0

    • Mgła (1)

      Brak mgły.

      • 0 0

      • to jak w końcu?

        mgła czy brak mgły?

        • 0 0

    • W Gdyni CAVOK

      Bezchmurnie widzialność max

      • 0 0

  • przede wszystkim bezpieczenstwo (13)

    rozumiem frustracje niektorych ludzi, ale chyba lepiej przekierowac lot i bezpiecznie wyladowac tam, gdzie nie ma tak gestej mgly, niz zaryzykowac i polozyc na szali zycie moze nawet setek ludzi...

    • 226 12

    • Frustracje przeżywają tylko komentujący tutaj trolle. (3)

      Pasażerowie doskonale rozumieją, że chodzi o bezpieczeństwo. Niech cię głowa nie boli.

      • 33 9

      • I doskonale rozumieją, że lepiej dojeżdzać z Modlina, niz z Kosakowa zapewne. (2)

        • 6 11

        • ;)

          Powinno być:
          I doskonale rozumieją, że lepiej dojeżdzać z Modlina, niż wylądować w Kosakowie na cmentarzu ;)

          • 10 3

        • Tak, bo i tak by w Kosakowie nie wylądowali.
          Żadna linia jeżeli będzie miała lądować w Gdańsku nie zostanie przekierowana do Kosokowa, a do najbliższego portu lotniczego tej linii.
          Taka sama sytuacja jest w Warszawie i samoloty z Modlina nie są przekierowywane na Okęcie i z Okęcia na Modlin.

          • 4 0

    • troll mamy 21 wiek a nie potocznie płacisz gruba kase (3)

      by potem wracać autobusem czy pociągiem kilkaset kilometrow, bo nie za to placisz!A koszt dojazdu ponosisz ty dodatkowo !!To obowiązkiem lotniska jest zadbać o bezpieczeństwo i system naprowadzania!!

      • 3 30

      • (2)

        Inaczej byś śpiewał, gdyby Twój samolot się rozpieprzyl przy lądowaniu

        • 21 1

        • (1)

          aj tam bez przesady chwila strachu i po wszystkim

          • 5 0

          • No i kredyt z głowy.

            • 6 0

    • Zgadzam się

      Dokładnie, ale widzę zdaniem niektórych lepiej ładować przy gęstej mgle i powtórzyć wydarzenia ze Smoleńska, a potem komisje, zamach, teorie spiskowe o "sztucznej mgle" co za naród, tak źle- inaczej niedobrze...

      • 17 0

    • Przede wszystkim informacja (3)

      Czekałem na samolot z Frankfurt Hahn. Dzwoniłem do biura lotniska z zapytaniem jaka jest sytuacja bo widzę że przekierowujecie loty. Odpowiedź rozwaliła system :
      "Ależ proszę Pana, samoloty do Gdańska normalnie dolatują, tylko nie mogą wylądować"

      Parodia i tyle. 70 mln w błoto, bo to wiejskie lotnisko, gdzie przez pół roku jest mgła, i tak do niczego się nie nadaje. Nie wiem kto i komu zapłacił by na takim wygwizdowie, z tak niestabilnymi warunkami atmosferycznymi robić terminal pasażerski.

      Namawiałem znajomych, by wybrali lot do Warszawy, ale się uparli, bo było taniej...no to polecieli do Wawy taniej , a potem tłukli się jakimś autokarem. Gratuluje.

      • 2 9

      • lotnisko nie przekierowuje (2)

        Decyzję o zmianie lotniska podejmuje kapitan samolotu a nie lotnisko. Nauczcie się mieć pretensje do linii którymi latacie a nie do lotniska.

        • 4 1

        • (1)

          Widzę że sztab lemingów zatrudnionych przez lotnisko nie próżnuje.
          Chcecie mi powiedzieć, że decyzję o zmianie lokalizacji , kapitan przekazuje wieży dopiero gdy wyląduje na innym lotnisku (lub też przed posadzeniem maszyny)? Tak to właśnie wyglądało wczoraj, gdy miał lądować WZZ1678. Typowo polskie - przecinanie wstęg, szumne deklaracje, "zastaw się a postaw się" a jak coś nie działa jak powinno to mgła,kapitan,samolot, przewoźnik.
          Po co w takim razie taki terminal, skoro lotnisko jest od "niczego" i za nic nie odpowiada ? Wystarczy wieża kontrolna i dwa kontenery do kontroli celnej Resztę kasy przeznaczyć na biednych, będzie z tego więcej pożytku

          • 2 6

          • Bredzisz jak potłuczony.
            Tak, o lotnisku zapasowym decyduje kapitan (zgodnie z wytycznymi wewnętrznymi linii lotniczej). To dowódca statku powietrznego jeszcze przed startem wpisuje lotnisko zapasowe w plan lotu, następnie jak na lotnisku docelowym są złe warunki to kapitan może poprosić o prognozę dla docelowego i zapasowego i podejmuje decyzję czy pozostać w holdingu czy lecieć na zapasowe. Jednak nawet po podjęciu decyzji lotu na zapasowe, w przypadku gdyby nagle poprawiły się warunki na docelowym, może ponownie zmienić decyzję i wracać na to, na którym miał pierwotnie lądować.

            • 1 0

  • ha ha ha (14)

    a Gdańszczanie pękali z dumy jakie to cudne i nowoczesne lotnisko....a tu wiocha na całego....

    • 117 266

    • śmiali się z terminala za 100mln w Gdyni, tymczasem ils za 70mln tyle wart, że i tak z Modlina sobie dojeżdżają, dach za 90mln (3)

      Ulegli nagonce i propagandzie, a ich wygodą nikt się nie przejmuje. No cóż, widocznie tak lubią.

      • 28 40

      • Najśmieszniejsze jest to, (1)

        że do terminala za 100 mln nie ma jak podkołować z pasa bo potrzeba kolejnej stówy na modernizację płyty.

        Ale o tym nikt nie mówi, szkoła radomska: otwieramy na siłę byle co, chwaląc się niskimi kosztami a potem jak się mleko wyleje to wyciągamy rączkę po gruby hajs na przedłużenie pasa, nową płytę itp. itd. I robią się nagle trzy stówy.

        • 29 9

        • i o zgrozo nie mówią ze lotnisko samo się finansuje a nie z kasy podatników oj jak o ni nie mówią

          • 14 3

      • to w tym czasie w gdyni swieci slonce

        • 0 0

    • A gdzie jest napisane, że ILS nigdy nie może być pokonany przez mgłę? (8)

      • 39 5

      • ILS III C by dał radę (7)

        ale kupili jakieś g.

        • 10 29

        • Wszystko jest kwestią kalkulacji. Jest pewne prawdopodobieństwo mgły

          i pewna średnia liczba odwołanych lotów w roku. Wystarczy sobie przekalkulować ile kosztowałby IIIC a ile kosztują odszkodowania za odwołane loty. Wyliczyli, że nie opłaca się kupować IIIC. Co w tym trudnego aby to pojąć?

          • 30 3

        • doszkolenie Ciebie taniej by wyszło (2)

          po pierwsze - podwyższenie kategorii możliwe jest po pół roku bezawaryjnej pracy. O jedną kategorię na jeden półroczny okres. Po drugie - w planach jest III a, finansowany przez PAŻP (konieczna jest modernizacja systemu antenowego). Po trzecie - trójki wymagają wyższego certyfikatu od pilotów i sprzętu, którego w Wizz-ach nie uświadczysz.

          • 23 2

          • (1)

            Jakiego to sprzetu nie ma a320?

            • 1 2

            • zapytaj wizza, czemu mają wszystkie minima o kategorię przesunięte

              • 0 0

        • (2)

          G. to ty masz we łbie zamiast mózgu. IIIc nie ma żadne lotnisko na świecie, to jest tylko teoretyczna kategoria na zerową widzialność, która nigdzie nie została wdrożona do regularnego użytku ze względu na inne problemy nawigacyjne przy zerowej widzialności.

          • 7 0

          • ale w Gdyni będą mieli (1)

            tam samolot i tak nigdzie z pasa nie zjedzie po lądowaniu ;)

            • 3 1

            • Można nawet napisać, że nie odwołali tam żadnej operacji lotniczej z powodu złych warunków :)

              • 4 1

    • Bo jest gdynski wiesniaku

      • 5 7

  • Mogli tam tristara podłączyć, zaraz wszystkie samoloty byłoby uziemione (3)

    • 148 10

    • firma ta sama...

      • 2 1

    • Korki by byly az do pruszcza:)

      • 4 0

    • widać ile warte wyrzucane w błoto miliony na te śmieszne systemy
      no ale zawsze się ktoś nabierze

      • 0 0

  • Na lotnisku w gdyni mgły nie było :-) (29)

    Zawsze lepiej wylądować w Gdyni niż w modlinie szczególnie gdy się wraca z ciepłych krajów a kurtki zostały w samochodzie na parkingu lotniskowym.

    Rębiechowo powinno podzielić się ruchem z gdynią i tak sie stanie gdy mieszkańcy będą rządali odszkodowań za hałas i trujące spaliny lotnicze.

    • 119 93

    • Czym się podzielić? (4)

      Chyba szybowcami bo w Kosakowie samolot może co najwyżej stanąć na pasie bo płyta ma certyfikat tylko na kod B, czyli na samoloty którymi nikt praktycznie nie lata.

      • 37 12

      • szybciej w pruszczu wyląduje pasażerski jak kiedyś samolot wałęsy niż w kosakowie.

        • 11 5

      • ot (1)

        Która płyta bo jest kilka. Dodatkowo jest drugi pas ;)

        • 3 2

        • A z której strony jest niedokończony terminal pasażerski i ile tam jest płyt postojowych głąbie?

          • 0 0

      • ale my sie chetnie podzielimy, ale czy linie lotnicze beda zainteresowani wasza miejscowka? watpie

        • 0 1

    • Odp: (2)

      Fakt, że mimo braku jakiejkolwiek wiedzy w temacie transportu lotniczego postanowiłaś się wypowiedzieć udowadnia, że jesteś osobą całkowicie bezwartościową i przynosisz wstyd rasie ludzkiej.

      • 29 3

      • polak gorszego sortu (1)

        po prostu

        • 25 3

        • co ma w krwi gen zdrajcy

          i stoi tam gdzie stało ZOMO (jak gestapo).

          • 13 0

    • Jakim trzeba być deklem... (15)

      ... żeby nie rozumieć tego, że lotnisko w Gdyni nie spełnia wymogów do przyjmowania samolotów rejsowych?

      • 40 15

      • Jak nie jak tak ? (13)

        Reprezentacja Grecji wylądowała w Gdyni

        14 czerwca 2015 http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Reprezentacja-Grecji-wyladowala-w-Gdyni-n91502.html

        • 19 17

        • (5)

          Wylądował, tylko na płytę postojową nie zjechał bo takiej NIE MA. Jak lotnisko stoi puste to sobie można kwitnąć i cały dzień na pasie czy drodze kołowania.

          • 24 10

          • (4)

            Jest. Byłem na pasie startowym tego lotniska, są też drogi dojazdowe. To w pełni funkcjonalne lotnisko wojskowe, do przyjęcia dużych samolotów cywilnych trzeba było niewielkich inwestycji typu przesinięcie lamp czy przeprofilowanie dróg dojazdowych. Oczywiście budowa pełnej infrastrukury tam (duży terminal, celnicy... ) było kompletnie bez sensu.

            • 12 17

            • Płyta postojowe to nie droga dojazdowa...

              • 11 3

            • Wszystko jest. (1)

              Tylko na kod B. To oznacza że tam nawet ATR nie ma prawa stać. Co najwyżej pitoloty typu Saab, którym lata Sprintair na zlecenie samorządów które na siłę zapychają puste lotniska.

              Można wejść w konsorcjum z Szymanami i Babimostem i latać w kółko co najwyżej.

              • 12 4

              • Może chcesz napisać o PCN a nie kodzie

                • 1 1

            • duże samoloty wojskowe są przystosowane do lądowania nawet na trawie

              duże samoloty cywilne też - ale tylko raz

              • 4 2

        • To chyba był czarter a nie rejsowy, co?

          • 15 1

        • to był samlot rejsowy, czy czarter?

          • 5 0

        • Oczywiście...

          Bo to był lot czarterowy.. Gdyńskie lotnisko może przyjmować loty cargo, małe samoloty biznesowe i loty czarterowe. Lotów rejsowych nie przyjmie, bo nie miałoby gdzie upchnąć samolotów - brak płyty postojowej!

          • 15 1

        • (2)

          To nie był samolot rejsowy, to raz.
          Dwa, że wylądował tylko dlatego, że z Rębiechowa ściągano osprzęt do obsługi tej operacji lotniczej.
          Trzy, że nie opuścił pasa startowego, bo nie mógł zaparkować na płycie postojowej ze względu na brak jej certyfikacji.

          • 12 3

          • (1)

            HAHHA. Znawca. Jesteś w błędzie bo skołował i stał na płycie obok RWY 08/26/. RWY 13/31 był nadal do użytku. :)

            • 2 4

            • RWY 08/26 to jest nadal pas startowy i miejsca postojowe obok niego są w części wojskowej lotniska, płyta postojowa i terminal cywilny jest po drugiej stronie pasa 13/31 gdyński jełopie. Gdyby lotnisko miało certyfikację, to kołowanie na RWY 08/26 byłoby niedopuszczalne.

              • 0 0

        • wyladowala, ale po schodach to gdanskich zeszla, cala infrastruktora byla przewieziona z gdn

          • 0 1

      • Niby dlaczego. Konkretnie poproszę.

        • 2 1

    • dekle lotnisko w rembiechowie tez od początku nic niemoglo

      Gdyby w Gdyni inwestowanie stopniowo to tez było by coraz lepsze i dostosowane do ruchu rejsowego

      • 10 22

    • przecież w Gdyni nie ma lotniska

      • 21 11

    • mieszkańcy będą żądali a nie ,,rządali" Marta wracaj do gimnazjum

      • 17 2

    • i to nie prawda ze dach przeciekal

      szczególnie ze prawie wcale nie padalo

      • 12 1

    • żądali

      dobrze jest znać zasady ortografii

      • 7 0

  • (10)

    Pierwsze opinie expertow od lotnictwa cywilnego już sie pojawiły.... ILS CAT II jak mozna wyczytac z artykułu, umożliwia ladowanie do wysokosci decyzji 30m. Jesli mgla jest bardzo gesta tuz przy ziemi, czyli wtedy jak jadac samochodem widac tylko kilka metrow przed maską, nie ma zgody na lądowanie. Proste, schodzisz do wysokosci decyzji, jeśli NIE WIDZISZ pasa, przerywasz podejście. Tutaj widzieli jaka jest gesta mgla i od razu przekierowali kilka lotów. Dobra i bezpieczna decyzja, zgodna z procedurami.

    • 197 9

    • Nie nie nie, nie masz racji. (3)

      Ja jestem z Gdyni i ja ją mam. W Kosakowie mgły nie było. Tam nigdy mgły nie ma, nawet naukowcy z Wyższej Szkoły Niższej nie potrafią tego szczęścia wytłumaczyć.

      • 39 6

      • nawet najstarsi górale nie pamiętają mgły w Gdyni!

        a wiecie czemu?
        ..bo nigdy w Gdyni nie byli ;)

        • 23 0

      • (1)

        Ziomek, daj juz spokój z tym Kosakowem bo wasze ego chyba już dawno was przerosło. Nie ma żadnej ekonomicznej potrzeby budowania jednego lotniska obok drugiego (30 km to blisko) dla tych nielicznych dni w roku. Każdy ekspert lotniczy Ci to powie, że lotniska mają sens co najmniej w odległości 150km. Ale pewnie mi ktoś zaraz przypomni ile lotnisk jest w Londynie. Tylko że Trójmiasto to nie Londyn i tu mieszka kilkukrotnie mniej ludzi, którzy w dodatku rzadziej latają
        Pozdrawiam

        • 16 2

        • Rob, trzeba umieć wyczuć ironię ;)

          • 1 0

    • Ryzykanci (4)

      Byli już tacy ryzykanci co postanowili we mgle wylądować i wszyscy wiemy jak to się skończyło. Brawura potrafi zgubić. A potem trolle krzyczą że to zamach...

      • 25 2

      • (3)

        ta mgła to była akurat tam zasłoną dymną, popatrz na uszkodzenia wraku i trajektorię lotu w ostatnich kilkudziesięciu sekundach i włącz myślenie zamiast powtarzać w kółko mantrę o mgle

        • 5 31

        • Wolę kupić parówki w biedronce...

          ... i przeprowadzić eksperyment myślowy jak szalony Antoni...

          • 18 1

        • (1)

          uszkodzenia wraku, hmm, a gdzie jest wrak ja się pytam? A kto uczył pilotów ignorowania alarmów w kokpicie? A kto miał sprzeczne nastawy wysokościomierza? A kto planował lot i sprawdził na jakie lotnisko leci? zasłona dymna tak? Równie dobrze mogli polecieć na zapasowe do Wilczych Lasków, na jedno by wyszło

          • 5 0

          • sprzeczne nastawy z wysokościomierzy były przyczyną katastrofy w cywilizowanej Europie

            Boeing 737-800 roztrzaskał się przy podejściu do lądowania w Amsterdamie. Autopilot dał ciała razem z załogą

            • 0 0

    • ...to dlaczego nie startowali?

      • 0 0

  • ils tristar (2)

    To tak jak z Tristarem jest a korki są większe jak były kasa wzięta

    • 51 34

    • No, dokładnie tak samo, cały pas startowy się zakorkował dwudziestoletnimi szrotami z Niemiec.

      Niemiecki pilot płakał jak szrot odlatywał.

      • 14 0

    • Jak byłem na lotnisku ostatnio i odpaliłem bąka w terminalu to aż wykrywacz dymu włączył się, he he

      • 0 2

  • Mgła w Rębiechowie, czyli... (7)

    100% gwarancji na tysiące odsłon i lokalna wojenka czyje podwórko lepsze. A pierwsza liga ucieka.

    • 96 4

    • celne i prawdziwe.. (1)

      Stawiam, że do 15:00 będzie ponad 100 komentarzy, głównie zawierających przepychanki pomiędzy dumnymi lolalnymi "patryjotami" ;PP

      • 20 0

      • Już jest więcej :)

        • 5 1

    • Widocznie redaktorem trojmiasta.pl został absolwent gimnazjum. (4)

      Co tydzień "artykuł' co kogo wkurza: rowerzyści, kierowcy, pasażerowie autobusów, piesi, kosmonauci, kominiarze itd.
      Wszystko aby ludzi na siebie napuszczać i generować hejt.

      • 24 3

      • i jeszcze...

        taksówki na buspasach!!! Lodzio miodzio, max samograj! Combo 2 w 1: buspas zagrażający Św. Przepustowości i te p....e złotówy!!!

        • 17 2

      • moze robi licencjat i potrzebuje do statystyk. lepsze i latwiejsze to niz, wysylanie zaproszen do wziecia udzialu w ankiecie.

        • 7 1

      • (1)

        Ale to szczucie ludzi na siebie niedługo się skończy :) mam przynajmniej taką nadzieję.

        • 5 6

        • Napisz dlaczego tak uważasz, pocieszyłbyś mnie, bo ja takiej nadziei nie mam.

          • 4 2

  • Niemcy tak zlokalizowały lotnisk na Zaspie że tam mgieł nie było (9)

    • 82 30

    • Hahaha. (1)

      Ty byłeś kiedyś na Zaspie?

      • 19 5

      • właśnie wtedy gdy mgły nie było. A poza tym to nie mgła, ale helowa pelerynka.

        • 13 1

    • co z tego, skoro pas za krótki?

      • 6 0

    • Niemcy użyli stary poligon kawalerii na lotnisko, bo było tam lo prostu płasko

      • 14 0

    • zlokalizowali (1)

      to słowo można odmieniać przez przypadki,

      • 5 1

      • czasownik przez przypadki?

        niech cię prezydent ułaskawi od takich błędów

        • 10 0

    • (1)

      Na Zaspie nigdy mgly nie bylo, dopiero jak przyszli Polacy, to ją przywieźli ze sobą.

      • 22 0

      • Furmankami,

        a niektórzy przydźwigali na plecach.

        • 16 0

    • Niemcy zlokalizowali tam lotnisko, bo tam mieli poligon wojskowy durniu. Poza tym na potrzeby ówczesnego lotnictwa krótka droga startowa była w zupełności wystarczająca, gdyby mieli lokalizować lotnisko do wymagań współczesnych samolotów, to też by go tam nie było ciołku.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane