• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła wygrała z systemem. 16 samolotów odwołanych

Maciej Korolczuk
16 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów. W sumie w Gdańsku przez gęstą mgłę nie wylądowało 16 samolotów.

16 samolotów nie wylądowało we wtorkowy wieczór na lotnisku w Gdańsku. Wszystko przez mgłę, z którą nie poradził sobie nawet nowy system ILS. Setki pasażerów musiało zmienić swoje plany, a skutki wtorkowego zamieszania były odczuwalne także w środę rano.



W roku 2013 w rejonie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie wystąpiły 62 dni z mgłą. Dni z zamgleniem (widzialność pozioma 1-10 km) w Porcie Lotniczym w Gdańsku-Rębiechowie było 196. Co roku jest jednak tylko kilka dni, gdy widzialność pogarsza się na tyle, że samoloty nie mogą lądować na lotnisku.

Taka sytuacje miała miejsce we wtorek wieczorem, kiedy napisał do nas pan Maciej. O sytuacji na lotnisku na bieżąco informowaliśmy w naszym Raporcie.

- Właśnie wróciłem z lotniska, nad którym jest mgła. Z kilometr dalej tej mgły już nie ma. I widocznie system ILS nie działa, bo wracam sam, bez rodziny, której samolot został przekierowany do Modlina. Wrócą do domu autokarem, pewnie w środku nocy. Nie muszę mówić ile to kosztuje nerwów i nie tylko. Więc jak to jest z tym superanckim systemem? Ciekawe jakie ludzie odpowiedzialni mają wytłumaczenie.
Wbrew pozorom wytłumaczenie jest proste. Zainstalowany w Rębiechowie kosztem 70 mln zł system ILS II kategorii (z ang. Instrument Landing System) pozwala pilotom lądować w Gdańsku przy tzw. wysokości decyzji wynoszącej 30 metrów i widzialności na drodze startowej wynoszącej 300 metrów. Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć pas startowy z 60 metrów nad ziemią i w odległości 550 metrów od drogi startowej.

Tymczasem we wtorek wieczorem warunki były zdecydowanie gorsze. Mgła była na tyle gęsta, że widzialność wynosiła zaledwie 200 metrów. Utrudnienia mocno wpłynęły na rozkłady lotów. Samoloty z Manchesteru, Edynburga i Monachium zostały przekierowane na lotniska do Modlina i Warszawy. Połączenia do Frankfurtu i Berlina zostały odwołane.

  • Tak wygląda lotnisko z systemem ILS kategorii I...
  • ...a tak z ILS kategorii II. Taki system działa od kilku tygodni na lotnisku w Rębiechowie.

Wieczorne zamieszanie miało wpływ także na środowy poranek. Loty do stolicy, Monachium, Berlina czy Frankfurtu zostały odwołane, bo samoloty, które miały zabrać pasażerów nie przyleciały do Gdańska dzień wcześniej.

- W sumie w Gdańsku nie mogło wylądować 16 samolotów - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Mgła była bardzo gęsta i nie było możliwości, by piloci bezpiecznie mogli podejść do lądowania. Dodatkowo był mróz, a to przy takich warunkach nie pomaga, bo wszystko dodatkowo przymarza.
Wielu pasażerów narzekało też we wtorek na chaos i dezinformację panującą w terminalu.

- Przez długi czas nie było żadnych informacji o tym, jaki samolot wyląduje lub wyleci. Nie mówiono nam też, czy i na jakie samoloty możemy przebukować nasze bilety - skarży się pani Anna.
- W miarę możliwości staramy się pomagać pasażerom, ale nie wszystko od nas zależy - tłumaczy Michał Dargacz. - Decyzję o lądowaniu zawsze podejmuje pilot i jeśli zdecyduje się przekierować lot i odlecieć na inne lotnisko, informuje nas o tym depeszą. Zostaje ona wprowadzona do systemu, a ten wysyła informację na tablice widoczne dla pasażerów. Jesteśmy zależni od tej procedury, ale ona zawsze wymaga nieco czasu.
Jeszcze dłużej trzeba czekać na decyzję o np. transporcie zastępczym.

- Pasażerowie nie pamiętają, albo nie wiedzą o tym, że umowę przewozową zawierają z przewoźnikiem, a nie z lotniskiem. To przewoźnik ma im zapewnić transport, a nie my. Dlatego też w sytuacji, gdy trzeba uruchomić komunikację zastępczą to nie my podejmujemy decyzję, a przewoźnik, który ma umowę z jakimś partnerem handlingowym, a ten z przewoźnikiem. To też wymaga czasu i nie da się tego zorganizować w jednej chwili.

Opinie (380) 3 zablokowane

  • hahaha xD

    • 2 1

  • buehehe :D

    • 2 0

  • zamiast ILS to powinni dmuchawy zamocować (2)

    żeby rozproszyć mgłę. To żaden problem, aby lekko ruszyć powietrze nad lotniskiem i pozbyć się mgieł raz na zawsze - mgła robi się bowiem tam, gdzie nie ma ruchu mas powietrza.
    Mogę im to zaprojektować. Tanio.

    • 6 5

    • a ja bym przeprowadził śledztwo "Skąd ta mgła" (1)

      skoro mamy takie najdroższe systemy przeciwmgielne. Gdzie jest CBA i Prokuratura ??

      Wszak jutro przybywa Pan Prezydent RP, czy to Wam nic nie mówi ????

      • 5 1

      • Tupolewem?

        • 2 0

  • chodziło o to aby odtrąbić sukces i uzasadnić horendalny koszt inwestycji

    a reszta jak zawsze

    • 11 6

  • W końcu jakaś dobra wiadomość !!

    • 5 7

  • 100 mln (2)

    Tyle wedlug trojmiasto.pl miała kosztować budowa lotniska w Gdyni. 70 mln jak czytam wyżej kosztowała instalacja ILS II. To ja chyba czegoś nie kminię...

    • 15 2

    • 100mln kosztował terminal, straż lotniskowa (za którą wojsko jest wdzięczne) i mała płyta postojowa (1)

      drugie (i trzecie) tyle trzebaby wpakować w płytę kategorii C, ILS nie ma żadnej certyfikacji (do operacji wojskowych nie potrzebował) ani pełnego oświetlenia DS - kolejna setka. Czyli 400 milionów złotych na może trzy dni w roku. A przecież jeszcze dochodzi sensowna baza paliwowa, stanowisko odladzania

      • 3 2

      • Lotnisko Gdt.-Kos ma ILS

        tylko po co certyfikować jak KE na wniosek wiadomych zabroniła korzystania z tego wspaniałego lotniska

        • 2 2

  • System ILS (1)

    System jest bajkowy. Tylko jest jeszcze jedna prosta sprawa - nie wszyscy piloci mają w licencjach wpis o dopuszczeniu do tej kategorii- czyli zdany egzamin .W lotnictwie cywilnym istnieje porządek i nie lata się pod sztandarem najjaśniejszej panienki- jak w Smoleńsku , w dodatku bez ILS-a i jakichkolwiek licencji.

    • 9 0

    • licencje licencjami, linie określają swoje minima

      pilot z licencją na IIIb może nigdy nie mieć szansy wylądować na minimach kategorii - bo minima przewoźnika są bardziej restrykcyjne.

      • 1 0

  • W Monachium chyba jest ILS III. Czemu od razu nie zainstalowali najnowszego??? (4)

    bezsensu

    • 9 6

    • chyba,czemu

      Czemu nie sprawdzisz gdzie jaki system jest i czemu nie można od razu zainstalować najepszego? Bez sensu to są twoje trzy znaki zapytania.

      • 2 2

    • Najnowsza jest kategoria IIIc.

      Kategoria I jest najgorsza.
      Kategoria II jest dobra.
      Kategoria III jest najlepsza :-)

      • 1 0

    • Bo takich dni z mgłą jest tylko kilka w roku?

      Nikt nie zainwestuje setek milionów, żeby używać kilka razy w roku.
      Co innego ILS KAT II, który często jest używany.
      Ostatnio była też duża mgła (około 400m widzialność) i wszystko lądowało zgodnie z planem ale tego już nikt na 3mieście nie napisze bo po co...

      • 3 0

    • Trzeba było im powiedzieć, ze masz kasiorkę i tych kilkaset milionów dołozyc

      • 2 0

  • Odsunąć PO od zarządzania gdańskim Lotniskiem (1)

    a wszystko zacznie działać jak należy, a i mgły znikną. Muszą nastąpić zmiany, także zmiany w strukturach spółek transportu lotniczego i lotnisk. Może zasiedziałe betony i inne leśne dziadki w końcu będą miały honor i odejdą. Zawsze narzekali, że nie mają odpowiedniego ILS II kat., a gdy już jest .... to winna jak zwykle mgła A przecież wcześniej oświadczali, że w Rębiechowie nie ma mgieł ?
    Więc czas najwyższy wysadzić tych nieudaczników, a jak zrobili przekręty ze źle zainstalowanym (lub przekrętami)systemem ILS, to wszystkich do pierdla.

    Teraz już nie będzie, bo Przyjaciele króliczka i Spółka nie pozwolą!

    • 10 6

    • wszystkich odsunąć

      a ciebie pierwszego. Od klawiatury i z dala od netu.

      • 4 4

  • A mówiłam żeby zrobić lotnisko w Gdyni, to nie posłuchaly.....

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane