• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła wygrała z systemem. 16 samolotów odwołanych

Maciej Korolczuk
16 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów. W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów.

16 samolotów nie wylądowało we wtorkowy wieczór na lotnisku w Gdańsku. Wszystko przez mgłę, z którą nie poradził sobie nawet nowy system ILS. Setki pasażerów musiało zmienić swoje plany, a skutki wtorkowego zamieszania były odczuwalne także w środę rano.



W roku 2013 w rejonie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie wystąpiły 62 dni z mgłą. Dni z zamgleniem (widzialność pozioma 1-10 km) w Porcie Lotniczym w Gdańsku-Rębiechowie było 196. Co roku jest jednak tylko kilka dni, gdy widzialność pogarsza się na tyle, że samoloty nie mogą lądować na lotnisku.

Taka sytuacje miała miejsce we wtorek wieczorem, kiedy napisał do nas pan Maciej. O sytuacji na lotnisku na bieżąco informowaliśmy w naszym Raporcie.

- Właśnie wróciłem z lotniska, nad którym jest mgła. Z kilometr dalej tej mgły już nie ma. I widocznie system ILS nie działa, bo wracam sam, bez rodziny, której samolot został przekierowany do Modlina. Wrócą do domu autokarem, pewnie w środku nocy. Nie muszę mówić ile to kosztuje nerwów i nie tylko. Więc jak to jest z tym superanckim systemem? Ciekawe jakie ludzie odpowiedzialni mają wytłumaczenie.
Wbrew pozorom wytłumaczenie jest proste. Zainstalowany w Rębiechowie kosztem 70 mln zł system ILS II kategorii (z ang. Instrument Landing System) pozwala pilotom lądować w Gdańsku przy tzw. wysokości decyzji wynoszącej 30 metrów i widzialności na drodze startowej wynoszącej 300 metrów. Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć pas startowy z 60 metrów nad ziemią i w odległości 550 metrów od drogi startowej.

Tymczasem we wtorek wieczorem warunki były zdecydowanie gorsze. Mgła była na tyle gęsta, że widzialność wynosiła zaledwie 200 metrów. Utrudnienia mocno wpłynęły na rozkłady lotów. Samoloty z Manchesteru, Edynburga i Monachium zostały przekierowane na lotniska do Modlina i Warszawy. Połączenia do Frankfurtu i Berlina zostały odwołane.

  • Tak wygląda lotnisko z systemem ILS kategorii I...
  • ...a tak z ILS kategorii II. Taki system działa od kilku tygodni na lotnisku w Rębiechowie.

Wieczorne zamieszanie miało wpływ także na środowy poranek. Loty do stolicy, Monachium, Berlina czy Frankfurtu zostały odwołane, bo samoloty, które miały zabrać pasażerów nie przyleciały do Gdańska dzień wcześniej.

- W sumie w Gdańsku nie mogło wylądować 16 samolotów - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Mgła była bardzo gęsta i nie było możliwości, by piloci bezpiecznie mogli podejść do lądowania. Dodatkowo był mróz, a to przy takich warunkach nie pomaga, bo wszystko dodatkowo przymarza.
Wielu pasażerów narzekało też we wtorek na chaos i dezinformację panującą w terminalu.

- Przez długi czas nie było żadnych informacji o tym, jaki samolot wyląduje lub wyleci. Nie mówiono nam też, czy i na jakie samoloty możemy przebukować nasze bilety - skarży się pani Anna.
- W miarę możliwości staramy się pomagać pasażerom, ale nie wszystko od nas zależy - tłumaczy Michał Dargacz. - Decyzję o lądowaniu zawsze podejmuje pilot i jeśli zdecyduje się przekierować lot i odlecieć na inne lotnisko, informuje nas o tym depeszą. Zostaje ona wprowadzona do systemu, a ten wysyła informację na tablice widoczne dla pasażerów. Jesteśmy zależni od tej procedury, ale ona zawsze wymaga nieco czasu.
Jeszcze dłużej trzeba czekać na decyzję o np. transporcie zastępczym.

- Pasażerowie nie pamiętają, albo nie wiedzą o tym, że umowę przewozową zawierają z przewoźnikiem, a nie z lotniskiem. To przewoźnik ma im zapewnić transport, a nie my. Dlatego też w sytuacji, gdy trzeba uruchomić komunikację zastępczą to nie my podejmujemy decyzję, a przewoźnik, który ma umowę z jakimś partnerem handlingowym, a ten z przewoźnikiem. To też wymaga czasu i nie da się tego zorganizować w jednej chwili.

Opinie (380) 3 zablokowane

  • (1)

    Zabrać dotację za ILS !!

    • 11 10

    • nie tylko zabrać

      ale niech oddają z karnymi odsetkami i innymi

      • 1 0

  • "Setki musiało"?

    Czy może jednak: "Setki musiały..."?

    • 7 1

  • A dlaczego nie ma ankietyna końcu artykulu?

    • 8 1

  • I wszystkie miliony w %^$&

    • 10 4

  • Za to jutro nad ranem w Gdyni Kosakowie

    - wyląduje Polish Air Force One z rezydentem na pokładzie :)))

    • 17 1

  • Drogie śledziuchy... (4)

    ...większość gdańszczan by się ucieszyła, gdyby przenieśli lotnisko do was, chociaż połowę lotów, byłoby zdecydowanie ciszej i czyściej, ale.. Lotnisko w Babich Dołach nie posiada bazy paliwowej i płyty postojowej dla samolotów, więc na dzień dzisiejszy może przyjmować tylko niewielkie samoloty biznesowe, loty cargo i czarterowe. Dodatkowo, przedstawiony biznesplan zakładał, że przy pełnym obciążeniu rejsowym (1,5mln pasażerów rocznie) zacznie na siebie zarabiać już po 10 latach, przy wyższych niż Rębiechowskie opłatach lotniskowych! Wiec bierzcie sobie te samoloty, hałas, zanieczyszczenia i wydatki na najbliższe 10 lat, za to będziecie mieć lotnisko... tylko zastanówcie się czy warto?

    • 11 16

    • Gdyby nie pogarda w twoim poscie to bylby wartosciowy glos. (1)

      Niestety ta kipiaca pogarda obnazasz sie jako czlowiek malej wartosci, zwlaszcza w dyskusji.

      • 7 6

      • 2-go sortu ;)

        • 4 3

    • nie niszcz (1)

      ich marzeń, bo grajterowa wróci z urlopu na oksywiu i jeszcze zawiesi emeryture :)

      • 5 6

      • gdynia wioska rybacka

        • 0 0

  • ha ha ha !! mgla ! lotnisko im.LW ! ha ha !!

    • 11 5

  • tyle w temacie rebiechowa

    https://www.youtube.com/watch?v=fMt6RPvD4Ms

    • 4 2

  • widac po komentarzach, ze przecietny Polak nie ma zielonego pojecia o ILS ani o lotnictwie (2)

    dodam tylko ze ILS III cat C (Precyzyjne podejście wg wskazań przyrządów i lądowanie w warunkach braku ograniczeń wysokości decyzji i widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR))ma kilka lotnisk na swiecie a w Europie znane mi to Frankfurt i Heathrow (i to tez nie na wszystkich pasach), wiec oczekiwania co do ILSa w Gdansku a systemow w takim Frankfurcie sa co najmniej przesadzone.

    Przede wszystkim problemem gdanskiego lotniska jest polozenie:
    - podejscie do ladowania nad miastem
    - polozenie w strefie mgly (gdzie np wczoraj na takiej Morenie mgly nie bylo) natomiast EPGD jak sie okazuje prawie brak widzialnosci

    • 12 2

    • ILS IIIc nie działa nigdzie na świecie. Samolot jeszcze musi opuścić pas, zjechać na drogę kołowania i zaparkować na płycie postojowej, przy RVR = 0 byłoby to niemożliwe. Najwyższymi kategoriami ILS-a wykorzystywanymi w regularnym ruchu jest IIIb, przy której tez możliwy jest autolanding. Do zerowej widzialności potrzeba by było jeszcze innych systemów naprowadzania poza samym pasem startowym.

      • 4 0

    • BLAD W ILUSTRACJI

      Nalezaloby dodac do tego, ze ilustracja wykonana przez Trojmiasto.pl jest bledna. RVR to nie jest odleglosc z jakiej nalezy widziec prog pasa przy danej wysokosci decyzyjnej jak przedstawione to zostalo na rysunku, tylko minimalna widzialnosc wdluz drogi startowej.

      • 4 0

  • Super system za taka kase haha to tylko w Gdanskumozliwe gdzie walek goni walek byle kasa sie zgadzala dla kolesi

    • 5 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane