• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła wygrała z systemem. 16 samolotów odwołanych

Maciej Korolczuk
16 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów. W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów.

16 samolotów nie wylądowało we wtorkowy wieczór na lotnisku w Gdańsku. Wszystko przez mgłę, z którą nie poradził sobie nawet nowy system ILS. Setki pasażerów musiało zmienić swoje plany, a skutki wtorkowego zamieszania były odczuwalne także w środę rano.



W roku 2013 w rejonie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie wystąpiły 62 dni z mgłą. Dni z zamgleniem (widzialność pozioma 1-10 km) w Porcie Lotniczym w Gdańsku-Rębiechowie było 196. Co roku jest jednak tylko kilka dni, gdy widzialność pogarsza się na tyle, że samoloty nie mogą lądować na lotnisku.

Taka sytuacje miała miejsce we wtorek wieczorem, kiedy napisał do nas pan Maciej. O sytuacji na lotnisku na bieżąco informowaliśmy w naszym Raporcie.

- Właśnie wróciłem z lotniska, nad którym jest mgła. Z kilometr dalej tej mgły już nie ma. I widocznie system ILS nie działa, bo wracam sam, bez rodziny, której samolot został przekierowany do Modlina. Wrócą do domu autokarem, pewnie w środku nocy. Nie muszę mówić ile to kosztuje nerwów i nie tylko. Więc jak to jest z tym superanckim systemem? Ciekawe jakie ludzie odpowiedzialni mają wytłumaczenie.
Wbrew pozorom wytłumaczenie jest proste. Zainstalowany w Rębiechowie kosztem 70 mln zł system ILS II kategorii (z ang. Instrument Landing System) pozwala pilotom lądować w Gdańsku przy tzw. wysokości decyzji wynoszącej 30 metrów i widzialności na drodze startowej wynoszącej 300 metrów. Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć pas startowy z 60 metrów nad ziemią i w odległości 550 metrów od drogi startowej.

Tymczasem we wtorek wieczorem warunki były zdecydowanie gorsze. Mgła była na tyle gęsta, że widzialność wynosiła zaledwie 200 metrów. Utrudnienia mocno wpłynęły na rozkłady lotów. Samoloty z Manchesteru, Edynburga i Monachium zostały przekierowane na lotniska do Modlina i Warszawy. Połączenia do Frankfurtu i Berlina zostały odwołane.

  • Tak wygląda lotnisko z systemem ILS kategorii I...
  • ...a tak z ILS kategorii II. Taki system działa od kilku tygodni na lotnisku w Rębiechowie.

Wieczorne zamieszanie miało wpływ także na środowy poranek. Loty do stolicy, Monachium, Berlina czy Frankfurtu zostały odwołane, bo samoloty, które miały zabrać pasażerów nie przyleciały do Gdańska dzień wcześniej.

- W sumie w Gdańsku nie mogło wylądować 16 samolotów - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Mgła była bardzo gęsta i nie było możliwości, by piloci bezpiecznie mogli podejść do lądowania. Dodatkowo był mróz, a to przy takich warunkach nie pomaga, bo wszystko dodatkowo przymarza.
Wielu pasażerów narzekało też we wtorek na chaos i dezinformację panującą w terminalu.

- Przez długi czas nie było żadnych informacji o tym, jaki samolot wyląduje lub wyleci. Nie mówiono nam też, czy i na jakie samoloty możemy przebukować nasze bilety - skarży się pani Anna.
- W miarę możliwości staramy się pomagać pasażerom, ale nie wszystko od nas zależy - tłumaczy Michał Dargacz. - Decyzję o lądowaniu zawsze podejmuje pilot i jeśli zdecyduje się przekierować lot i odlecieć na inne lotnisko, informuje nas o tym depeszą. Zostaje ona wprowadzona do systemu, a ten wysyła informację na tablice widoczne dla pasażerów. Jesteśmy zależni od tej procedury, ale ona zawsze wymaga nieco czasu.
Jeszcze dłużej trzeba czekać na decyzję o np. transporcie zastępczym.

- Pasażerowie nie pamiętają, albo nie wiedzą o tym, że umowę przewozową zawierają z przewoźnikiem, a nie z lotniskiem. To przewoźnik ma im zapewnić transport, a nie my. Dlatego też w sytuacji, gdy trzeba uruchomić komunikację zastępczą to nie my podejmujemy decyzję, a przewoźnik, który ma umowę z jakimś partnerem handlingowym, a ten z przewoźnikiem. To też wymaga czasu i nie da się tego zorganizować w jednej chwili.

Opinie (380) 3 zablokowane

  • Najlepsze jest to jak ludzie dali sobie wmówić, że w Kosakowie lotnisko nie jest potrzebne (3)

    A teraz dygają z Modlina

    • 35 24

    • i tak by nie dało rady zarobić na siebie

      Chyba, żeby w Gdańsku generować mgłę, nawet gdyby jej nie było- tak by wisała 24h na dobę i 7 dni w tygodniu :PP

      • 9 1

    • Lotnisko w Kosakowie tak samo potrzebne jak i w Radomiu. (1)

      120 milionów wydane na lotnisko w Radomiu, a obecnie 0 lotów (słownie: zero), bo nieopłacalne.

      Czech Airlines. Loty Radom-Praga-Radom od 18 września do 26 października 2015. W samolocie 2-3 osoby, czasem 1 osoba!

      Air Baltic. Loty Radom-Ryga-Radom od 1 września do 18 listopada 2015.

      Tak samo byłoby z lotniskiem w Kosakowie.

      • 13 5

      • Wiadomo... w rębiechowie ciągle rośnie liczba pasażerów tylko dlatego, że samolotami

        latają tylko gdańszczanie.

        • 3 2

  • Gdyby Szczurek polubił Budyń, to zamieszania by nie było (6)

    I w takich wypadkach powinna być procedura przekierowania pasażerów do Gdyni. Skoro i tak już jest lotnisko i terminal, to nie ma sensu odsyłać samoloty do innych daleko oddalonych portów.
    Wówczas autobus 4A zmienia trasę i jeździ do Kosakowa wahadłowo, aż wszystkich rozwiezie do centrum Gdyni - tak jak np. przy okazji Openera.

    Przecież to nie jest takie trudne, ale u nas się nie da, bo Miasto Z Morza i Marzeń wraz z Prastarym 1000letnim Gdańskiem drze koty bez sensu...

    • 33 14

    • Ale Openera nie oddamy!

      • 1 2

    • To nie działa tak, jak myślisz.

      Samoloty przekierowuje się tam, gdzie przewoźnik ma infrastrukturę, dlatego nie lecą np do Brzydgoszczy a do Modlina

      • 2 1

    • (3)

      Jeżeli nie masz bladego pojęcia o procedurach i przepisach, to daruj sobie te brednie, ok?
      Po pierwsze to nie jakaś procedura czy przepis przekierowuje samolot w określone miejsce tylko pilot (linie lotnicze) decydują, na które lotnisko lecą. Jak nie maja na danym lotnisku siatki stałych połączeń i umów handlingowych, to nie będą tam latać.
      Po drugie w Kosakowie też była mgła, a jako że na tym lotnisku nie ma żadnego certyfikowanego ILS-a, to nie można tam wykonywać procedury precyzyjnego podejścia na przyrządy.
      Po trzecie Kosakowo nie ma certyfikacji do kodu C (a żeby miało to potrzeba jeszcze sporo ponad 100 mln zł), więc i tak nie może przyjmować żadnych samolotów rejsowych.
      Dotarło?

      • 4 2

      • Panie ekspert, po co ta napinka? (2)

        to tak nie działa TERAZ.
        Gdyby GDN współpracował z Gdynią, to Kosakowo byłoby po prostu alternatywnym pasem dla lotniska w Rębiechowie z pełną infrą do odladzania, tankowania, etc.
        Byłoby to wygodniejsze zarówno dla portu lotniczego jak i dla przewoźników.
        Nikomu się nie opłaca latać do Modlina, zrywać siatkę i opłacać transfery pasażerów, hotele, etc.
        Nie każdy tak ma, a Trójmiasto akurat mogłoby mieć alternatywne lotnisko w pobliżu. Uprzedzam, że byłem i jestem przeciwnikiem Kosakowa, ale skoro już jest to należy to wykorzystać..

        • 0 4

        • transfery pasażerów opłaca linia

          obsługę drugiego pełnowymiarowego portu musiałby opłacić zarząd EPGD.

          • 0 0

        • No i bredni ciąg dalszy.
          Dociera do ciebie, że w Gdyni nawet najmniejszy ATR nie może zjechać z pasa bo nie ma płyty postojowej na kod C? Dociera do ciebie, że aby móc przyjąć kilka samolotów dziennie, to potrzeba tam władować jeszcze sporo kasy?
          A co do opłacalności latania na lotniska zapasowe, to liniom jednak bardziej się opłaca te ewentualne kilka razy do roku polecieć na lotnisko dalej położone, ale z którego maja stałą siatkę połączeń niż podpisywać umowy na lotnisku oddalonym o 20 km, z którego nie operują na codzień i na którym też jest ryzyko złych warunków. Odwoływanie operacji lotniczych to nie tylko mgła, ale też śnieżyce czy silny wiatr, a to już nie są tak bardzo lokalne zjawiska jak mgła i 20 km nie robi żadnej różnicy.

          • 0 0

  • mogly poleciec do Kosakowa

    Tam nigdy nie ma mgly ;)

    • 26 6

  • ciekawe jak dzisiaj bedzie (1)

    bo juz za oknem robi sie bialo

    • 10 2

    • jaka niecka

      ludzie piszą o niecce ale jak się spojrzy na wysokościowy model , dosyc dokladny tutaj:
      http://mapa.gdansk.gda.pl/Plan/Mapa.aspx?module=gdansk&xmin=6523235.898913669&xmax=6559378.054531314&ymin=6018814.724424973&ymahttp://mapa.gdansk.gda.pl/Plan/Mapa.aspx?module=gdansk&xmin=6523235.898913669&xmax=6559378.054531314&ymin=6018814.724424973&ymax=6030800.373396272&wkid=102175&podkladID=gdaModelWys

      to nie widac zadnej niecki wiec o co wam chodzi ?

      • 3 1

  • Gdańsk idzie w zaparte (9)

    Dzis jak zazwyczaj miałem leciec Lufthansa ale niestety zostal odwołany.Przebookowalem na LOT ale tez został odwolany .Korzystam z lotniska w Rebiechowie od wielu wielu lat .Ilez to razy przez mgłę miałem klopoty.? Nie da sie tego policzyc.Dużo.
    Wzorem wielu panstw zachodu powinnismy miec alternatywne lotnisko.I tutaj Lotnisko Gdynia Kosakowo spelnilo by to wyśmienicie.
    Jako ze mieszkam nie opodal i chcąc nie chcąc przejeżdżał em tam dzis rano jadac właśnie na Rebiechowo---- zero mgły!!!!!!
    Na obwodnicy od czasu do czasu rozrzedzona mgła wisiala nad asfaltem ale wjezdzajac juz na pierwsze rondo przy lotnisku spotkalem gęstą mgłę.Po prostu niecka daje znac o sobie.Kto to lotnisko projektowal?
    Dlaczego Gdańsk idzie w zaparte ze to swietne lotnisko?
    Propaganda wladz lotniska oraz Gdanska robi swoje.Potrzebne jest inne lotnisko.!!!!

    • 49 21

    • Pełna zgoda

      Napisałem wcześniej - Po co wywalać setki mln zł w ILS w Gdańsku, może przenieść całe to lotnisko do Gdyni a w Rębiechowie niech deweloperzy zbudują grodzone osiedle dla Adamowicza i pociotków ? Wyjdzie taniej dla nas wszystkich a i Adamowicz będzie zadowolony i będzie mu się z radości świeciła wysina jak będzie ciągnął samolot OLT.

      • 8 11

    • "Jako ze mieszkam nie opodal" (3)

      Po co owijasz w bawełnę? Pisz prosto z mostu, że powinniśmy wydać setki milionów abyś miał bliżej na lotnisko.

      • 13 4

      • boli cie? (2)

        Prawda.

        • 3 8

        • Jeżeli wydam ze swojej kasy pieniądze TYLKO dlatego, żebyś miał bliżej to tak - zaboli. (1)

          Coś w tym dziwnego?

          • 2 0

          • Ludzie nie jeżdzą przez pół polski dlatego że on tam mieszka, tylko dlatego ze sa zwyczajnie lepsze warunki

            • 0 1

    • Radom ? (1)

      • 9 2

      • Tak Radom

        Pomysl tylko ze ze Radom łącznie z malym Modlinem w tym przypadku i w wielu innych bylby poreczniejszy od źle usytuowanego zapchlonego i przeciekajacego Rebiechowa l

        • 3 11

    • lotnisko jest świetne

      to mgła jest do pupy

      • 2 3

    • Ale rozumiesz, że

      to od linii lotniczych zależy czy będą korzystać z tego twojego wymarzonego lotniska? Radom sobie wymarzył, że po co jeździć do zatłoczonej Wawy czy Łodzi i zobacz jaki mają ruch. Normalnie nie sposób zarezerwowac biletu :D

      • 2 0

  • Mgła w Rębiechowie (2)

    Anomalia pogodowe w Rębiechowie to nie nowość. Wiedzą o tym nie mal wszyscy mieszkańcy trójmiasta. Wbrew upartym gdańszczanom w Gdyni na lotnisku w tym czasie mgły nie było. Czy wydatek na ILS II był potrzebny i uzasadniony? W takiej sytuacji wątpię.

    • 29 14

    • też była - wieczorem

      nie było z rana

      • 6 0

    • We Wrzeszczu w zimie minus trzy, w Rębiechowie minus czternaście. Woda do wycieraczek zamarza. Taki Kaszubski Sybir.

      • 4 0

  • A mogli zamiast w modlinie wyladowac w Gdyni (1)

    Babie Doły były bez mgły

    • 32 10

    • no ale sąsiedzi z Gda lubią męczyć ludzi

      choćby niepotrzebnymi km. drogami itd. zobaczmy Słowackiego i inne ich mądrości transportowe ?

      • 1 1

  • Taka mgła była, (1)

    że się konie dusiły na łące obok lotniska.

    • 16 2

    • Chyba topiły się?

      • 1 0

  • W Rębiechiowie średnio jest 27 dni z mgłą (3)

    średnio w całym roku. Miejsce na lotnisko - fatalne.
    Emigrować za pracą we mgle ...

    • 24 6

    • chyba 87

      • 2 1

    • Sprawdź ile jest dni z mgłą w Amsterdamie albo w Londynie a potem wróć uprawiać trolling. (1)

      • 11 0

      • Heathrow ma ILS cat IIIb i MLS

        a przy tym 80 milionów pasażerów obsługiwanych na zaledwie dwóch drogach startowych. Wieża ma naprawdę wesoło.

        • 0 1

  • Trzeba wzdłuż pasa startowego (3)

    elektryczne wiatraki postawić i włączać je jak jest mgła na chwilkę:):)

    • 17 3

    • koncepcja całkiem nie zła, lecz proponuję zamiast wiatraków na prąd powbijać w trawę wkoło pasa kolorowe wiatraczki z odpustu. Prąd w końcu jest drogi.

      • 2 2

    • Mgła to nie jest dym, musiałbyś osuszyć powietrze albo je podgrzać. (1)

      • 6 0

      • Zatem ogrzewanie podłogowe na całym pasie i poboczach :)

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane