• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła wygrała z systemem. 16 samolotów odwołanych

Maciej Korolczuk
16 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów. W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów.

16 samolotów nie wylądowało we wtorkowy wieczór na lotnisku w Gdańsku. Wszystko przez mgłę, z którą nie poradził sobie nawet nowy system ILS. Setki pasażerów musiało zmienić swoje plany, a skutki wtorkowego zamieszania były odczuwalne także w środę rano.



W roku 2013 w rejonie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie wystąpiły 62 dni z mgłą. Dni z zamgleniem (widzialność pozioma 1-10 km) w Porcie Lotniczym w Gdańsku-Rębiechowie było 196. Co roku jest jednak tylko kilka dni, gdy widzialność pogarsza się na tyle, że samoloty nie mogą lądować na lotnisku.

Taka sytuacje miała miejsce we wtorek wieczorem, kiedy napisał do nas pan Maciej. O sytuacji na lotnisku na bieżąco informowaliśmy w naszym Raporcie.

- Właśnie wróciłem z lotniska, nad którym jest mgła. Z kilometr dalej tej mgły już nie ma. I widocznie system ILS nie działa, bo wracam sam, bez rodziny, której samolot został przekierowany do Modlina. Wrócą do domu autokarem, pewnie w środku nocy. Nie muszę mówić ile to kosztuje nerwów i nie tylko. Więc jak to jest z tym superanckim systemem? Ciekawe jakie ludzie odpowiedzialni mają wytłumaczenie.
Wbrew pozorom wytłumaczenie jest proste. Zainstalowany w Rębiechowie kosztem 70 mln zł system ILS II kategorii (z ang. Instrument Landing System) pozwala pilotom lądować w Gdańsku przy tzw. wysokości decyzji wynoszącej 30 metrów i widzialności na drodze startowej wynoszącej 300 metrów. Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć pas startowy z 60 metrów nad ziemią i w odległości 550 metrów od drogi startowej.

Tymczasem we wtorek wieczorem warunki były zdecydowanie gorsze. Mgła była na tyle gęsta, że widzialność wynosiła zaledwie 200 metrów. Utrudnienia mocno wpłynęły na rozkłady lotów. Samoloty z Manchesteru, Edynburga i Monachium zostały przekierowane na lotniska do Modlina i Warszawy. Połączenia do Frankfurtu i Berlina zostały odwołane.

  • Tak wygląda lotnisko z systemem ILS kategorii I...
  • ...a tak z ILS kategorii II. Taki system działa od kilku tygodni na lotnisku w Rębiechowie.

Wieczorne zamieszanie miało wpływ także na środowy poranek. Loty do stolicy, Monachium, Berlina czy Frankfurtu zostały odwołane, bo samoloty, które miały zabrać pasażerów nie przyleciały do Gdańska dzień wcześniej.

- W sumie w Gdańsku nie mogło wylądować 16 samolotów - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Mgła była bardzo gęsta i nie było możliwości, by piloci bezpiecznie mogli podejść do lądowania. Dodatkowo był mróz, a to przy takich warunkach nie pomaga, bo wszystko dodatkowo przymarza.
Wielu pasażerów narzekało też we wtorek na chaos i dezinformację panującą w terminalu.

- Przez długi czas nie było żadnych informacji o tym, jaki samolot wyląduje lub wyleci. Nie mówiono nam też, czy i na jakie samoloty możemy przebukować nasze bilety - skarży się pani Anna.
- W miarę możliwości staramy się pomagać pasażerom, ale nie wszystko od nas zależy - tłumaczy Michał Dargacz. - Decyzję o lądowaniu zawsze podejmuje pilot i jeśli zdecyduje się przekierować lot i odlecieć na inne lotnisko, informuje nas o tym depeszą. Zostaje ona wprowadzona do systemu, a ten wysyła informację na tablice widoczne dla pasażerów. Jesteśmy zależni od tej procedury, ale ona zawsze wymaga nieco czasu.
Jeszcze dłużej trzeba czekać na decyzję o np. transporcie zastępczym.

- Pasażerowie nie pamiętają, albo nie wiedzą o tym, że umowę przewozową zawierają z przewoźnikiem, a nie z lotniskiem. To przewoźnik ma im zapewnić transport, a nie my. Dlatego też w sytuacji, gdy trzeba uruchomić komunikację zastępczą to nie my podejmujemy decyzję, a przewoźnik, który ma umowę z jakimś partnerem handlingowym, a ten z przewoźnikiem. To też wymaga czasu i nie da się tego zorganizować w jednej chwili.

Opinie (380) 3 zablokowane

  • Kazda inwestycja z dotacjii to walek byle kasa sie zgadzala

    • 8 6

  • (1)

    Pan Korolczuk pracuje w trojmiasto.pl czy UM Gdynia?

    Lotnisko w Rębiechowie jest jednym z najmniej zamglonych w Polsce. Dlaczego pan o tym nie pisze? Nikt nie mówił ze Ils 2 całkowicie wyeliminuje problemy z mgłą.

    Jak ostatnio pisał pan artykuł o lotnisku lądowały u nas samoloty z warszawy mimo że u nas tez była mgła wiec Ils się sprawdza a pan nawet słowem o tym nie wspomniał

    • 16 9

    • niestety

      również na tym portalu następuje tabloidyzacja czyli skretynienie.
      Artykuł dla widzów programów typu rolnik szuka żony.

      Wystarczyłoby przedstawić ile operacji lotniczych robi rębiechowo rocznie,
      ile zostało odwołanych przez mgłe i ile odwołanych ma szanse być mniej dzięki nowemu ils.

      To pewnie jednak byłoby zbyt mało klikalne dla typowego janusza.

      • 8 1

  • ILS II to nic specjlanego (2)

    ILS II to nic specjalnego. Większość rozwiniętych państw w swoich portach lotniczych ma ILS II i ILS IIIa, IIIb. ILS IIIc to raczej mit.
    Bardzo dobrze że jest ILS II ale do normalnych międzynarodowych standardów jeszcze trochę brakuje.
    Rozwijamy się w dobrą stronę. Z pogodą nigdy do końca się nie wygra w szczególności gdy chodzi o życie 160 osób.

    • 11 5

    • i tak nie można wskoczyć od razu na IIIa/IIIb (1)

      wiadomo, że będzie IIIa w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Katowicach - w 2017 roku. O ile mały rycerzyk nie utnie finansowania PAŻP. Lotnisko samo z siebie nie może dotknąć systemów antenowych - nie należą do niego.

      • 1 1

      • a w Modlinie należą

        • 0 0

  • Tyle kasy wywalone w powietrze

    • 9 8

  • Na zdjęciu An26 nieoperujacej od ddawna z EPGD firmy Exin (8)

    Nie macie aktualnych zdjęć z mgłą? Zawróćcie się do EPGD Spotters, zasypią Was

    • 18 0

    • Jaki patron takie zdjęcia

      • 7 0

    • Exin lata z Lipska i Helsinek (3)

      • 7 0

      • Z Lublina i Katowic (2)

        • 6 0

        • Też

          • 3 2

        • i jeszcze?

          • 2 2

    • lol

      • 1 2

    • Exin nie lata?

      • 1 1

    • ILS dobry jest ale dla niektórych

      • 0 0

  • Haha caly gdansk budyniowy

    • 10 3

  • ILS (5)

    Jedna wilka ściema nie było aż takiej mgły. Samochody były widoczne z odległości większej niż 30 m. Nie widziałam świateł na pasie startowym A czekałam 45 min na jakąś wiadomość co do lotu z Londynu.
    proszę o wyjaśnienie co autor miał na myśli pisząc komunikat "pogoda" w rubryce przyloty wiedząc że samolot jest przekierunkowany do Warszawy kiedy pojawił się komunikat ze samolot jest przekierunkowany ten właśnie lądował w Warszawie. Co tam niech durne ludzie czekają mam jest ciepło i przyjemnie.
    System za miliony którego prawdopodobnie nie umieją obsługiwać. Do pracy na lotnisku przyjmuje się ludzi bez doświadczenia bo ci co maja wiedze i doświadczenie zadają odpowiedniej płacy a tego władze lotniska nie zapewniają. 2500 ,00 brutto za wiedze zdobyta na lotnisku międzynarodowym np. w Londynie to śmieszne pieniądze i mamy co mamy.
    Wniosek prosty płaca albo problemy.

    • 7 10

    • Wiesz w ogóle idiotko jak działa ILS i jakie są minima dla kat. II, że pociskasz te brednie o braku wykwalifikowanego personelu do obsługi ILS-a?

      • 7 1

    • Samochody były widoczne z odległości większej niż 30 m.

      No to super. Przy ILS kategorii II pas startowy musi być widoczny z odległości nie mniejszej niż 300 metrów.

      • 3 0

    • Standard

      to twoj tekst: nie znam się ale się wypowiem. Szkoda prądu na większą odpowiedź, bo nie zrozumiesz, bo przecież wiesz najlepiej jak działają systemy lotniskowe.

      • 4 0

    • do kuchni wynocha!

      • 2 0

    • Kaja większej bzdury nie czytałem...Wszystko z głową w porządku?

      • 2 1

  • W Polsce wszyscy znają się na procedurach i uwarunkowaniach technicznych lądowania samolotem z pasażerami podczas mgły.

    Ostatnie lata tego dowiodły.

    Najmniej, jak wiadomo, znają się specjaliści od wypadków lotniczych. Byle kto, każdy troll, nawet polityk podważać ich kompetencje.

    • 10 1

  • ...zawsze wielki wstyd!!! (1)

    ...pamiętam jak pompowali balon,jak zwykle,bo pompowac uwielbiają w Gdańsu jak nigdzie indziej!!! i co? i lipa...dlatego koniecznie trza lotniska w Gdyni!!!

    • 10 4

    • We wpompowywaniu kasy w bzdety..

      ...nikt was - śledzi nie prześcignie...
      ..nawet buspasy malowane farbą za grubą kasę..

      • 1 2

  • a miało być tak pieknie

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane