• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła wygrała z systemem. 16 samolotów odwołanych

Maciej Korolczuk
16 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów. W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów.

16 samolotów nie wylądowało we wtorkowy wieczór na lotnisku w Gdańsku. Wszystko przez mgłę, z którą nie poradził sobie nawet nowy system ILS. Setki pasażerów musiało zmienić swoje plany, a skutki wtorkowego zamieszania były odczuwalne także w środę rano.



W roku 2013 w rejonie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie wystąpiły 62 dni z mgłą. Dni z zamgleniem (widzialność pozioma 1-10 km) w Porcie Lotniczym w Gdańsku-Rębiechowie było 196. Co roku jest jednak tylko kilka dni, gdy widzialność pogarsza się na tyle, że samoloty nie mogą lądować na lotnisku.

Taka sytuacje miała miejsce we wtorek wieczorem, kiedy napisał do nas pan Maciej. O sytuacji na lotnisku na bieżąco informowaliśmy w naszym Raporcie.

- Właśnie wróciłem z lotniska, nad którym jest mgła. Z kilometr dalej tej mgły już nie ma. I widocznie system ILS nie działa, bo wracam sam, bez rodziny, której samolot został przekierowany do Modlina. Wrócą do domu autokarem, pewnie w środku nocy. Nie muszę mówić ile to kosztuje nerwów i nie tylko. Więc jak to jest z tym superanckim systemem? Ciekawe jakie ludzie odpowiedzialni mają wytłumaczenie.
Wbrew pozorom wytłumaczenie jest proste. Zainstalowany w Rębiechowie kosztem 70 mln zł system ILS II kategorii (z ang. Instrument Landing System) pozwala pilotom lądować w Gdańsku przy tzw. wysokości decyzji wynoszącej 30 metrów i widzialności na drodze startowej wynoszącej 300 metrów. Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć pas startowy z 60 metrów nad ziemią i w odległości 550 metrów od drogi startowej.

Tymczasem we wtorek wieczorem warunki były zdecydowanie gorsze. Mgła była na tyle gęsta, że widzialność wynosiła zaledwie 200 metrów. Utrudnienia mocno wpłynęły na rozkłady lotów. Samoloty z Manchesteru, Edynburga i Monachium zostały przekierowane na lotniska do Modlina i Warszawy. Połączenia do Frankfurtu i Berlina zostały odwołane.

  • Tak wygląda lotnisko z systemem ILS kategorii I...
  • ...a tak z ILS kategorii II. Taki system działa od kilku tygodni na lotnisku w Rębiechowie.

Wieczorne zamieszanie miało wpływ także na środowy poranek. Loty do stolicy, Monachium, Berlina czy Frankfurtu zostały odwołane, bo samoloty, które miały zabrać pasażerów nie przyleciały do Gdańska dzień wcześniej.

- W sumie w Gdańsku nie mogło wylądować 16 samolotów - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Mgła była bardzo gęsta i nie było możliwości, by piloci bezpiecznie mogli podejść do lądowania. Dodatkowo był mróz, a to przy takich warunkach nie pomaga, bo wszystko dodatkowo przymarza.
Wielu pasażerów narzekało też we wtorek na chaos i dezinformację panującą w terminalu.

- Przez długi czas nie było żadnych informacji o tym, jaki samolot wyląduje lub wyleci. Nie mówiono nam też, czy i na jakie samoloty możemy przebukować nasze bilety - skarży się pani Anna.
- W miarę możliwości staramy się pomagać pasażerom, ale nie wszystko od nas zależy - tłumaczy Michał Dargacz. - Decyzję o lądowaniu zawsze podejmuje pilot i jeśli zdecyduje się przekierować lot i odlecieć na inne lotnisko, informuje nas o tym depeszą. Zostaje ona wprowadzona do systemu, a ten wysyła informację na tablice widoczne dla pasażerów. Jesteśmy zależni od tej procedury, ale ona zawsze wymaga nieco czasu.
Jeszcze dłużej trzeba czekać na decyzję o np. transporcie zastępczym.

- Pasażerowie nie pamiętają, albo nie wiedzą o tym, że umowę przewozową zawierają z przewoźnikiem, a nie z lotniskiem. To przewoźnik ma im zapewnić transport, a nie my. Dlatego też w sytuacji, gdy trzeba uruchomić komunikację zastępczą to nie my podejmujemy decyzję, a przewoźnik, który ma umowę z jakimś partnerem handlingowym, a ten z przewoźnikiem. To też wymaga czasu i nie da się tego zorganizować w jednej chwili.

Opinie (380) 3 zablokowane

  • Oj tam, mgła (1)

    Kaczor by wylądował ....

    • 4 4

    • Jasne, już raz ot udowodnił

      • 0 0

  • Czyli kolejny raz "ktoś" zarobił na kolejne mieszkanie.

    • 8 3

  • hmmm

    W tym wszystkim najgorsze jest tylko to, że tumany nie rozumieją że to dla ich bezpieczeństwa, a nie na złość.

    • 2 1

  • Lotnisko

    A wiecie że płaci się za wjazd na parking lotniskowy a nie za parkowanie?

    • 3 0

  • W Gdyni mgły nie było

    W Gdyni mgły nie było.

    • 3 0

  • To złe miejsce na lotnisko. (1)

    Lepiej gdyby było na Zaspie . Możliwości są , jeszcze trochę wolnego terenu przy parku Reagana. Miasto powinno rozwijać się do wewnątrz.

    • 2 1

    • Bredzisz.
      Lotnisko zostało przeniesione z Zaspy właśnie dlatego, że nie było już miejsca na przedłużanie pasa, a wymogi co do długości drogi startowej stawały się coraz większe. W dodatku sytuacji nie poprawiała topografia terenu i strefa krawędziowa wysoczyzny morenowej od zachodniej strony.
      Pomijam już fakt, że aby teraz odtworzyć tam lotnisko to musiałbyś wysiedlić kilkadziesiąt tysięcy ludzi.

      • 0 0

  • spychoterapia

    każdy rozumie ,że w lądowaniu czy starcie najważniejsze jest bezpieczeństwo pasażerów
    ale stanowisko lotniska Rębiechowo chyba nie jest w porządku nie tylko w stosunku do pasareżów korzystających z ich przybytku a i wobec linii lotniczych.
    Stanowisko ,że pasażer zawiera umowę z przewożnikiem nie z nimi jest nie na miejscu .
    Bo pasażer jest zobowiązany korzystać z ich nieruchomości i skasowany za "opłaty lotniskowe"a przewożnicy są zobowiązani do opłat umownych miedzy nimi.
    Informacja na tablicy "pogoda" chytba nie jest wystarczająca dla pasażera.

    • 2 0

  • System

    Szkoda ze Polska kupuje tylko stare systemy a nie inwestuje zaraz w coś najnowszego , no co i przewoźnik jest winny jak jest mgła , znowu Polska niespodzianka !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane