• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła wygrała z systemem. 16 samolotów odwołanych

Maciej Korolczuk
16 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów. W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów.

16 samolotów nie wylądowało we wtorkowy wieczór na lotnisku w Gdańsku. Wszystko przez mgłę, z którą nie poradził sobie nawet nowy system ILS. Setki pasażerów musiało zmienić swoje plany, a skutki wtorkowego zamieszania były odczuwalne także w środę rano.



W roku 2013 w rejonie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie wystąpiły 62 dni z mgłą. Dni z zamgleniem (widzialność pozioma 1-10 km) w Porcie Lotniczym w Gdańsku-Rębiechowie było 196. Co roku jest jednak tylko kilka dni, gdy widzialność pogarsza się na tyle, że samoloty nie mogą lądować na lotnisku.

Taka sytuacje miała miejsce we wtorek wieczorem, kiedy napisał do nas pan Maciej. O sytuacji na lotnisku na bieżąco informowaliśmy w naszym Raporcie.

- Właśnie wróciłem z lotniska, nad którym jest mgła. Z kilometr dalej tej mgły już nie ma. I widocznie system ILS nie działa, bo wracam sam, bez rodziny, której samolot został przekierowany do Modlina. Wrócą do domu autokarem, pewnie w środku nocy. Nie muszę mówić ile to kosztuje nerwów i nie tylko. Więc jak to jest z tym superanckim systemem? Ciekawe jakie ludzie odpowiedzialni mają wytłumaczenie.
Wbrew pozorom wytłumaczenie jest proste. Zainstalowany w Rębiechowie kosztem 70 mln zł system ILS II kategorii (z ang. Instrument Landing System) pozwala pilotom lądować w Gdańsku przy tzw. wysokości decyzji wynoszącej 30 metrów i widzialności na drodze startowej wynoszącej 300 metrów. Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć pas startowy z 60 metrów nad ziemią i w odległości 550 metrów od drogi startowej.

Tymczasem we wtorek wieczorem warunki były zdecydowanie gorsze. Mgła była na tyle gęsta, że widzialność wynosiła zaledwie 200 metrów. Utrudnienia mocno wpłynęły na rozkłady lotów. Samoloty z Manchesteru, Edynburga i Monachium zostały przekierowane na lotniska do Modlina i Warszawy. Połączenia do Frankfurtu i Berlina zostały odwołane.

  • Tak wygląda lotnisko z systemem ILS kategorii I...
  • ...a tak z ILS kategorii II. Taki system działa od kilku tygodni na lotnisku w Rębiechowie.

Wieczorne zamieszanie miało wpływ także na środowy poranek. Loty do stolicy, Monachium, Berlina czy Frankfurtu zostały odwołane, bo samoloty, które miały zabrać pasażerów nie przyleciały do Gdańska dzień wcześniej.

- W sumie w Gdańsku nie mogło wylądować 16 samolotów - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Mgła była bardzo gęsta i nie było możliwości, by piloci bezpiecznie mogli podejść do lądowania. Dodatkowo był mróz, a to przy takich warunkach nie pomaga, bo wszystko dodatkowo przymarza.
Wielu pasażerów narzekało też we wtorek na chaos i dezinformację panującą w terminalu.

- Przez długi czas nie było żadnych informacji o tym, jaki samolot wyląduje lub wyleci. Nie mówiono nam też, czy i na jakie samoloty możemy przebukować nasze bilety - skarży się pani Anna.
- W miarę możliwości staramy się pomagać pasażerom, ale nie wszystko od nas zależy - tłumaczy Michał Dargacz. - Decyzję o lądowaniu zawsze podejmuje pilot i jeśli zdecyduje się przekierować lot i odlecieć na inne lotnisko, informuje nas o tym depeszą. Zostaje ona wprowadzona do systemu, a ten wysyła informację na tablice widoczne dla pasażerów. Jesteśmy zależni od tej procedury, ale ona zawsze wymaga nieco czasu.
Jeszcze dłużej trzeba czekać na decyzję o np. transporcie zastępczym.

- Pasażerowie nie pamiętają, albo nie wiedzą o tym, że umowę przewozową zawierają z przewoźnikiem, a nie z lotniskiem. To przewoźnik ma im zapewnić transport, a nie my. Dlatego też w sytuacji, gdy trzeba uruchomić komunikację zastępczą to nie my podejmujemy decyzję, a przewoźnik, który ma umowę z jakimś partnerem handlingowym, a ten z przewoźnikiem. To też wymaga czasu i nie da się tego zorganizować w jednej chwili.

Opinie (380) 3 zablokowane

  • hmm system ils w Rębiechowie kosztował 70 mln, a lotnisko w Gdyni, o które jest afera 100 mln, daje do myślenia..

    • 16 13

  • gdynia wioska rybacka (2)

    niestety na pogodę nie mamy wpływu, nawet na dużo większych i bardziej nowoczesnych lotniskach takie sytuacje mają miejsce. Nawet w Norwegii.

    • 9 13

    • dlatego warto inwestować w komplementarne lotnisko w Kosakowie! (1)

      bo jest lepiej położone czyli tańsze w utrzymaniu. Bez mgieł. I bezpieczniejsze.

      • 0 6

      • jak masz kase to inwstoj pajacu

        • 0 0

  • proponuję postawić w zdłuż pasa wszystkich osłów z piss u ze świeczkami w krótkich spodenkach (3)

    • 14 7

    • lemping ty zaproponuj swoim bozkom z PO :) (2)

      • 3 6

      • kupę robiłeś dzisiaj, fajfusie (1)

        • 0 2

        • nie przezywaj sie imbecylu (trudne słowo)

          ale może się czegoś nauczysz

          • 1 0

  • artykuł jakby (7)

    na zamówienie wydziału propagandy um gdynia.
    Zawsze się ożywiają jak jest mgła.
    Mgła to zjawisko naturalne, czasami się zdarza.
    Kroków jest najbardziej zamglonym lotniskiem lokalnym, a nie słyszałem
    by wieliczka chciała budować lotnisko, choć ma więcej turystów niż gdynia.
    Niestety wasz kosakowski terminalik, wcześnie czy pózniej zostanie zamieniony w biedronke lub lidla.

    • 23 19

    • to się uśmiałem, dobre

      • 4 4

    • ta mgła to wina Tuska :)

      • 4 1

    • Sam jesteś biedronką, buraku.

      • 5 0

    • tak mgla jest naturalna (2)

      Siano w twojej kopule także..
      Problem w tym ze sa lepiej zaprojektowane lotniska.

      • 0 5

      • nerwowi

        jesteście, no ale w końcu 100 mln zutylizowane.
        Wcześniej czy później za to bekniecie he he.

        • 3 0

      • zaprojektowane, czy umiejscowione debilu

        • 0 0

    • Gdynia w odróżnieniu od Wieliczki - ma lotnisko!j

      i to znakomicie zlokalizowane

      • 1 3

  • I znowu to samo .... Gdansk Badziewie (3)

    Do choler...jasn... kolejny raz wracam z bardzo ödleglego swiata z Malezji zmeczony dlugimi lotami ..... i znowu mam to szczescie, wywoza mnie gdzies w Polske, potem podwoza do Gdanska, h. wie po co , skoro chce jechac do Bydgoszczy. Co to za blazenstwo z tym lotniskiem. Wysylajcie te samoloty do nas do Bydgoszczy, przeciez to znacznie blizej, albo chociaz do Gdyni. Przeciez tam tez macie duze lotnisko, z tego co wiem z dlugim pasem.

    • 20 19

    • chyba byłeś palcem po mapie w Malezji

      • 8 11

    • zacznijmy od tego że polityka niejest poto by komuś dogodzic

      Polityka jest potocznie by chronić interesy polityczne i utrudniać życie ludziom wmawiają im ze to dla ich dobra jest.Skoro u nas niepotrafia chodnika położyć tam gdzie ludzie ścieżki wydepczą tylko mimo to i tak kładą na około to co się dziwić?

      • 6 3

    • Następnym razem wracając z Malezji

      Zapytaj się przewoźnika, które lotnisko jest zapasowe, jeśli w Gdańsku nie będzie warunków do bezpiecznego lądowania. To przewoźnik - linie lotnicze - kapitan samolotu odpowiadają za tzw przekierowanie na zapasowe lotnisko a nie port lotniczy w Gdańsku! Bijecie pianę że Rębiechowo taki badziew, że mgła, że nie lądują, że przekierowują a to wasz wybór - wy wybieracie linie lotnicze, które w zapasie wolą zawrócić do Modlina a nie do Bydgoszczy. Wczoraj we mgle lądował SAS, Wizz z Hahn pokręcił się nad Czerskiem i odleciał do Modlina, z Glasgow próbował lądować ale też odleciał - oczywiściei wina pogody, oczywście "wina lotniska"? Oczywiście wina pilotów, bo chca bezpiecznie wylądować zamiast ryzykować zyciem własnym i pasażerów...

      • 2 1

  • A czy w tym czasie na nieotwartym (1)

    ( między innymi przez obstrukcję czynioną przez Rębiechowo) lotnisku w Gdyni były warunki lepsze czy gorsze ? Bo to jest różnica czy lotnisko zapasowe jet odległe o 25 km czy o 250 km.

    • 6 9

    • Nie masz pojęcia o funkcjonowaniu lotnisk.

      Poczytaj zanim się zbłaźnisz pytaniem.

      • 4 1

  • A prawda jest taka,

    że lokalizacja lotniska jest niewłaściwa. tu często są mgły i mociejsze opady.

    • 18 1

  • Informacja na Rebiechowie? Od lat fatalna! (2)

    "Kolejne inf. podamy za godzinę, o 11.00, 12.00... i tak czekasz jak baran. Byle tylko zmieścili się w 4 godzina, bo wówczas trzeb by płacić za opóźnienie (może się mylę, warto jeszcze raz sprawdzić) .
    Efeket: wk..na dostaniesz bon na 10 zł, w najdroższe j knajpie w w Trójmieście, czyli na lotnisku. Czeski film, nikt nic nie wie. Norma.

    Może to jakieś fatum. No bo jak można naddać lotnisku imię żyjącego faceta, nawet jak jest "mędrcem Europy". To jest chore !

    • 14 6

    • (1)

      lepiej Lecha Wałęsy niż Lecha Kaczyńskiego, wtedy żaden samolot by nie dolatywał

      • 12 0

      • hehe

        • 1 0

  • Panie prezesie lotniska Walenzy oddaj nam 70 mln zł (3)

    Tą sprawą powinien jak najszybciej zająć się prokurator, za sprzeniewierzenie przez firmę aż tyle pieniędzy podatników i funduszy europejskich.

    • 20 16

    • kretyn, po prostu kretyn

      • 6 4

    • (1)

      Rozumiem, że na każde lotnisko w Polsce czy Europie, które ma ILS kat. II powinien wejść prokurator? Z Okęcia czy Modlina też odwołują loty z powodu mgły.
      Zrozum deklu, że ILS kat. II zmniejsza minima proceduralne podejścia, ale nie gwarantuje, że zawsze i w każdych warunkach samolot wyląduje. To jest wszystko kwestią kalkulacji, jak często występują warunki poniżej minimów danej kategorii ILS.

      • 5 2

      • Po co debilowi tłumaczyć jak i tak nic nie zrozumie...

        • 2 1

  • bo to lotnisko jest w złym miejscu, (1)

    wielokrotnie już dało się zauważyć że tam mgła, a dosłownie kawałek dalej ludzie zdziwieni że ktoś coś o mgle wspomina,

    przenieść lotnisko i po kłopocie :)

    • 21 7

    • Najlepiej

      zamontować całe lotnisko na kółkach i jak jest mgła przewozić tam gdzie jej nie ma. Bo jak przeniesiesz na stałe i znów będzie mgla to znów będziesz narzekał

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane