• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto nie zmieniło zdania: wakacje bez tramwaju na al. Havla

Maciej Korolczuk
18 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Miasto nie zmieniło zdania - w wakacje tramwaje znikną z al. Havla i będzie tam obowiązywać autobusowa komunikacja zastępcza. Miasto nie zmieniło zdania - w wakacje tramwaje znikną z al. Havla i będzie tam obowiązywać autobusowa komunikacja zastępcza.

Gdańscy urzędnicy odnieśli się do pomysłu Wojciecha Trzcińskiego, inżyniera kolejnictwa, który przed tygodniem przekonywał w artykule na Trojmiasto.pl, że na czas zaplanowanych w wakacje robót na al. HavlaMapka nie trzeba na niej wstrzymywać ruchu tramwajów. Magistrat przeanalizował jego propozycję, ale zdania nie zmienił: w wakacje na al. Havla tramwaje zostaną zastąpione przez autobusy.



Decyzja o wycofaniu w wakacje tramwaju na al. Havla jest:

Przed tygodniem nasz czytelnik Wojciech Trzciński, który zawodowo zajmuje się kolejnictwem, wskazał, że planowane włączenie w al. Havla nowego torowiska budowanego w ciągu Nowej Warszawskiej nie musi oznaczać całkowitego wycofania tramwajów z al. Havla. Według niego możliwe jest tam zastosowanie rozjazdu nakładkowego i takie etapowanie robót, by tramwaje mogły mijać plac budowy po jednym torze.

Po tygodniu analiz miasto oficjalnie odniosło się do jego pomysłu. Poniżej publikujemy w całości stanowisko magistratu, przesłane nam przez Jędrzeja Sieliwończyka z biura prasowego UM.

Urząd: komunikacja zastępcza optymalnym rozwiązaniem



Realizacja inwestycji, przy utrzymaniu w ruchu tramwajów po jednym torze wzdłuż al. Havla, nie jest technicznie możliwa. Przy istniejących uwarunkowaniach technicznych optymalnym rozwiązaniem jest to, które zakłada wprowadzenie komunikacji zastępczej.

Przebudowa skrzyżowania torowego wraz z budową torów na al. Havla zmienia układ torowy w planie, jak i układ wysokościowy torowiska, co oznacza, że nowe torowisko będzie miało inne rzędne i będzie budowane na innej wysokości.

Przebudowywany układ torowy zakłada instalacje w zmienionych lokalizacjach słupów i nowej sieci trakcyjnej. Przebudowa układu torowego nie jest prowadzona w tym samym śladzie, torowisko będzie przesunięte w odniesieniu do obecnego, z nowym układem słupów trakcyjnych. Budowany jest także nowy układ drenażowy w międzytorzu (co przy pomyśle czynnego tramwaju pociągałoby za sobą dodatkowe koszty związane z zabezpieczeniem czynnego toru poprzez np. wbicie ścianek szczelinowych. Co za tym idzie - ryzyko uszkodzenia sieci podziemnych, ryzyko obsypywania czynnego toru, prace pod czynną trakcją, logistyczny dojazd do budowanego toru).

Z zapisów przetargu wynika, że w sytuacji, gdy utrzymanie ruchu tramwajów z przyczyn technicznych nie będzie możliwe, wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia komunikacji zastępczej. Co ważne, koszty związane z zapewnieniem tej usługi ponosi wykonawca. Jest to rozwiązanie bardzo drogie, ponieważ zakłada wysoką częstotliwość kursowania. Gdyby zatem istniała techniczna możliwość prowadzenia prac przy zachowaniu ciągłości kursowania tramwajów, wykonawca z pewnością skorzystałby z takiej opcji, unikając wysokich kosztów autobusowej komunikacji zastępczej.

Ponadto zastosowanie innego niż przyjęte rozwiązania komunikacyjnego stwarzałoby zagrożenie związane z wydłużeniem terminu robót i kosztów z tym związanych. Wszystkim zależy na jak najszybszym wykonaniu elementów torowiska i zakończeniu prac w określonym terminie.

Założony okres zamknięcia torowiska (do końca sierpnia) jest terminem bezpiecznym i zarówno DRMG, jak i wykonawca dołożą wszelkich starań, aby prace zakończyły się wcześniej. Będzie to jednak możliwe wyłącznie przy wariancie zakładającym wykorzystanie komunikacji zastępczej.

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Skoro nie chcecie komunikacji zastępczej

    to ogłosimy 2 miesiące pieszego pasażera. Przypominam o obowiązku kasowania biletów.

    Ważny urzędnik (z fochem)

    • 7 2

  • Bo Gdańsk to głęboka komuna. (1)

    • 10 2

    • Miasto budyniowych lodów i SB kòw

      • 1 0

  • czas na zmianę władz

    • 10 2

  • A po wakacjach ogłoszą, że znika 4 albo 7 z racji niskiego zainteresowania na południu Gdańska ! Tak jak zniknęła 11 !

    • 4 2

  • Ale te tramwaje powinny byc całkowicie zlikwidowane! Popierwsze są najwiekszym i najbardziej kosztownym szkodnikiem wkomunikacji

    jedyne wyjście to autobusy które je powinny zastapic całkowicie razem z buspasami. Skorzystali by wszyscy

    • 1 8

  • I słusznie. Nie da poprowadzic jednym torem tylu tramwajem co kursuje do pętli świętokrzyskiej (co 2-3 minuty tramwaj w jedną st (1)

    Taki inżynier kolejnictwa.. właśnie kolejnictwa, pociągów które kursują raz na piec godzin XD

    • 4 5

    • Jakoś w Poznaniu normalnie był prowadzony ruch jednotorowy na czas robót. I nikt nie pisał o tym że tramwaje zostaną w takim takcie jak jest na dzień dzisiejszy (4 i 7 miałyby być skrócone do pętli na Chełmie). Czytanie ze zrozumieniem nie boli a można uniknąć zrobienia z siebie i**oty na forum :)

      • 3 1

  • Dlaczego tak nienawdzicie urzędników (3)

    Urzędnicy to przecież tacy sami Polacy jak wszyscy inni, są w każdym państwie od początku świata. Wypełniają różne obowiązki narzucone przez Państwo a nie przez nich , żebyśmy żyli w miarę zorganizowanym świecie!!!
    O co Wam chodzi??

    • 1 4

    • Dlatego że urzędnicy nienawidzą mieszkańców!

      Proste jak..

      • 4 0

    • Nienawiść to za duże słowo, niechęć

      Za brak numerków o 13. Za głupie teksty typu "gmina może ma obowiązek, ale nie ma terminu". I wiele innych "nie da się".

      • 1 0

    • ontak serio czy taylko głupiego daje

      • 0 0

  • Przy podawaniu terminu ,,do sierpnia,, urzędnik zapomniał dodać roku,bo może chodzić o sierpień 2022,lub co jest bardziej prawdopodobne 2023.

    • 4 1

  • Magistrat może jeszcze sprzeda dostęp do Morza Bałtyckiego

    • 3 1

  • Tak nieprzyjemne miasta tylko tam gdzie Peło ma samorządy chyba?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane